Vervanger gezocht voor mijn Logitech Z5500

Pagina: 1
Acties:

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:26
Hoi,

Ik heb momenteel een Logitech Z5500 set bij mijn computer staan en wil deze eigenlijk vervangen voor 2 losse luidsprekers, zodat ik en wat meer plaats heb op mijn bureau en wat meer plaats eronder. De sub staat namelijk sinds kort nogal in de weg zegmaar.

Heeft iemand een leuk alternatief?
Films kijken doe ik niet op de computer. Muziek slechts heel af en toe. Het meeste game ik erop.

2 kleine bookshelfs lijkt me wel wat, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee en als ik die op mijn pc aan moet sluiten heb ik al een extra versterker nodig lijkt me. Of ik moet kiezen voor actieve luidsprekers die een beetje deftig geluid geven, maar van actieve luidsprekers heb ik al helemaal geen kaas gegeten.

Dus als iemand een alternatief heeft dan hoor ik het graag.
Mocht er iemand zijn die leuke speakers heeft staan en wil ruilen dan is dat eventueel ook een optie.

Ik hoor het graag :)

=edit=
Voor de duidelijkheid, ik zoek geen kijkshop pc luidsprekertjes van 2 tientjes, het moet wel een beetje ok klinken zegmaar en redelijk wat volume aankunnen. Aan de andere kant hoeft het ook niet highend te zijn voor honderden en honderden euros :)

[ Voor 12% gewijzigd door vosss op 28-04-2011 11:48 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:44:
2 kleine bookshelfs lijkt me wel wat, maar daar heb ik totaal geen ervaring mee en als ik die op mijn pc aan moet sluiten heb ik al een extra versterker nodig lijkt me. Of ik moet kiezen voor actieve luidsprekers die een beetje deftig geluid geven, maar van actieve luidsprekers heb ik al helemaal geen kaas gegeten.
Op zich is het niet zo heel moeilijk:
Als je passieve speakers neemt dan moet er een losse versterker tussen. Als je actieve speakers neemt, ook wel studiomonitoren genoemd, zit de versterker ingebouwd en heb je dus geen losse versterker nodig.

Ik denk zelf dat je met twee losse passieve speakers en een versterker de beste prijs-kwaliteit kan krijgen. Dit omdat het aanbod van deze spullen over het algemeen wat groter is. Daarom kan je ook kijken naar de tweedehandsmarkt waar je veel leuks kan krijgen. Versterker kan je bij wijze van spreke al bij de lokale Kringloop halen, want in de basis zijn stereoversterkers wel redelijk gelijk. Zeker als je niet extreem veel eisen hebt en maar één input nodig hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• vosss
Bedankt voor je bericht. Probleem met een losse versterker is dat ik dan op mijn bureau ook weer ruimte inlever.

Zelf zat ik te denken aan zoiets:
http://www.teufelaudio.com/pc-speakers/concept-b200usb.html

Dat is maar een klein kastje erbij en kan eventueel wel.
Probleem is wel dat ik die dingen nergens kan beluisteren volgens mij, of vergis ik me nu?
Die zijn zo ik het zie alleen op hun eigen site te bestellen.

Heeft wellicht iemand ervaringen met zo een setje? :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Als je dan toch richting de 250 euro gaat neem dan gewoon twee actieve monitoren. Die zijn voor dat geld ook te vinden en dan heb je helemaal geen kastje meer op je bureau (op die twee speakers na dan).

• vosss
Het mag ook iets goedkoper hoor.

Mooiste zou zijn als er niet veel geld bij hoeft als ik mijn Z5500 verkoop (denk rond de 175 euro ofzo?)

Heb je wellicht een paar goeie opties? :)

• vosss
Ik zag zojuist ook nog een B&W setje, de MM1, maar die is me met 500 euro toch echt veel te duur :D

Iemand nog leuke alternatieven? Het mag eventueel dus ook een los versterkertje zijn met losse boekenplank luidsprekertjes hoor. Desnoods tweedehands.

Maargoed, ik heb geen idee hoe bv een setje Eltax Monitor 3 bijvoorbeeld klinkt met een simpel versterkertje ertussen tegenover zo een teufel setje.

Klinkt dat echt al beter?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 12:51

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Wat is eigenlijk jouw "budget" ?

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
Zit hier: http://www.discoparadijs....dijs.nl/N_grp_8_80-1.html niet iets bij voor je? Allemaal actieve speakers.

Hallo

• vosss
Ergens tussen de 150 en 250 euro ongeveer. :)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ander leuk merk voor actieve speakers is M-Audio welke je dan weer op deze site kan vinden.

