Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet lang na de introductie kocht ik een wii, dat zal ongeveer in december 2007 zijn geweest. Niet lang daarna (binnen 1 jaar) stak het bekende probleem de kop op: Een vuile lens, een erkend probleem(!) bij dual layer schijfjes (in dit geval het spel SSBB).
De kenners merken nu op dat dit probleem vaak in verband word gebracht met roken of een overvloed aan stof. Dit is niet het geval op de plek waar de wii stond.
Het schijfje verdween werkend in de wii van een vriend en op mijn externe schijf (moraalridders mogen op dit punt rechtsomkeer maken). Ik ben toen niet de moeite genomen om mijn wii op te sturen voor een spel wat het niet deed.

Anno 2011 is dat wel gebeurd. Bij de zoveelste partygame stak het problem weer op, dit keer bij een normaal schijfje (geen dual layer), schijfje verwisseld, hetzelfde probleem.

De lijdend voorwerk is toen opgestuurd naar Nintendo. Ja, ik weet dat je altijd actie moet ondernemen met de verkopende partij, helaas was mijn broer niet zo snugger..

Hierop ontvingen wij hetvolgende voorstel: De reparatiekosten zouden hoger liggen dan een nieuw exemplaar, voor €91 waren ze bereid een nieuwe wii te leveren. Een prima voorstel zou je denken, ware het niet dat het defect (imo) onder een productiefout valt. En het dus kosteloos dient te worden gerepareerd. Mijn reactie:
Beste,

Op DATUM heb ik mijn wii naar u opgestuurd, het geconstateerde defect was een defecte lasermodule. Dit valt volgens u niet onder garantie.

Eerst wat achtergrond, dit defect werd al geconstateerd een half jaar na aankoop bij het spel Super Smash Brothers Brawl. Omdat het destijds maar 1 spel betrof heb ik toen geen verdere stappen ondernomen. De disk zelf doet het prima in een andere wii.
Gezien het aantal meldingen op het internet is dit een bekend probleem, ofwel een productiefout. In Amerika is er zelfs een standaardprocedure voor dit probleem: http://www.nintendo.com/c...LDDISCERROR&gameCode=SSBB

Ik verzoek u daarom om op grond van het conformiteitsbeginsel (artikel 7.14 BW) alsnog dit product kosteloos te repareren en/of vervangen zoals beschreven in artikel 7.21 BW.

Ik hoop snel van u te horen,
En wederom een reactie terug:
Geachte heer/mevrouw,

Als de klacht zou zijn, dat de Wii alleen het spel Super Smash Bros.
Brawl niet zou afspelen, dan had Nintendo inderdaad uw Wii gratis
omgeruild voor een nieuw exemplaar. Daar uw Wii alle spellen niet
afspeelt, is dit een hele andere klacht en niet met elkaar
vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,
Nintendo Benelux B.V.
De vraag is nu, hoe pak ik dit aan? Naar mijn inziens heb ik recht op kosteloos herstel. Maar er is al gebleken dat ze hier niet direct in mee gaan. Wil ik nu te veel, of heeft Nintendo het toch bij het goede eind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gelijk hebben en gelijk krijgen is een heel ander ding. Nintendo is niet de juiste partij die je hiervoor had moeten aanspreken, maar de verkopende partij. Probleem is alleen dat die 3,5-4 jaar na aanschaf niks meer voor je gaat doen.

Zo had mijn werkgever een Sony laptop met een kapotte Nvidia chip. Problemen waren bekend bij Sony en Nvidia, maar dit model zou niet onder de verlengde garantie vallen. Uiteindelijk met sony besproken dat ze het ding zouden onderzoeken en dat het onder garantie gerepareerd zou worden als het idd de videochip was. Reactie Sony na inspectie: "De videochip is kapot, maar dit is niet het probleem dat onder de verlengde garantie valt, dus moet u gewoon betalen".

