[Office 2007] Vlookup combinatie van numeriek en letters

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83844

Topicstarter
Ik probeer een VLOOKUP te maken door excel prijzen bij artikelnummers te laten zoeken.
Ik heb echter een probleem dat ik N/A krijg bij sommige artikelnummers. Ik heb twee soorten
artikelnummers in dezelfde kolom staan. Volledig numeriek (voorbeeld: 21212204) maar ook artikelnummers die bestaan uit cijfers en letters (voorbeeld: T435342).
De prijzen behorend bij de combinatie artikelnummers vind hij zonder problemen. Bij het zoeken naar de volledig nummerieke krijg ik N/A. Ik heb de lijst al gesorteerd (nummeriek bovenaangezet). Maar dat helpt niks.
Zodra ik in mij bronlijst een letter voor de artikelcode zet en doe het zelfde in de cel waar naar hij moet zoeken vind ie hem zonder problemen. Heeft iemand een idee hoe ik het op kan lossen om toch beide te kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

Webaccess

Garmin Epix 2

Gebruik je " " in je formule
Heb wel eens vreemde zaken zien gebeuren bij VLOOKUP formules in combinatie met " "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 09:11
Heb je de cellen als tekst geselecteerd of cijfers met tekst als inhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 23:39

amas

Law of Nature: Chaos

Als je VLOOKUP() gebruikt, dan moeten de waarde die je zoekt in de eerste kolom van de gespecificeerde cel staan. Hoe zit het daarmee?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is mijn formule:
=VLOOKUP($A$21;[Snelstart_Export_Refresh.xls]Sheet1!$A$2:$S$4998;2;FALSE)

De gezochte waarde staat in eerste kolom,

Wat bedoelen jullie met " "??

En de cellen staan ingesteld op: Number, Category: General

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Met " " kun je aangeven dat je met dat stukje een text bedoeld. Stel je hebt een cel waarin 5+3 staat als text. Als je deze dan wilt opzoeken met bv. LOOKUP dan moet je dit tussen " " zetten. [=LOOKUP("5+3"; etc..]
Excel heeft de neiging om zelf cellen te definiëren op basis van hun waarden. Dus jou Txxxxx maakt hij een text-cel van en van de xxxxxx cellen maakt hij cijfer-cel. Ik weet niet precies waarom dit problemen zou moeten geven, maar het is het waard om even naar te kijken.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb de " " om de gezochte waarde heen gezet geen resultaat
ik heb een test versie gemaakt met 2 kolommen en 4 rijen. Dan werkt alles wel naar behoren.
cijfers en letters door elkaar dus snap er nu echt niks meer van.

nog meer waar ik naar kan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Hmm, wel raar idd, bij mijn testje werkte het ook.
Heb je alle cellen in de eerste kolom naar text-cellen veranderd? [RMB -> celeigenschappen -> text.]
Mocht het nog steeds werken, zou je me dan een sheet op kunnen sturen met een paar waarden die wel werken en een paar die niet werken? Ik ga er natuurlijk niks mee doen, maar dan heb ik tenminste kijk op wat er fout kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
you've got mail!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Ik zal vast even een korte update geven. VLOOKUP werkt wel wanneer ik op dezelfde sheet aan het werken ben. Wanneer ik echter op een andere sheet of op een ander bestand naar de betreffende tabel link, gaat het fout. Daar zit dus ergens iets mis. Ik ben het nu aan het zoeken, maar misschien kun je er zelf ook wat mee.
Laat maar ligt aan iets anders :(

[ Voor 6% gewijzigd door amas op 27-04-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mmmm ik ga ook even verder zoeken. Uiteindelijk wil ik met het bron bestand meerdere calculaties voeden dus vandaar de link naar het bronbestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik denk zelf aan de nummerieke en non-nummerieke opbouw
maar dat zou theoretisch moeten werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Idd. Het probleem is me nu duidelijk. Wanneer in je SDMO bestand een text waarde wordt opgevraagd (bv. 4032011) dan werkt het goed. Vervolgens zegt Excel: "dit getal is als text opgeslagen, wilt U het naar een getal veranderen?" Als ik op Ja klik, dan geeft hij opeens wel een #N/A.
Het probleem is dus gevonden, maar de oplossing zie ik zo 1,2,3 ff niet :S

Update:

Een oplossing gevonden. Ik weet niet wat je situatie is, maar op basis daarvan zou dit kunnen werken.
In de brontabel staat in de eerste rij bijvoorbeeld [8000]. Als je in de SDMO bij artikelnummer handmatig [8000] invult geeft hij een #N/A in de VLOOKUP. Echter, wanneer je niet [8000] maar
[=[Snelstart_Export_Refresh.xls]Sheet1!$A$34] invult, dan pakt ie hem wel. Het heeft iets met de instelling van de cel te maken. Vraag me niet waarom, of wat het is of waarom het zo is :P maar dat is wat ik eruit op kan maken. Hoop dat het helpt

[ Voor 43% gewijzigd door amas op 27-04-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maar dat houdt dus in dat ik zelf voor hem ga zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan doe je toch iets als

=if(iserror(vlookup(zoekwaarde,,,)),vlookup(zoekwaarde,,,),vlookup(value(zoekwaarde),,,))

Notice de value in de laatste

Iperf

Pagina: 1