• eth0stack
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:48
Beste mede tweakers,

Vorig jaar begin April ben ik begonnen aan en hosten van een site in de avonduren. Nu een jaar later heb ik 2 sites die bij elkaar ongeveer €1400,- per maand opbrengen. Nu is mijn vraag eigenlijk hoe ik dit moet op gaan geven aan de belasting en vooral hoe ik met aftrekposten om moet gaan?

Ik sta niet ingeschreven bij de KvK. Is het nodig om in te schrijven? En levert het mij voordeel op?
En hoe zit het met BTW, als ik me inschrijf voor een KvK kan ik dan eerst BTW aftrekken en daarna ook het product?

En voor zover ik begrijp mag ik dingen onder de €400,- gewoon in een keer afschrijven, hoe gaat het dan als ik b.v een server in onderdelen koop en zelf in elkaar zet. Alles bij elkaar kost het me dan €1500,- maar geen een onderdeel is boven €400,-. Moet ik het dan in een keer afschrijven of over 3 jaar verdelen? Is de €400 per onderdeel of per factuur?

Ik koop ook dingen 2derhands zoals mijn UPS die ik thuis heb staan (wel nieuwe accu). Dus heb ik geen factuur, kan ik dit ook gewoon aftrekken en hoe?

Vorig jaar ben ik naar Chicago gevlogen voor het ontmoeten van mijn software leverancier. Is zakelijk reizen ook aftrekbaar?

Het is allemaal heel snel op me af gekomen waar door ik met deze vragen ben komen te zitten, als iemand tips voor me heeft hoor ik deze graag. Even voor de duidelijkheid, de sites zijn een hobby voor mij. Ik werk gewoon fulltime bij een bedrijf overdag.

Verwijderd

Weet je wat jij zou moeten doen? ... :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Weet je wat jij moet doen.. ? :) Een bezoekje aan de KvK lijkt me geen gek idee. Je zult in ieder geval hoe dan ook die inkomsten aan de belastingdienst op moeten geven voordat zij er achter komen. Het oprichten van een eenmanszaak is vrij eenvoudig en waarschijnlijk een goed idee in jouw situatie.

Verwijderd

het lijkt me handig dat je een btw nummer krijgt, nu gaat het gewoon als zwarte inkomsten door het leven lijkt me zo

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2011 13:36 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-11 18:29

EXX

EXtended eXchange

Volgens mij is er een post inkomsten uit werkzaamheden buiten loondienst op het belastingformulier waar je dit kwijt kan.

edit:
http://www.belastingdiens...omsten-25.html#P498_32901

[ Voor 29% gewijzigd door EXX op 27-04-2011 13:38 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• eth0stack
EXX schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:36:
Volgens mij is er een post inkomsten uit werkzaamheden buiten loondienst op het belastingformulier waar je dit kwijt kan.

edit:
http://www.belastingdiens...omsten-25.html#P498_32901
Ah, das mooie informatie. Bedankt! :)
Bigs schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:35:
Weet je wat jij moet doen.. ? :) Een bezoekje aan de KvK lijkt me geen gek idee. Je zult in ieder geval hoe dan ook die inkomsten aan de belastingdienst op moeten geven voordat zij er achter komen. Het oprichten van een eenmanszaak is vrij eenvoudig en waarschijnlijk een goed idee in jouw situatie.
Maar wat voor voordelen heb ik hieraan dan... of moet het gewoon?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Bij een eenmanszaak moet je er rekening mee houden dat je een kasboek, BTW administratie en urenadministratie moet gaan bijhouden. Daar staan behoorlijk wat voordelen tegenover, zoals meer mogelijkheden tot het aftrekken van kosten, BTW verrekening en extra aftrekposten (MKB korting, startersaftrek), Macro pasje, etc. Daar kan de KvK je veel meer over vertellen.

Voor het hebben van een eenmanszaak is er tevens een urencriterium: je moet een bepaald aantal uren per jaar aan je zaak besteden, anders vervallen de fiscale voordelen.

Verder is het aan te raden bij een eenmanszaak een goede aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dat kost overigens niet zo veel.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16
slayerduck schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:40:
Maar wat voor voordelen heb ik hieraan dan... of moet het gewoon?
Of het moet is nogal afhankelijk van het soort website waar je je geld mee verdient; als jij je als ondernemer profileert en dus bijvoorbeeld diensten of producten aan klanten levert zul je verplicht zijn je in te schrijven. Doe je dat niet maar verdien je aan advertenties oid dan kan het alsnog interessant zijn wegens de fiscale voordelen die je niet hebt wanneer je alle inkomsten gewoon onder 'overige werkzaamheden' schaart.
EXX schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:45:
Bij een eenmanszaak moet je er rekening mee houden dat je een kasboek, BTW administratie en urenadministratie moet gaan bijhouden. Daar staan behoorlijk wat voordelen tegenover, zoals meer mogelijkheden tot het aftrekken van kosten, BTW verrekening en extra aftrekposten (MKB korting, startersaftrek), Macro pasje, etc. Daar kan de KvK je veel meer over vertellen.

