Webshop en hun prijsbeleid

Pagina: 1
Acties:

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 12:17
Vorige week bestelde ik een aantal producten bij een webwinkel. Deze week wil ik het product ophalen maar zie ik dat de prijzen tussen de 10 en 15% gezakt. Naar aanleiding daarvan heb ik een mail gestuurd of de prijzen aangepast konden worden op de door mij geplaatste order naar de huidige winkelprijzen, dit omdat het prijsverschil toch redelijk groot was/is. En daarbij gaat het natuurlijk ook om het principe..

De reactie van de webwinkel is als volgt.

Azerty werkt met dagprijzen, deze prijzen zijn gekoppeld aan de inkoopsprijzen die dagelijks kunnen veranderen.
De prijs van het product op het moment van bestellen, is de prijs die wij aanhouden.
Als een prijs daalt of stijgt, is dit niet van invloed op uw order.

Mijn vraag is aan jullie, wat is nou redelijk? Het gaat hier om producten die reeds op voorraad stonden bij Azerty, niet speciaal besteld zijn voor mij en om producten die in een week tijd 10 – 15% in prijs zakken. En daarbij heb ik ze nog niet betaald of opgehaald.

Ik ben ook wel benieuwd hoe andere webshops hier mee omgaan?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Standaardvraag: wat had je gedaan als de prijs met 10 procent omhoog was gegaan?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:51

MsG

Forumzwerver

Het is ergens een beetje dubbel, want in het andere geval zou je het vast belachelijk hebben gevonden als de prijzen waren gestegen :). Maar je bent toch vrij om een bestelling te annuleren? Of kan dat niet meer? Ik weet alleen niet of ze behulpzaam zullen zijn als je daarna weer exact hetzelfde besteld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• CrazyRooster
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-07-2023
Tja gevalletje net naast de pot piesen denk ik. Zoiets gebeurd iedereen weleens. Heb het zelf recentelijk nog gehad met een tv-meubel die een week later ineens de helft van de prijs was. Jammer dan, take it like it is!

• jongetje
  • Laatst online: 22:15
Volgens mij kun je via de wet, koop op afstand, binnen 7 dagen na ontvangst de koop kosteloos en zonder reden annuleren.

• jantje112
Gunner schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:43:
Standaardvraag: wat had je gedaan als de prijs met 10 procent omhoog was gegaan?
Standaardantwoord, prijzen dalen over het algemeen. Daarbij zijn er genoeg webwinkels die een prijsstijging doorberekenen of het product niet leveren

• jantje112
jongetje schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:46:
Volgens mij kun je via de wet, koop op afstand, binnen 7 dagen na ontvangst de koop kosteloos en zonder reden annuleren.
Ik heb door de feestdagen het pakje niet binnen 7 dagen opgehaald en nog niet ontvangen want ik heb het online gekocht en gekozen voor de optie afhalen. Helaas kan dat niet na 17.00 en lukt daarom alleen op woensdag avond dan is er namelijk koopavond.

het gaat mij er overigens niet om er onderuit te komen, ik ben gewoon benieuwd naar het beleid en jullie mening als het zulke veranderingen aangaat.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan sowieso de order nog steeds annuleren. En dan opnieuw bestellen, dat is je goed recht.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

jongetje schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:46:
Vergeet niet dat dat werkdagen zijn.

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01 21:04
Je kan het gewoon annuleren, heb je 7 dagen de tijd voor. (wet koop op afstand). Bestel het dan eerst nu opnieuw & annuleer daarna).
Maar inderdaad aan de andere kant, als de prijzen omhoog waren gegaan had je anders gepiept.
Alhoewel ik denk ik exact hetzelfde zou reageren als jou.

Verwijderd

De termijn van 7 dagen gaat in als de goederen afgeleverd worden. In het verleden gaven winkels dit ook wel als argument dat je vooraf niet kan annuleren, maar daar is onlangs jurisprudentie over verschenen:
http://www.itenrecht.nl/?...ering//e-commerce//28313/
http://www.itenrecht.nl/w...ing%20annuleren%20%29.pdf

Je kan dus per definitie, altijd kosteloos annuleren (tenzij het om maatwerk-dingen gaat die al in gang gezet zijn, maar bij computeronderdelen niet van toepassing).

Logisch ook, want wie is er bij gebaat een levering toch door te laten gaan om hem vervolgens binnen 7 dagen weer terug te krijgen. De winkel maakt kosten, de klant maakt verzendkosten (en komt nooit meer terug waarschijnlijk).

Het staat de winkel uiteraard vrij om vervolgens niet meer aan jou te willen leveren. De vraag is of de winkel zichzelf met de groeiende populariteit van bijvoorbeeld de ShopReview daarmee helpt. Gezien het wettelijke recht ligt 'de macht' bij prijsdalingen bij de consument. Het tegengaan is eigenlijk niet mogelijk, en al helemaal niet met behoud van reputatie - ik heb even gekeken, maar het niet meegaan met prijsdalingen is een veel voorkomende reden om een negatief oordeel over de winkel achter te laten.

Het is best begrijpelijk dat winkels hier moeite mee hebben. Immers had je een bedrag X over voor product Y. Nu zou je dat er ineens niet meer voor over hebben. Het is toch ook wel de cultuur tegenwoordig om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten. Ik had zelf waarschijnlijk de prijsdaling niet eens opgemerkt of de schouders opgehaald.

