Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:28

mvh

State Governor

Topicstarter
Van mezelf vind ik dat ik te weinig foto's maak. Het gros van mijn foto's beslaat dan ook vakantiefoto's, waar ik dan wel erg mijn best op probeer te doen.

Waar ik vooral goed in ben is het aan anderen vertellen hoe ze (technisch) correcte foto's moeten maken. Ik ben dan ook bang dat ik meer posts met commentaar op anderen heb dan dat ik eigen foto's heb geplaatst. Een van mijn problemen in het dagelijks leven is dat ik het niet prettig vind om met een groot toestel rond te lopen - op familiefeestjes kan dat nog wel een keer maar op straat word je nogal nagekeken.

Vanwege verschillende redenen (en niet voor de theoretische achtergrond, want ik wist al van diafragma en sluitertijd) volg ik daarom een cursus fotografie, achteraf kan ik nog wel een keer vertellen wat het mij opgeleverd heeft :). Het heeft me al een beetje geholpen om maar gewoon met de camera op stap te gaan, maar ik ben er nog lang niet.

Teruggekomen van een verjaardag dinsdagavond (tussen 21:30 en 22:10, zie de belichting) besloot ik dat ik maar eens een echte wandeling moest gaan maken, gewoon omdat het kan. Ik heb dus mijn camera uitgelaten op het tijdstip dat normale mensen dat met de hond doen. Ja, ik ben nagekeken, en ik vind het nog steeds niet prettig. Aan de andere kant ben ik niet opgevreten, dus ik kan het wel vaker doen.

Mijn foto's hieronder zijn gemaakt met een 50D en de Canon 50/1.4 Qua nabewerking heb ik er niets aan gedaan, op lichtelijk rechtzetten bij een aantal foto's en een klein cropje. Ik gebruik Bridge + Photoshop en ACR 5.7; ik krijg het hierin nooit voor elkaar ruis afdoende te verwijderen dus laat ik het maar zitten.

Ik had me voorgenomen ze allemaal bij gelijke belichting te schieten, maar dat heb ik niet waargemaakt zie ik nu. De 'juiste' belichting bij vertrek kwam overeen met 1/30s f/1.4 ISO 800, maar een aantal foto's is geschoten op 1/15s.

Anyway, het zijn dus foto's rondom mijn (ouderlijk) huis gemaakt. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Van vier foto's is alleen een link gegeven omdat deze volgens mij minder goed passen. Afgezien daarvan wordt het nogal een lange lijst met 11 foto's (dat is eerder iets voor een showcase).
Slideshow
Set

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5183/5662143020_e2b0bb293c_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5268/5661575121_a619f27f70_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5227/5662143736_8455664dca_z.jpg

link

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5270/5661575751_53c353d1f4_z.jpg

link

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5068/5662144758_4ba55f1903_z.jpg

link

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5221/5661576957_4dff621f7f_z.jpg

link

Afbeeldingslocatie: http://farm6.static.flickr.com/5229/5661594695_f227367d40_z.jpg

---
Over de CA: in dit geval zou ik zeggen 'it's not a bug, it's a feature', en ik weet ook dat er flare in #7 voorkomt :). Voor de oplettende kijker is er ghosting zichtbaar in #3, in 1 en 2 is het weggepoetst en bij latere foto's is het UV-filter niet meer gebruikt.

Hoewel alle foto's zijn gemaakt met een brandpuntsafstand van 50 mm vind ik zelf dat er toch nog een groot verschil in compositie zit, en dat is niet (altijd) positief. Dit is in het begin al duidelijk, waar de eerste drie foto's van groot naar klein gaan. Vooral #1 is een eenzame foto in de serie. Ook moet ik misschien beter letten op mijn standpunt; de meeste foto's zijn staand gemaakt maar #3 zittend waardoor hier een groter deel van de grond zichtbaar is.

Persoonlijke favorieten zijn #7 en #3, vanwege onderwerp en kleur.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
Ondanks dat het de buurt @night is vind ik ze eigenlijk stuk voor stuk te donker. Wat je vertelt over het maken van foto's kan ik mezelf ook wel aardig in herkennen. Dat is ook een van de redenen dat ik een cursus wil gaan doen :-)

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Het heeft ook wel een beetje te maken met de afweging ruis en handheld schieten, anders moet je < 1/15s of > 800 ISO en dat is altijd nadelig :). Misschien dat de originele lichtmeting teveel lantaarnlicht heeft meegekregen, maar als ik in ACR op 'auto' druk had het net zo goed een daglichtopname kunnen zijn. Ik ben het wel met je eens, maar de donkere setting voegt volgens mij wel toe.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 23:53
Het spijt me, ik vind het allemaal niets. De buurt is waarschijnlijk niet boeiend genoeg ;)
De enige die me nog iets kon bekoren was de 2e, omdat de lantaarnpalen je een beetje het gevoel geven van diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 21:58
Ik was toch echt uitgeweken naar iso1600 of iso3200, want dit is wel erg donker.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:24

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik sluit me bij de voorgangers aan, je foto's zijn toch echt te donker om echt goed beoordeeld te worden.

Een tip voor de volgende keer als je nachtfoto's gaat maken: statief! dan kan je gewoon naar iso 100 en sluitertijden die gewoon nodig zijn.