Voor het hebben van een eenmanszaak is er tevens een urencriterium: je moet een bepaald aantal uren per jaar aan je zaak besteden, anders vervallen de fiscale voordelen.

Verder is het aan te raden bij een eenmanszaak een goede aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Dat kost overigens niet zo veel.
Dit is maar half correct; het urencriterium is van toepassing op enkele regelingen, zoals startersaftrek en willekeurig afschrijven en nog enkele zaken, op andere punten speelt het verder echter geen enkele rol, zoals het hebben van de eenmanszaak en het aftrekken van kosten - hierbij zal eerder de hoeveelheid inkomsten van belang zijn. Mocht je dus niet in de buurt gaan komen van de pakweg 1.2k uur per jaar dan kun je de urenregistratie ook prima weglaten zonder enig gevolg.

Een aansprakelijkheidsverzekering aanraden vind ik nog wat voorbarig, dat is nogal afhankelijk van de context; wanneer de TS zijn inkomsten uit een stel ad-networks haalt en aan klanten enkel een lading blogposts of iets dergelijks presenteert zie ik het nut voor zo'n verzekering niet echt, mocht het wat risicovollers zijn dan is dat uiteraard wel zo handig - met een eenmanszaak blijf je persoonlijk aansprakelijk voor wat je 'zakelijk' doet.

[ Voor 76% gewijzigd door Leftblank op 27-04-2011 13:53 ]

• eth0stack
Het geld word verdient met alleen advertenties door adsense en andere ad networks.

Het bijhouden van een kasboek moet ik in ieder geval gaan doen maar urenadministratie gaat mij een beetje te ver... ik werk heel onregelmatig eraan. Meestal een uurtje of 2 per dag ofzo.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Een urenadmin hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn. Gewoon een spreadsheetje waar je bijhoud wanneer je en hoeveel uren je voor je eenmanszaak werkzaamheden hebt verricht. Daar hoort alles bij, dus ook reistijden etc.

@leftblank: dat is wat ik bedoelde met fiscale voordelen: de starters en MKB aftrek. Daarvoor moet je voldoen aan het urencriterium.

Overigens is het niet zo lang geleden gemakkelijker gemaakt om naast een baan een eenmanszaak op te zetten.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-10 00:49
Wat misschien ook handig zou zijn, is een boekhouder zoeken. Die kan je hier gewoon goed over informeren.

Interessante site met veel informatie: www.lancelots.nl (is wel beetje gericht op freelancen maar staat hoop voor jou relevante informatie op).

Over algemeen kan je als bedrijf kosten aftrekken van je omzet. Hierover hoef je dan geen inkomstenbelasting te betalen. BTW is sowieso aftrekbaar voor dingen waar je een bon/factuur met BTW van hebt. Hier moet je wel een KvK inschrijving en BTW nummer voor hebben, maar dat verdien je snel terug door het kunnen terugvragen van betaalde BTW.

Bedragen boven de €450 zijn als investering aan te merken en daar gelden weer andere regels voor (qua afschrijving, niet qua BTW, bijvoorbeeld verplicht afschrijven over meerdere jaren, al is dat nu weer anders door willekeurige afschrijving).

Urenadministratie/criterium is alleen van belang voor specifieke fiscale voordelen. Kan je meer informatie over vinden op Lancelots site. Sowieso ook alleen van belang als je meer dan 1200 uur erin stopt.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
slayerduck schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:34:
Vorig jaar begin April ben ik begonnen aan en hosten van een site in de avonduren. Nu een jaar later heb ik 2 sites die bij elkaar ongeveer €1400,- per maand opbrengen. Nu is mijn vraag eigenlijk hoe ik dit moet op gaan geven aan de belasting en vooral hoe ik met aftrekposten om moet gaan?