Als ik de winkel was, zou ik het aanpassen voor wie erom vraagt. Alleen al de tijd die in de discussie erover gaat zitten kost al meer, en dan hebben we het nog niet over reputatieschade. Het is het gewoon niet waard er moeilijk over te doen, uiteindelijk is de consument niet tegen te houden te annuleren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2011 10:54 ]

• jantje112
Bedankt voor jullie reacties. Azerty geeft in een reactie aan dat zij mijn product duurder hebben ingekocht en daarom de prijsverschillen niet doorberekenen. Voor een voorraadproduct wat continu op voorraad is gebleven vind ik dat echter een "matig" excuus.

Zij geven aan dat ze ook prijsverhogingen niet doorberekenen maar ik vraag mij toch echt af hoevaak er prijsverhogingen plaatsvinden in een IT markt waar de prijzen continu onder druk staan. Hoe vaak lees je niet het voorbeeld dat een winkel de aanbieding niet levert omdat ze deze niet meer voor dat geld kunnen aankopen en men dan aanbiedt iets soortgelijks te kopen voor meer?

Uiteindelijk gaat het maar om een klein bedrag, zal mij er maar niet te druk om maken..

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:12
Laat ik het zo zeggen de prijzen worden vaak elke dag gewijzigd dit ivm de dollar.
En kijk maar even wat de laaste weken de schommelingen geweest zijn. Zit ik meen iets van 3% verschil in de laaste twee weken tussen de laagste en hoogste stand.
Dus klopt ook wel dat de prijzen vaak veranderen alleen niet alle webshops rekenen dat door.
Omdat ze de ene keer wat meer pakken en de andere keer wat minder.

www.nolimitoss.nl

• jantje112
Allicht goed om even te vermelden dat het een op is op product is, wat op ruime voorraad was en is. dus motivatie van duurder inkoop e.d. gaat dan niet op..

Ik heb azerty voorgesteld het dan te annuleren, ben benieuwd.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:10
tja.. 't is hoe je het bekijkt..

De fysieke winkel waar ik ga.. gaat naar hun leverancier en kijkt welke prijs daar opstaat voor het geheugen bv..

Zodra ik m'n geheugen koop (tegen de prijs op die site + winstmarge + btw) wordt het "meteen" bijgesteld of aan de bestellijst toegevoegd.. Dus ik betaal niet de prijs van het geheugen dat ze op stock hebben maar de vervang prijs...

Maar 't is natuurlijk logischer dat ze de prijs aanrekenen waar ze het voor gekocht hebben..

Dat is nu het probleem met "een" webshop en geen vaste winkel.. Als het gebeurde bij een winkel waar de eigenaar je kende kon je vast wat regelen.. nu.. ben je maar een consument.

En jij hebt een verkoop overeenkomst op het moment dat je op "ok" & betaling doet zover ik weet.. (iig je hebt toegezegd aan die prijs..)

enigste wat je kunt doen, wat niet schoon is, is annuleren/terugsturen geld terugvragen en opnieuw bestellen..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-01 15:39
Icekiller2k6 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:44:
enigste wat je kunt doen, wat niet schoon is, is annuleren/terugsturen geld terugvragen en opnieuw bestellen..
Hoezo is dat niet "schoon"? Is gewoon je goed recht hoor, en het kost je nog geld ook als je terugstuurt.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

jantje112 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:46:

Standaardantwoord, prijzen dalen over het algemeen.
Een zeer belangrijke en in mijn ogen incorrecte aanname. De afgelopen jaren zijn de prijzen van webwinkels gedaald waardoor iedere marge op alle IT producten is verdwenen. Hierdoor zijn de marges extreem gevoelig voor koersschommelingen en voorraden bij diverse leveranciers. Een jaar of 2 geleden schoot de Yen omhoog en er is toen een enorme prijsstijging geweest in de prijs van consumentenelectronica. Verder zijn computeronderdelen eveneens enorm gekoppeld aan beschikbaarheid en koersen (zie RAM prijzen). Ik ben het dus oneens met je stelling.

In dit geval vind ik dat er weinig aan de hand is ;) Je kunt gewoon annuleren en opnieuw bestellen, dus er is je geen onrecht aangedaan!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:35

painkill

Pain(k)(ill)

Bestelling annuleren en opnieuw bestellen. Kost je 3 minuten bij azerty.

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Icekiller2k6 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:44:
De fysieke winkel waar ik ga.. gaat naar hun leverancier en kijkt welke prijs daar opstaat voor het geheugen bv..

Zodra ik m'n geheugen koop (tegen de prijs op die site + winstmarge + btw) wordt het "meteen" bijgesteld of aan de bestellijst toegevoegd.. Dus ik betaal niet de prijs van het geheugen dat ze op stock hebben maar de vervang prijs...
Tsja, maar jouw 'inloopwinkel' komt zeer waarschijnlijk ook bij lange na niet mee met de prijzen van webshops. De marges waarmee gewerkt wordt laten weinig ruimte om dergelijke dalingen op te vangen. Hetzelfde geldt trouwens voor retourneren middels wet koop op afstand. Relatief kost dat veel.

Op een bepaalde manier is dat ook precies het doel. Door het risico bij koop op afstand wettelijk af te dekken, zou de concurrentiepositie van reguliere winkels ook moeten verbeteren.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

Wallie

Herr

Prijzen stijgen niet in de IT?

Hier, het momenteel populairste setje DDR3 geheugen:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=222252

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:10
@Floppus
2-3euro duurder..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:03
Van 50 euro naar bijna 100 euro ... rare 2-3 euro.

Soit, als de winkel niet mee wil: order annuleren en nieuwe bestellen aan de lagere prijs.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-01 12:12

mr.paaJ

generatie cmd+z

Zijn inloopwinkel is 2-3 euro duurder dan de webshops, staat los van de grafiek.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Pagina: 1