Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini-laptop; advies nodig!

Pagina: 1
Acties:

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-11 22:28
Goedesmorgens zo met zn allen,

Ik zit te kijken voor een kleine laptop, om op stage te gebruiken, en om in het weekend makkelijk mee te nemen. In mijn kamer zelf heb ik een goede desktop staan. De laptop gaat dus alleen gebruikt worden voor o.a. Word, Powerpoint, Excel, internet en films. Het liefst moet ie 1080p afspelen via media player classic home cinema (aan een tv), maar met 720p kan ik ook zeker leven (op de laptop zelf). 1080p is dus geen must, 720p wel.

Het scherm moet 11,6 inch of groter zijn, maar niet groter dan 14 inch, aangezien hij licht moet zijn, en makkelijk in mn tas moet passen.

Ik heb wat rondgekeken, en de meeste minilaptops hebben een ATOM processor. Nu ben ik daar zelf niet zo'n fan van. Wanneer ik deze elimineer, kom ik bij een Athlon II Neo uit, of een Intel Celeron M 743. Ik heb gelezen dat de Athlon sneller is dan de Celeron.

Ik was deze 4 aan het vergelijken:

http://tweakers.net/price...9264;260958;276179;280544

Kan iemand mij tips geven over de laptops? Eentje is beduidend goedkoper, maar bevat dus de Celeron, en 2GB DDR2, waar de anderen 2, 3 of 4 GB DDR3 bevatten.

Zullen ze alle 4 720p afspelen, of heb ik dan toch een iets duurdere nodig?

Alvast bedankt voor jullie moeite!

[ Voor 5% gewijzigd door luuksnijmegen op 28-04-2011 11:00 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
Het voordeel van de Atom in combinatie met de ION chipset is dat deze hardwarematig 1080p kan afspelen. Geen idee hoe het met de rest van je genoemde opties zit.

• luuksnijmegen
En de atom zelf is wel snel genoeg om W7 (home bv) soepel te draaien?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
Mijn vrouw heeft een Asus netbook (met zo'n tabletachtig kantelbaar scherm) welke een single core bevat.
Die draait Win7 home Premium prima. Tuurlijk een vaste pc is sneller, maar het werkt gewoon prima.

Let er wel op dat je een dualcore atom neemt en niet een single core. De single core kan geen 1080p hardwarematig aan.

• luuksnijmegen
Maar als ik een singel core neem, met een HD4xxx (M) dan zou hij wel 1080p aan moeten kunnen, samen met alle andere dingen die ik ermee zou willen doen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb zelf een Celeron 723 met GMA4500MHD IGP, en dat draait 1080p zonder problemen. En de nieuwere intel dingen doen dat ook zonder gezeik eigenlijk. Van de meeste chips is wel te vinden of ze hardware acceleratie bieden of niet.

• luuksnijmegen
IS dat ook een laptopje? Ik heb het liefst dat alles lekker vlot draait, maar bijvoorbeeld de eerste kleine laptop met een i3 is al superduur, daar waag ik me niet aan. Met een celeron zou W7 dus ook vlot draaien, zonder dat ik me erger aan traag openen van bestanden, paginas etc?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:00

M2M

medicijnman

luuksnijmegen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:04:
IS dat ook een laptopje? Ik heb het liefst dat alles lekker vlot draait, maar bijvoorbeeld de eerste kleine laptop met een i3 is al superduur, daar waag ik me niet aan. Met een celeron zou W7 dus ook vlot draaien, zonder dat ik me erger aan traag openen van bestanden, paginas etc?
misschien is het dan een idee om het harde schijfje uit de laptop te halen en er een SSD in te stoppen? Dat geeft in het bestanden openen en programma's starten segment een groot voordeel. Meestal hangen die dingen niet op CPU tijd of geheugenbandbreedte, maar meer op IO.

-_-

• luuksnijmegen
Daar zat ik ook aan te denken... een 30-50 gb SSD erin, ik heb toch een kleine externe als ik veel data nodig heb. Zal ik met een Celeron/HD4xxx/SSD combinatie alles kunnen doen, en me niet gaan storen aan traagheid? Ik heb thuis een desktop met AMD 5600+, normale HDD en HD5670, en dat werkt prima.

