Stadsfiets €500 à €700

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuwe fiets. Ik rij al jaren op een mountainbike die ondertussen zijn beste tijd wel heeft gehad. Ondertussen woon ik ook in een meer stedelijke omgeving, en een mountainbike is gewoon niet handig. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe fiets.

Het probleem met in een stad wonen is dat je meer kans op diefstal hebt. Ik wil dus geen fiets kopen van €1000+, maar ik wil wel voldoende kwaliteit om toch met wat comfort te kunnen fietsen. Sowieso kan ik mijn fiets in 90% van de gevallen beveiligd neerzetten (garage op het werk, in een fietsenhok thuis).

Verder wil ik graag een fiets die relatief onderhoudsarm is. Voor zo ver ik kan zien valt een fiets met een derailleur dus af, aangezien ik uit ervaring weet dat je die dingen veel te vaak moet afstellen, proper maken en smeren. Dan gaat de keuze tussen naafversnellingen of singlespeed. Singlespeed vind ik dan weer net iets te veel van het goede. 3 versnellingen is toch wel een minimum, maar eigenlijk zou ik er liever meer willen aangezien ik met fietsen met 3 versnellingen altijd het gevoel heb tussen 2 en 3 te willen fietsen, en soms meer dan 3.

Mijn budget is €500 tot €700. Ik weet echter niet goed welke merken/modellen tegenwoordig aan te raden zijn. Je ziet nu nog veel oude Gazelles en l'Avenirs rondfietsen die het prima doen, maar die zijn natuurlijk niet te vergelijken met de huidige modellen.

Verder vroeg ik mij nog af of ik nog specifiek op ander dingen moet letten zoals het type remmen, het materiaal van het frame, kwaliteit van de velgen, enz. Is vering aan te raden? Het lijkt mij eerder een extraatje dat meer onderhoud vergt en stuk kan gaan.

Kortom, ik ben op zoek naar een goede fiets met de volgende eisen:
• Onderhoudsarm
• Minstens 3 versnellingen, liever meer
• Max. €700
• Degelijk! (dagelijks gebruik, ongeveer 5km)
• Geschikt om ook eens een langer ritje mee te maken

Ik geef niet om een bepaald uiterlijk. Het moet een degelijke fiets zijn.

edit:
Move naar VV aangevraagd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 12:02
Je geeft aan hem te kunnen stallen @ Werk, hebben jullie dan ook een fietsplan regeling? Die zijn zeker interresant om te gebruiken als je een fiets wilt kopen :)

Ik heb er 2 jaar geleden een Gazelle Chamonix Excellent voor gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://www.profilejacobs.nl/var/cache/storage/resized/product_detail/landelijke_producten/21758_083_CHAMONIX_EXCELLENT_T8_H_505-600_09.jpg

Was 720 euro of iets dergelijks maar dat is echt een prima ding! Heerlijk in de stad mee kunnen fietsen maar kan er ook lekker mee touren en heeft 8 versnellingen.

Als je bang bent voor diefstal zou ik gewoon een verzekering erbij nemen. Heb er zelf 1 bij Unigarant (ANWB) afgesloten en als mijn fiets binnen 3 jaar gestolen is mag ik zonder gemor een nieuwe uitzoeken. In mijn verzekering zit dan ook nog schade dekking dus als een lamlul een van mijn wielen buigt zal het ook vergoed worden.

Ik zou het internet ff afstruinen of je nog een model 2009/2010 van Gazelle kunt vinden (vast wel) want die zullen nu alleen maar goedkoper zijn. Dan natuurlijk wel zeggende dat je een Gazelle wilt en geen Batavus oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:02
offtopic:
SG->VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
wellicht is een Giant Centro (season) iets voor je ?

Afbeeldingslocatie: http://www.rijwielcashencarry.nl/media/Giant%202010%20aangepast/thumbs/500x139_Centro%20Season%20Winter%20gts%20blaauw.jpg

Specs
FRAME
Maten GTS M, L, XL
Kleuren Caviar Green, Comet light blue, Dark Graphite Grey, Deep sea blue en Midnight black
Frame Aluxx
Voorvork Verend
ONDERDELEN
Stuurpen Toolless Verstelbaar
Zadelpen Verend, Post Modern
Zadel Selle Royal Freedom
Pedalen Aluminium
NAAFVERSNELLING
Shifters Shimano Nexus 8
Remmen Rollerbrakes
Crankset Aluminium, Miranda 38T
WIELSET
Naven Shimano Naafdynamo, Shimano Nexus 8
Banden Schwalbe Surfer
OVERIGE
Extra's AXA Automatisch
Gewicht 19,3

op de site van Giant stond zo geen prijs, maar bij het vrouwenmodel stond 699,-
nu is dat een adviesprijs, en ik denk dat je daar heus nog wel wat vanaf kan onderhandelen bij een rijwielhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:48
Versnellingen zijn wel onderhoudsgevoelig, volgens mij zijn die 3speed dingen wel degelijk.

