Netwerkverbinding naar de kelder...

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
De volgende situatie:

Ik woon in een portiekflat van 4 hoog. Het (huur)appartement zit op de 2e (slaapkamers) en 3e verdieping (woonkamer/keuken en de rest). We hebben ook een kelder/berging, dat is een kleine, afgesloten compartiment onder de 1e woonverdieping/begane grond. Deze is alleen bereikbaar via de (openbare) portiek.

Nu wil ik in de kelder een server (DHCP, DNS en file-sharing) gaan plaatsen. De verbinding naar de rest v/h netwerk op de 2e en 3e verdieping moet een gigabit-verbinding zijn, de doorvoersnelheid met NFS tussen werkstations en server is momenteel ~70 Megabytes p/s, daar mag niks vanaf eigenlijk.

In de kelder zit een stopcontact, aangesloten op de centraaldoos in de woning op de 2e verdieping. Stroomvoorziening is dus geen probleem.

Maar... er is geen netwerk!

Ik heb al de volgende opties overwogen, maar deze zullen waarschijnlijk niet voldoen:
- WiFi (te lage snelheid+betonnen muren in de kelder)
- PowerLAN (snelheden zijn vaak niet eens de helft van gigabit ethernet)
- Een UTP-kabel trekken via de PVC-buis waar netspanningsleiding voor het stopcontact in ligt (vverboden+de buis is daar te dun voor)
- Er lopen geen loze PVC-leidingen van de kelder naar het appartement die ik kan gebruiken, dus deze optie valt ook af.
- Via buitenom is ook niet mogelijk, omdat de buurman onder ons niet mee wil werken. Onder de slaapkamer is namelijk zijn woning en tuin (begane grond). In de buitenmuur t.h.v. zijn tuin zit een opening naar mijn kelder toe, waar de kabel naar binnen kan. Ik wilde dus via mijn slaapkamer op de 2e verdieping een kabel uit het raam, langs de buitenmuur leiden, om zo de begane grond-verdieping te overbruggen, want pal eronder is mijn kelder. Maar dan moet wel de kabel onderaan naar binnen. En de onderbuurman wil juist geen kabel langs zijn buitenmuur of in zijn tuin, dus houdt die optie ook op.

- Wat nog overblijft, is een kabel trekken via de portiek. Maar dat wordt lastig, omdat het niet waarschijnlijk is dat ik toestemming krijg van de woningbouw (huur) + het is vandalismegevoelig (mes erdoor en mijn netwerk ligt eruit).

Zijn er nog andere mogelijkheden om zo'n verbinding tussen het appartement en de kelder te realiseren, met behoud v/d snelheid? Er is een beperkt budget (max. 200 euro) voor, dus de hele boel openbreken is geen oplossing. Ook de server "dan maar" in huis houden is niet een optie waar ik naar op zoek ben.

Zijn er mogelijkheden welke ik misschien over het hoofd heb gezien?

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
toch buitenom, en de kabel netjes afwerken achter bijvoorbeeld de regenpijp ?

ik woonde vroeger bij een hospita, en die wilde ook geen kabels door het huis. maar omdat ik toch adsl wou ging dat helemaal buitenom; kabeltje vanaf de meterkast boven de deur langs naar buiten, via een drainagepijp naar de grond, langs de hele voorpui, door een gaatje _in_ de regenpijp .. kwam boven in de goot weer uit, en dan door het dak naar mijn zolderappartementje.

niet aangelegd door mezelf hoor (behalve dan kabeltjes klinken) .. dat deed een professionele klusjesman =) ik ga niet zo maar in andermans huis boren. en eigenlijk mag jij dat ook niet, sinds het een huurhuis is?

edit: bedenk wel, dat er geen verwarming in de kelder is .. in de herfst en winter is het daar dus vochtige lucht, en da's slecht voor je servertje.

en ik weet dat je gewend bent aan de luxe van 70mb/s maar waarom niet toch die powerlan dingen? dat is de enige oplossing die zonder geklus toch een nette verbinding oplevert. iets zegt me, dat 'snelheden zijn vaak niet eens de helft van gigabit ethernet' een gevoelskwestie is.

edit2: laat de onderbuur meedelen in het netwerk =) als ze dingen krijgen zijn mensen ineens bereid mee te werken.