En nee, dat staat niet raar. En nee, je ben dan geen potentiele prooi voor dieven/berovers/verkrachters want ja, met dat statief kan je best hard meppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-08 10:53
Sluit mij ook bij mijn voorgangers aan.

Naar mijn mening heeft alleen foto 1 wat potentie om een goede foto te worden. Dat is de enige met een leuke compositie, de rest is te algemeen. Als hij wat lichter zou zijn was hij best leuk geweest.

Probeer ook eens je camera anders te houden dan op ooghoogte, als je bij foto 2 en 11 de camera op de grond had gezet, had je een veel spannendere compositie gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Ossi schreef op donderdag 28 april 2011 @ 00:21:
Het spijt me, ik vind het allemaal niets. De buurt is waarschijnlijk niet boeiend genoeg ;)
De enige die me nog iets kon bekoren was de 2e, omdat de lantaarnpalen je een beetje het gevoel geven van diepte.
Het is inderdaad geen 'documentairewijk' :). Voor mezelf heb ik ook meer iets 'wat goed dat je het hebt gedaan' dan 'wat heb je het goed gedaan'. Toch wilde ik ze graag bekeken hebben door derden, niet door mensen die alleen maar altijd zeggen dat het erg mooi is.
marceltuit schreef op donderdag 28 april 2011 @ 06:44:
(...)
Een tip voor de volgende keer als je nachtfoto's gaat maken: statief! dan kan je gewoon naar iso 100 en sluitertijden die gewoon nodig zijn.

En nee, dat staat niet raar. En nee, je ben dan geen potentiele prooi voor dieven/berovers/verkrachters want ja, met dat statief kan je best hard meppen :)
Een statief staat nog wel op mijn verlanglijstje maar dan wil ik het wel meteen goed doen, dus dat is weer een breedte-investering. Ik heb wel al een pittenzak ;). Voor dieven/rovers/verkrachters ben ik niet echt bang, maar om nu door de wijk te gaan lopen met een complete foto-setup gaat me (nog) een beetje ver.

Misschien moet ik je maar op je woord geloven dat het niet raar staat.
LinkinTED schreef op donderdag 28 april 2011 @ 08:07:
Sluit mij ook bij mijn voorgangers aan.

Naar mijn mening heeft alleen foto 1 wat potentie om een goede foto te worden. Dat is de enige met een leuke compositie, de rest is te algemeen. Als hij wat lichter zou zijn was hij best leuk geweest.

Probeer ook eens je camera anders te houden dan op ooghoogte, als je bij foto 2 en 11 de camera op de grond had gezet, had je een veel spannendere compositie gehad.
#11 is vanaf 1,5 m ongeveer, maar hij kan inderdaad lager. Hij heeft nu ook last van een vogelperspectief, zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Naar mijn mening zijn dit gewoon avondfoto's die zonder beweging goed gelukt zijn, maar waar verder niks op gebeurt.
Alle foto's zijn naar mijn gevoel echt te donker en ik word niet echt weggeblazen achter mijn scherm. Alleen bij #7 en #9 zie ik echt onderwerpen terug, bij de rest allemaal niet. Ik vind het dus wat saaie foto's en heb hier het gevoel alsof je gewoon wat aan het proberen bent met de camera settings om met deze duisternis toch een scherpe foto te krijgen.
Sorry voor de harde woorden, maar het kan wel beter. Probeer volgende keer een spannendere locatie uit te zoeken waar iets gebeurt. Daarnaast probeer a.d.h.v. je compositie de juiste hoek en lichtinval te bepalen. Je kunt van een redelijk saai onderwerp toch een puike foto maken ;)

En tja, als je geen statief hebt, dan word je toch al wat meer beperkt. Je bent gebonden aan hoge iso's en dus ruis. De 50D is echt neit slecht op iso1600 hoor, maar ja, ik heb toch liever lagere iso's omdat in het donker ook de ruis veel meer opvalt. Ik neem altijd een grote plastic zak mee van blokker, die kun je helemaal opfrommelen en dan als beanbag gebruiken zeg maar ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 28-04-2011 10:51 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh

mvh

State Governor

Topicstarter
Deathchant schreef op donderdag 28 april 2011 @ 10:49:
(...) Alleen bij #7 en #9 zie ik echt onderwerpen terug, bij de rest allemaal niet.
Volgens mij heeft iemand de trein gespot :)
Ik vind het dus wat saaie foto's en heb hier het gevoel alsof je gewoon wat aan het proberen bent met de camera settings om met deze duisternis toch een scherpe foto te krijgen.
Dat laatste is niet helemaal de waarheid :). Mijn idee was een serie te maken waarbij de belichting 'goed' is (die ik wellicht wat fout heb gemeten), om zo te voorkomen dat de serie van begin tot eind 'licht' lijkt. Daarbij had ik mezelf willen beperken tot 1/30s f/1.4 of 1/15s f/2.0. Stilhouden met alleen een 50 mm lukt wel aardig op deze snelheid, natuurlijk zijn dit alleen de 'beste' (niet/minst bewogen) exemplaren.
Sorry voor de harde woorden, maar het kan wel beter.
Daar is het ook een testcase voor ;) ik ben blij met ieder commentaar. In ieder geval worden er verschillende foto's genoemd die volgens jullie potentie hebben, en verbetervoorstellen.

Pagina: 1