Moet het persé een nieuwe zijn trouwens? Ik had ook een degelijke fiets nodig, en heb voor €150 een prima Gazelle (geen idee wat voor model, gewone herenfiets) kunnen kopen bij de fietsenmaker. 5 versnellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-04 18:32

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Afbeeldingslocatie: http://www.gazelle.nl/Collectie/Stadsfietsen/Sportief/~/media/Images/nl/Fietsen/16260-16264_Eclipe_H.ashx?mh=386&mw=578
In navolging van Jaguar645: Ik heb twee maand terug via een fietsplan op het werk deze fiets aangeschaft, wat eigenlijk een themamodel van de opvolger van zijn fiets is. Hij heeft me (na inruil van een oude fiets) 725 euro heeft gekost. Hierover pak ik dan nog het belastingvoordeel (dat ook geldt voor de verzekering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een fietsplan heb ik helaas niet. Enkel een bescheiden fietsvergoeding waar ik niet rijk van zal worden :)
ThinkPadd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:04:
Moet het persé een nieuwe zijn trouwens? Ik had ook een degelijke fiets nodig, en heb voor €150 een prima Gazelle (geen idee wat voor model, gewone herenfiets) kunnen kopen bij de fietsenmaker. 5 versnellingen.
In principe moet het niet per sé een nieuwe zijn, maar met een tweedehandse weet je toch niet goed wat er allemaal al aan versleten is, en ik wil er wel een hele tijd mee kunnen doen.
Jaguar645 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:01:
Als je bang bent voor diefstal zou ik gewoon een verzekering erbij nemen. Heb er zelf 1 bij Unigarant (ANWB) afgesloten en als mijn fiets binnen 3 jaar gestolen is mag ik zonder gemor een nieuwe uitzoeken. In mijn verzekering zit dan ook nog schade dekking dus als een lamlul een van mijn wielen buigt zal het ook vergoed worden.
Diefstalverzekeringen zijn in België duur, dus dan investeer ik liever iets meer in een degelijk slot, en zal ik wel opletten als ik mijn fiets ergens neerzet. Dat doe ik sowieso nu ook al met mijn oude mountainbike :)
ThinkPadd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:04:
Versnellingen zijn wel onderhoudsgevoelig, volgens mij zijn die 3speed dingen wel degelijk.
Zijn naafversnellingen dan ook zo onderhoudsgevoelig? Volgens mij moet je toch alleen af en toe wat smeren, en moet er eens olie gewisseld worden? Ik heb bij een derailleur altijd het gevoel dat het nooit ophoudt. Zeker als er wat zand of vocht aankomt.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 27-04-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:47
Ik zou de genoemde fietsen nooit in Amsterdam ergens in een fietsenrek zetten, die vallen veel te veel op. Als het dan toch moet, dan zou ik ze helemaal zwart spuiten.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:54

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

http://vanmoof.nl/

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzameenergiethuis.nl/wp-content/uploads/2009/05/vanmoof-web_2.jpg

Ik heb ook met precies hetzelfde probleem gezeten laatst. Zelfde budget ongeveer. Ook bijna hetzelfde eisenlijstje :+ Alleen die regelmatig lange afstanden niet.

Paar weken geleden besteld en tot op heden nog niet binnen :+ dat is wel jammer :X Wel een testrit gemaakt en hij iets gewoon simpel en prima. Oerstevig en ontzettend praktisch. Dat heb ik wel kunnen testen.

Voor de rest zou ik zeggen kijk hier eens naar.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die van Moof dingen hebben een open ketting kast, niet echt geschikt dus, verder lijken ze sterker dan ze zijn volgens mij want ik zie die dingen er altijd half gaar bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51
Rev! schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:11:
Die van Moof dingen hebben een open ketting kast, niet echt geschikt dus, verder lijken ze sterker dan ze zijn volgens mij want ik zie die dingen er altijd half gaar bij staan.
Zijn ook gewoon overdesigned en dat wilt niet zeggen dat ze sterker zijn. Ligt eerder aan de materialen en de kwaliteit van de materialen en assemblage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die Van Moof ziet er mij nu niet echt een fiets voor mij uit. Ik heb namelijk een hekel aan terugtrapremmen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pingkiller schreef op woensdag 27 april 2011 @ 13:01:
Ik zou de genoemde fietsen nooit in Amsterdam ergens in een fietsenrek zetten, die vallen veel te veel op. Als het dan toch moet, dan zou ik ze helemaal zwart spuiten.
je gaat toch geen fiets van > €700,- zwart spuiten verminken. :X
daar heb je de zgn. stationsfietsen voor, die koop je voor 25 euro bij het station. (al dan niet minder legaal bij de lokale junkie :P )

een fiets zoals TS 'm bedoelt kan best een mooi exemplaar zijn gezien z'n bedoelingen ermee. en mocht ie toch per ongeluk in een fietsenrek terecht komen dan hebben ze daar sloten en evt. een verzekering voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Exact. Het gaat mij ook niet om de discussie of het verstandig is om een fiets van €700 te gebruiken in een stad of niet, maar over welke fietsen in een bepaalde prijscategorie kwalitatief goed zijn en waar ik op moet letten bij de aankoop van een nieuwe fiets.

