Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik heb toch wat vraagjes over de werkwijze van TNT en of dit zomaar allemaal kan...

Mijn schoonvader werkt al 35 jaar als postbode bij de TNT en krijgt dus brieven over de reorganisaties...
Wat is TNT aan het doen?

TNT wil van alle dure postbodes af en is daarvoor in de plaats postbezorgers aannemen die maximaal 24 uur per week werken. Met dit laatste is TNT druk bezig en mensen aan het aannemen. Het liefst studenten en huisvrouwen...

Maar nu kreeg mijn schoonvader een brief van TNT, waarin staat dat alle postbodes de status "overcompleet" gaan krijgen... Ik snap alleen niet helemaal hoe dit zomaar kan.

Mijn schoonvader werkt nu dusdanig lang voor de TNT en is van voor 1950, waardoor mijn schoonvader niet weggestuurd gaat worden, maar van hem wordt verwacht de komende jaren zichzelf flexibel op te stellen, doordat van hem verwacht gaat worden dat hij in andere steden moet gaan werken. Daarnaast is met de bonden afgesproken dat deze groep dus "gespaard" wordt, maar wel met 62,5 jaar met pre-pensioen MOET.

Dan eet je dus een deel van je eigen pensioen eerder op. Iets wat mijn schoonvader helemaal niet wil. We moeten allemaal tot 65 werken en straks nog langer. Hoe kan een werkgever nu verplichten dat je stopt met 62,5 en maar je eigen pensioen gaat opeten???

En dat de bonden zoiets afspreken, is dit dan bindend voor alle medewerkers?

Mij lijkt het logischer dat mijn schoonvader gewoon een contract heeft en als de TNT eerder dan 65 van hem af wil, dat ze dan maar een vergoeding betalen... Maar blijkbaar werkt dat zo niet 8)7

Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Youtube: DashcamNL

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:09
Kan je niet precies uitleggen hoe het daar ik de documenten van mijn moeder hier niet heb liggen.
Uit mijn hoofd heeft je vader hebben alle medewerkers de mogelijkheid gekregen om nu met een zak geld met pre pensioen te gaan of gematigd door te werken en op de leeftijd die jij genoemd hebt te stoppen.
Aangezien je vader een groot aantal dienstjaren heeft, denk ik dat hij het aanbod van de pre-pensioen heeft gehad. Een oud-collega van mijn moeder is ook van voor 1950, maar kreeg wel de rugzak mee om met pre pensioen te gaan.

Over het werken in andere steden: Dat is iets waar ik mijn moeder ook veel over hoorde praten, enorm veel onvrede daarover.
Ik moet zeggen dat TNT de documentatie prima had geregeld bij mijn moeder, heeft je vader die pakketten met informatie niet gehad?

[ Voor 19% gewijzigd door KillaZ op 28-04-2011 08:53 ]

K to the KillaZ

• BlakHawk
KillaZ schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:51:
Kan je niet precies uitleggen hoe het daar ik de documenten van mijn moeder hier niet heb liggen.
Uit mijn hoofd heeft je vader hebben alle medewerkers de mogelijkheid gekregen om nu met een zak geld met pre pensioen te gaan of gematigd door te werken en op de leeftijd die jij genoemd hebt te stoppen.
Aangezien je vader een groot aantal dienstjaren heeft, denk ik dat hij het aanbod van de pre-pensioen heeft gehad. Een oud-collega van mijn moeder is ook van voor 1950, maar kreeg wel de rugzak mee om met pre pensioen te gaan.

Over het werken in andere steden: Dat is iets waar ik mijn moeder ook veel over hoorde praten, enorm veel onvrede daarover.
Ik moet zeggen dat TNT de documentatie prima had geregeld bij mijn moeder, heeft je vader die pakketten met informatie niet gehad?
Maar schoonvader heeft in het verleden aangegeven niet te willen vertrekken tegen een geldbedrag.
Pas daarna kreeg hij te horen dat hij daarom met pre-pensioen MOET, om die reden dat hij inderdaad van voor 1950 is en 35 jaar werkt voor TNT.