[ Voor 29% gewijzigd door DrClaw op 27-04-2011 18:41 ]

• Carny
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-02 22:35

Carny

DatDus!

Ik zag toevallig van de week dat er tegenwoordig ook gigabit powerlan is.
Stond een doosje met dat opschrift bij paradigit in de vitrine voor rond de 70 euro, dus ruim binnen je budget.
Nu heb ik geen idee of het in de praktijk de doorvoersnelheden haalt maar het lijkt me een betere optie dan, bijvoorbeeld, wifi.

Aangezien je alle andere opties al hebt afgestreept rest je denk ik 1 ding: haal zoiets in huis en probeer het uit.
Mag toch binnen 8 dagen geretourneerd worden als het niet aan de verwachtingen (dus gigabit snelheid) voldeed?

DatDus.DE --- DatDus!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
Carny schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:42:
Ik zag toevallig van de week dat er tegenwoordig ook gigabit powerlan is.
Stond een doosje met dat opschrift bij paradigit in de vitrine voor rond de 70 euro, dus ruim binnen je budget.
Nu heb ik geen idee of het in de praktijk de doorvoersnelheden haalt maar het lijkt me een betere optie dan, bijvoorbeeld, wifi.

Aangezien je alle andere opties al hebt afgestreept rest je denk ik 1 ding: haal zoiets in huis en probeer het uit.
Mag toch binnen 8 dagen geretourneerd worden als het niet aan de verwachtingen (dus gigabit snelheid) voldeed?
Dit zie ik ook eigenlijk als enige optie die je kan doen. Of keurig met een uitgebreide tekening komen naar je buurman onder je hoe je het wilt maken en hopen dat hij het goed vind om buitenlangs een kabel te doen.

Zorg wel voor een GB versie en ja je hebt best wle verlies dnek ik maar 100Mbit moet je wel kunnen behalen ongeveer schat ik. Dat is ruim voldoende voor wat jij wil.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Nee dat is niet ruim voldoende. Hij wil 70MB/sec (Megabytes, niet megabits).
Powerline werkt, maar snel is het niet. 700mbit ga je er niet mee halen.

[ Voor 32% gewijzigd door job op 27-04-2011 18:59 ]

• Josefien
DrClaw schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:35:
toch buitenom, en de kabel netjes afwerken achter bijvoorbeeld de regenpijp ?
De regenpijp is aan gedacht, maar geen optie. Deze zit compleet aan de andere kant, deze zit niet aan de kant waar mijn slaapkamer en kelder is. En dan nog zal de kabel horizontaal naar de tuin v/d onderbuurman moeten, omdat daarachter mijn kelder is en daar de kleine opening in de buitenmuur zit. Die opening zit er, omdat voor de renovatie (20 jaar geleden...) een raam zat voor de kelder, die dicht gemetseld is.
ik ga niet zo maar in andermans huis boren. en eigenlijk mag jij dat ook niet, sinds het een huurhuis is?

edit: bedenk wel, dat er geen verwarming in de kelder is .. in de herfst en winter is het daar dus vochtige lucht, en da's slecht voor je servertje.
Er hoefde ook niet geboord te worden, omdat de opening in de buitenmuur er al zit. De vochtige lucht was toch geen probleem, mits de server 24/7 aan staat en warm blijft? Ik lees dat ergens op (outdoor lan-party) site.
edit2: laat de onderbuur meedelen in het netwerk =) als ze dingen krijgen zijn mensen ineens bereid mee te werken.
Ze hebben al een goedkoop internet+bellen abbo en vinden gratis opslagruimte niet nuttig, het zijn geen echte computergebruikers :(

Wat betreft de snelheid: ik ben pas ge-upgrade naar gigabit, omdat we bandbreedte tekort kwamen. Met de oude server+gigabit was 25 Megabyte p/s ook te langzaam. De home-directory's worden op de cliënts namelijk allemaal via NFS gemount en in het netwerk zijn toch vaak 4-5 simultane gebruikers (ouders, zus)... niet bepaalde "lichte" gebruikers. Een DVD'tje op 16x branden haalt een 10/100 netwerk al niet als je niet de enige gebruiker bent...