Sowieso woon ik niet in Amsterdam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 390599

Ik heb veel kennissen die op AZOR- fietsen rijden. AZOR

De website is enigzins jammerlijk maar de fietsen zijn top.

Ik rijd zelf op een heerlijke fiets van Segijn en van Wees, Segijn, maar dat is in Amsterdam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, in die prijsklasse maakt het allemaal niet zo vreselijk veel verschil. Ze worden vrijwel allemaal met een Shimano Nexus naaf uitgerust, en in een sporadisch geval met een SRAM naaf.

Het kwaliteitsverschil uit zich dan hoofdzakelijk in de moeite die de fietsenmaker erin stopt om bijvoorbeeld de wielen goed op spanning te zetten en de naven goed af te stellen.

Moet zeggen dat ik zou gaan voor een Union van een eurootje of 500 ipv een Gazelle van 700... Vaak voor 90% gelijkwaardige fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Vanaf welke prijsklasse maakt het dan wel veel verschil? En inderdaad, ik heb gezien dat het merendeel van de fietsen met dezelfde naaf is uitgerust. Ik dacht dan vooral aan kwaliteitsverschil op het gebied van velgen, frame en toebehoren zoals de lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Admiral Freebee schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:11:
Vanaf welke prijsklasse maakt het dan wel veel verschil? En inderdaad, ik heb gezien dat het merendeel van de fietsen met dezelfde naaf is uitgerust. Ik dacht dan vooral aan kwaliteitsverschil op het gebied van velgen, frame en toebehoren zoals de lichten.
Nouja, in de goedkopere prijsklassen heb je vaak wel de keuze tussen een 7 versnelingsvariant van een roestbrik en een 3versnellingsvariant van een fatsoenlijk merk... .Maar dan hebben we het over fietsen van 3 á 400 euro.

Voor de duurdere fietsen zit het verschil hem hoofdzakelijk in randartikelen als zadel (kan belangrijk zijn overigens), handvatten, banden, lampjes, bellen etc. Maar das vaak meer een verschil in design.

De standaard spanninga / basta / axa accesoires zijn wellicht net zo goed als de batavus/gazelle spullen. Alleen niet zo mooi opgenomen in het design. Nog even afgezien van de hoeveelheid OEM spul wat wordt geleverd door de duurdere merken.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2011 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

MikeyMan schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:00:
Moet zeggen dat ik zou gaan voor een Union van een eurootje of 500 ipv een Gazelle van 700... Vaak voor 90% gelijkwaardige fietsen.
Union was altijd wel ok, maar na een faillissement een aantal jaren geleden heeft het merk een doorstart gemaakt in het semi-budgetsegment (zeg maar als premiummerk bij Halfords) en daarbij is de kwaliteit enorm achteruit gegaan. Mijn Union die ik in 2001 kocht, was bijvoorbeeld afgemonteerd met kwalitatief heel goede Nokian-banden en die zul je daarop tegenwoordig echt niet meer tegenkomen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Canaria schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 16:19:
[...]

Union was altijd wel ok, maar na een faillissement een aantal jaren geleden heeft het merk een doorstart gemaakt in het semi-budgetsegment (zeg maar als premiummerk bij Halfords) en daarbij is de kwaliteit enorm achteruit gegaan. Mijn Union die ik in 2001 kocht, was bijvoorbeeld afgemonteerd met kwalitatief heel goede Nokian-banden en die zul je daarop tegenwoordig echt niet meer tegenkomen.
Tsjah, banden, daar kun je ook hele discussies over voeren. Voor zover ik weet zitten er op de unions nog steeds antilek-banden die een aantal jaren meegaan. Zo'n issue is dat nou ook weer niet ;)

