Externe USB harde schijf automatisch opstarten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 00:04
Ik heb sinds kort een externe harde schijf gehaald, de G3 1TB van Samsung. Ik zit nu met het probleem dat als ik mijn pc uit doe en weer opstart de harde schijf niet aan gaat.

Om dit op te lossen moet ik elke keer de usb kabel erin en eruit doen.

Hoe zorg ik ervoor dat hij automatisch opstart samen met de pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khallouki
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 00:04
Kan niemand mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mijn externe schijf controller van Sharkoon zet zichzelf ook uit, incl powerdown van de schijf. Maar houd wel de USB connectie in leven.

Ik denk nu dat jouw PC de spanning niet van de USB poort af haalt waardoor jouw schijf vindt dat hij nog steeds verbonden is. En controleert dit niet met USB communicatie.

Misschien kan je in de BIOS uitzetten dat de USB apparaten spanning krijgen als de pc in sleep mode of powerdown modus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

Waarschijnlijk staat je Usb configuration in je bios verkeerd.
In het advanced menu (van de bios) zul je de usb configuration zien, kijk eens of de Legacy USB support op auto staat.
Waarschijnlijk staat deze nu op disabled, verander deze naar auto.
Tijdens het opstarten wordt nu gekeken naar de aanwezigheid van usb apparaten.

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Probeer anders eens MCE Standby Tool en rommel dan met de USB instellingen, die tweaks kunnen een wereld van verschil maken (reset USB after standby/suspend, etc.) ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als het met BIOS instellingen e.d. niet lukt kun je evt. proberen of de HotSwap! utility van nut kan zijn. Die heeft een "Scan for hardware changes" functie die de drive mogelijk weer 'activeert'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 10:24

ljt

Heb zelf ook een Samsung G3 1tb. Hij gaat inderdaad uit als je de pc uitzet maar als je hem weer wilt inschakelen moet je inderdaad de usb kabel eruit/erin doen.

Heeft te maken met je moederbord. Heb zelf ook een Asus P6T en deze houd stroom op de usb poorten. M.a.w. de Samsung G3 denkt dat ie nog steeds verbonden is en schakelt niet in.

In de bios heb ik niks kunnen vinden wat betreft power op de usb poort uitschakelen. Heb alle opties geprobeerd onder usb configuratie maar helaas.

De oplossing die ik nu gebruik -> het stekkerblok waar alles aanzit vervangen door 1 met zo'n rode knop. Als ik nu klaar ben en me pc is uitgeschakeld zet ik de rode knop om zodat er geen stroom meer is. Als je vervolgens de rode knop weer inschakeld gaat de Samsung al gelijk aan. Doe je pc aan en je samsung is er zonder dat je de usb kabel moet gaan loshalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
een kleine kick.. ik zit met exact ditzelfde probleem
alleen kan ik niet mijn stekkerdoos uitschakelen daar er ook nog een tv, mediaspeler en meer spul aanzit..

is er een mogelijkheid dit alsnog via de PC te doen, of een stukje hardware die bij aangaan pc even de stroom naar de harddisk onderbreekt?

ik maak gebruik van een GA-MA78GM-S2H moederbord. ik wilde de schijf als backup gebruiken en dat ding elke keer loshalen en weer aankoppelen is niet echt een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ja heel simpel.
De 12 volt input van de HDD aansluiten op je computervoeding.
Scheelt je ook weer 1 stekker.

*is mogelijk deze stekker
*Koop je er een goedkoop molex ding bij je verknipt en soldeert naar die DC jack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 19:19:
Ja heel simpel.
De 12 volt input van de HDD aansluiten op je computervoeding.
Scheelt je ook weer 1 stekker.

*is mogelijk deze stekker
*Koop je er een goedkoop molex ding bij je verknipt en soldeert naar die DC jack.
ah, een echt tweaker antwoord.. ik ben zelf niet zo van het solderen enzo overigens.. (maar dat was niet duidelijk uit mijn post)

Heb wel wat zitten testen of ik wat dingen kon uitsluiten (zo dat ik b.v. een opzet stopcontact met afstandsbediening misschien moest kopen)
maar wat blijkt: stroom van pc af en er weer op: schijf geeft geen kick, stroom van schijf af en er weer op: geen kick.. USB kabel los en er weer op: schijf gaat aan...
met los en af bedoel ik uiteraard gewoon geheel ontkoppelen.. geen on/off knopjes gebruikt..

[ Voor 4% gewijzigd door mschol op 08-07-2011 01:13 ]

Pagina: 1