Nieuw systeem 3x Corsair X32 32 GB SSD of 1 nieuwe SSD?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 12:56
Tweakers,

een vraag over een nieuw systeem met een RAID configuratie van onboard RAID controller van de MSI P67A-GD65 plank.

voor mij de keuze om bij een nieuw systeem 1 nieuwe snelle SSD te kopen OF een raid opstelling in RAID 0 van 3x corsair X32 32 GB per stuk.

het systeem zal er ongeveer zo uitzien
mobo: MSI P67A-GD65
processor: intel 2600K
GPU: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC
8 GB geheugen dual channel (kingston oid)
2TB HDD voor opslag

de eis is iets an 90 GB ruimte voor OS en games ed.
dus het is fijn als het beetje vlot is.
ik heb al 1 corsair SSD in mn huidige pc zitten, en kan nog voor iets van 110 euro 2 erbij krijgen.
dit in RAID0, is dat dan fijner dan iets van 200 uitgeven aan 1 snelle SSD?
er staat niks boeiend op wat niet wegkan, enkel OS en games dus niet echt een probleem als 1 van de 3 eruit knalt...

graag jullie opinie:)

alvast bedankt

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat me zo als eerste te binnen schiet, kun je wel 3 disken op raid0 zetten ? niet elk raid bios snapt dat :)

Verder zal die oplossing met 3 disken nog steeds (iets) trager zijn dan 1 snelle ssd (wat in principe ook een soort raid is). Maar of dat die 100E meer waard is kunnen wij moeilijk inschatten voor jou.

[ Voor 48% gewijzigd door heuveltje op 27-04-2011 21:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-03 10:48

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Zoals hierboven wordt aangehaald, is het wel mogelijk om 3 SSDs in RAID te zetten?
Ik zou zelf gewoon 2 SSDs of 1 SSD kopen

Beyond Photographs | Flickr | 500px

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
On-Board SATA

• SATAII controller integrated in Intel® P67 chipset
- Up to 3Gb/s transfer speed.
- Supports four SATAII ports (SATA3~6) by P67 PCH

• SATAIII controller integrated in Intel® P67 & Marvell SE9128 chipsets
- Up to 6Gb/s transfer speed.
- Supports two SATAIII ports (SATA1~2) by P67 PCH
- Supports two SATAIII ports (SATA7~8) by Marvell SE9128
- SATA1~6 ports support RAID 0/1/5/10 mode by Intel P67 PCH
- SATA7~8 ports support RAID 0/1 mode by Marvell SE9128

dit hierboven van de MSI site gehaald...schijnt te kunnen...

het is voor mij een van de 2 opties... en 1 grote snelle SSD kopen is een stuk duurder dan 2 kleine bijkopen...

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Daar staat dat het raid0 aankan :)
Maar sommige hebben de (rare) beperking dat ze alleen 2 en 4 disken in raid0 willen proppen, en geen 3 :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
hmm, subtiel doch belangrijk verschil me dunkt, enig idee hoe ik erachter kan komen of dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Eerlijk gezegd, Nee :P (lekker helpvol, niet?)
Behalve googlen.

Wel even iets ter overweging.
Het gevoelsmatig verschil tussen van 1 naar 2 (striped) ssd's zal al vele malen kleiner zijn, dan het overstappen van een HD naar een ssd. Het verschil tussen 2 en 3 striped ssd's nog kleiner.

Dus je zou altijd nog 2 in raid 0 kunnen zetten, en de derde als losse folder mounten op die raid.
Niet ideaal, maar wel goedkoper in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 22:04
Je hebt toch geen trim als je je ssd's in raid 0 zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
ik heb de vraag ingeschoten op de MSI site, zal laten weten als ik antwoord heb.

ik kom nu al van 1x bovengenoemde SSD.
De keus is dus 3 daarvan in raid, of naar een snellere en grotere SSD(iets van een Vertex 2 of 3, of intel postville oid)

ik weet niet of TRIM werkt met ssd's in RAID 0...wel belangrijk btw...iemand enig idee wat dat betreft?
technisch gezien zou dat aan de controller moeten liggen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Ik heb zelf 3x30gb vertex in raid0 op ich10r dus ja het kan wel...