PowerLAN-setjes... ik kwam deze tegen:
http://www.informatique.n...werline-gigabit-play.html

Maar deze review haalt 'm er wel onderuit... de performance zal ver van gigabit zijn.
http://www.smallnetbuilde...reviewed?showall=&start=2

Misschien ga ik dan toch een PowerLAN-setje proberen en kijken hoever ik kom. Al verwacht ik er eerlijk gezegd niet veel van. Als ik GoT doorzoek, zie ik dan er veel mensen zijn die al moeilijk bij de 15 Megabyte p/s komen ermee...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-02 13:05

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Out of box idee: zou eventueel een glasvezel door die pvc pijp passen? Glasvezel is vrij dun en en geleid niet dus misschien mag dat wel? Je mag het geloof ik alleen niet heel erg buigen.. En anders moet je toch aan de powerlan of een huis kopen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 27-04-2011 19:13 ]

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-02 15:57

Mark_640

In my memory

Mr_gadget schreef op woensdag 27 april 2011 @ 19:12:
Out of box idee: zou eventueel een glasvezel door die pvc pijp passen? Glasvezel is vrij dun en en geleid niet dus misschien mag dat wel? Je mag het geloof ik alleen niet heel erg buigen.. En anders moet je toch aan de powerlan of een huis kopen :P
De vezel ansich zal er vast wel doorheen passen, maar de connectoren die er aan beide zijden aan zitten, dat gaat wat lastiger worden :P

En die kun je helaas niet zelf zo er even aan monteren ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mark_640 op 27-04-2011 19:18 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:29
ST, LC, en SC connectors kan je er wel redelijk makkelijk aanzetten. Is gewoon lijmen, verwarmen en polijsten ;)
maar voor paar thuis connectortjes redelijk lastig.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:03
Portiekflat? Hebben die niet een aantal luchtkanalen? Misschien kan je via zoiets naar beneden.
Of langs verwarmingsbuizen...
Al gekeken hoe het water boven komt? Soms is er een servicekanaal naast de huisdeur op elke verdieping?

gewaarwordingshorizon

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat wilde ik ook voorstellen inderdaad. Ik weet niet hoe dik die buis is waar we 't over hebben, maar een LC-connector zal er allicht doorheen passen. Gebruik de oude kabel als trekveer en trek er in één keer een glasvezeldropveter + nieuwe stroomkabel doorheen. Mediaconvertertjes erbij en gigabit netwerken maar.

Is alleen wat lastig als er hoeken van 90° in die PVC zitten, want daar kan een LC niet echt langs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:36
job schreef op woensdag 27 april 2011 @ 18:58:
Nee dat is niet ruim voldoende. Hij wil 70MB/sec (Megabytes, niet megabits).
Powerline werkt, maar snel is het niet. 700mbit ga je er niet mee halen.
Oeps leesfout 8)7 Trunken gaat niet dat is wel jammer...

• Josefien
In de PVC-buis zit minimaal één bocht van 90 graden en in die bocht ziet de buis er verrassend "plat" uit :( Daardoor zal waarschijnlijk geen enkele datakabel passen :(

ik heb zo-net nog eens in de kelder gekeken... de enige buis/leiding naar de "buitenwereld" is echt de PVC-buis van de elektra. Voor de rest heb ik geen andere leidingen, openingen of buizen gevonden.

(de lamp is i.d.d. slecht opgehangen, dit was al toen we hier kwamen wonen. Als hier de server komt te staan, wordt dat wel verbeterd)

En dit zijn de "gaten" in de muur waar de kabel naar binnen kon, als de buurman "ja" zei :( Hierachter bevindt zich de tuin van hem..