Zoals ik al zei; het kwaliteitsverschil wordt nu hoofdzakelijk gemaakt door de (gebrekkige) kennis en kunde van de fietsenmaker die hem afmonteert.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 29-04-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat is dus een deel van het probleem. Vele merken die vroeger als goed werden beschouwd, zijn vandaag niet meer zo goed als vroeger. Ik heb altijd de indruk dat de huidige modellen er fragieler en onderhoudsgevoeliger uitzien dan de oude. Net of design is belangrijker dan kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, hoe je het ook wendt of keert; een 7 versnellingsnaaf is kwetsbaarder dan een terugtraprem, aluminum velgen zijn zwakker dan stalen velgen en zo kun je nog wel even doorgaan.
Simpele oplossing daarvoor is het aanschaffen van een opafiets van één van de bekende merken. Daar kan weinig aan stuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee bedankt :P Dat is net iets te weinig luxe. Ik moet er nog stevig op kunnen doorfietsen ook :)
En een terugtraprem is echt geen mogelijkheid. Ik heb een grondige hekel aan die dingen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Laatst online: 23:59
Zoals hierboven al werd genoemd, Azor. Ze maken degelijke no-nonsense fietsen. Ik rijd er nu een half jaar op, stalen frame met lugs, rvs velgen dito spaken en stuur, achterlicht met draad via schakelaar naar de naafdynamo (ipv batterij) en een nexus 7 naaf met rollerbrakes. Was iets van 700. Zeer tevreden al had ik mss een paar tientjes extra moeten steken in een beter zadel maar dat kan altijd nog.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-04 14:50
Ik vind de Gazelle's erg achteruit gaan in kwaliteit. M'n pa en ma rijden er nog steeds op en met nog geen jaar oud rammelen ze aan alle kanten. En nee er wordt door ons niet gek mee om gegaan. Toevallig heb ik een maand geleden een nieuwe fiets gekocht, omdat de as van mijn Gazelle impala compleet was versleten. Originele as niet meer leverbaar, alternatief ding zou me zo'n 150 euro kosten. Nieuwe fiets gekocht dus: een Target 'New York'. De naam klinkt drie keer kut, maar de fiets zelf loopt als een trein. Heerlijk ding! Geen gerammel en gezeik, gewoon stevig degelijk en soepel. Oja, ding kostte me 350 euro, nieuw!

[ Voor 3% gewijzigd door stijnos1991 op 30-04-2011 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ik weet niet hoe verkrijgbaar batavus is in den belgique maar mijn ervaring ermee is goed d:)b

Allicht is dit wat?

Of allicht?

edit- herenframe cklickable on the right

Wat voor een model zoek je eigenlijk?

[ Voor 6% gewijzigd door Humma Kavula op 01-05-2011 23:01 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Batavus kan je hier en daar wel krijgen ja. Ik heb dit weekend al naar een aantal Gazelles gekeken, en die leken mij nogal redelijk stevig, maar ik ben ook geen moderne fiets meer gewoon. Het is natuurlijk de vraag hoe stevig alles nog is na een aantal jaar gebruik.

Ik zoek meer een model zoals de eerste die je post Heatonme. De tweede is zowat een model dat moet doen terugdenken aan de oeroude degelijkheid, maar de vraag is of dit wel zo is natuurlijk. Het uiterlijk spreekt me niet echt aan in ieder geval, maar dat is van secundair belang als er veel kwaliteit tegenover staat.

Zo'n Azor fiets zal ik ook eens proberen te bekijken. Volgende vrijdag neem ik een dag vrijaf om eens een aantal fietsenwinkels te bezoeken en verschillende merken te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb sinds kort een fiets van FietsVerzet, een bedrijf wat klassieke fietsen uit de periode 1900-1980 opknapt. Prachtige degelijke fietsen, en je kan je fiets helemaal naar wens samenstellen:

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/afkjo4.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Deze morgen ben ik naar een aantal winkels geweest om wat modellen in het echt te kunnen zien. Dat was zeer leerrijk. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk merken mee te nemen, waaronder Giant, Gazelle, Batavus, L'Avenir, Oxford, Merida, Stevensbikes en Kalkhoff.

Vele merken hadden binnen dit budget een Nexus 7 naaf met rollerbrakes. Bij de Duitse merken vond ik ook twee fietsen met een Nexus 8 naaf en v-brakes. De Nederlandse en Belgische merken zaten allemaal rond de 20kg qua gewicht, en dat was toch behoorlijk zwaar.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Kalkhoff Agattu Lite 8 die met 15,7kg een stuk lichter is. Wel het mannenmodel, maar daar vind ik geen foto van. Het proefritje beviel mij in ieder geval, en het leek mij ook een fiets met weinig franjes te zijn. Ook las ik in een aantal artikels dat de Nexus 8 naaf met minder verlies trapt in de hogere versnellingen, en dat bevalt mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Cyphax

Moderator LNX
Ik raad je wel aan om even een testrit te maken als het even kan, met name het verschil tussen een Batavus en een Gazelle bijvoorbeeld kan net de doorslag geven. Zo ben ik gewend aan Batavus, en zit ik niet zo lekker op een Gazelle omdat het frame gewoon net iets andere verhoudingen heeft. Mijn volgende fiets zal derhalve ws ook weer een Batavus worden.

Ik heb trouwens zelf dus een fiets met derailleur. Het is iets minder onderhoudsarm maar het fietst echt iets lichter dan vernellingen in de naaf.

edit: ah te laat :+

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb testritjes gedaan ja :) En ik vond deze best wel lekker fietsen. Bepaalde versnellingen draaien iets stroever dan andere, maar ik had al begrepen dat je dat hebt bij versnellingsnaven met meer dan 3 versnellingen.

En ja, een mooi, goed onderhouden derailleur draait nog soepeler, maar ik heb niet de kennis, noch de wil om er zoveel tijd in te steken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-04 15:58
Admiral Freebee schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 18:15:
Ik heb testritjes gedaan ja :) En ik vond deze best wel lekker fietsen. Bepaalde versnellingen draaien iets stroever dan andere, maar ik had al begrepen dat je dat hebt bij versnellingsnaven met meer dan 3 versnellingen.