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Zet er een Momentus XT in. Bijna SSD performance en veel goedkoper per GB.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

luuksnijmegen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:04:
Ja, een MSI X340, thin&light notebook.
Geen idee hoe Windows 7 ermee werkt, ik draai er Vista op, en dat gaat prima, zolang je maar niet teveel eisend bent (een 1.2GHz singlecore werkt prima, maar niet met 20 applicaties open).

• luuksnijmegen
@philflow: hmm zie het! maar die dingen draaien wel gewoon, maken geluid en warmte toch? Hoe snel zijn ze dan, in MB/s zeg maar?

@Terw_Dan: Net ff snel gekeken, zien er zeer mooi uit! Voor hoeveel had je de jouwe (welke type) aangezien de prijzen er niet meer bij staan

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De mijne was toen iets van 450 euro geloof ik, maar daarna zijn de prijzen nog wat naar beneden gegaan (kwamen toen neer op iets van 399).
MSI komt binnenkort op de markt met de X370, maar die wordt wel wat duurder volgens mij.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je zou ook zeker eens moeten kijken naar laptops met de E-350 processor van AMD.

Die is grafisch krachtiger dan de Atom maar ook ontworpen om energiezuinig te zijn.

• luuksnijmegen
hmm oke, ga ik in de gaten houden dan! Lees net je review over deMSI.

"Ik heb boterhammen gegeten die dikker waren dan deze notebook"

geniaal haha!

Bij jouw laptopje, 1080p met een CPU van 30%.. was het echt 30%?! dat valt me zeker niet tegen. Had verwacht dat ie 1080p met een veel hoger percentage zou spelen, of niet zou trekken. Verder nooit problemen met 1080p gehad??

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-11 21:36
Als je een dual core Atom neemt met een nVidia ION erbij dan kan heb je toch echt wel een kontschopper van een netbook. Zelfs mijn dual core Atom N550 met ingebouwde GMA3150 draait prima 720p of spellen als Warcraft 3 op high :D

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Philflow

Philflow

luuksnijmegen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:27:
@philflow: hmm zie het! maar die dingen draaien wel gewoon, maken geluid en warmte toch? Hoe snel zijn ze dan, in MB/s zeg maar?
Een 250GB is single platter en zou stil en koel moeten zijn. Voor de performance zie hier:
http://www.notebookreview...=6071&review=ssd+shootout

Kijk ook eens naar de HP DM1, een hoop waar voor 399,-
pricewatch: HP Pavilion dm1-3125ed

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 28-04-2011 15:11 ]

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:23

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik zou voor de MSI wind gaan, en wel om de volgende redenen:

- Volgens mij bied die chip hardwareondersteuning voor HD
- Het is geen Acer
- DDR3 geheugen (mogelijkheid tot 2 GB bijprikken later is altijd aanwezig, en DDR2 is gewoon 'oud' aan het worden
- HDMI uitgang

Eventueel schijf vervangen voor een Momentus XT oid, lekker snel, zuinig en stil :)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• luuksnijmegen
Oke, maar de Acer Aspire one 721 is 1,8GHz, tegen 1,3 GHz, en 4 GB DDR3 tegen 2 GB DDR3, voor 9 euro minder. Dan lijkt me de Acer toch juist beter dan de MSI Wind?

• Philflow

Philflow

Nogmaals :) kijk naar deze:
pricewatch: HP Pavilion dm1-3125ed

nog beter! en er zit al een 7200rpm drive in.

[ Voor 10% gewijzigd door Philflow op 28-04-2011 15:25 ]

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:38
De AMD Athlon II Neo K145 (1.8ghz) is echter wel een single core proc waar de K325 uit de MSI een 1.3ghz dual core is. Maar zoals boven genoemd kijk ook naar de hp dm1 als je net iets betere prestaties wilt.

• luuksnijmegen
Zag idd de HP staan, lijkt me ook een mooie! Mn keuze wordt steeds meer gemaakt ;) Ik was in de veronderstelling dat de Athlon Neo II dual core waren (beide types), gelukkig kom ik er nu achter dat dit niet zo is haha!

Dus de MSI Wind en de HP Pav. zijn goede keuzes? Verder nog aanraders of dingen waar ik op moet letten?