Maar bij mijn schoonvader zit het zo dat hij vanaf 65 minder pensioen heeft, omdat hij al met 62,5 eruit gaat.

Mijn vraag is, kan dit zomaar verplicht worden?

Wat als mijn schoonvader gewoon wil doorwerken tot 65!? Wat hij wil...

Het komt er namelijk op neer dat hij op basis van het pre-pensioen verhaal, werk ernaast moet zoeken en het is nog maar de vraag of hij dan vanaf 65 genoeg per maand over houdt om rond te komen.
Terwijl als hij nu gewoon doorwerkt tot 65, dan krijgt hij meer per maand vanaf 65, wat wel genoeg zou moeten zijn...

Dus kan TNT mijn schoonvader verplichten te stoppen met werken op 62,5, ondanks zijn vaste contract!?

[ Voor 13% gewijzigd door BlakHawk op 28-04-2011 09:00 ]

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Met prepensioen, mag je volgens mij niet meer werken ernaast, althans zo was het altijd.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Juridisch loket al geraadpleegd (of zijn eigen advocaat)?

Het is een vervelende situatie met navenant aanbod vanuit TNT maar aan de andere kant, hing dit al weken in de lucht, zo niet langer, dus mogelijk had je schoonvader ook al informatie kunnen inwinnen bij collega's in hetzelfde schuitje, zijn direct leidinggevende, iemand van HR ofzo?

Weet trouwens niet geheel zeker of het handig is dat jij zijn situatie hier bepleit (ook bij gebrek aan inhoudelijke kennis van de gestuurde papieren) of dat jullie samen even achter de PC moeten kruipen en de post op GoT aanvullen met de letterlijke bepalingen in het aanbod waar jullie over vallen of mee zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:09
dfrenner schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:58:
[...]

Maar schoonvader heeft in het verleden aangegeven niet te willen vertrekken tegen een geldbedrag.
Pas daarna kreeg hij te horen dat hij daarom met pre-pensioen MOET, om die reden dat hij inderdaad van voor 1950 is en 35 jaar werkt voor TNT.

Maar bij mijn schoonvader zit het zo dat hij vanaf 65 minder pensioen heeft, omdat hij al met 62,5 eruit gaat.

Mijn vraag is, kan dit zomaar verplicht worden?

Wat als mijn schoonvader gewoon wil doorwerken tot 65!? Wat hij wil...

Het komt er namelijk op neer dat hij op basis van het pre-pensioen verhaal, werk ernaast moet zoeken en het is nog maar de vraag of hij dan vanaf 65 genoeg per maand over houdt om rond te komen.
Terwijl als hij nu gewoon doorwerkt tot 65, dan krijgt hij meer per maand vanaf 65, wat wel genoeg zou moeten zijn...

Dus kan TNT mijn schoonvader verplichten te stoppen met werken op 62,5, ondanks zijn vaste contract!?
Duidelijk :)

Op de vraag of TNT het mag: Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat de mensen die wel door wilden werken bij mijn moeder (die overigens de rugzak heeft gepakt) op onmogelijke locaties werden geplaatst.

Zo was er een collega die geen auto had en uit Alkmaar kwam die de ene week 3 dagen in Hoorn moest werken, 1 dag in Alkmaar en 1 dag in Amsterdam.

Dat zou dan continue wisselen, een werkwijze die TNT nu gebruikt om mensen "Weg te werken" i.m.h.o.

K to the KillaZ

• BlakHawk
MAX3400 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:25:
Juridisch loket al geraadpleegd (of zijn eigen advocaat)?

Het is een vervelende situatie met navenant aanbod vanuit TNT maar aan de andere kant, hing dit al weken in de lucht, zo niet langer, dus mogelijk had je schoonvader ook al informatie kunnen inwinnen bij collega's in hetzelfde schuitje, zijn direct leidinggevende, iemand van HR ofzo?