En ja, een mooi, goed onderhouden derailleur draait nog soepeler, maar ik heb niet de kennis, noch de wil om er zoveel tijd in te steken :)
Antidiefstaltip: laat je fiets markeren, dat kan gratis op de gemeente (nog steeds wommelgem?) en zet je fiets altijd met het frame ergens aan vast. Ik heb in ANtwerpen al een fiets laten stelen waar enkel het voorwiel aan vasthong. Antwerpen is volgens mij wel een van de meest fietspik-gevoelige plaatsen, ik ben er al 3 kwijtgeraakt (telkens op slot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Teun_2 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:46:
Antidiefstaltip: laat je fiets markeren, dat kan gratis op de gemeente (nog steeds wommelgem?) en zet je fiets altijd met het frame ergens aan vast
Nou, dat vastzetten heb ik ook altijd gedaan, maar een ijzeren kettingslot is niet opgewassen tegen een betonschaar. Gevolg: fiets van ongeveer 7 maanden oud gejat. Mooi dat ie verzekerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Laatst online: 25-02 13:00
Cyphax schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:23:
[...]

Nou, dat vastzetten heb ik ook altijd gedaan, maar een ijzeren kettingslot is niet opgewassen tegen een betonschaar. Gevolg: fiets van ongeveer 7 maanden oud gejat. Mooi dat ie verzekerd was.
Moet je ook een goed slot hebben, beetje gehard stalen ketting knip je niet zomaar door. En altijd je fiets naast een fiets zetten die of slechter op slot staat of mooier is dan jouw fiets

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deugtniet
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06-2023
Woon in Groningen, en heb nog nooit een fiets gejat gehad terwijl ik wel op een redelijk model rij.

Merk dat het veel meer uitmaakt waar je hem neerzet dan hoe zwaar op slot. Dieven kunnen binnen een minuut elk slot wel kapot krijgen. Ik zet mijn fiets nooit op de ketting maar altijd op plaatsen waar veel fietsen staan maar waar ook veel mensen langs lopen of zicht hebben op de straat.

Heeft voor mij altijd geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Cyphax schreef op zondag 08 mei 2011 @ 18:23:
[...]

Eén van de redenen waarom ik mijn fiets nooit poets en met een oude fiets rondrijd. Kost niet veel en is niet gewild bij fietsendieven en rijdt mits goed onderhouden prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Teun_2 schreef op zondag 08 mei 2011 @ 14:46:
Antidiefstaltip: laat je fiets markeren, dat kan gratis op de gemeente (nog steeds wommelgem?) en zet je fiets altijd met het frame ergens aan vast. Ik heb in ANtwerpen al een fiets laten stelen waar enkel het voorwiel aan vasthong. Antwerpen is volgens mij wel een van de meest fietspik-gevoelige plaatsen, ik ben er al 3 kwijtgeraakt (telkens op slot)
Ondertussen woon ik in Antwerpen :X
Maar ik kan sowieso thuis en op het werk mijn fiets altijd beveiligd binnen zetten, en voor de rest koop ik er nog een goed slot bij. Markeren ga ik sowieso ook nog laten doen. Dat heeft mijn huidige fiets ook.

Hier in de buurt staat al een aantal maanden een heel duur en net uitziende Batavus elke avond aan een verkeersbord vastgemaakt. Die is tot nu toe nog altijd niet gestolen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op maandag 09 mei 2011 @ 08:55:
[...]

Ondertussen woon ik in Antwerpen :X
Maar ik kan sowieso thuis en op het werk mijn fiets altijd beveiligd binnen zetten, en voor de rest koop ik er nog een goed slot bij. Markeren ga ik sowieso ook nog laten doen. Dat heeft mijn huidige fiets ook.

Hier in de buurt staat al een aantal maanden een heel duur en net uitziende Batavus elke avond aan een verkeersbord vastgemaakt. Die is tot nu toe nog altijd niet gestolen :P
Het geheim van een fiets die niet gestolen wordt is heel simpel: je slot moet beter zijn dan die van de fiets naast je. Dus bespaar ook alsjeblieft niet op een slot. Het liefst ga je voor een wat minder courant slot, zodat ze 'm niet met de meest populaire lock-pick methodes open krijgen (want: geen tools voor bij zich). En door het voorwiel en frame ergens aanvast is natuurlijk de basisregel.

Ik heb zelf een Abus Amparo 4850 frameslot i.c.m. Abus CityChain 1010 kettingslot. Die laatste is wel wat prijzig (80 of 90 euro ofzo), maar die gaat ook een leven mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Op het slot ga ik niet besparen nee ;)

Dit is trouwens een foto van een Duitse webshop. Verder kan ik nergens een foto van het herenmodel vinden :)
Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
:(
Blijkbaar is dit model overal uitverkocht, zelfs bij de fabrikant!