Ventilatie-schachten lopen naar boven (dak) toe en verwarmingsbuizen zijn niet in de portiek, omdat ieder appartement een eigen CV-ketel heeft.

Water, gas, hoofdaansluiting elektra, kabel en KPN-lijn komen het gebouw binnen via een afgesloten ruimte in de hal op de kelderverdieping (hier heb ik geen toegang tot) en lopen dan naar de meterkasten toe. De meterkasten bevinden zich niet IN het appartement, maar daar is een apart hokje voor. Helaas loopt daar geen buisje naar de kelder :(

[ Voor 8% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:37 ]

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

Illusion

(the art of)

Afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je nodig hebt in de garagebox zou je ook een combinatiekabel met daarin UTP en Spanning door de buizen kunnen trekken.
Bijvoorbeeld Belden 7949A, UTP CAT5E en 4*ca1,3mm^2 rated op 300V / 5A
Totale diameter is slechts 9mm, dat moet makkelijk passen.
http://www.belden.com/techdatas/metric/7949A.pdf

Je mag deze waarschijnlijk niet vast installeren, maar wel met bijv een stekker in een stopkontact aansluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Illusion op 27-04-2011 20:16 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vanaf waar die buis daar de muur in gaat, is 'ie dan redelijk recht? Want dan is bovenstaand plan uitvoerbaar door 'm gewoon voor die hoek door te zagen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Josefien
CyBeR schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:16:
Vanaf waar die buis daar de muur in gaat, is 'ie dan redelijk recht? Want dan is bovenstaand plan uitvoerbaar door 'm gewoon voor die hoek door te zagen.
Er zit nog minimaal één 90 graden bocht in, t.h.v. de portiek, vlak voor mijn voordeur. Maar daar mag ik het plafond niet van openbreken. Ik zag het een keertje toen de woningbouw nieuwe portiekverlichting ging installeren.

Anders was een fiber doorheen trekken wel een mooie oplossing :)
Illusion schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:15:
Afhankelijk van de hoeveelheid stroom die je nodig hebt in de garagebox zou je ook een combinatiekabel met daarin UTP en Spanning door de buizen kunnen trekken.
Bijvoorbeeld Belden 7949A, UTP CAT5E en 4*ca1,3mm^2 rated op 300V / 5A
Totale diameter is slechts 9mm, dat moet makkelijk passen.
http://www.belden.com/techdatas/metric/7949A.pdf
Als hij er wel in zou passen, was het dan wel veilig geweest? De groep waar de kelder op zit, is namelijk afgezekerd op 16A. Dan is een kabel van 5A wat weinig?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:21

Illusion

(the art of)

Je zal deze kabel inderdaad op de een of andere manier netjes moeten afzekeren. En eerst maar eens kijken of ie uberhaupt in Nederland verkrijgbaar is. Het is meer een last-resort zegmaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

misschien dat ik het gemist heb, maar waarom de server niet ergens anders neerzetten en hem gewoon zo stil mogelijk maken ?

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:56
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Als je geen 19 inch rack nodig hebt kan je gewoon een keline desktop meestal wel in de meterkast kwijt toch?

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-02 19:14
De optie van de combinatiekabel is wel een slimme maar heeft wel een paar elektrotechnische manco's.
Je moet een centraaldoos misbruiken om er een datakabel bij in te frommelen en het op een huisinstallatie aanluiten van een kabel die maar 5A mag hebben is ook niet toegestaan.

Probeer met je buurman overeenstemming te berieken door iets uit te ruilen.
Als dat echt niet lukt zou je wat kunnen proberen via de eigenaar van de woning. Een beetje jokken mag altijd dus ik zou niet vermelden dat je je eigen datacentrum in de kelder wilt gaan bouwen maar verzin iets over een netwerkkabel die je nodig hebt voor een beveiligingsinstallatie die je kelder bewaakt.

• Josefien
De server is een SuperMicro 6014P-TR, een 1U rack-server met dual Intel Xeon 2,8GHz CPU's, 4GB ECC DDR-SDRAM, 2 redundante hot-swap voedingen, 2x onboard gigabit NIC's en 4x hot-swap S-ATA schijven.