Zolang de fabrikant ontkent dat jouw probleem onder verlengde garantie valt trek je gewoon aan het kortste eind. Ze gaan er ook gewoon vanuit dat je die 91 euro dokt voor een nieuwe Wii, voor dat geld kan je no-way een rechtzaak aanspannen, welke je waarschijnlijk ook nog eens gaat verliezen omdat je Wii al 4 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het kan zijn dat ik het hier mis heb, maar de termijn is toch in principe irrelevant?
Het defect is geconstateerd en erkend lang voordat de garantie is afgelopen, of ik nu 1 dag of 1 decennium na afloop van de garantie aanklop is voor zover ik weet, al begrijp ik dat je dan wel heel erg "mijn woord tegen dat van hun" krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jij hebt het toen geconstateerd, maar heb je Nintendo er toen ook van op de hoogte gebracht? Je had toen dat spel niet werkte destijds je Wii kunnen omruilen. Nu wacht je net zolang tot die DVD speler helemaal geen ruk meer doet en nu klop je pas aan voor garantie en zeg je "oh ja, dat en dat spel deed het een hele lange tijd geleden ook niet".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daar moet ik me bij aansluiten, jij wacht gigantisch lang na constateren van het probleem tot je er überhaupt melding van maakt en komt dan met een waslijst van problemen die al jaren spelen. Dan had je toen moeten komen, niet nu.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 22:26

SgtStrider

Fractal Switchover!

Met alle respect, maar waarom richt je het verhaal niet op de verkopende partij?

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en wat krijg je als onderzoekskosten gerekend als je hem defect terug laat sturen ?
na de garantie periode claimen sja snie handig

die 91 euro is niet niks, maar klinkt eigenlijk best redelijk

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsurany schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:25:
Daar moet ik me bij aansluiten, jij wacht gigantisch lang na constateren van het probleem tot je er überhaupt melding van maakt en komt dan met een waslijst van problemen die al jaren spelen. Dan had je toen moeten komen, niet nu.
Ik begrijp dat dat een fatale fout is, maar als het probleem door hun erkend is, wat doet de dag dat ik het defect aanmeld er dan nog toe? Als ik het goed begrijp heb je in nederland 'onbeperkt' (= een rekbare term) garantie.
SgtStrider schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:31:
Met alle respect, maar waarom richt je het verhaal niet op de verkopende partij?
Dat is een goede vraag, mijn broer was helaas niet zo snugger en verzond het pakketje zonder al te veel nadenken naar nintendo benelux. Normaal gesproken vecht ik het eerst uit met $partij alvorend het product op te sturen.

Ik heb hem overigens gekocht bij wehkamp. Niet meteen een winkel waarbij ik denk dat zij zonder mopperen akkoord gaan.
fish schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:38:
en wat krijg je als onderzoekskosten gerekend als je hem defect terug laat sturen ?
€0, best netjes trouwens :)
die 91 euro is niet niks, maar klinkt eigenlijk best redelijk
Dat klopt, maar ik zit nog te twijfelen of ik dat ga doen. Doe het zelven is een reele mogelijjheid bij dit defect.

Met een beetje geluk kan ik zelfs de slot loading blu-ray drive uit mijn laptop overzetten :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:06
ignore

[ Voor 91% gewijzigd door Icekiller2k6 op 26-04-2011 22:45 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat moeilijk als de wii bij hun ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:39:
[...]

Ik begrijp dat dat een fatale fout is, maar als het probleem door hun erkend is, wat doet de dag dat ik het defect aanmeld er dan nog toe? Als ik het goed begrijp heb je in nederland 'onbeperkt' (= een rekbare term) garantie.

[...]
Je moet na het vaststellen van het probeem de leverancier tijdig informeren en in de gelegenheid stellen het te repareren om 'ergrer' te voorkomen. Of het vies/viezer worden van de lens voorkomen had kunnen worden door het tijdig te laten repareren weet ik niet, maar voor zover ik weet staat er geen bepaling in de wet die zegt "tijdig, tenzij het gebrek toch niet verergert"...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:19
Freeaqingme schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:51:
[...]

Je moet na het vaststellen van het probeem de leverancier tijdig informeren en in de gelegenheid stellen het te repareren om 'ergrer' te voorkomen. Of het vies/viezer worden van de lens voorkomen had kunnen worden door het tijdig te laten repareren weet ik niet, maar voor zover ik weet staat er geen bepaling in de wet die zegt "tijdig, tenzij het gebrek toch niet verergert"...
De wet spreekt volgens mij over dit soort onderwerpen vooral over 'redelijke' termijnen. Dat zijn nooit jaren.

