OSX 10.6.7 downgraden op mijn MBA 13"

Pagina: 1
Acties:

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 12:45
Een goedemiddag GoT'ers.

In de Tweakers.net review van de MBA 11" & 13" ging het over hoe goed Portal te spelen was op de MBA e.d. Maar op mijn MBA 13" (nieuwste) is deze niet te spelen, extreem veel lag, en dito voor The Sims 3 die volgens vele MBA bezitters uitstekend zou moeten draaien.

Na veel Googlen kwam ik erachter dat dit te maken had met OSX 10.6.7 die het e.e.a. verpest. (Factory default bij mij)
En er waren veel tips om OSX te downgraden naar een lagere versie, en dan stapsgewijs te upgraden naar 10.6.7 zonder de 'combo'-updates te gebruiken.

Echter heeft iemand een stappenplan hoe ik dit het beste kan doen zonder mijn huidige setting te verliezen? Qua backup e.d.
Deze MBA heb ik sinds een anderhalve week, en dat is ook mijn eerste kennis qua OSX. En zelf wil ik Portal 2 gaan spelen enzo, maar dan wil ik eerst dat de gaming performance issues opgelost zijn.

Bedankt.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Portal 2 vereist 10.6.7 dus downgraden (wat officieel ook niet kan overigens en ook absoluut af te raden is) heeft geen zin. ;) Daarbij kun je niet downgraden als het apparaat is geleverd met 10.6.7. Je zou dan moeilijk moeten gaan doen met retail schijven die waarschijnlijk de drivers voor de MBA niet hebben, dus het is maar de vraag of je MBA uberhaupt opstart met een dergelijke installatie.

Beter kun je kijken naar welke settings je gebruikt in Portal 2, waarschijnlijk zijn die te hoog ingesteld. Als het daar niet ligt kun je het spel tijdelijk spelen in Windows of wachten tot Apple met een fix komt (als het aan 10.6.7 ligt).

[ Voor 94% gewijzigd door Frietsaus op 27-04-2011 13:32 ]

• xoniq
Ik heb nog verder gezocht, en het ligt zeker weten aan 10.6.7. Volgens mij heb ik mijn MBA geupdated naar 10.6.7 combo die toen werd aangeboden via de automatische update.

(En wat je zegt, van dat downgraden voor Portal (Ik doel hier wel op Portal 1 overigens hoor) geen zin heeft, dat klopt, want ik wil 1x downgraden, en vervolgens upgraden met de kleine updates i.p.v. de combo update, die het probleem bevat. Heb diverse fora's gecontroleerd, en overal komt dezelfde conclusie uit, al je downgrade, en vervolgens upgrade zonder de combo updates te gebruiken (en wel die kleine specifieke Air updates) dan is alles prima in orde.

Als het goed is is het OSX 10.6.5 of 10.6.6 die op de bijgeleverde stick staat, dus dan zou het wel kunnen. Dan maak ik een backup op externe schijf met CCC, en dan de boel opnieuw installeren, en vervolgens migrate assistant gebruiken.
Dat is wat ik tot zover heb gevonden. Dat ga ik denk ik vanavond even proberen.
Want hier is al ontzettend veel over te vinden, ook in de support gedeelte van Apple, maar daar wordt voorlopig niks mee gedaan, dus los ik het zelf op op die manier.

Dus ik ga gewoon OSX opnieuw installeren, en zorgvuldig de updates installeren, de kans is zeer groot dat hiermee de performance probleem is opgelost. (Heb hier met alle games last van, dat ik met ALLE settings op het laagst een FPS krijg van < 10, terwijl dit bij 10.6.6 gewoon >30 is met de settings op medium/high.

Dus ja, dan vind ik het niet echt verkeerd om opnieuw te installeren, tis een behoorlijke performance verlies dus. En alles wijst op 10.6.7 combo, en vrijwel iedereen die de boel opnieuw installeert vanaf maximaal 10.6.6 en dan de 10.6.7 niet-combo upgrade gebruikt, heeft hier succes mee gehaald.

Ik waardeer je reactie, alleen ik zie het denk ik net even anders. De installatie stick bevat geen 10.6.7, dus dan kan dat gewoon. Heb de Air ook nog maar net anderhalve week, dus nu staat er gelukkig nog niet zoveel op.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het probleem is dat jij ons vertelt dat 10.6.7 retail is voor jou, en nu zeg je dat het weer niet zo is. Daar kunnen we dus niks mee :)

ALS je op de installatie media een lagere versie hebt staan, kan je die gewoon gebruiken, dat klopt.

• xoniq
Ik gaf echter aan dat het volgens mij hetgeen is wat op mijn Air stond bij default. De installatie stick heeft dat niet standaard.
Ik weet alleen even niet of ik wel of niet een upgrade had uitgevoerd in het begin, was mijn eerste kennismaking met OSX, en heb in ieder geval de update popup voor mijn neus gehad waarbij ik diverse updates moest installeren, maar weet uit mijn hoofd niet of dit de update naar 10.6.7 ook was.

Maar goed, dan is dat in ieder geval helder. Het stickje kan gewoon gebruikt worden, maar verder klopt mijn stappenplan dan wel toch? Een CCC backup naar externe HDD, en vervolgens bij een verse clean-install een migratie doen toch?