De machine is qua snelheid in orde, maar het lawaai wat hij maakt is "iets" teveel om in huis te houden.

Een desktop in de meterkast gaat niet, de meterkast is echt te klein, of het moet een SFF-desktop zijn, maar daar kunnen vaak weer geen hot-swap schijven in ;)

Vandaag heb ik dit HomePlug-setje geprobeerd... dat wordt 'm echt niet! De doorvoersnelheid is lager dan 4 megabytes p/s, dat is echt te weinig. Een stopcontact uit dezelfde groep gebruiken heeft weinig effect. Dat "1000mbit/s" op de doos is dan ook flink overdreven ;)

Later in de avond ging ik de kelder nog eens goed opruimen en verder "inspecteren"... ik kom tot de ontdekking dat er achterin wel een afvoerleiding loopt met afschroefbaar deksel! >:) Deze leiding lijkt vanaf mijn balkon te komen en als dat zo is, verwerkt hij alleen het regen- en schoonmaakwater van 2 balkons... niet echt een "krachtige straal". Hij staat nu ook erg droog.

Morgen ga ik er verder naar kijken, wie weet kan ik daar wel één (of meerdere >:)) UTP-kabels doorheen leggen. Door bij de bouwmarkt een identiek deksel te kopen en daar een gat in te boren (en af te kitten), kan een kabel gelegd worden. Als ik ga verhuizen, kan het originele deksel zonder gat er weer op. De bovenburen gebruiken geen agressieve schoonmaakmiddelen voor het balkon, dus de kabel zal ook niet zo snel "weggevreten" worden denk ik. Ervan uitgaande dat er geen rioolratten in kunnen komen >:)

Het lijkt de ideale oplossing, morgen verder ernaar kijken >:)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kijk eens of je die utp kabels in een goedkope tuinslang kunt duwen die je dan door die hwa legt - lijkt mij minder storingsgevoelig in het regenseizoen.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Puur uit interesse, hoe ga je dit door al die bochten krijgen?

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een pingpongbal aan een dun touwtje dan dan spoelen met water. Dan een zwaarder touw aan vast maken en zo doorgaan totdat je de UTP kan trekken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
haha geniaal bedacht al vind ik het zelf :D
dit is een tip om te onthouden!

bedankt

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:00

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:13:
trekveer?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Volgens mij heb je nog nooit het vermogen gemeten van jouw thuisservertje! Voor wat hij aan stroom verbruikt kan je ook een leuke thuisserver op basis van een ATOM bordje maken. Verbruikt een stuk minder en past wel in de meterkast. Jouw server verbruikt zomaar 300 tot 400 watt hetgeen zeker ook € 300 tot € 400 kost. Zou een en ander serieus heroverwegen, tweedehands servers zijn niet voor niets weinig waard.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Josefien
Het is inmiddels gelukt om twee UTP-kabels via de HWA naar beneden te leiden. Eenmaal aangesloten en het werkt prima! Hooguit 2 Megabytes p/s verlies aan snelheid door waarschijnlijk de lange kabel, maar dat stelt niet zoveel voor ;)