Weet trouwens niet geheel zeker of het handig is dat jij zijn situatie hier bepleit (ook bij gebrek aan inhoudelijke kennis van de gestuurde papieren) of dat jullie samen even achter de PC moeten kruipen en de post op GoT aanvullen met de letterlijke bepalingen in het aanbod waar jullie over vallen of mee zitten.
Ik heb de brieven van mijn schoonvader gelezen. Daar staat gewoon in dat hij met 62,5 eruit moet.
Hij heeft de consequenties nagevraagd en dit houdt inderdaad in dat hij minder pensioen overhoudt.

Ik heb hem ook het advies gegeven de bond te bellen. Maar hij maakt zich redelijk druk over de toekomst en belt dus niet. Een advocaat ziet hij niet zitten ivm de kosten (ze hebben het niet heel breed).
Hij zegt, ik moet eruit, dus ik heb een probleem, maar voor mij is dat een stap te ver. De vraag is, kun je gewoon weggestuurd worden met een vast contract met 62,5?

Ik las de brief en vraag me dus af of dit gewoon kan...

Verwijderd

Als het gaat om ingrijpende zaken kun je toch echt beter een jurist raadplegen, desnoods iemand van het juridisch loket (voormalige rechtswinkel), sociaal raadslieden of iets dergelijks. Het gaat om zijn pensioen, dan kun je en moet je niet vertrouwen op 'advies' van een paar willekeurige mensen op internet (hoezeer sommigen van ons ook juridisch geschoold zijn). Is een welgemeend advies.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:35:
Als het gaat om ingrijpende zaken kun je toch echt beter een jurist raadplegen, desnoods iemand van het juridisch loket (voormalige rechtswinkel), sociaal raadslieden of iets dergelijks. Het gaat om zijn pensioen, dan kun je en moet je niet vertrouwen op 'advies' van een paar willekeurige mensen op internet (hoezeer sommigen van ons ook juridisch geschoold zijn). Is een welgemeend advies.
Misschien is het toch verstandig om dit hem nogmaals te adviseren...
Dit heb ik overigens al gedaan... Hij zat alleen met de kosten.

Ik blijf het een vieze actie van TNT vinden. Zeggen dat er geen werk meer is, maar aan de andere kant druk bezig zijn met het aannemen van mensen. Ondertussen kan dit allemaal gewoon maar...

Overigens als de bonden akkoord zijn gegaan, lijkt mij dit een aanpassing in de CAO. Dus de CAO is hierop aangepast en volgens mij is dit dus bindend voor alle medewerkers... Dus moet mijn schoonvader er gewoon met 62,5 uit...

[ Voor 24% gewijzigd door BlakHawk op 28-04-2011 11:04 ]

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Ik weet niet of je schoonvader toevallig een rechtsbijstandverzekering heeft, want die kun je daar meestal ook wel kostenloos over raadplegen.

• BlakHawk
Iooryz schreef op donderdag 28 april 2011 @ 13:45:
Ik weet niet of je schoonvader toevallig een rechtsbijstandverzekering heeft, want die kun je daar meestal ook wel kostenloos over raadplegen.
Nope geen rechtsbijstand

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 22:56
Gewoon contact opnemen met het juridisch loket, langsgaan is gratis en zelfs telefonisch advies is nog wel te doen voor 0,10 per minuut. Dan weet je in ieder geval of een rechtzaak enige kans van slagen heeft. Kan je altijd op basis daarvan nog de stap naar een advocaat maken.
Speedy55 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:22:
Met prepensioen, mag je volgens mij niet meer werken ernaast, althans zo was het altijd.
Prepensioen/VUT gelden doorgaans beperkingen aan doorwerken. Een fulltime-baan ernaast mag niet, maar een dagje in de week bijklussen is doorgaans geen enkel bezwaar.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Met pensioen / FPU / VUT / prepensioen / functioneel leeftijdsontslag gaan is prima door de werkgever te verplichten, maar wel via een met de vakbonden afgesproken CAO. Als de vakbond het goed vind dat de keuzevrijheid t.a.v. de (pre)pensioenleeftijd vervalt, dan wordt de afgesproken leeftijd bindend.

