vcore en speedstep/eist/whatever

Pagina: 1
Acties:

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:27
Ik heb geprobeerd een recent core2 topic te vinden om deze vraag te stellen maar het meest recente topic is voor mij niet te vinden.

Op een asus p5e met e6750 heb ik de vcore wat omlaag gegooid van auto (1.3 load) naar 1.2 (load). Ook heb ik het systeem 10% hoger geklokt. Nu valt het me op dat het idle voltage niet meer naar beneden speedstept. Is het mogelijk om dit toch ergens aan te zetten? op auto voltage wordt de processor namelijk vrij warm maar het systeem staat ook regelmatig idle en een beetje energie besparen is ook niet verkeerd natuurlijk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Standaard zal je voltage niet meer wijzigen met EIST en speedstep wanneer je dit handmatig in bios aanpast. Bij AMD CPUs heb je nog een tooltje genaamd PhenomMsRTweaker waarmee dit softwarematig in te stellen is, voor Intel en al helemaal het oudere S775 bestaat er voorzover ik weet niet zoiets...

Je kunt je dus het best afvragen of die tiende volt minder onder load het verlies van de mogelijkheid bij idle een nog lager voltage te draaien wel waard is.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou het nog kunnen proberen met een programma zoals RMClock, maar dat wordt niet meer bijgewerkt, en ik weet niet zeker of het ook werkt bij niet-mobiele processors.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

kun je niet gewoon de C1E optie aanzetten in de bios?
Dit draait de multilplier naar beneden bij geen / weinig belasting.

een soort standaard eco-functie.