[ Voor 3% gewijzigd door luuksnijmegen op 28-04-2011 15:42 ]

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-11 22:31
misschien een macbook air? zou ik ff wachten op sandybridge proc binnenkort (waarschijnlijk een maandje of 1 a 2)
- dual core
- 2 of 4 GB snel DDR3 geheugen
- Zeer snelle SSD voor een netbookje
- Stevige behuizing voor vervoer naar stageplek
- errug klein.

je kan hier ook kijken voor een tweedehands air die zijn niet zo heel duur. in vergelijking met een nieuwe.

• luuksnijmegen
Helaas ben ik een studentje, met minimaal budget en 9 maand stage zonder vergoeding... Dus de air kan ik niet betalen, ookal is hij supermooi, net als een samsung die ook iets van 1200 euro is haha. Zeg dat ik zon 400 euro max heb, miss iets erover. Denk dat de MSI Wind een hele goede zou zijn, of iddde HP. De Wind vind ik zelf wel een stuk mooier.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online

Bolletje

Moderator Harde Waren
Met de E-350 APU kan je in elk geval wel zo'n beetje alles afspelen, ook 1080p. Zitten een paar dingen bij zoals 1080p60 en als je met FLACS gaat werken vind de CPU dat niet zo leuk, maar voor de rest gaat het goed. Ik heb zelf een E-350 desktop-board, maar er zijn geen noemenswaardige verschillen met die je in de laptops vindt.

1080p op youtube (flash) gaat dan zelfs goed. Wel met een aardige belasting van rond de 40-50%, maar het gaat.

• luuksnijmegen
mijn desktop thuis (amd 5600+) heeft bijna 95% bij 1080p mkvtjes van 15 gb. Toen een HD5670? gehaald, en hij zit op 15-25%, met media player classic home cinema. Als ik dat gebruik dan moet je laptop het ook makkelijk trekken neem ik aan? Youtube HD kijk ik haast nooit. Ik denk dat ik het meest toch 720p mkv's kijk op het laptopje, dus als hij dat aankan met DXVA is het goed. Van wat ik heb begrepen is de MSI Wind geen slechte keus dan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

luuksnijmegen schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:39:
hmm oke, ga ik in de gaten houden dan! Lees net je review over deMSI.

"Ik heb boterhammen gegeten die dikker waren dan deze notebook"

geniaal haha!
Die quote kwam van Demoniac af, zijn eerste reactie toen hij dat ding zag.
Bij jouw laptopje, 1080p met een CPU van 30%.. was het echt 30%?! dat valt me zeker niet tegen. Had verwacht dat ie 1080p met een veel hoger percentage zou spelen, of niet zou trekken. Verder nooit problemen met 1080p gehad??
Tja, 30% is misschien niet helemaal waar, het was de hoogste waarde uit de CPU grafiek, het lag misschien eerder tussen de 25 tot 27%, maar ik ben uitgegaan van de pieken.
1080P heeft er altijd prima op gelopen, maar nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik er niet superveel films op heb zitten kijken, dat doe ik meestal op m'n desktop met een 'ietsje' groter scherm. Maar alles wat ik erop gedraaid heb draaide prima.
Pixeltje schreef op donderdag 28 april 2011 @ 15:12:
Ik zou voor de MSI wind gaan, en wel om de volgende redenen:
En standaard 2 jaar garantie... iets dat je zeker op netbooks en thin and lights ook niet overal ziet.

• luuksnijmegen
Thx voor jullie reacties! Ik ga eens op zoek naar enkele van deze laptopjes om ze in het wild te aanschouwen, en te voelen hoe ze werken. Bedankt voor de input!

Verwijderd

Dames en Heren,

Ik ben zelf ook op zoek naar een dergelijke laptop, en mijn oog is gevallen op/voor de Dell Inspiron M310z, een beauty. Helaas bevat de laptop een AMD Turion II Neo, waar ik niet zo veel over vinden kan op internet. Bijkomend nadeel is dat ik in China woon. Ik kan hem dus niet via de Nederlandse site bestellen als ik dat zou willen, en op de Chinese en Amerikaanse site bestellen is ook geen optie, omdat de laptop daar eenvoudigweg niet op staat! Kan iemand mij hier bij helpen?
luuksnijmegen schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 11:34:
Thx voor jullie reacties! Ik ga eens op zoek naar enkele van deze laptopjes om ze in het wild te aanschouwen, en te voelen hoe ze werken. Bedankt voor de input!
Deze laptop zou ook voor jou een goede optie zijn!
Pagina: 1