Wat betreft bijverdienen, dat hangt totaal van de regeling af. In een echt prepensioen heb je een uitkering waarvoor je zelf hebt gespaard. Dan mag je net zoveel bijverdienen als je wilt, net zoals in het gewone >65 pensioen. Maar sommige oudere regelingen werken met een omslag van premies tussen werkenden en vroeggepensioneerden. Deze regelingen hebben soms wel een beperking aan bijverdienen.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11 16:50

Glewellyn

is er ook weer.

En ook geen lid van de vakbond? Want die bieden ook rechtsbijstand in het geval van arbeidsconflicten.

*zucht*

• BlakHawk
t_captain schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:36:
Met pensioen / FPU / VUT / prepensioen / functioneel leeftijdsontslag gaan is prima door de werkgever te verplichten, maar wel via een met de vakbonden afgesproken CAO. Als de vakbond het goed vind dat de keuzevrijheid t.a.v. de (pre)pensioenleeftijd vervalt, dan wordt de afgesproken leeftijd bindend.
Naar mijn mening is dit toch apart...

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Is het ook. Maar indertijd is het zo overeengekomen door de sociale partners. Werkgevers wilden graag van hun oudere werknemers af, werknemers wilden wel met vroegpensioen, en dan rolt er zo'n akkoord uit.

In de toekomst gaat dit geheid op de helling. De overheid vindt het steeds belangrijker dat werknemers langer doorwerken. In de besluitvorming rond flexibilisering van AOW / pensioenleeftijd zal het leeftijdsontslag ook aan de orde komen.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
dfrenner schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 09:59:
[...]

Naar mijn mening is dit toch apart...
Tuurlijk maar je moet het zo zien: de bonden hebben een compromis bereikt, dit aan leden voorgelegd en het is aangenomen.

Maw: het beste resultaat wat mogelijk was in een moeilijke situatie. Dat het 'wegpesten' door continue een andere locatie moreel verwerpelijk is vind ik een ander verhaal. Ongetwijfeld mag tnt het op deze manier doen. Informeer verder bij een juridische vraagbaak

Verwijderd

Toch kan ik je schoonvader hier ook niet op een vooruitziende blik betrappen.

Op het moment dat dit eraan zat te komen (ruim een jaar geleden volgens mij, had hij toch een rechtsbijstand verzekering moeten/kunnen nemen? Dan had je nu minder problemen/vragen gehad.

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-11 08:01
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 23:26:
Toch kan ik je schoonvader hier ook niet op een vooruitziende blik betrappen.

Op het moment dat dit eraan zat te komen (ruim een jaar geleden volgens mij, had hij toch een rechtsbijstand verzekering moeten/kunnen nemen? Dan had je nu minder problemen/vragen gehad.
Dan had hij alsnog geen dekking gehad natuurlijk, uitgesloten worden conflicten die al lopen of zeer waarschijnlijk zijn....

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Dit geeft de ABVAKABO aan in haar TNT nieuwsbrief van april ( http://www.abvakabofnv.nl...uwsbrief-tnt-21042011.pdf )