Ik zou persoonlijk voor de nieuwe enkele gaan..

[ Voor 27% gewijzigd door Occy74 op 27-04-2011 23:14 ]

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
@drunkfux: heeft ie dan ook TRIM?

ze zijn er hier vrij duidelijk over volgens mij: http://www.overclock.net/...-raid-0-trim-support.html

geen trim voor RAID0 SSD, vraag is, hoe erg is dat?

drunkfux, misschien kan jij hier iets over zeggen, blijft het snel, of wordt het drama, zoja, hoe snel is dat(doe toch wel formatteren elk half jaar ofzo dus als het zolang duurt is het geen groot probleem...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-08 03:07
Raid0 kan altijd met elk aantal disks, ik denk dat je aan Raid1 denkt, wat alleen met een even aantal disks kan.
In Raid heb je nooit TRIM, je zult wel degradatie merken na verloop van tijd als je er veel op werkt. Echter kun je 1x in de zoveel tijd gewoon de SSD's wipen en je OS terugzetten (image) of in een andere pc hangen en daar de Intel tool laten trimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien het om een nieuw systeem gaat zou ik ook nieuwe generatie ssd erin zetten .
Raid0 is leuk en kan prestatiebevorderend werken ,maar je moet je wel afvragen in wat voor catagorie je de raid wil bouwen .Als je kiest voor de 30GB raid ,kun je moeilijk een hele snelle ertussen zetten ,die 30GB trekt de snellere naar beneden wat betrefd prestaties .Als je raid kiest ga je voor snelheid ,neem dan een snellere basis ssd die je uitbreid naar twee of drie. Voordeel van raid is de gedeelde load en het cache vangt kleine writes op en kan nog een extra boost geven .
Zelf heb ik gekozen voor 3x 80GB postvilles in Raid0 ,tot nu toe nog geen spijt van gehad. Als je genoeg onderpartitioneerd blijft die lang op snelheid . Mijn array draait nu ongeveer vier maanden zonder enige degradatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Mr alfabet: duidelijk verhaal:) al was het aantal schijven meer voor de onboard controller een vraag of die dat aankon, een wiki'tje verteld mij al dat raid0 ook met 3 schijven kan, maar verder is het een goede bevestiging, dank hiervoor:)

Systeemherstel: ik snap je punt, maar het gaat mij meer om prestatie, de man in de link heeft hetzelfde wat ik van plan ben, en dit kost veel minder dan een vertex 3 van 120 GB...(€ 100 vs € 220 ofzo?)

ik snap dat je er niet zomaar bij kunt zetten, maar ik geloof niet dat dit nodig is de aankomende tijd, mocht het ooit nodig zijn, dan kijk ik over 2 jaar wel weer, maar ik betwijfel dat ten zeerste..
verder is denk ik qua prijs 3x 80 GB postville met geen van deze configuraties te vergelijken, maar het is wel fijn om t weten dat ze dus niet zo erg degraderen...wat bedoel je precies met genoeg onderpartitioneren?

http://www.overclock.net/...13619-3x-x32-corsair.html

dank alvast voor alle tijd en moeite, vind het nog steeds een moeilijke keus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Baapje327 schreef op donderdag 28 april 2011 @ 09:47:

wat bedoel je precies met genoeg onderpartitioneren?

vind het nog steeds een moeilijke keus...
Onderpartitioneren wil zeggen dat je niet de voledige schijf gebruikt, maar een gedeelte met vrije ruimte laat om het gebrek aan trim te compenseren .