Netjes van Nintendo trouwens, om de rekening op 0 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En daar gaan we weer met de rekbare begrippen.

Stel dat er vandaag een soortgelijk defect optreed: een Red ring of death, dan is de leverancier van die XBOX 360 nog steeds verplicht om dat te repareren, of dat defect nu 3 jaar geleden of vandaag aan het licht is gekomen. Ik denk dat daar geen twijfel over bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuk217
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-08 00:34
Wat geen rekbaar begrip is, is dat de bewijslast het eerste half jaar niet bij de klant ligt, daarna wel. Dit is een vaste waarde en dit half jaar is ruim voorbij. Dat je aangeeft dat het probleem eerder opdook kan niemand iets mee. Ik zie als winkelier bijna dagelijks mensen die de meest rare verhalen verzinnen om gelijk te krijgen. Waarom zou nintendo je op je blauwe ogen geloven dat het een probleem is wat vrijwel direct na aankoop de kop op stak, als je het pas jaren later meldt?

Garantie is grotendeels een rekbaar begrip is nederland, maar alles is naar redelijkheid. Is het redelijk dat een consument altijd gelijk krijgt en er geen bescherming is voor leverancier of fabrikant. Natuurlijk niet. Daarnaast is garantie geen begrip wat gelijk staat aan kosteloos repareren. Ik vind 91 euro een heel net bedrag en 0 euro onderzoekskosten bij ongerepareerd retour al helemaal. Bij een garantieclaim na 3,5 jaar mag je in je handen wrijven bij zo'n aanbod. Een productiefout is gewoonweg niet aantoonbaar als je er nooit melding van hebt gemaakt en Nintendo gaat niet met geld smijten om alles eeuwig kosteloos te repareren. Lijkt mij niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:59:

Stel dat er vandaag een soortgelijk defect optreed: een Red ring of death, dan is de leverancier van die XBOX 360 nog steeds verplicht om dat te repareren, of dat defect nu 3 jaar geleden of vandaag aan het licht is gekomen. Ik denk dat daar geen twijfel over bestaat.
RROD is gewoon een dode console, en als die van een bepaald type is gaat Microsoft dat ding gewoon kosteloos voor je vervangen.
Je probleem met de DVD drive is volgens Nintendo geen bekend probleem. Ja, dat ding leest geen dual layer DVDs meer, maar hij leest ook geen normale DVDs meer. Nintendo's omschrijving van de produktiefout is dat ie de een niet leest, de ander wel. Volgens Nintendo's redenatie is jouw probleem anders dan de bekende produktiefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 12:22
Tomtom doet dit ook, 100 euro vragen voor een digitizer vervangen van 7 euro, ok goed die heb je dan zelf stukgemaakt...

je zou toch terplekke zelf je erin gaan verdiepen hoe je die laser moet vervangen en daarna crimineel en opstandig er gelijk een chip bij in laten verdwijnen en daarna niks meer kopen van dit tuig, tenzij die echt stuk gaat ?

Kost 6,50 bij dealextreme een laser... ja incl de verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst: voor 91 Euro een compleet nieuwe Wii na >3 jaar vind ik geen slechte deal. Onafhankelijk waar je de garantie hebt ingediend. De economische levensduur is al goed onderweg, en het is reëel aan te nemen dat met het nieuwe exemplaar de totale levensduur aan Wii aanmerkelijk verlengd wordt.

Zeker als je bedenkt dat je eigenlijk de plicht hebt defecten binnen een redelijke termijn te melden en de gelegenheid moet geven het op te lossen. Het is niet zo dat je met een defect jaren na constateren nog maar even binnen kan lopen. Je argument van een productiefout is niet onbeperkt houdbaar, in de zin dat je er maar omheen werkt, en als het ding echt oud wordt je dan maar een nieuwe wil.

