Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DaVaRiOuS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07-2022
Momenteel heeft een klant een sbs2003 machine staan met daaraan 11 werkstations en 13 gebruikers.
Tot op heden heb ik nog geen migratie uitgevoerd bij een klant die van sbs2003 overgaat naar sbs2008, dus kan ook nog niet volledig inschatten hoeveel werk er in gaat zitten (dit is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van de huidige sbs2003 machine).

Nu vraag ik me af of het zinvol is om voor dit aantal gebruikers een migratie uit te gaan voeren middels het migratieplan van Microsoft, of dat je beter een sbs2008 server vanaf 0 kan installeren en alles handmatig configureren en data overzetten.

Dit i.v.m. met de tijd die je kwijt bent aan een geautomatiseerde migratie en de tijd die je bezig bent met een handmatige migratie. Welke optie is het meest rendabel, zowel voor jezelf als voor de klant.

Bij een netwerk met zo'n 50 systemen en zeg 60 gebruikers, is de keuze snel gemaakt, maar voor deze relatief kleine schaal was ik toch even benieuwd wat jullie ervaring hiermee is.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mailboxen heb je zo exported via Outlook, zelfs als je voor de zekerheid de agenda's apart opslaat.
Ook heb je SBS2008 zo geinstalleerd.

Het enige waar je wel aan moet denken bij een nieuwe installatie is dat je profielen op de werkstations moet backuppen, uit domein halen en bij de nieuwe server weer moet joinen, en je dus een nieuw/leeg profiel krijgt.

Met migratie heb je daar dan weer geen last van.

C:\>_

• DaVaRiOuS
Vinnie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:33:
Mailboxen heb je zo exported via Outlook, zelfs als je voor de zekerheid de agenda's apart opslaat.
Ook heb je SBS2008 zo geinstalleerd.

Het enige waar je wel aan moet denken bij een nieuwe installatie is dat je profielen op de werkstations moet backuppen, uit domein halen en bij de nieuwe server weer moet joinen, en je dus een nieuw/leeg profiel krijgt.

Met migratie heb je daar dan weer geen last van.
Duidelijk.
Goed de profielen is een kwestie van back-up terug zetten en syncen en het staat weer zoals het was, dus daar zie ik geen problemen in.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dingen als bureaubladicons, documenten en dat soort meuk niet, maar je zal niet klak klaar de registry bestanden kunnen overschrijven, obviously. Afijn. Ligt er met name aan wat voor software er draait op de werkstations.

C:\>_

• DaVaRiOuS
Vinnie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:49:
Dingen als bureaubladicons, documenten en dat soort meuk niet, maar je zal niet klak klaar de registry bestanden kunnen overschrijven, obviously. Afijn. Ligt er met name aan wat voor software er draait op de werkstations.
Zou ook geen probleem moeten zijn, de werkstations worden ook allemaal vervangen en gaan van XP naar Win 7.
Beginnen ze weer lekker fris :)

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
ik weet niet waar je allemaal op het internet hebt gekeken? Maar de eerste hit op 'migrate sbs2003 to sbs2008' is deze link. Lijkt me dat je hieruit wel kunt gaan afleiden hoeveel werk het is.

*Edit* Waarom kies je/je klant voor SBS2008? SBS2011 is al een paar maandjes uit...

[ Voor 13% gewijzigd door nielsl op 27-04-2011 00:11 ]

• DaVaRiOuS
nielsl schreef op woensdag 27 april 2011 @ 00:10:
ik weet niet waar je allemaal op het internet hebt gekeken? Maar de eerste hit op 'migrate sbs2003 to sbs2008' is deze link. Lijkt me dat je hieruit wel kunt gaan afleiden hoeveel werk het is.

*Edit* Waarom kies je/je klant voor SBS2008? SBS2011 is al een paar maandjes uit...
Ik weet wel hoeveel werk het is, maar was even benieuwd hoe dit in verhouding staat met het kaal installeren met dit aantl werkstations/gebruikers.

De reden van sbs2008 i.p.v. sbs2011 is dat ik altijd liever wacht totdat de R2 uitkomt.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
DaVaRiOuS schreef op woensdag 27 april 2011 @ 00:22:
[...]

Ik weet wel hoeveel werk het is, maar was even benieuwd hoe dit in verhouding staat met het kaal installeren met dit aantl werkstations/gebruikers.

De reden van sbs2008 i.p.v. sbs2011 is dat ik altijd liever wacht totdat de R2 uitkomt.
Voor zover je over R2 kunt spreken, SBS2011 is de R2 van de Small business familie. Deze release is gebaseerd op de Server 2008R2 kernel.
Voor wat betreft het wel of niet volgen van het migratieplan. Het migratieplan is best practice, waarom zou je daar van afwijken?

*edit* in aanvulling daarop. als je bijvoorbeeld kijkt naar Exchange. Exchange heeft een "slimme" manier van omgaan met attachments. Als 10 mensen in je organisatie een mail met dezelfde attachment ontvangen, slaat exchange die attachment ook maar 1 keer op, en verwijst deze locatie in de mail naar de 10 gebruikers. Als je van alle gebruikers een PST uit exchange trekt (wat allereerst tergend langzaam gaat omdat het MAPI protocol hier in essentie niet voor bedoeld is), en vervolgens weer importeert in je nieuwe Exchange, je deze attachment 10 keer gaat opslaan. Dit omdat Exchange niet meer 'snapt' dat het om 10 keer hetzelfde bestand gaat, en dus 10 instanties van diezelfde attachment opslaat. Daarnaast wil je eigenlijk alleen de serversoftware migreren, GPO's, Mail, Domein, Bestanden, SQL, IIS enz enz wil je qua beschikbaarheid en naamgeving vanuit de clients allemaal hetzelfde houden. Op deze manier kun je gewoon migreren en je bestaande instellingen behouden, in plaats van alles opnieuw op te moeten bouwen. Ik denk dat optie 1 dan ook het snelste gaat.

[ Voor 48% gewijzigd door nielsl op 27-04-2011 00:36 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:39

_Arthur

blub

nielsl schreef op woensdag 27 april 2011 @ 00:26:
*edit* in aanvulling daarop. als je bijvoorbeeld kijkt naar Exchange. Exchange heeft een "slimme" manier van omgaan met attachments. Als 10 mensen in je organisatie een mail met dezelfde attachment ontvangen, slaat exchange die attachment ook maar 1 keer op, en verwijst deze locatie in de mail naar de 10 gebruikers.
SBS 2011 (en dus Exchange 2010) kent geen Single Instance Storage meer;
http://www.howexchangewor...tance-storage-sis-in.html

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:52

ralpje

Deugpopje

Als ook alle desktops vervangen gaan worden zou ik er persoonlijk voor kiezen om een 'greenfield' installatie te doen van zowel de server als de werkplekken. Je kunt dan alles lekker in je labje voorbereiden en testen en alles in één keer omgooien.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Migratie is toch zo uitgevoerd?
Doen wij nog wel op netwerken van 3 client computers.
De nieuwe srv voorbereiden zo ver mogelijk(ochtend)
Bij de klant de migratiewizard doorlopen(middag) en savonds de exchange mailbox move schedulen en robocopy draaien om data te migreren.
Volgende dag draait alles op de nieuwe omgeving + met een nieuwe installatie moet je zowiezo al clients aflopen om ze in het nieuwe domein te hangen en weer te configureren.
DaVaRiOuS schreef op woensdag 27 april 2011 @ 00:22:
[...]
2011 is R2 :)

[ Voor 40% gewijzigd door degroot op 28-04-2011 23:32 ]

www.degroot-it.nl

Pagina: 1