Om de kabels door de HWA te krijgen, was gebruik gemaakt van een trekveer. De kabels alleen waren te "slap" en bleven hangen achter een 90 graden bocht. De trekveer maakte het veel makkelijker.
DeBolle schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 01:43:
Kijk eens of je die utp kabels in een goedkope tuinslang kunt duwen die je dan door die hwa legt - lijkt mij minder storingsgevoelig in het regenseizoen.
Een tuinslang lijkt mij te dik en onflexibel om door de bochten heen te krijgen. Bovendien is de opening vanaf het balkon naar de afvoer vrij smal.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:13:
De kabel zelf lukte niet, deze bleef bij de bocht naar het horizontale deel vastzitten. Meteen naar de Gamma gegaan voor een trekveer van 20 meter... daarmee lukte het wel na een paar keer heen-en-weer getrek/geschud. Eenmaal de trekveer door, was het niet meer zo lastig :P
LauPro schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 12:20:
Een pingpongbal aan een dun touwtje dan dan spoelen met water. Dan een zwaarder touw aan vast maken en zo doorgaan totdat je de UTP kan trekken.
Niet geprobeerd, omdat het met de trekveer al gign. Wel lijkt mij dat de opening vanaf het balkon naar beneden te klein is om echt druk op te bouwen. En onderaan moet nog een stuk van ~5 meter horizontaal overbrugd worden. Daar heeft het water geen kracht meer door de 90 graden afbuiging eerder in de afvoer.
Frogmen schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 14:25:
Volgens mij heb je nog nooit het vermogen gemeten van jouw thuisservertje! Voor wat hij aan stroom verbruikt kan je ook een leuke thuisserver op basis van een ATOM bordje maken. Verbruikt een stuk minder en past wel in de meterkast. Jouw server verbruikt zomaar 300 tot 400 watt hetgeen zeker ook € 300 tot € 400 kost. Zou een en ander serieus heroverwegen, tweedehands servers zijn niet voor niets weinig waard.
De server verbruikt momenteel gemiddeld 170W (gemeten met zo'n energiemeter). Er wordt één CPU eruit gehaald en ik krijg binnenkort misschien een gebruikte Xeon 2,8GHz LV met een tdp van 55W ;)

Een Atom-bordje heb ik wel liggen (ASRock A330GC), maar heeft slechts 2x S-ATA en ondersteund geen ECC-geheugen. Serial Console redirection in het BIOS (zodat je via een serieel console bij het BIOS kan) mist hij ook.

[ Voor 13% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:42 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
kienwaiwong schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 17:15:
Het is inmiddels gelukt om twee UTP-kabels via de HWA naar beneden te leiden. Eenmaal aangesloten en het werkt prima! Hooguit 2 Megabytes p/s verlies aan snelheid door waarschijnlijk de lange kabel, maar dat stelt niet zoveel voor ;)

Om de kabels door de HWA te krijgen, was gebruik gemaakt van een trekveer. De kabels alleen waren te "slap" en bleven hangen achter een 90 graden bocht. De trekveer maakte het veel makkelijker.
[...]

De server verbruikt momenteel gemiddeld 170W (gemeten met zo'n energiemeter). Er wordt één CPU eruit gehaald en ik krijg binnenkort misschien een gebruikte Xeon 2,8GHz LV met een tdp van 55W ;)

Een Atom-bordje heb ik wel liggen (ASRock A330GC), maar heeft slechts 2x S-ATA en ondersteund geen ECC-geheugen. Serial Console redirection in het BIOS (zodat je via een serieel console bij het BIOS kan) mist hij ook.
Nice!

Ik zou alleen een gootje om de leiding op je balkon heenleggen. Dit ligt nu in het zicht, en als daar van de zomer de zon op staat te bakken is je kabel zo aan stront. (PVC wordt snel poreus door het UV licht van de zon)

Stroomverbruik... vaak zit een schuur enz apart... en komt dit dus op de rekening van de verhuurder/vve :X (net zoals licht)
Hang er iom de verhuurder in dat geval een KwH meter tussen, ik weet niet of ze het leuk vinden als er ineens 1500kWh per jaar bijkomt aan stroom (want dat is 170W@24uur@365 dagen)

edit: 8)7 lezen is moeilijk... is dus wel via de woning in dit geval

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

DJSmiley schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 23:34:
[...]

Nice!

[..]
Stroomverbruik... vaak zit een schuur enz apart... en komt dit dus op de rekening van de verhuurder/vve :X (net zoals licht)
Hang er iom de verhuurder in dat geval een KwH meter tussen, ik weet niet of ze het leuk vinden als er ineens 1500kWh per jaar bijkomt aan stroom (want dat is 170W@24uur@365 dagen)
Zou je niet eerst even lezen
In de kelder zit een stopcontact, aangesloten op de centraaldoos in de woning op de 2e verdieping. Stroomvoorziening is dus geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Fish op 29-04-2011 23:37 ]

Iperf

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Toch nog vrij netjes opgelost zo :) .

