• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-11 20:27

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik wil binnen een paar weken (als de nieuwe iMac op de markt is gekomen) een nieuwe computer aanschaffen. Deze zal voor mijn grafische werkzaamheden gebruikt gaan worden. Ik ben gewezen op een belastingvoordeel als ik een investering doe van 2200 euro netto.

http://www.lancelots.nl/b...en/investeren-afschrijven

Nu zit ik met een vraag:

- Moet de factuur die ontstaat bij het aanschaffen van de computer boven de 2200 euro moet uit komen

- of mag dit verspreid zijn over een aantal facturen ivm verschillende winkels.

Ik wil namelijk extra software aanschaffen (Windows7) voor de computer die ik niet bij Apple kan kopen. En extra geheugen aankopen wat ik ook niet bij Apple wil aanschaffen.

Ik heb dit jaar ook al meubels aangeschaft waar de computer op komt te staan en waar ik mijn admnistratie in opruim. Als het allemaal opgeteld wordt in belastingjaar, kan ik dit misschien ook nog meenemen (het was meer dan 450 euro)

Mijn portfolio op Instagram

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Uit je post maak ik op dat je een eigen zaak hebt. Ik neem even aan dat het een eenmanszaak is.

Belastingvoordeel heb je altijd, je kunt namelijk de BTW terugvragen en bovendien de computer afschrijven (willekeurige afschrijving) waarbij de afschrijving per belastingjaar ten laste van de winst mag worden gebracht.
Wat betreft de software: daarvoor kunnen andere afschrijvingsregels gelden.

Ik denk dat je in de investeringsaftrek een extra belastingvoordeel zoekt. Van belang voor de investeringsaftrek is de totale investeringen in een belastingjaar, die moeten boven de 2200 euro uitkomen. Investeringen moeten echter per stuk meer dan 450 euro zijn. Zijn ze kleiner dan 450, dan zijn het geen investeringen maar uitgaven.

Waarschijnlijk kan een computer+bijbehorende software (samen aangeschaft en functioneel met elkaar verbonden) wel als 1 investering worden gezien. Maar als de twee al van verschillende leveranciers komen, wordt de software toch echt een aparte uitgave.

Wat betreft de meubels: die kunnen alleen als zakelijke uitgaven of investeringen worden gezien als je werkplek thuis voldoet aan de regels: eigen entree en eigen sanitair. Bovendien moet je aannemelijk maken dat je een groot deel van je omzet op die plek verdient.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
t_captain schreef op woensdag 27 april 2011 @ 10:33:
Uit je post maak ik op dat je een eigen zaak hebt. Ik neem even aan dat het een eenmanszaak is.
Mijn excuus voor de onduidelijkheid. Ik werk overdag voor een werkgever, en in de avonduren als freelance tekenaar. Dat doe ik sinds 2007 maar het gaat zo goed dat ik mijn hardware en plek aan de eettafel ontgroeid ben.
Belastingvoordeel heb je altijd, je kunt namelijk de BTW terugvragen en bovendien de computer afschrijven (willekeurige afschrijving) waarbij de afschrijving per belastingjaar ten laste van de winst mag worden gebracht.
Wat betreft de software: daarvoor kunnen andere afschrijvingsregels gelden.

Ik denk dat je in de investeringsaftrek een extra belastingvoordeel zoekt. Van belang voor de investeringsaftrek is de totale investeringen in een belastingjaar, die moeten boven de 2200 euro uitkomen. Investeringen moeten echter per stuk meer dan 450 euro zijn. Zijn ze kleiner dan 450, dan zijn het geen investeringen maar uitgaven.

Waarschijnlijk kan een computer+bijbehorende software (samen aangeschaft en functioneel met elkaar verbonden) wel als 1 investering worden gezien. Maar als de twee al van verschillende leveranciers komen, wordt de software toch echt een aparte uitgave.
Bedankt, dat is het antwoord wat ik zoek. Moet ik een winkel gaan zoeken die mij het gehele plaatje in 1 keer kan leveren, of mag ik los shoppen en de investering samen voegen tot 1 geheel. Zo niet, heb ik pech en kan ik alleen de computer afschrijven.
Wat betreft de meubels: die kunnen alleen als zakelijke uitgaven of investeringen worden gezien als je werkplek thuis voldoet aan de regels: eigen entree en eigen sanitair. Bovendien moet je aannemelijk maken dat je een groot deel van je omzet op die plek verdient.
Dit is helaas niet het geval. Mijn omzet wordt wel op die plek verdiend, maar ik heb er geen sanitair. Het is de zolder die wel in zijn geheel wordt gebruikt voor mijn freelance activiteiten. Naast de was dan :)

Bedankt voor je reactie.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:07
Niet om reclame te maken, maar winkels als Saturn en Media Markt (wellicht ook andere computer zaken zoals MyCom etc.) verkopen zowel Apple als ander computer spul. Dan kun je wel in één keer alles aanschaffen.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
Meubels kan je weer BTW aftrek op pakken. En wat die iMac betreft. Gewoon zorgen dat je hardware/software op 1 bon krijgt.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11 18:43

painkill

Pain(k)(ill)

Dus je kunt als je een bedrijf hebt en 19% BTW terugkrijgen en 28% investeringsaftrek?