* Admiral Freebee moet dus op zoek gaan naar een andere fiets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-10-2024

Mooody

elmoody

Als je slim bent, koop je een lichte fiets en vooral eentje zonder voorvering.

Ik heb nooit begrepen dat een stadsfiets zwaar en lomp moet zijn. En zo'n zware voorvorm met speling verspilt alleen maar een hoop energie. Stijfheid is belangrijk en daarvoor moet je niet bij de frames van Batavus en Gazelle zijn en al helemaal niet met hun low-budget voorvorken met vering.

Kijk eens naar merken als Stevens, Gudereit en Trek. Vooral die eerste 2 leveren veel waar voor je geld.

http://www.gudereit.de/

Dit is een toppertje (wel duur):

Afbeeldingslocatie: http://www.das2rad.de/gudereit_2011_gross/str.jpg

Dit is een goed voorbeeld van een perfecte prijs/kwaliteit-verhouding:

Afbeeldingslocatie: http://bikesngps.de/img/stevens-elegance-lite-gent-velvet-black-2011-b.jpg

15 kilo, 600 euro, goed frame, goede onderdelen.
Hiermee heb je absoluut een betere fiets dan bij een Gazelle van 1000 euro.

[ Voor 24% gewijzigd door Mooody op 12-05-2011 11:55 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Die Gudereit is inderdaad wel erg duur :P Maar dat zijn alle fietsen met een Rohloff naaf. Die vallen in ieder geval af, want ik woon tenslotte in een stad, en dan zou ik er 20 sloten rond willen leggen ;)

Die tweede ben ik toevallig gaan proefrijden een uurtje geleden. Hij fietste wel lekker, maar ik vind het spijtig dat er zo'n sportieve banden gemonteerd zijn. Bij voorkeur zou ik de Schwalbe Big Apple willen, maar die passen niet tussen de velgen en het spatbord. Daar ga ik dus nog even over moeten nadenken. Bovendien was het stuur wel erg sportief voor een stadsfiets, maar het viel nog goed mee tegenover mijn verwachtingen.

Een ander alternatief is de Giant Rico CS1, maar die is met €800 wel een stukje duurder dan die Stevens. Hij heeft dan weer als voordeel de aanwezigheid van rollerbrakes voor hetzelfde gewicht.
Afbeeldingslocatie: http://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/550/2011/Rico%20CS1%20gts.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 12-05-2011 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Niet duur vergeleken met Gazelle en Batavus fietsen met dezelfde specs, maar idd wel duur ivm de Stevens hierboven. Daarbij heeft de Stevens v-brakes, wat zorgt voor een lichtere fiets en meer remkracht. (niet verkeerd in de stad). Die verstelbare stuurpin van de Giant is ook geen aanrader. Daar zit altijd wat speling in, moet je van houden...

Als je voor 800 euro bij bijv. Stevens winkelt, kun je de Primera Lite kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.fitzcycles.ie/product_images/f/112/primera_lite_gent_159_angled__68945_zoom.jpg

14 kilo, goede duurzame groep, prima fiets :)
Het 2010-model is ook in zwart verkrijgbaar en is nog goedkoper te krijgen (zelfde onderdelen).

[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 12-05-2011 13:33 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee, ik wil zeker géén versnellingen met derailleur. Naafversnellingen zijn een absolute must :P
Het voordeel van die Giant is dat hij rollerbrakes heeft en maar een halve kilo zwaarder is dan die Stevens. Dus in principe valt het qua gewicht nog goed mee. Zeker tegenover al die fietsen die rond de 20kg wegen :X

Keuzes, keuzes... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Gudereit Fantasy voor 549,- is dan een goede optie. (een van de weinig zonder voorvering):
http://www.gudereit.de/newsite/cityline-gesamt.php

Zelfde onderdelen als de Stevens Elegance Lite, alleen nog wat goedkoper.
Heb zelf ook een Gudereit (LX75), enkel lof over die fiets. De reviews zijn ook lovend :)

Ik snap alleen het voordeel van rollerbrakes tov v-brakes niet.
V-brakes zijn ook vrijwel onderhoudsvrij en bieden meer remkracht. Rollerbrakes remmen minder direct, wat "wolliger"...

[ Voor 23% gewijzigd door Mooody op 12-05-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, dat merk ben ik nu ook aan het bekijken :) Alleen jammer dat er zo weinig dealers van zijn in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Admiral Freebee schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:43:
Ja, dat merk ben ik nu ook aan het bekijken :) Alleen jammer dat er zo weinig dealers van zijn in het buitenland.
Heb de mijne bij Mastbergen besteld. Heb hier en daar nog een aanpassing gedaan, was kostenloos.
Fiets wordt gratis bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik woon in België, en de meeste dealers zitten rond het Brusselse. Bij voorkeur zou ik een dealer dichtbij hebben. Maar ik neem hem mee in overweging!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Als ik een stadsfiets zocht met dat budget, zou ik toch een of andere vorm van vering overwegen. Met alle kasseien, dorpeltjes etc. rijdt dat wel merkelijk confortabeler. Dat is imho de prijs van extra gewicht en hier en daar een beetje verloren energie best waard. Overigens lijkt me een tweedehandsfiets toch ook zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mijn ervaring met (goedkope) vering is dat het vooral helpt tegen diepere kuilen en putten, en weinig effect heeft bij kleinere hobbels. En dorpeltjes doe je best niet te veel met een fiets :P

Bovendien zie je op veel stadsfietsen met vering dat ze er na een tijd niet meer zo fris uitzien. De veerpoten oxideren wat, ze beginnen te piepen, er komt vuil in, enz.

