HTPC - adviezen en ideeën (combineren met NAS/thuisserver?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:15

HTPC samenstellen

Ik wil graag een HTPC bouwen omdat ik gek ben op XBMC en deze per sé wil draaien, al die simpele mediaplayers (Playon!HD e.d.) werken me niet lekker genoeg en kunnen mij ook te weinig (mij niet customizable genoeg).
Samenstelling

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock E350M1€ 85,14€ 85,14
1Kingston DataTraveler G3 4GB Zwart€ 6,35€ 6,35
1MS-Tech MC-400€ 59,12€ 59,12
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 45,23€ 45,23
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 18,65€ 18,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 214,49

Inclusief blu-ray speler dus (welke er eventueel nog uit kan om kosten te besparen), het besturingssysteem wil ik op de 4GB USB stick zetten.
Vragen over de samenstelling
  • Is dit systeem krachtig genoeg? Bij de specificaties van het moederbord wordt vermeld dat deze 1080p Blu-ray aan kan, kunnen 1080p mkv's ook afgespeeld worden? Ik wil dus XBMC draaien, moet ik deze dan vanuit een Windows of Linux installatie (eventueel de live CD) draaien?
  • Bovendien heb ik eigenlijk alleen gekeken naar moederborden met de CPU en GPU onboard omdat deze erg weinig energie verbruiken en gewoon een goedkope, complete combinatie bieden. Heb ik hierbij een tunnelvisie aangenomen? Zijn er alternatieven van moederderborden met losse CPU's die evengoed weinig energie verbruiken en ook een lage aanschafprijs hebben?
  • Wat is bij deze setup het energieverbruik in idle toestand? En hoe krachtige voeding heb ik nodig met deze setup? Niet meer dan 120 Watt lijkt me?
  • Hebben jullie nog tips voor andere moederborden met onboard CPU / GPU die misschien meer opties bieden, zoals passieve koeling bijv.?

Combineren met NAS / thuisserver?

Kan ik dit systeem als basis gebruiken voor een thuisserver welke dan vooral als NAS moet dienen (met NZB downloader zoals SABnzbd of NZBGet) en eventueel wat extra's om mee te hobbyen (denk dan aan een eigen webserver met Apache/MySQL)? Het enige wat ik er dan aan zou veranderen is dat ik er een 2 TB HDD bij zou inzetten.

Ga ik dan problemen krijgen met het afspelen van mediabestanden als ik tegelijkertijd een bestand stream vanaf een andere mediaspeler bijv. of wanneer ik een NZB download? Mocht dat inderdaad problemen geven (ik hoor graag jullie ervaringen), is dat dan op te lossen door bijv. prioriteiten in te stellen (die van SABnzbd of NZBGet gewoon op laag zetten)?

Ik hoop middels dit topic iets meer inzicht te krijgen in de haalbaarheid van mijn specifieke wens (een HTPC / thuisserver combi voor een zeer scherpe prijs en laag energieverbruik)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 08:24

job

Kijk eens in een van de htpc topics, het xbmc topic en het sickbeard/coachpotator topic.
Je bent namelijk niet de enige met deze vragen en ze zijn allemaal al wel beantwoord in desbetreffende topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-09 18:15
Inmiddels heb ik via andere fora gevonden dat de Asrock E350M1 inderdaad een prima moederbord is voor een HTPC i.c.m. XBMC dus dat is mooi.

Alleen nu vraag ik mij nog wel af of het wel goed gaat als iemand anders van de mediaplayer gaat streamen (afspelen van een HD film via Windows gedeelde bestanden) terwijl iemand anders al een film kijkt op de mediaplayer. Of, nog veel CPU intensiever: als SABnzbd iets gaat downloaden / repairen / extracten terwijl iemand een film aan het kijken is, dan kan je er donder op zeggen dat de film enorm gaat stotteren.

Is hier een oplossing voor> Zou het bijv. voldoende zijn om XBMC een hogere prioriteit te geven via Windows taakbeheer of zal ik dan nog steeds last krijgen van stotterende films? Mocht dat niet werken is er dan een andere oplossing die bijv. automatisch SAB pauzeert zodra XBMC iets afspeelt en weer hervat zodra XBMC klaar is of afgesloten wordt?