Ik sta niet ingeschreven bij de KvK. Is het nodig om in te schrijven? En levert het mij voordeel op?
Proficiat met het succesvolle begin :)
Je inkomsten zijn zodanig structureel geworden dat een KvK inschrijving wel nodig is Zie deze link: http://www.kvk.nl/over-de...mijn-bedrijf-inschrijven/

Dan schrijf je meteen als ondernemer in bij de Belastingdienst (gecombineerde inschrijving KvK/BD). Ik ga er vanuit dat je zeker voor de BTW en zeer waarschijnlijk ook voor de inkomstenbelasting als ondernemer zal worden gezien. Dan zitten er voor jou ook leuke voordelen aan. Denk aan MKB winstvrijstelling, ondernemersaftrek etc.
En hoe zit het met BTW, als ik me inschrijf voor een KvK kan ik dan eerst BTW aftrekken en daarna ook het product?
In het algemeen: over alles wat je verkoopt breng je BTW in rekening; die draag je af aan de belastingdienst. Daar staat tegenover dat je de BTW over alle zakelijke aankopen mag verrekenen.
En voor zover ik begrijp mag ik dingen onder de €400,- gewoon in een keer afschrijven, hoe gaat het dan als ik b.v een server in onderdelen koop en zelf in elkaar zet. Alles bij elkaar kost het me dan €1500,- maar geen een onderdeel is boven €400,-. Moet ik het dan in een keer afschrijven of over 3 jaar verdelen? Is de €400 per onderdeel of per factuur?
Dit onderwerp (boeken als uitgave vs. afschrijven) heeft niet met de BTW te maken maar wel met de winst- en verliesrekening. Bij aanschaf van goederen onder de 450 euro excl BTW boek je de kosten ineens, dus het hele bedrag in het jaar van aanschaf. Bij grotere bedragen ga je afschrijven, de kosten worden boekhoudkundig dan over meerdere jaren verdeeld. De kosten (zijnde de uitgave danwel de afschrijving) gaan ten laste van de bedrijfswinst en daarmee dus van de grondslag voor je inkomstenbelasting (N.B. uitgaande van een eenmanszaak).
Ik koop ook dingen 2derhands zoals mijn UPS die ik thuis heb staan (wel nieuwe accu). Dus heb ik geen factuur, kan ik dit ook gewoon aftrekken en hoe?
Aftrekbaar waarvan? BTW of IB?
--> BTW: meestal niet, tenzij je een factuur met BTW hebt gekregen.
--> IB: misschien wel. Je koopt het apparaat met je eigen geld en brengt hem vervolgens in als zakelijk vermogen. Dat geld als prive-storting en die gaat ten laste van de fiscale winstberekening.
Wel moet er een waarde aan het apparaat worden gehangen. Misschien kun je de waarde aannemelijk maken d.m.v. een bankafschrift. In het algemeen moet je bij zakelijke aankopen gewoon zorgen dat je van alles een op naam gestelde factuur met BTW specificatie hebt.
Vorig jaar ben ik naar Chicago gevlogen voor het ontmoeten van mijn software leverancier. Is zakelijk reizen ook aftrekbaar?
Als de reis inderdaad zakelijk van aard is, zijn de kosten uit de zaak te betalen. Daarmee bespaar je zowel BTW als IB.

Misschien ten overvloede: als je niet inschrijft als ondernemer, dan zijn de inkomsten uit je hosting activiteiten aan te geven in box 1 van de inkomstenbelasting onder het kopje "resultaat uit overige werkzaamheden".

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

Je moet je inschrijven bij de kvk, eigenlijk heb je nu illegaal een bedrijf, ook als je bij de belastingdienst je inkomsten bij resultaat uit overige werkzaamheden aangeeft. Als je een bedrijfsvoering hebt moet je bij de kvk ingeschreven zijn.

• eth0stack
t_captain schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:27:
In het algemeen: over alles wat je verkoopt breng je BTW in rekening; die draag je af aan de belastingdienst. Daar staat tegenover dat je de BTW over alle zakelijke aankopen mag verrekenen.
Bedankt voor al de informatie :)
Ik heb alleen een vraagje hierover. Zelf verkoop ik niks dus maar krijg geld door bedrijven zoals google adsense. Kan ik dan nog steeds inkopen doen zonder BTW?

• t_captain
Als je omzet hebt verkoop je per definitie iets ;)

In jouw geval verkoop je advertentieruimte. Komt de betaling van AdSense uit NL, ander EU land of van elders?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Goole Adsense en BTW

Je doet overigens nooit inkopen zonder BTW. Je kunt alleen de BTW die je zelf betaald verrekenen met de BTW die je zelf in rekening moet brengen aan anderen. Is er een netto positief resultaat (dus je hebt meer BTW gevangen van je klanten dan dat je zelf weer hebt betaald over dingen die je gekocht hebt), en dat bedrag komt boven een bepaalde drempel uit, dan moet je dat bedrag afdragen aan de belastingdienst.

edit:
Een topic over Google en BTW

[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 27-04-2011 15:25 ]

• eth0stack
t_captain schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:19:
Als je omzet hebt verkoop je per definitie iets ;)

In jouw geval verkoop je advertentieruimte. Komt de betaling van AdSense uit NL, ander EU land of van elders?
Adsense is volgens mij niet NL maar wel EU. Het meeste van het geld krijg ik van andere adverteerders. Die komen vooral uit US.