Morgen ga ik naar Ossendrecht om die Giant eens te proefrijden :)

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 13-05-2011 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:30

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb een Big-Feet Spike S3, geweldig ding... Ik heb een zwarte, en mijn vrouw een witte :D

Afbeeldingslocatie: http://www.big-feetbikes.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/resized/Spike_S3__glans__4c67f78c40681_90x90.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.big-feetbikes.nl/components/com_virtuemart/show_image_in_imgtag.php?filename=resized%2FSpike_S3__wit_me_4c67f8dede5db_90x90.jpg&newxsize=90&newysize=90&fileout=

Ze zijn er ook in S5 en S7. De Spike S3 kost €699, de S7 kost €799. Het zijn zeer comfortabele fietsen omdat ze van die lekkere dikke banden hebben die voor veel schokdemping zorgen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Nee bedankt, zoiets wil ik zeker niet ;) Het afwijkende frameontwerp zorgt er wel voor dat het er origineler uitziet, maar voegt eigenlijk alleen maar gewicht toe.

Van die dikke banden rijdt wel lekker, maar dan liever op een "gewone" fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:03:
Mijn ervaring met (goedkope) vering is dat het vooral helpt tegen diepere kuilen en putten, en weinig effect heeft bij kleinere hobbels. En dorpeltjes doe je best niet te veel met een fiets :P

Bovendien zie je op veel stadsfietsen met vering dat ze er na een tijd niet meer zo fris uitzien. De veerpoten oxideren wat, ze beginnen te piepen, er komt vuil in, enz.

Een beetje degelijke vering is af te stellen hoeveel en van wanneer die moet veren. Mijn zus heeft een gazelle met voorvorkvering en moet zeggen dat ik daar toch wel van onder de indruk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Mwa, ik was er toch niet zo overtuigd van :) De fietsen met vering in deze prijscategorie zijn gewoonlijk behoorlijk zwaar, en het is gewoon een extra onderdeel dat onderhoud vergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-04 14:15

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mooooody schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 11:49:
Ik heb nooit begrepen dat een stadsfiets zwaar en lomp moet zijn. En zo'n zware voorvorm met speling verspilt alleen maar een hoop energie. Stijfheid is belangrijk en daarvoor moet je niet bij de frames van Batavus en Gazelle zijn en al helemaal niet met hun low-budget voorvorken met vering.
De stadsfiets die ik heb is een goedkoop model maar wel met volledig aluminum frame. Ik kan hem met 1 pink optillen (10-11 KG zal het zijn totaal). Het nadeel is wel dat je er geen mensen mee kan nemen, dan moet je echt een stevige fiets hebben. Heb er wel een derailleur, gewoon rustig mee rijden en af en toe je ketting de gaten houden.

Maar ik denk wel dat als je een nieuwe stadsfiets zou willen kopen dit wel een zware lompe moet zijn, dan kan je hem tenminste goed vastmaken met een zware ketting. En als je keer iemand/iets wil meenemen weet je zeker dat je fiets niet uit elkaar valt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zaterdag op de Giant gereden. Die fietste wel lekker, alleen zitten er ook bij die fiets erg sportieve banden onder. Het stuur was wel heel goed. Helaas had hij geen dynamo, waardoor zowel voor- als achterlicht op batterijen werken.

Momenteel heb ik een lichte voorkeur voor de Giant, maar ik ben er nog niet helemaal uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Sinds een tijdje rij ik op een Batavus Blockbuster... die valt qua specs binnen de scope van je TS (alhoewel ik zie dat je later wat extra eisen hebt neergelegd)

Afbeeldingslocatie: http://www.b-cycle.be/images/Batavus_blockbuster.jpg

Ik heb dan het vrouwenmodel, dat vind ik wel best, een beetje omafiets qua zit en comfort.

Onderhoudsarm, stevig, prima geschikt voor 5km per dag (en op z'n tijd eventueel meer), 3 versnellingen, big apple banden, rollerbrakes, naafdynamo, gesloten kettingkast, fietspompje, axa slot, snelbinders...

De enige klacht die ik eigenlijk heb over die fiets is dat de trapas wel eens wat kraakjes geeft als ik er hard op trap. Nu heb ik dat wel vaker bij fietsen gehad, dus dat kan ook liggen aan mijn bruutheid.

