Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] som van het minimum per set van getallen *

Pagina: 1
Acties:

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:51
Ik heb het volgende probleem in excel. Ik heb een lijst van van de volgende scores op een test:

achter de test kan een persoon telkens 0,1,2 of 3 punten scoren.

Bijvoorbeeld:

D 1

HL 3
HR 2

IL 3
IR 3

SL 1
SR 3

AL 2
AR 2

P 3

RL 2
RL 3

Hierbij corresponderen de eerste letter van de afkorting voor de test en de 2e letter voor de zijde dus links en rechts. Ik moet deze scores zo optellen dat bij de score van de laagste zijde telt. Dit zou in het bovenstaande schema dus 1+2+3+1+2+3+2 = 14 punten moeten zijn.

Ik krijg het niet voor elkaar om excel dit te laten doen. Heeft iemand een idee hoe dit moet?

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
=D + if(HL>HR;HL;HR) + if(IL>IR;IL;IR) + enz.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• Ruut88
bedankt voor de snelle reactie, ga het proberen!

• Kanivan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04-2023
die if functie kan je ook vervangen door de min functie

• Ruut88
Ik heb net het geprobeerd, maar hij telt nu alleen de hoogste op. Wat ik wil is het volgende:

VB ik heb twee testen waarop ze het volgende scoren;
Squat 2
Hurdle Links 2
Hurdle Rechts 3

nu wil ik de scores van de twee testen optellen. Echter mag van elke test alleen de laagste score worden geteld. dus in dit geval 2+2 =4 en niet 2+3=5 of 2+2+3=7

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08 16:45
Je zou ook een som van MIN() functies kunnen maken.
MIN(A1;A2;A3) geeft de kleinste waarde uit de cellen A1, A2 en A3.
Dus zoiets als =MIN(A1;A2)+MIN(B1;B2)+MIN(C1;C2)
of in jouw termen =D+MIN(HL;HR)+MIN(IL;IR)+MIN(SL;SR) etc.

Plant eens een boompje

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

optel probleem in excel
offtopic:
Spelprobleem in de topictitel, die repareer ik even ;) Sowieso zegt het woord 'probleem' niets dus ik maak er even een titel van die je vraag beter beschrijft.

Je zegt steeds wat je wilt, maar ik mis de eigen inbreng: wat zijn je eigen ideeen / functies, ook gegeven de hele uitleg die je onder F1 vindt? Er is met functies als LINKS() of DEEL() en een paar geneste ALS() heel veel te doen maar zoals je het beschrijft is dit eigenlijk gewoon basiskennis van Excel, waar loop je met welke formules vast?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1