Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Ik heb een Debian machine die dienst zou moeten doen als onder andere downloadserver, webserver, NAS, etc… Deze home server zou gezien zijn functies dus bijna 24/7 moeten draaien. Ik benader hem altijd via SSH aangezien hij letterlijk in een donker hoekje staat en er enkel een voedingskabel en ethernetkabel aanhangen, en voor de rest niets. VNC lukt me nog even niet, toch niet als er geen monitor aan hangt, maar dit geheel ter zijde.

Ik heb al een kijkje genomen in GNOME bij Power Management. Hier heb ik ingesteld dat de schijven in spindown mogen gaan en dat hij nooit in sleep mag gaan. Als ik dit namelijk instel op bijvoorbeeld 30 min, en de server wordt 30 min niet aangeraakt of er wordt niet op gewerkt via SSH gaat hij volledig in sleep valt hij niet meer te bereiken. Pingen lukt niet meer, en HTTP requests bedienen bijgevolg ook niet meer.

Bestaat er een soort van gulden middenweg, waar ik hem toch kan laten "slapen" maar terug wakker kan maken wanneer hij taken moet verrichten.. of ik moet me eigenlijk weinig zorgen maken over energiegebruik omdat er geen monitor aanhangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

Wake-on-LAN is een mogelijkheid als je netwerkkaart het ondersteunt (en de driver ook).
Dan kun je met een zogeheten magic packet je server uit sleep mode halen (of zelfs booten).

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:12
Als ik een SSH gestart heb met mijn server, en hij gaat daarna in sleep mode kan ik gewoon rustig doordoen. De sessie krijgt geen time-out of dergelijke.

HTTP requests naar mijn webserver lukken wel niet meer... Het is dus niet zozeer ik die hem (via een andere machine op het netwerk) uit sleep mode moet halen. Of valt dit ook nog binnen Wake-on-LAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

SanderH_ schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:28:
Als ik een SSH gestart heb met mijn server, en hij gaat daarna in sleep mode kan ik gewoon rustig doordoen. De sessie krijgt geen time-out of dergelijke.
Wacht eens een paar uur of typ wat in je venster. Je zal waarschijnlijk wel een timeout krijgen.
HTTP requests naar mijn webserver lukken wel niet meer... Het is dus niet zozeer ik die hem (via een andere machine op het netwerk) uit sleep mode moet halen. Of valt dit ook nog binnen Wake-on-LAN?
HTTP en SSH zijn beide TCP, als een nieuwe sessie niet meer lukt, dan zullen je oude sessies ook gewoon stoppen. Dat de timeouts in TCP je de illusie geven dat dit niet zo is, is een ander verhaal.

ASSUME makes an ASS out of U and ME