(Heb hier al heel wat over gegoogled, gaat me om een enkele backup, dus Time Machine opzetten lijkt me hiervoor overbodig, en hier heb je neem ik aan een Time Capsule voor nodig?)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:12
jvsjmedia.nl schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:36:
Ik gaf echter aan dat het volgens mij hetgeen is wat op mijn Air stond bij default. De installatie stick heeft dat niet standaard.
Ik weet alleen even niet of ik wel of niet een upgrade had uitgevoerd in het begin, was mijn eerste kennismaking met OSX, en heb in ieder geval de update popup voor mijn neus gehad waarbij ik diverse updates moest installeren, maar weet uit mijn hoofd niet of dit de update naar 10.6.7 ook was.

Maar goed, dan is dat in ieder geval helder. Het stickje kan gewoon gebruikt worden, maar verder klopt mijn stappenplan dan wel toch? Een CCC backup naar externe HDD, en vervolgens bij een verse clean-install een migratie doen toch?

(Heb hier al heel wat over gegoogled, gaat me om een enkele backup, dus Time Machine opzetten lijkt me hiervoor overbodig, en hier heb je neem ik aan een Time Capsule voor nodig?)
Voor dit geval is een CCC kloon misschien makkelijker, maar voor Time Machine heb je geen Time Capsule nodig hoor, elke usb drive met voldoende ruimte is prima. Ideaal backup systeem :)

Strava

• xoniq
In die gedachte gang zat ik ook al, dit geval is even een eenmalige actie, wanneer het systeem goed up and running is wil ik wat met Time Machine gaan doen. Voor dagelijkse backups ofzo.

Bedankt voor je tip.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
jvsjmedia.nl schreef op woensdag 27 april 2011 @ 14:36:
Wat op het installatiemedium staat, stond ook op je Mac toen je hem voor het eerst aanzette...

Maar inderdaad, in dat geval kun je na het maken van een back-up gewoon de boel herinstalleren met de oudere versie.

[ Voor 15% gewijzigd door Frietsaus op 27-04-2011 16:16 ]

• xoniq
Het is gelukt. Op de stick staan iLife en OSX 10.6.5.
Heb nu inderdaad de manier gedaan die ik al zei:

Default 10.6.5 > 10.6.6 non-combo > 10.6.7 non-combo en nog een 10.6.7 extra update, en nu functioneren de games wel goed qua performance ;) .

Nu de boel weer aan het inrichten.

// EDIT //

Portal was eerder onspeelbaar met 8 FPS ofzo, maar door mijn fix uit deze topic is deze nu ook op HIGH uitstekend te spelen :D.
Ben weer helemaal blij.
(Nu is de Air in mijn ogen een stuk krachtiger dan ik dacht!)

[ Voor 28% gewijzigd door xoniq op 28-04-2011 11:22 ]

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 12:04
Offtopic: Fijn he een mac? alles voor de intuitiviteit van OSX! Hiermee bedoel ik dat problemen in OSX vaak ontzettend vage oplossingen hebben (PRAM resets e.d. als standaard oplossing of permissions herstel) Ik zit momenteel zelf ook "vast" op OSX maar begin om dit soort dingen windows wel te missen. Daar zijn oplossingen toch vaak meer voor de hand liggend.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 13:01

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

StarC schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:48:
Offtopic: Fijn he een mac? alles voor de intuitiviteit van OSX! Hiermee bedoel ik dat problemen in OSX vaak ontzettend vage oplossingen hebben (PRAM resets e.d. als standaard oplossing of permissions herstel) Ik zit momenteel zelf ook "vast" op OSX maar begin om dit soort dingen windows wel te missen. Daar zijn oplossingen toch vaak meer voor de hand liggend.
zoals format c:\ bedoel je? ;)

Discogs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
StarC, in Mac OS X zijn de oplossingen ook gewoon voor de hand liggend, alleen doen mensen dat gewoon niet. Je kan heel makkelijk gewoon even de oudere kernel uit 10.6.6 en de videodrivers van 10.6.6 gebruiken. Problem solved. Of gewoon even een process trace draaien en kijken wat die performance zo beïnvloedt.

Mensen doen alleen liever dingen die ze zelf kunnen onthouden, zoals:

1. Backup
2. Herinstallatie
3. Die ene update waar je ongelukkig over was niet installeren

• xoniq
johnkeates schreef op donderdag 28 april 2011 @ 15:23:
StarC, in Mac OS X zijn de oplossingen ook gewoon voor de hand liggend, alleen doen mensen dat gewoon niet. Je kan heel makkelijk gewoon even de oudere kernel uit 10.6.6 en de videodrivers van 10.6.6 gebruiken. Problem solved. Of gewoon even een process trace draaien en kijken wat die performance zo beïnvloedt.

Mensen doen alleen liever dingen die ze zelf kunnen onthouden, zoals:

1. Backup
2. Herinstallatie
3. Die ene update waar je ongelukkig over was niet installeren
Dat zie ik als persoonlijk gericht naar mij .. Sorry hoor, ik gebruikte sinds altijd Windows sinds W95, en dit is mijn eerste Mac/OSX ervaring sinds een weekje, dus vergeef me dat ik hier nog niet genoeg vanaf weet om dergelijke zaken te doen. Dit is gewoon een stukje oude Windows gewoonte, waarbij ik nog niet genoeg OSX kennis heb om het op een alternatieve manier te doen.

Ik zoek alles al op Google, en bovenstaande was hetgeen ik het meeste terug kwam, en daarnaast het feit dat ik deze MBA nog maar pas in gebruik heb genomen enzo, en een reinstall dus geen probleem is.
Ik zou zeggen, licht je tips anders even toe zodat ik het voor de volgende keer wel weet ;) .

Dus ja ..

[ Voor 5% gewijzigd door xoniq op 28-04-2011 18:58 ]

Pagina: 1