Genoeg leuks te krijgen voor maximaal 250 euro :)

• vosss
En hoe verhoudt een actief luidspreker setje zich dan tot een setje passief van 150 euro en een tweedehands versterkertje erbij?

Zit daar veel verschil in? Of maakt het eik in dit budget allemaal niet zoveel uit en is het meer gelul in de ruimte? :)

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:07

DjVe

Hatsaflats!

De AudioEngine A2 valt ruim in je budget:

http://www.hi-stands.eu/s...10000144&aid=1956&lang=NL

Als je je budget 50 euro verhoogt dan kan je zelfs de A5 pakken :)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Met Jordy van e,
als het budget het toelaat zijn de A5's zoveel mooier en beter dan de A2. Vooral de bas van de A5 is beter door de grotere woofer.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

vosss schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 18:02:
En hoe verhoudt een actief luidspreker setje zich dan tot een setje passief van 150 euro en een tweedehands versterkertje erbij?

Zit daar veel verschil in? Of maakt het eik in dit budget allemaal niet zoveel uit en is het meer gelul in de ruimte? :)
Je zal er best wel wat van merken, maar je moet rekening houden met het feit dat je luidsprekers ongeveer 90% van het geluid bepalen en de overige 10% komt van je versterker.

Als je weinig ruimte hebt, dan is een setje actieve monitoren een goede keus.

• vosss
Hmz, ik heb even zitten kijken naar actieve speakertjes, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste qua uiterlijk ronduit spuuglelijk vind :X

Ik denk dat het toch een los simpel setje gaat worden met een klein versterkertje erbij.
De Eltax Monitor III ben ik al langer benieuwd naar, maar die is hier in de buurt nergens te beluisteren volgens mij. Misschien dat het kleinere broertje de Monitor 1 ook nog een optie is, maar daar vind ik geen enkele review over :)

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Een redelijke versterker hoeft geen honderden euro's te kosten. Als je met 2ehands zou kunnen leven dan raad ik je aan om naar eind80 begin90 versterkers te kijken van Pioneer en Yamaha. Moet het nieuw dan is een chinees ding eigenlijk best wel prima

http://cgi.ebay.com/Indee...ain_0&hash=item3a6543c7d7

Zelf gebruik ik zo'n ding om de speakers in de keuken aan te sturen.

Combineer dat met
V&A aangeboden: Phonar Compact 2 speakers

en dan denk ik dat je voor een euro of 150 totaal eigenlijk wel een prima compact setje hebt.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

deze zien er ook niet verkeerd uit toch?
Afbeeldingslocatie: http://s3.media.squarespace.com/production/467161/5278253/wp-content/uploads/2001/12/auena5-blk1.jpg

voordeel is dat je geen versterker op je bureau hebt staan

• vosss
Exphy schreef op zondag 01 mei 2011 @ 12:35:
Een redelijke versterker hoeft geen honderden euro's te kosten. Als je met 2ehands zou kunnen leven dan raad ik je aan om naar eind80 begin90 versterkers te kijken van Pioneer en Yamaha. Moet het nieuw dan is een chinees ding eigenlijk best wel prima

Combineer dat met

en dan denk ik dat je voor een euro of 150 totaal eigenlijk wel een prima compact setje hebt.
Dat chinees versterkertje had ik ook al gevonden. Denk dat dat in principe wel volstaat en het neemt maar heel weinig plaats in :)

Die boxen die je aandraagt zijn toch wat te groot denk ik. :)

• vosss
brilsmurfffje schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:27:
deze zien er ook niet verkeerd uit toch?
[afbeelding]

voordeel is dat je geen versterker op je bureau hebt staan
Afbeeldingslocatie: http://www.djelectronics.nl/bmz_cache/e/ecf74967f9d7a5f6aa5d3dc3e2eac548.image.800x581.jpg

Die vind ik een stuk mooier persoonlijk. Denk dat ik die maar koop, zal hendig goed zat zijn :)

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

vosss schreef op zondag 01 mei 2011 @ 13:56:
[...]

[afbeelding]

Die vind ik een stuk mooier persoonlijk. Denk dat ik die maar koop, zal hendig goed zat zijn :)
Die eltax monitor speakers zijn heel behoorlijk hoor :) Verwacht van de monitor III geen geweldige punch in het laag, maar het algemene geluidsbeeld is zeer goed voor in die prijsklasse. Persoonlijk zou ik de monitor I links laten liggen en de monitor III pakken, die iets meer klankkast heeft en iets lager gaat.

