Hier wordt de suggestie gewekt dat er echt een verkeersdienst voor navigatie-doeleinden zou worden opgezet door Apple. Nu is dit inderdaad een zeer logische gedachte en waarschijnlijk wel het geval, maar dit staat niet als zodanig in de bron. Traffic-service kan vanalles betekenen in principe.
Klopt. Dat staat ook in het stuk, toch?
M.i. wordt middels het noemen van specifiek de manier waarop Google de gegevens gebruikt voor navigatie, de suggestie sterk gewekt dat dit hier ook het geval zal zijn. Verder wordt ook gesproken over verbeteren van navigatie en alleen de laatste zin spreekt over de onduidelijkheid, dat leek mij wat teveel in disbalans als er dus geen zekerheid is.
Waar wordt dat dan gezegd, want ik zie het niet staan? Ik zie alleen staan dat Apple de gegevens verzamelt net als Google dat doet voor een verkeersdienst. Voor de rest wordt er alleen gezegd dat Google een navigatiedienst met verkeersinfo heeft, maar dat het niet zeker is dat Apple dit ook gaat doen. Hoe wordt dan die suggestie gewekt die jij noemt?
Door het, behalve in de laatste zin, alleen maar te hebben over navigatie. Verder staat in de introductie dat het onduidelijk is of Apple dan Google maps gaat weren, ook dat geeft gewoon de link aan die gemaakt wordt met navigatie.
[ Voor 51% gewijzigd door punishedbrains op 27-04-2011 23:17 ]
Net als RoD zie ik het probleem niet. Het artikel is zo opgebouwd, dat een vergelijking met Google wordt getrokken - een andere softwaremaker die locatiegegevens verzamelt voor een verkeersdienst. Google gebruikt die in zijn navigatiefunctie van Maps, maar we weten niet of Apple dat ook wil doen. Lijkt me allemaal relevante achtergrondinfo. Ik zie echt het probleem niet.
Lastig te volgen, zonder linkje
nieuws: Apple werkt aan verkeersdienst voor iPhone
Ik denk dat de crux zit in de laatste zin van de lead: daarin wordt van een navigatiedienst gerept en dat zet vgroenewold blijkbaar op het verkeerde been, ook al wordt navigatie pas concreet in de laatste alinea genoemd. De vergelijking met Google is in zoverre niet functioneel dat Google misschien wel hetzelfde doet, maar dat het concrete product Maps wordt genoemd en die vergelijking is nou juist (nog) niet gepast.
Ik denk dat de lead beter naar de aanleiding had kunnen wijzen: Apple probeert kennelijk om de indruk weg te nemen dat tot personen herleidbare info met zijn hardware wordt verzameld. Een stuk als nieuws: Apple: wij houden locatie iPhones niet bij had trouwens ook wel in de related links gemogen.
Ik denk dat de crux zit in de laatste zin van de lead: daarin wordt van een navigatiedienst gerept en dat zet vgroenewold blijkbaar op het verkeerde been, ook al wordt navigatie pas concreet in de laatste alinea genoemd. De vergelijking met Google is in zoverre niet functioneel dat Google misschien wel hetzelfde doet, maar dat het concrete product Maps wordt genoemd en die vergelijking is nou juist (nog) niet gepast.
Ik denk dat de lead beter naar de aanleiding had kunnen wijzen: Apple probeert kennelijk om de indruk weg te nemen dat tot personen herleidbare info met zijn hardware wordt verzameld. Een stuk als nieuws: Apple: wij houden locatie iPhones niet bij had trouwens ook wel in de related links gemogen.
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
@Rataplan; ik werd niet echt op het verkeerde been gezet, ik snap de opzet, maar zoals je het beschrijft is het precies wat ik bedoel. Het gaat mij om de wijze waarop het vrij gemakkelijk gelezen kan worden, vrijwel iedereen zal door deze vergelijkingen denken dat Apple het heeft over een navigatiedienst, je ziet alleen dat dit onduidelijk is in de laatste zin en zover komen sommigen niet eens.
edit: Merci!
edit: Merci!
We hebben het even iets anders opgeschreven
Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.
Pagina: 1