Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
hallo allemaal, ik wil mijn oude schijf vervangen voor een groter model,
ik heb goede ervaringen met WD , en wil dus een 1tb schijf kopen.

maar ik ben er niet uit welke, de FEAX is stukken goedkoper dan de FALS, maar betekent daat ook slechte prestaties?
ik wil nm de schijf gewoon gebruiken als bootschijf, met vista, heb geen problemen met lange opstartijden, maar sneller is mooi megenomen, het gaat vooral om betrouwbaarheid, ik wil beschermd zijn tegen uitvalt, evt, kan ik de oude als backup gebruiken.
ps: ik heb gewoon een sata 2 aansluiting, sata3 zal niet beter zijn.

even de gegevens opgezocht:
WD1003FBYX SATA 3 Gb/s 3.5 Inch 7200 64 MB1 TB 64 MB
WD1001FALS SATA 3 Gb/s 3.5 Inch 7200 32 MB 1TB 32 MB
WD1002FAEX SATA 6 Gb/s 3.5 Inch 7200 64 MB1 TB 64 MB

ik ben vooral benieuwd tussen de FALS en de FAEX, en waarom de FAEX toch goedkoper is

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Zeemijl
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-10-2011
De FALS is niet meer leverbaar. Nou ja, toch wel, voor wie perse wil, maar dan tegen een hogere prijs.
De FBYZ is voor apparaten die constant aan staan.
Dus de FAEX is de juiste keuze voor gewoon thuisgebruik.

Kijk maar op de website van Western Digital. De schijven zijn geoptimaliseerd voor een bepaald gebruik.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
de fbyz, komt uit een andere serie, dat klopt,
geschikt voor 24/7 gebruik, maar kunnen die schijven goed tegen uitschakelen?
ik meende dat sommige 24/7 schijven niet zo happig daarop zijn.
daarintegen zullen ze wel heel betrouwbaar zijn,maar de black serie heeft ook 5 jaar garatie, dus dat maakt niet veel uit denk ik.

de beste keuze is dus gewoon de faex?
maar kun je me ook vertellen wat er zo anders aan is behavle 64mb? (vs fals)
minder platters ofzo?
ik heb gezocht naar bechmarks maar geen goede vergelijking kunnen vinden tussen de beide.

ps, ik heb geen ungefundeerde wat moet ik kiezen topic, want ik heb het een an ander opgezocht, maar kom niet goed uit tussen de verschillen/prestaties. O-)

[Voor 21% gewijzigd door mrc4nl op 28-04-2011 14:41]

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Zeemijl
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14-10-2011
Het klopt dat sommige harde schijven voor 24/7 gebruik niet zo goed tegen veel aan en uitzetten konden. Maar of dat met deze ook zo is, dat weet ik niet.

De 'Black' serie heeft inderdaad 5 jaar garantie, maar niet iedere webwinkel levert na 3 of 4 jaar nog een vervangende schijf. Hij zal wel wat meer trillen en geluid maken dan de 'Green' serie. En met 6.8 Watt is hij ook niet erg zuinig. Als dat allemaal geen probleem is, dan kun je hem gewoon kopen. Vergeet die FALS gewoon maar.

Hier staat een aardige test: http://www.thinkcomputers...a-6gbs-hard-drive-review/
De schijf krijgt een 10.

Hier staan de benchmarks van de verschillende schijven:
http://www.harddrivebenchmark.net/hdd_list.php
De FAEX scoort als beste in de benchmarks.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ok, ik ga dus gewoon voor de FAEX, hij is nog het goedkoopste ook :)

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True