• t_captain
Je BTW aangifte is meteen een stukje ingewikkelder.

Je hebt het over afstandsleveringen binnen de EU en afstandsleveringen buiten de EU. (afstandsleveringen: je blijft zelf in NL terwijl de levering plaatsvindt en er vind een export van de verkochte dienst plaats).
Google even op deze keywords: BTE + afstandsleveringen.

Het kan zijn dat je geen BTW hoeft te innen, het kan ook dat je wel BTW moet innen en afdragen. Dat hangt af van de verschillende belastingverdragen die van toepassing zijn tussen NL en het land waarin je klant is gevestigd.

Op jouw mogelijkheid om betaalde BTW van zakelijke uitgaven terug te vorderen heeft dit geen invloed.

• eth0stack
t_captain schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:43:
Je BTW aangifte is meteen een stukje ingewikkelder.

Je hebt het over afstandsleveringen binnen de EU en afstandsleveringen buiten de EU. (afstandsleveringen: je blijft zelf in NL terwijl de levering plaatsvindt en er vind een export van de verkochte dienst plaats).
Google even op deze keywords: BTE + afstandsleveringen.

Het kan zijn dat je geen BTW hoeft te innen, het kan ook dat je wel BTW moet innen en afdragen. Dat hangt af van de verschillende belastingverdragen die van toepassing zijn tussen NL en het land waarin je klant is gevestigd.

Op jouw mogelijkheid om betaalde BTW van zakelijke uitgaven terug te vorderen heeft dit geen invloed.
De "Klanten" zijn bedrijven gevestigd in US en die dragen al BTW af aan de US. Hun storten geld naar mij over dus neem ik aan dat ik geen verdere handelingen moet doen dan het op te geven als inkomsten.

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:53

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik zelf verdien ook mijn inkomen a.d.h.v. internet advertenties. In mijn geval hoef ik dit ook niet op te geven bij de omzetbelasting aangezien al deze partijen zich buiten de BTW-plichtige zone bevinden (in mijn geval allemaal in de VS).

Tegenwoordig gebruik ik geen Google Adsense meer maar toentertijd ik dit nog gebruikte heb ik hier ook over geïnformeerd. De payment processor bevond zich weliswaar in Ierland, maar de overeenkomst liep met Google USA dus ook hierover was geen BTW verschuldigd. Ik weet niet of dit in de tussentijd veranderd is.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• eth0stack
Kid Buu schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:54:
Ik zelf verdien ook mijn inkomen a.d.h.v. internet advertenties. In mijn geval hoef ik dit ook niet op te geven bij de omzetbelasting aangezien al deze partijen zich buiten de BTW-plichtige zone bevinden (in mijn geval allemaal in de VS).

Tegenwoordig gebruik ik geen Google Adsense meer maar toentertijd ik dit nog gebruikte heb ik hier ook over geïnformeerd. De payment processor bevond zich weliswaar in Ierland, maar de overeenkomst liep met Google USA dus ook hierover was geen BTW verschuldigd. Ik weet niet of dit in de tussentijd veranderd is.
Huh? Maar alles wat je verdient moet je toch opgeven? Het maakt toch niet uit waar dat geld verdaan komt?

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:53

Kid Buu

Huh, Pietje?

Er zit verschil tussen de omzetbelasting (BTW) en inkomstenbelasting. Je moet dit gewoon opgeven als inkomstenbelasting. Wil je echter afgedragen BTW terugvorderen (over diensten die je bijv in NL afneemt zoals webhosting) dan zul je jezelf bij de KVK moeten inschrijven.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• t_captain
slayerduck schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:56:
[...]

Huh? Maar alles wat je verdient moet je toch opgeven? Het maakt toch niet uit waar dat geld verdaan komt?
Het laatste stuk van de discussie gaat over de BTW, niet over de inkomstenbelasting.

Je omzet, minus je kosten, draagt bij aan de winst van je bedrijf. Bij een eenmanszaak is dat de grondslag voor inkomstenbelasting. Wat dat betreft maakt de herkomst van je omzet niet uit.

Voor de BTW maakt het echter wel uit. Principe: BTW afdragen over je verkopen, terugvragen over je inkopen. Dat is wel zo eenvoudig als je binnen NL inkoopt en verkoopt. Maar bij import en export (waarvan ook sprake is als je vanuit NL op afstand levert aan buitenlandse klanten) gelden afwijkende regels, die van belastingverdragen afhankelijk zijn. Centraal staat de vraag in welk land de BTW moet worden afgedragen.
Pagina: 1