Individuele beëindigingsovereenkomsten: neem contact op met de bond!
In het kader van de reorganisatie sorteren heeft TNT laten weten dat het bedrijf voor 96 overcomplete
werknemers een traject start om de arbeidsovereenkomst te gaan beëindigen. Dat betekent uiteraard niet dat
mensen dan per direct ontslagen zijn
: er geldt op grond van het sociaal plan immers een bemiddelingstermijn
van (maximaal) 12 maanden. TNT dient zich dus – samen met de werknemers - ook de komende maanden
onverminderd in te spannen voor het zoeken naar mogelijkheden tot herplaatsing en banen buiten TNT.
Voor het beëindigen van de arbeidsovereenkomst bestaan kort gezegd 3 mogelijkheden:
• Opzegging na toestemming van UWV Werkbedrijf
• Ontbinding via de kantonrechter
• Ontslag met wederzijds goedvinden, oftewel via een beëindigingsovereenkomst.
TNT heeft laten weten bij voorkeur gebruik te maken van die laatste weg, dus met de individuele
beeindigingsovereenkomst. Weliswaar ligt het initiatief voor het ontslag bij de werkgever, maar uiteindelijk
maken werkgever en werknemer dan zonder tussenkomst van derden afspraken over het einde van het
dienstverband en leggen dit vast in een overeenkomst.
Abvakabo FNV ziet dit liever anders: wij hebben een voorkeur voor opzegging en daarmee toetsing van het
ontslag via UWV Werkbedrijf. Maar wij kunnen niet verhinderen dat TNT met werknemers probeert het ‘met
wederzijds goedvinden’ te regelen. Het is dan aan de werknemer of hij of zij hierin meegaat.
Maar als je
overweegt zo’n beeindigingsovereenkomst te ondertekenen, adviseren we je dat niet te doen voordat je als lid
van Abvakabo FNV contact hebt gezocht met de bond (0900-2282522): om de voors en tegens te bespreken
en de inhoud van de voorgestelde overeenkomst te laten toetsen. Ook hiervoor geldt dus: maak gebruik van je
lidmaatschap en laat je goed informeren!

• BlakHawk
Jeoh schreef op donderdag 05 mei 2011 @ 00:49:
Dit geeft de ABVAKABO aan in haar TNT nieuwsbrief van april ( http://www.abvakabofnv.nl...uwsbrief-tnt-21042011.pdf )

Individuele beëindigingsovereenkomsten: neem contact op met de bond!
In het kader van de reorganisatie sorteren heeft TNT laten weten dat het bedrijf voor 96 overcomplete
werknemers een traject start om de arbeidsovereenkomst te gaan beëindigen. Dat betekent uiteraard niet dat
mensen dan per direct ontslagen zijn
: er geldt op grond van het sociaal plan immers een bemiddelingstermijn
van (maximaal) 12 maanden. TNT dient zich dus – samen met de werknemers - ook de komende maanden
onverminderd in te spannen voor het zoeken naar mogelijkheden tot herplaatsing en banen buiten TNT.
Voor het beëindigen van de arbeidsovereenkomst bestaan kort gezegd 3 mogelijkheden:
• Opzegging na toestemming van UWV Werkbedrijf
• Ontbinding via de kantonrechter
• Ontslag met wederzijds goedvinden, oftewel via een beëindigingsovereenkomst.
TNT heeft laten weten bij voorkeur gebruik te maken van die laatste weg, dus met de individuele
beeindigingsovereenkomst. Weliswaar ligt het initiatief voor het ontslag bij de werkgever, maar uiteindelijk
maken werkgever en werknemer dan zonder tussenkomst van derden afspraken over het einde van het
dienstverband en leggen dit vast in een overeenkomst.
Abvakabo FNV ziet dit liever anders: wij hebben een voorkeur voor opzegging en daarmee toetsing van het
ontslag via UWV Werkbedrijf. Maar wij kunnen niet verhinderen dat TNT met werknemers probeert het ‘met
wederzijds goedvinden’ te regelen. Het is dan aan de werknemer of hij of zij hierin meegaat.
Maar als je
overweegt zo’n beeindigingsovereenkomst te ondertekenen, adviseren we je dat niet te doen voordat je als lid
van Abvakabo FNV contact hebt gezocht met de bond (0900-2282522): om de voors en tegens te bespreken
en de inhoud van de voorgestelde overeenkomst te laten toetsen. Ook hiervoor geldt dus: maak gebruik van je
lidmaatschap en laat je goed informeren!
Dit geldt inderdaad voor de werknemers die van na 1950 zijn.
Met de bonden is afgesproken dat de werknemers van voor 1950 mogen blijven werken tot 62,5 en dan met prepensioen moeten...

Maar ik heb hem meermalen aangegeven contact op te nemen met de bond. Dat is verder aan hem...

Pagina: 1