Nieuw vind ik ze te duur (650,-), zeker gezien er kwalitatief betere fietsen voor dat geld te koop zijn. Maar een jonge 2e hands koop je voor ongeveer de helft van de nieuwprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:29

Metro2002

Memento mori

Admiral Freebee schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:03:

Bovendien zie je op veel goedkope stadsfietsen met vering dat ze er na een tijd niet meer zo fris uitzien. De veerpoten oxideren wat, ze beginnen te piepen, er komt vuil in, enz.

Even aangepast.

Bij een fiets met GOEDE vering (en dat zijn meestal de duurdere fietsen) heb je dat probleem echt niet. Heb zelf een Jan janssen hybride fiets staan die al bijna 10.000 km erop heeft zitten en daarvan is de voorvering echt nog als nieuw, geen lekkages , geen gepiep of wat dan ook.

Goedkope fietsen (500-600 eur. ) met vering kan je beter laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
En mijn budget is niet hoog genoeg voor fatsoenlijke vering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-04 16:44
ebia schreef op maandag 16 mei 2011 @ 13:15:
Sinds een tijdje rij ik op een Batavus Blockbuster... die valt qua specs binnen de scope van je TS (alhoewel ik zie dat je later wat extra eisen hebt neergelegd)

[afbeelding]

Ik heb dan het vrouwenmodel, dat vind ik wel best, een beetje omafiets qua zit en comfort.

Onderhoudsarm, stevig, prima geschikt voor 5km per dag (en op z'n tijd eventueel meer), 3 versnellingen, big apple banden, rollerbrakes, naafdynamo, gesloten kettingkast, fietspompje, axa slot, snelbinders...

De enige klacht die ik eigenlijk heb over die fiets is dat de trapas wel eens wat kraakjes geeft als ik er hard op trap. Nu heb ik dat wel vaker bij fietsen gehad, dus dat kan ook liggen aan mijn bruutheid.

Nieuw vind ik ze te duur (650,-), zeker gezien er kwalitatief betere fietsen voor dat geld te koop zijn. Maar een jonge 2e hands koop je voor ongeveer de helft van de nieuwprijs...
Deze fiets heb ik ook inderdaad, rijdt prima. Enige "nadeel" is dat de fiets maar 3 versnellingen heeft. Verder rijdt hij zeer licht en comfortabel ondanks het gebrek aan vering en het gewicht. Ik heb de fiets nieuw kunnen kopen voor 560 euro, er is altijd wel wat onderhandelingsruimte :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk de Giant Rico CS1 GTS gekocht en heb hem sinds zaterdag ook in handen :9

Afbeeldingslocatie: http://www.giant-bicycles.com/_generated/_generated_nl/bikes/models/images/550/2011/Rico%20CS1%20gts.jpg

Tegelijk heb ik er een ringslot laten opzetten. Hij fiets in ieder geval ontzettend goed! Je kan er goed snel mee fietsen, maar ook lekker rustig mee toeren. Ik merk wel dat ik de kleinste drie versnellingen nooit gebruik, maar die zijn wellicht vooral handig als het wat bergop gaat.

De remmen zijn ook erg goed. Alleen de voorrem heeft wat Shimano een "power modulator" noemt. Dat moet het blokkeren van het voorwiel tegengaan, maar ik heb wel de indruk dat het je remkracht ook iets beperkter maakt. Langs de andere kant kan je bij een noodstop wel gewoon de remmen volledig indrukken zonder op je gezicht te gaan.

Leuke bijkomstigheid is dat de ANWB deze fiets heeft verkozen in een fietstest. Ik weet niet of ik veel waarde moet hechten aan die fiets, aangezien ik het volledige artikel niet kan zien. In ieder geval heb ik het pas gelezen na mijn aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Wel een beetje jammer van die open kettingkast. Voordeel van een naafversnelling is juist dat de hele ketting beschermd (lees: onderhoudsvrij) kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
De reden waarom een open kettingkast mij niet te hard stoort is dat je heel vaak ziet dat die dingen er half afhangen na een aantal jaar. Ook kan er nog altijd water bij, waardoor 100% onderhoudsvrij niet helemaal waar is. Nu zal ik wel iets meer moeten schoonmaken en smeren ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Admiral Freebee schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:08:
Nu zal ik wel iets meer moeten schoonmaken en smeren ja.
Da's natuurlijk wel makkelijker met zo'n open kettingkast, die hoef je niet eerst open te maken. :)
Mijn fiets heeft nog veel minder kettingkast, maar ook een derailleur dus dan heb je dat toch wel. Ik vind het wel best, dan kan ik overal bij. Dat smeren wil je toch regelmatig doen, dan loopt ie prettiger. Ik voel nu de ketting helemaal niet lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Tja, er zijn voor- en nadelen :)
De fiets rijdt in ieder geval zeer goed. Het enige wat mij opviel is een ratelend geluid als je ermee achteruit rijdt (en de trappers dus in de omgekeerde richting draaien). Ik weet niet goed of dit normaal is, aangezien het wel luider is dan de fietsen met derailleur die ik gewoon ben.
Pagina: 1