Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HP/IBM Bios whitelists

Pagina: 1
Acties:

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-11 22:24
Zowel HP als IBM maken zich schuldig aan het programmeren van whitelists in de bios.
Ze voorkomen o.a. dat er andere wifi en wlan kaartjes worden geplaatst dan die van hunzelf.
Er zijn veel gehackte biossen tegenwoordig beschikbaar die zijn ontdaan van de whitelist.

Nadat ik mijn bios van mijn laptop had geflasht met een goede bios heb ik diverse kaarten besteld en in een IBM T60 gezet en een HP dv7-3030ed, geen enkel probleem mee gehad.

Een ander voorbeeld die ik nu aan het testen ben zijn hp 2710p's
Deze hebben officieel een HP hs2300 (Sierra mc8775) kaart nodig. Een HP un2420 (Qualcom gobi 2000) werkt niet zonder gehackte bios.

De un2420 werkt niet in laptops waar geen gedeelte in de bios zit geprogrammeerd voor wwan, daarmee bedoel ik dus mijn dv7, die heeft wel een extra mini pcie, maar geen gedeelte in de bios waarnaar de software kijkt: software zegt dat er geen kaart in zit.
de un2420 weigert software te installeren en zegt dat de kaart niet bestaat.
De sierra mc8780 kaart die ik gekocht heb op ebay werkt prima, ook in de 2710p zonder whitelist bios.

Ik heb me wel eens afgevraagt waarom ze die moeite speciaal ervoor doen, waarom treiteren ze hun klanten Bij HP en IBM?

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:00
Waarschijnlijk omdat het gebruik van willekeurige andere kaartjes, die goedkope rommel met wazige drivers en handleidingen vol taalvauten, nogal eens niet te verklaren problemen geeft waarvoor de gebruiker dan wel de support desk van HP/IBM gaat bellen.

Het gaat dan dus om het besparen op support kosten. Het lijkt me niet te zijn omdat ze zelf zo nodig een wifi kaartje willen verkopen.

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:25

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Het lijkt me sterk dat iemand die de moeite neemt zelf een andere wifi-kaart in te bouwen een of ander vaag merk erin zou zetten. Meestal willen mensen er zelf een intel 6230 of 6300 (of soortgelijk high-end kaartje) in zetten. Dan is het inderdaad niet fijn er achter te komen dat het niet werkt.

Systeem specs

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:54
locke960 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:34:
Waarschijnlijk omdat het gebruik van willekeurige andere kaartjes, die goedkope rommel met wazige drivers en handleidingen vol taalvauten, nogal eens niet te verklaren problemen geeft waarvoor de gebruiker dan wel de support desk van HP/IBM gaat bellen.

Het gaat dan dus om het besparen op support kosten. Het lijkt me niet te zijn omdat ze zelf zo nodig een wifi kaartje willen verkopen.
Besparen? Denk eerder ontmoedigen om het zelf te repareren als iets kapot is en het te laten doen door de fabriekant. Je bent afhankelijk van de onderdelen die op de whitelist staan en die kosten juist net iets meer dan de zelfde onderdeel zonder de aangepaste firmware. Denk maar aan mxm videokaarten die met een "HP" of "IBM" bios zijn uitgerust.....Terwijl het met de reference bios precies dezelfde kaart is...

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-11 22:24
locke960 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:34:

Ah maar als ik de opvolger van de HP kaartjes als "goedkope meuk" koop dan werkt die ook niet met HP en IBM, maar bios whitelist eruit, en werken maar...
HP gebruikt ook Atheros kaartjes, koop ik betere Atheros kaartjes waar geen HP op staat... nou vergeet het maar werkt niet normaal gesproken.