Wat trouwens ook erg leuk is (wel tweedehands), is een setje SSLA500 speakers van Sony. Geven een heerlijk geluidje en zijn ook prima aan te sturen met zo'n kleine Chinese T-Amp. Ik heb een setje van twee voor 175 euro kunnen bemachtigen.

Afbeeldingslocatie: http://public.blu.livefilestore.com/y1pZ9AKkxAUc1B613tdrbSnN7kAg_6-HYy1VmIa_noJK2mWbSlByMOui29YSEbVQ_VysgK3qPGI6rncR1_NvPvx3Q/DSCN2477.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: http://public.blu.livefilestore.com/y1pq7DZWb_6Ul5iMBpoVl0-8n63L2bZ21qbdAdMbA_3jNMdOj8mm7lVDXGM8WhVdVAhQCx7dlxkQEHOzwWuOihyCw/Setje.jpg?psid=1

[ Voor 30% gewijzigd door DjVe op 01-05-2011 18:18 ]

• vosss
En kan ik die Monitor III genoeg aansturen met zo een el cheapo versterkertje?

Ik zit namelijk nog te twijfelen tussen de I en de III :)

• Exphy
vosss schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:54:

Ik zit namelijk nog te twijfelen tussen de I en de III :)
Zolang je geen bijzonder veeleisende speakers hebt moet het prima gaan. Ik moet zeggen dat ik verrast was door het geluid dat eruit komt. Niet even goed als mn Yamaha, maar ik kan ook niet zeggen dat het slecht is.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ja hoor....de III heeft een gevoeligheid van 89dB.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op zondag 01 mei 2011 @ 18:54:
Persoonlijk zou ik meer vertrouwen hebben in een versterker die je bij de lokale kringloop kan halen of voor een paar tientjes een paar steden verder dan in zo'n Chinees Klasse T-versterktje. Met el cheapo is niets mis, maar je moet wel weten wat je el cheapo binnen haalt. Ik had voor de grap laatst een Muse M21 te leen van iemand die ik ken. Eens aangesloten op mijn frontspeakers met een gevoeligheid van 91,5 dB en er kwam wel geluid uit, maar daar was alles mee gezegd. Je kon het geen muziek noemen, geen controle helemaal niets. Ook maar snel alles uitgezet, want we wisten niet wat de Muse ging doen als mijn speakers op het punt van 117 Hz zouden komen waar de impedantie een duik neemt naar 2.9 Ohm. Maar goed, dat laatste kan al lastig zijn voor een reciever van een paar honderd euro, dus dat is wellicht niet helemaal een eerlijk vergelijk. Vandaar dat ik dus eerder een mooie oude Kenwood, Pioneer, Yamaha, of wat dan ook zou gaan halen. Nadeel is dan wel dat je dan wel een extra unit op het bureau hebt staan. Maar ook kans dat zo'n Eltax anders reageert dan mijn speakers en het wel kan lukken. Op zich vergooi je niet echt veel geld, hoogstens een paar tientjes.

Over het verschil tussen een actieve studiomonitor en een losse speaker met versterker is er zeker wel verschil in sound. Ikzelf heb altijd het idee dat zo'n actieve studiomonitor het geluid heel eerlijk weer geeft (ook wel een "droog" genoemd) en dat moet je natuurlijk maar net liggen. Maar het hangt natuurlijk ook af van het type actieve monitor tegen de versterker en de speakers die je er tegenover zet. Ikzelf vind het wel wat hebben, zodra ik een aparte PC-ruimte heb komt er dan ook een paar KRK of AudioEngine te staan denk ik.

• vosss
Thanks voor de info, maar voor zo een losse grote versterker heb ik echt geen plek op mijn bureau, dus dat gaat hem niet worden.

Ik twijfel nog tussen de Monitor I en de Monitor III.

Met een beetje mazzel dat ik eind deze week alles besteld en binnen heb; ik zal dan wel een fotootje plaatsen.

:)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik geef alleen aan dat het niet altijd hoeft te werken met zo'n Chinees Klasse T-versterker. Nu moet ik wel zeggen dat mijn speakers uit een iets andere klasse komen dan die Eltax Monitoren (mijn tweeter is duurder dan heel die Eltax ;) ) dus daar kan het wel aan liggen. Maar die Eltax zijn voor het geld leuke speakers, hoop voor je dat het ook goed werkt met de versterker die wel op je bureau past :)

• vosss
We gaan het mee maken. Mijn Logitech Z5500 is verkocht en wordt komend weekend opgehaald voor 160 euro.