Heb je er wel CAT6 doorheen gehaald? Of CAT5e?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Josefien
DJSmiley schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 23:34:
[...]
Ik zou alleen een gootje om de leiding op je balkon heenleggen. Dit ligt nu in het zicht, en als daar van de zomer de zon op staat te bakken is je kabel zo aan stront. (PVC wordt snel poreus door het UV licht van de zon)
Dat is wel jammer... de kabel is nu al via een klein gaatje in het kozijn naar binnen gegaan en vastgezet aan de plinten, naar de switch toe :( Ik zal eens kijken of ik er nog een halve buis overheen kan krijgen, zodat hij beschermt wordt tegen het zonlicht ;) Anders kan ik nog een plantenbak van mijn ouders ervoor zetten >:)
D4NG3R schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 23:38:
......
Heb je er wel CAT6 doorheen gehaald? Of CAT5e?
Er ligt nu Cat5e in, dat was het enige wat ik nog heb liggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Josefien op 30-04-2011 02:09 ]

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
heh, uiteindelijk toch via de regenpijp =) mooi knutselwerk, en ook prima afgewerkt. ik hoop inderdaad dat de warme lucht van de server genoeg is om hem condensvrij te houden in de kelder. en dan specifiek voor de connectors aan de buitenkant van de kast.

in ieder geval is je appartement nu een stuk rustiger =) en dat is ook wat waard.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Even een totaal andere insteek:

Hoe zit het met de brandveiligheid in je berging en mag je daar uberhaupt wel een dergelijk apparaat permanent in plaatsen?

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:23

D4NG3R

kiwi

:)

Wat is het vochtniveau daar eigenlijk? Zorg ervoor dat deze niet te hoog word (Tegen condens) en niet te laag word (Tegen statische opbouw). Kelders zijn normaal vrij vochtig namelijk...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Josefien
max schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:17:
Hoe zit het met de brandveiligheid in je berging en mag je daar uberhaupt wel een dergelijk apparaat permanent in plaatsen?
Of het mag, weet ik eigenlijk niet. Maar de kelderbox heeft betonnen muren en het lijkt mij misschien zelfs veiliger dan dat hij in de meterkast (houten wanden en dichtbij gasleiding) of in huis staat. In de kelder staat hij op veel grotere afstand van andere spullen vandaan.
D4NG3R schreef op zaterdag 30 april 2011 @ 16:19:
Wat is het vochtniveau daar eigenlijk? Zorg ervoor dat deze niet te hoog word (Tegen condens) en niet te laag word (Tegen statische opbouw). Kelders zijn normaal vrij vochtig namelijk...
Hoe zal ik dat kunnen meten? Met een hygrometer van de bouwmarkt? Ik ben er ook wel benieuwd naar...

Spullen die er lange tijd (+5 jaar) gelegen hebben zijn overigens niet gaan rotten (karton en hout) of roesten voor zover ik weet.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-02 23:22
Een goede oplossing zo zeg :) De UTP heeft zo wel wat te lijden maar die kun je dan wel weer vervangen :)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Héhé je had ineens glasvezel kunnen leggen (shielded)
als dit tegen water kan ?

Mooi gedaan, ik kende een trekveer niet, dit moet ik onthouden.

• Josefien
Glasvezel had gekund, maar dat had ik niet liggen. Verder ga ik ervan uit de de UTP ook niet zo snel kapot zal gaan, zolang het omhulsel (wat volgens mij wel tegen water kan) niet beschadigd raakt.

Inmiddels heb ik de server geïnstalleerd en al in de kelder neergezet, tot nu toe werkt het prima :)

Wat de relatieve luchtvochtigheid betreft: deze is tot nu toe niet boven de 63% gekomen en is gemiddeld 53%. In de handleiding van de server staat dat de relatieve luchtvochtigheid ("relative humidity") tussen de 8% en 90% mag liggen, niet condensvormend, als de server in bedrijf is.