Denk wel dat die drie in raid0 sneller kan zijn als een vertex3 120GB .
Als een 30GB 200MB seq. leest doen drie al gauw 500MB of miss wel 600MB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
niet volledig gebruiken in de zin van niet helemaal volzetten, of een deel niet partitioneren(deze lijkt me het meest logisch uit jou zin...)

is het trouwens mogelijk om met een standaard windows installatie(gewoon cd erin) bij het selecteren van de installatie disk, de disk helemaal te wipen? of moet je daar iets anders voor gebruiken?

ik denk toch dat ik voor de drie ssd's ga...wil t wel proberen, kom er net achter dat mijn huidige X32 GB ook niet TRIMt, omdat er nog oude firmware opstaat...en dat is echt prima te doen...

geen ervaring met RAID, maar elke dag leren we weer wat nieuws toch!

bedankt voor de moeite iig, , systeemherstel, kan je me antwoorden op dat onderpartitioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft dat MSI bord nu écht RAID van de chipset of alleen via Marvell? Dat laatste moet je dus NIET gebruiken; bagger performance. Marvell is wel prima om je optical op aan te sluiten, of een losse SSD. Maar gebruik niet de RAID drivers.

Als je onboard RAID wilt op Windows platform wil je een Intel ICHxR southbridge hebben, met Intel Rapid Storage Technologies (RST) - Intel RAID dus.

TRIM gaat niet lukken, alleen Linux en BSD ondersteunen TRIM over RAID. Wel kun je onderpartitioneren zodat je minder last hebt van het gebrek aan TRIM.

Om de performance te resetten moet je een Secure Erase uitvoeren, dat doe je met HDDErase (DOS-utility) of met een Linux livecd.

Kleinere SSDs RAID0en kan prima. Wel hebben die vaak lagere write snelheden dus je hebt maar een klein beetje winst ten opzichte van één grote SSD. Wel heb je veel meer read performance, als dat je doel is. In principe is het dus sneller voor hetzelfde geld om kleinere SSDs te kopen en in RAID0 te zetten. Nadeel is dat je geen TRIM hebt dus een enkele grote SSD (Vertex 3 240GB) is zeker ook het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Er zit ook een intel raid controller op de plank( 6 van de 8 sata aansluitingen, dus zou die sowieso al gebruiken)

de performance reset kan dus NIET via de windows format optie bij een nieuwe windows installatie?

is onderpartitioneren de RAID0 partitie minder dan 100% van de totale ruimte maken, of is dit een deel van de schijf vrijhouden(de partitie dus 100% van de ruimte maken, en dan in windows 20GB oid vrijlaten?

dank voor de duidelijkheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een deel van je filesystem vrij laten gaat niet helpen, omdat Windows uiteindelijk toch ooit een keer alle sectoren zal beschrijven ook al kom je nooit verder dan 50% gebruikte ruimte. Je moet de ruimte dus écht reserveren door onder te partitioneren (unpartitioned space) - dan forceer je Windows nóóit naar de gereserveerde ruimte te schrijven en dat is het hele doel. Zonder TRIM weet de SSD niet welke gebieden niet langer in gebruik zijn zodra de host naar een bepaalde sector heeft geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Baapje327 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 23:26:
@drunkfux: heeft ie dan ook TRIM?

ze zijn er hier vrij duidelijk over volgens mij: http://www.overclock.net/...-raid-0-trim-support.html

geen trim voor RAID0 SSD, vraag is, hoe erg is dat?

drunkfux, misschien kan jij hier iets over zeggen, blijft het snel, of wordt het drama, zoja, hoe snel is dat(doe toch wel formatteren elk half jaar ofzo dus als het zolang duurt is het geen groot probleem...)
Ik moet toch wel om het halfjaar even mijn installatie refreshen zodat het weer vlot aanvoelt, de indilinx controller in raid0 heeft toch meer last van degradatie dan de nieuwere controllers..
Ik raad dus een nieuwere generatie sandforce oid aan, de 4k read/write scores zijn ook een stuk beter daarvan..

Systeem Specs

Pagina: 1