Beetje minder als wat ik in gedachte had, maargoed, hij staat in de weg :)

Ik heb zo een chinees versterkertje besteld en de Monitor III.
Ben erg benieuwd hoe dat gaat klinken; ik hoop dat ik beiden dit weekend al in huis heb _O_

Als alles aangesloten is laat ik wel even weten hoe het allemaal bevalt en een fotootje kan nooit kwaad lijkt me ;)

Thanks voor de tips tot dusver in elk geval :)

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-01 20:17
Ben erg benieuwd vosss :)

• vosss
Ik ook! :D !

Ik ga mn Z5500 denk ik wel missen een beetje ;w

Maargoed, mijn vriendin vond hem in de weg staan (en ergens moet ik haar ook wel gelijk geven),
dus ja wat moet je dan als kerel zijnde?

Iets anders kopen natuurlijk 8)

[ Voor 90% gewijzigd door vosss op 04-05-2011 18:30 ]

• vosss
Ik heb zojuist even gebeld met djelectronics om te vragen wanneer ik de monitors zou kunnen verwachten.

Hij had ze niet intern liggen, maar als het goed is worden ze morgen verstuurd en met een beetje mazzel heb ik ze dan zaterdag in huis :)

Tevens gaf hij aan dat ik versteld zou staan van hoe ze klinken en dat ik hier echt een prima koop mee gedaan had.

Nu hopen dat mijn versterkertje ook dit weekend binnen komt :)

=edit=
Versterkertje is binnen en werkt prima (even uitgetest met een satelietje van de Z5500), grappig dingetje moet ik zeggen :)

[ Voor 13% gewijzigd door vosss op 06-05-2011 16:21 ]

• vosss
Zo, de speakertjes zijn binnen en aangesloten :)

Ze zijn wel een beetje groter dan ik gedacht had en mn Z5500 staat nog even in de weg tot zondag (dan komt de nieuwe eigenaar die ophalen).
Die moet ik dus nog even aangesloten laten zodat hij even kan testen dat alles prima werkt.

Daarna moet ik even wat schuiven hier op het bureau om het allemaal een beetje te laten passen :P

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/jtmgs7.jpg

Zo staat het er nu bij.
Linksonder het kleine versterkertje.

Ik moet zeggen dat het prima klinkt. Beter dan ik verwacht had, dus ik ben er alvast tevreden over :)

• Exphy
Ziet er prima uit zo eigenlijk ^O^ Denk dat ik toch ook maar een keer iets soortgelijks ga kopen voor op mn bureau, altijd een koptelefoon op is ook een beetje jammer.....

/offtopic goed pakje peuken heb je daar liggen :P

• vosss
Om de grote wat makkelijker in te schatten, het scherm is een 26 inch van Samsung ;)

En ik moet wel schuiven, want 1 van de katten hier ligt graag achter mn scherm.

Dus zodra de controlpod van de Z5500 ook weg is schuif ik de linker speaker naar links zodat hij tussen speaker en scherm door kan. Het scherm zelf moet dan ook wat naar links zodat de rechter er mooi naast kan staan.

Het versterkertje komt dan links of rechts onder de monitor te liggen.

Al dat (in mijn ogen geneuzel) over luidsprekers inspelen heb ik nooit gesnapt. Ik in elk geval hoor meteen of een speaker goed klinkt of kut en misschien dat het over tijd wel marginaal beter wordt, maar ik hoor dat niet.

Nu klinken ze in elk geval prima en ik kan het iedereen aanbevelen die voor weinig geld toch prima geluid wil hebben :9

=edit=
En die gele aansteker moet ik nog weggooien, want die is kapot. Maar dat doet er eigenlijk totaal niet toe :P

[ Voor 6% gewijzigd door vosss op 07-05-2011 12:43 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

vosss schreef op zaterdag 07 mei 2011 @ 12:32:
Al dat (in mijn ogen geneuzel) over luidsprekers inspelen heb ik nooit gesnapt. Ik in elk geval hoor meteen of een speaker goed klinkt of kut en misschien dat het over tijd wel marginaal beter wordt, maar ik hoor dat niet.
Speakers inspelen is vooral om de rubber randen rond de woofers en eventuele middentoners weer wat losser te maken. Die kunnen namelijk nogal droog en stijf worden door soms maanden op de plank te liggen in een magazijn. Daarom is het inspelen vooral bedoeld.

Dingen als honderd uur inspelen slaan inderdaad nergens op. Inspelen is ook een psychologisch spelletje. Als jij speakers koopt dan klinken ze altijd anders dan waar je ze oorspronkelijk gehoord had. Andere indeling van de kamer, andere akoestiek, noem het maar op. Met het idee van "inspelen" wordt dan gezegd dat de speakers beter gaan klinken op den duur. Echter wennen jouw oren gewoon aan de sound waardoor je het goed vind klinken.