Bij stilstand (non-operating) mag dat 5% - 95% zijn, niet condensvormend.

Met "non-condensing" wordt neem ik aan bedoeld dat dat het goed is, zolang er geen condensvorming op het apparaat is, bijv. als in de douche :9

De bedrijfstemperatuur mag tussen 10 en 35 graden liggen, misschien wel wat om in de gaten te houden in de winter. In de zomer is het daar juist lekker koel :)

De UTP staat ook niet meer in de zon te bakken, er ligt nu een stukje PVC-pijp omheen. Jammer genoeg zijn de "bochten" nogal prutswerk geworden door het gemis van een buigveer. Die was tijdelijk uitverkocht en aangezien ik geen eigen vervoer heb en de bouwmarkt niet om de hoek is, heb ik het op een "andere" manier opgelost. Maar ja... het doet wat het moet doen... ;)

De server met monitor en... een printer :9 Niet echt handig, maar ik heb boven nog een HP LaserJet netwerkprinter staan voor het "gewone" werk. In kleureninkt printen doet alleen mijn moeder, dan mag ze de printjes in de kelder ophalen, trappen lopen is goed voor de conditie >:) Een losse USB-printerserver zal een oplossing zijn, maar eerst eens eentje zien te vinden met Linux-support ;)

De zooi naast en onder de server gaat binnenkort weg, afspraak om het te laten ophalen is al gemaakt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:43 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-02 08:04

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kienwaiwong schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:31:
gemiddeld 53%. In de handleiding van de server staat dat de relatieve luchtvochtigheid ("relative humidity") tussen de 8% en 90% mag liggen, niet condensvormend, als de server in bedrijf is.

Bij stilstand (non-operating) mag dat 5% - 95% zijn, niet condensvormend.
Als je apparatuur aan staat zal hij zondermeer iets warmer zijn dan de omgeving, dus dan heb je daar niet zo snel condensvorming.

Als je ooit water schade krijgt (inregenen, lek bij 1 van de bewoners), is het wellicht prettig als de server 5 cm van de grond af staan. (ervaring met gevalletje onder een flat)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Gaaf opgelost, jammer dat je dan niet even CAT6 stug trekt ofzo, die blijven wel lekker stevig zitten als ze eenmaal gebogen zijn (wel handig als je een los draadje op je bureau wilt in een bepaalde hoek, gewoon ducktape er een nachtje over blijft hij in die hoek staan :+)

Hoelang zijn de kabels eigenlijk geworden? :)

[ Voor 8% gewijzigd door DJ-Visto op 27-05-2011 18:00 ]

• Josefien
leuk_he schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:40:
Als je ooit water schade krijgt (inregenen, lek bij 1 van de bewoners), is het wellicht prettig als de server 5 cm van de grond af staan. (ervaring met gevalletje onder een flat)
De server staat op de foto zo'n 1,4 meter van de grond af. Daar had ik ook al aan gedacht, omdat deze kelder zo'n 10 jaar geleden wèl een keer te maken heeft gehad met een flinke lekkage. De kelderboxen stonden toen onder een laagje water van ~50cm, omdat een waterleiding gesprongen was onder de ingang v/d flat. Zelfs het zand+tegels van het stoepje waren toen in één keer weggezakt met een groot gat voor de ingang v/d flat tot gevolg, waardoor we de flat via de achteruitgang moesten verlaten.
DJ-Visto schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:59:
Hoelang zijn de kabels eigenlijk geworden? :)
De CAT5e blijft op zich ook wel best in vorm zitten, het zijn kabels met een massieve kern.

De kabels zijn per stuk rond de 35 meter geworden, waarvan ~20 meter in de regenpijp zit :9

Qua snelheid is er voor zover ik merk, nog weinig mis. Over NFS (Linux) van server => werkstation: 90MB/s en werkstation => server: 55MB/s.

De lagere schrijfsnelheid heeft waarschijnlijk te maken met de software RAID1-array ;) De kabel is in ieder geval veel sneller dan zo'n "gigabit" power-LAN setje met 3MB/s >:)
Pagina: 1