Mijn SNES verzameling!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-11 20:03
De aftrek is mogelijk, maar let op.. Het kan zijn dat de belastingdienst plots vind dat een dergelijke investering een prive uitgave is. Dus mijn advies is om de komende 3 jaar het bedrag dat je bespaart achter de hand te houden. Ik heb met dergelijke uitgaven redelijk veel ondernemers op hun plaat zien gaan.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Arunia schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:37:
Niet om reclame te maken, maar winkels als Saturn en Media Markt (wellicht ook andere computer zaken zoals MyCom etc.) verkopen zowel Apple als ander computer spul. Dan kun je wel in één keer alles aanschaffen.
Dat is een mogelijkheid. Zulke winkels heb ik alleen niet in de buurt. Dus moet ik bij een probleem (stel dat de computer niet functioneer) terug naar deze massa winkels in de stad, wat een flinke omweg is. Maar dat is een verhaal / taktiek op zich wat los staat van deze investering vraag.
merauder schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:05:
De aftrek is mogelijk, maar let op.. Het kan zijn dat de belastingdienst plots vind dat een dergelijke investering een prive uitgave is. Dus mijn advies is om de komende 3 jaar het bedrag dat je bespaart achter de hand te houden. Ik heb met dergelijke uitgaven redelijk veel ondernemers op hun plaat zien gaan.
Bedankt voor het advies en staat genoteerd. Zonder computer kan ik mijn werk niet doen. Ik acht de kans klein dat ze het zien als een privé uitgave. Dat laat mijn omzet in ieder geval niet zien.

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:19
painkill schreef op woensdag 27 april 2011 @ 11:57:
Dus je kunt als je een bedrijf hebt en 19% BTW terugkrijgen en 28% investeringsaftrek?
Klopt, en daarnaast wordt natuurlijk de jaarlijkse afschrijving op de investering in mindering gebracht op je winst waarmee je inkomstenbelasting lager wordt.
Die 28% is overigens slechts tijdelijk ingevoerd vanwege de kredietcrisis. Normaal is dit 25%.
merauder schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:05:
De aftrek is mogelijk, maar let op.. Het kan zijn dat de belastingdienst plots vind dat een dergelijke investering een prive uitgave is.
Als TS deze computer gebruikt voor wat hij zegt (grafische werkzaamheden tbv zijn eigen bedrijf) kan hiervan geen sprake zijn lijkt me.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:36

Nutral

gamer/hardware freak

Er staat toch als je in een jaar meer dan dat bedrag investeert, dat je dan gebruik kunt maken van die aftrek. Dus dan is het een totaal van je investeringen, als je niet boven het bedrag uit komt kan dat eventueel wel met een andere aankoop.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Nutral schreef op woensdag 27 april 2011 @ 15:27:
Dus dan is het een totaal van je investeringen,
Precies. Totaal van je investeringen in een belastingjaar.

Maar aankopen onder de 450 euro zijn geen investeringen omdat ze geen "aanzienlijke waarde" vertegenwoordigen. Het zijn uitgaven die niet worden afgeschreven maar in het jaar van aankoop volledig als kosten worden geboekt. In de drempel voor de investeringsaftrek tellen ze niet mee.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je mag volgens mij gewoon verschillende bonnen hebben hoor, PC, monitor, software etc maakt niet veel uit.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dat vraag ik me dus af. Een monitor kan ook 200 euro kosten. Dan zit je dus onder de 450 euro. Net als de pc en software. Zal ik morgen eens de belastingdienst bellen? Dan heb ik wellicht een definitief goed antwoord en zal ik hier delen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

RoyK schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:09:
Dat vraag ik me dus af. Een monitor kan ook 200 euro kosten. Dan zit je dus onder de 450 euro. Net als de pc en software. Zal ik morgen eens de belastingdienst bellen? Dan heb ik wellicht een definitief goed antwoord en zal ik hier delen.
De monitor maakt onderdeel uit van de PC en die vertegenwoordigt een waarde boven de € 450,-.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kun je niet aan je leverancier vragen of zij de producten die ze niet in hun standaard-aanbod leveren, niet alsnog kunnen leveren d.m.v. een bestelling bij hun groothandel, etc. ?

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Sport_Life schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:18:
[...]

De monitor maakt onderdeel uit van de PC en die vertegenwoordigt een waarde boven de € 450,-.
Ik begrijp je visie, maar of de belastingdienst dit ook zo ziet, is de vraag. Morgen zal ik een belletje wagen en ze deze vraag voorschotelen.
P.O. Box schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:23:
kun je niet aan je leverancier vragen of zei de producten die ze niet in hun standaard-aanbod leveren, niet alsnog kunnen leveren d.m.v. een bestelling bij hun groothandel, etc. ?
Ik overweeg om de iMac bij Apple via de website samen te stellen. Bij Apple verkopen ze geen Windows7. Ik zou nog kunnen kijken of ik de iMac bij een reseller aanschaf, maar die zitten bij mij niet om de hoek. Om verschillende redenen vind ik dat onprettig.

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Oke, gebeld met de belastingdienst en antwoord op de vraag:

- Ik moet minimaal 2200 euro netto uitgeven in een belastingjaar wil ik in aanmerking komen voor een extra belastingvoordeel.
- Een factuur moet minimaal 450 euro bedragen wil het als investering gezien worden.

Hier waren we al over uit.

maar..

als je de computer in winkel A koop, zeg 1000 euro, en het OS in winkel B, zeg 100 euro..

... mag ik ze toch zien als 1 investering. Dit omdat de software als besturing nodig is voor de computer uit winkel A. In dit geval gaat de minimale aanschaf van 450 euro niet op.

:)

[ Voor 8% gewijzigd door RoyK op 28-04-2011 08:35 ]

Pagina: 1