Althans, dat is een theorie die je vaak hoort en waar ik me wel in kan vinden.
Dus dingen als inspelen zijn zeker wel nodig, maar zeker geen honderd(en) uren :)

• vosss
En hoe gaat dat inspelen dan in zn werk? Hetzelfde als vroeger een nieuwe scooter inrijden? De eerste zoveel luisterkilometers niet te hard ofzo?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Inderdaad, niet meteen vol de muziek er op zodat de woofers niet meteen te veel uitslag krijgen. Gewoon rustig opbouwen.

• vosss
Ik heb een beetje geschoven ermee voor zover mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/qpjj1w.jpg

Scherm moet nog wat verder naar links eik, maar dat doe ik dan zondag wel als de Z5500 opgehaald is :)

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
Ikzelf zit er ook aan te denken om voor passieve boxen te gaan ipv mijn Logitech Z323, welke niets zijn vergeleken met mijn vaders instalatie beneden. Dacht, past wel in deze topic, als ik mag? Na een beetje rondkijken op vraag&aanbod kwam ik naast de eerder genoemde Phonas Compact V&A aangeboden: Phonar Compact 2 speakers ook deze tegen: V&A aangeboden: Magnat 7000xl speaker set. Klopt het dat die tweede, de magnat 7000xl betere kwaliteit/beter geluid produceert? En, kan (kijkend naar de kabels op het plaatje) die op een cheapass Versterker zoals eerder genoemd?

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-01 19:51
Wat voor versterkertje heb je precies gehaalt voss?
Lijkt mij ook wel wat deze monitor III speakers :-)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

iklucas schreef op maandag 09 mei 2011 @ 23:17:
Na een beetje rondkijken op vraag&aanbod kwam ik naast de eerder genoemde Phonas Compact V&A aangeboden: Phonar Compact 2 speakers ook deze tegen: V&A aangeboden: Magnat 7000xl speaker set. Klopt het dat die tweede, de magnat 7000xl betere kwaliteit/beter geluid produceert?
Waar baseer je het op dat de Magnat beter geluid zou produceren? Het zijn al wel oudere speakers van Magnat, dus die zijn over het algemeen wel beter dan de nieuwe producten die ze maken. Maar van afbeeldingen en specificaties kan je niets zeggen over het geluid van beide speakers.
En, kan (kijkend naar de kabels op het plaatje) die op een cheapass Versterker zoals eerder genoemd?
Kabel zegt niets natuurlijk. Wellicht zit er wel een flinke versterker achter of gewoon een complete hifi-set. Maar met zo'n Chinese Class T-versterker komt er altijd wel wat geluid uit speakers. Alleen is het de vraag of zo'n versterker genoeg kan leveren om van het geluid ook echt muziek te maken, dus dat de versterker echt controle heeft. Niet alle speakers werken lekker op zo'n versterkertje. Zijn nu eenmaal speakers die een wat hogere current nodig hebben. Vooral bijvoorbeeld B&W staat daar bekend om.

• vosss
pietz0r schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:36:
Wat voor versterkertje heb je precies gehaalt voss?
Lijkt mij ook wel wat deze monitor III speakers :-)
SMSI SA-36A versterkertje.

Is wel een beetje aan de lichte kant voor de speakers heb ik het idee, maar voor bij de computer valt het in elk geval niet tegen.

Ik heb bewust voor de Monitor III gekozen omdat het me mooie luidsprekertjes lijken om later als rears bij mn stereosetup uit te breiden (en tegen die tijd koop ik wel weer wat anders voor bij de pc)

:)

• iklucas
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:14
FeaR1986 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:50:
[...]

Waar baseer je het op dat de Magnat beter geluid zou produceren? Het zijn al wel oudere speakers van Magnat, dus die zijn over het algemeen wel beter dan de nieuwe producten die ze maken. Maar van afbeeldingen en specificaties kan je niets zeggen over het geluid van beide speakers.
Dank je voor je antwoord, ik had eigenlijk de vraag verkeerd geformuleerd, had gewoon moeten vragen: Welke is beter qua geluid/volume? (kan tot nu toe niet echt veel vinden over ervaring met die boxen, en als ik wat vind is het in het duits-.-) Of zou ik beter voor nieuwe boxjes als voss had gedaan kunnen gaan?

[ Voor 26% gewijzigd door iklucas op 11-05-2011 16:40 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Exphy schreef op zondag 01 mei 2011 @ 12:35:

Combineer dat met

Is een dergelijke versterker geschikt om (bijv.) twee s604's van Jamo aan te sturen? Als ik naar het uitgangsvermogen kijk komt de versterker namelijk nogal wat te kort.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1