Dat gezegd hebbende, is de reactie van Nintendo ook opmerkelijk te noemen. Ze stellen namelijk dat ze alsnog bereid zouden zijn het probleem kosteloos op te lossen, als het inderdaad om dat euvel zou gaan. (Da's wel héél soepel eigenlijk). De stelling is echter dat het probleem compleet anders zou zijn.

Gezien de bron van het probleem volgens henzelf bepalend is voor het al dan niet onder garantie laten vallen, is het met name relevant dat beargumenteerd kan worden wat het euvel op dit moment is. De stelling dat het compleet anders is omdat meerdere discs een probleem hebben is geen argumentatie. Er is een technisch defect, er moet een technische oorzaak zijn.

Als die aantoonbaar anders is... Tsja... Is die hetzelfde, dan mag je op basis van de uitspraak van Nintendo dat het dan kosteloos zou zijn daar ook vanuit gaan. De eerste stap is dus: wat is precies de technische oorzaak, en hoe is dat anders dan aangehaalde productiefout.

Hier sla je de plank volledig mis, en de reden waarom is duidelijk in de eerste zin:
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:59:

De wet werkt met redelijkheid en billijkheid. Aangezien wij hier geen rechter zijn, niet alle bronnen hebben en zo meer, kan je nooit een sluitend oordeel vaststellen. Je kan je enkel baseren op eerdere zaken en proberen in te schatten wat het zal zijn.

De rechter zal zich (in mijn interpretatie) afvragen waarom je na constateren nog zo'n 3 jaar gewacht hebt met reclameren. Die zal het niet redelijk vinden dat je kosteloos een volledig nieuwe krijgt. Sterker nog, als de reparatie hoger was geweest en jij had een nieuwe geëist voor EUR91 dan betwijfel ik ten zeerste of de rechter daar in mee was gegaan.
Over je stelling dat daar geen twijfel over bestaat denk ik dat je juist zit: niemand twijfelt eraan dat na jaren gebruik er geen verplichting meer is kosteloos te vervangen. ;)

De les? Volgende keer je probleem direct laten vastleggen en overleggen over de mogelijkheden als je hem op dat moment even niet wil missen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2011 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Laatst online: 11-09 15:54
Wellicht dat je Nintendo kan vragen of zij je de nieuwe Wii goedkoper kunnen meegeven als zij de oude mogen houden?
Wellicht dat ze daar nog wat mee kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dacht je dat je de oude terug krijgt als je een nieuwe voor de helft van de prijs krijgt ?
je moet het gewoon zien als een reparatie voor 91 euro

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik denk dat ik m'n verlies zou accepteren en de 91 euro betalen, je bent zelf ook iets nalatig geweest met het melden van je klacht destijds. Als ik Nintendo was zou ik ook zoiets hebben van "yeah right".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vanzelfsprekend bedankt voor alle reacties :)

Ik denk dat ik mee ga met hun aanbod. Ik vond het al niet gek klinken, en daar ben ik nu van overtuigd.
ictinteresse schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:18:
Wellicht dat je Nintendo kan vragen of zij je de nieuwe Wii goedkoper kunnen meegeven als zij de oude mogen houden?
Wellicht dat ze daar nog wat mee kunnen?
Ik neem aan dat je hem in moet leveren, anders kan je wel erg gemakkelijk aan goedkope wii's komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Laatst online: 11-09 15:54
Ik zou het toch even navragen?
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Wellicht dat je zelf de DVD-speler kan vervangen of iemand die er handig in is o.i.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook het oorspronkelijke plan. Maar eigenlijk kost die wii mij maar €20 omdat ik niet de enige ben die hier woont. Dan ga ik liever voor een nieuwe.

Je weet natuurlijk niet zeker of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ictinteresse schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:48:
Ik zou het toch even navragen?
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Wellicht dat je zelf de DVD-speler kan vervangen of iemand die er handig in is o.i.d. ?
Als ik nintendo was zou ik hem hard uitlachen. en daarna de gewone nieuwprijs ipv 91 euro vragen voor een nieuwe wii

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 april 2011 @ 20:54:

[...]

Ik neem aan dat je hem in moet leveren, anders kan je wel erg gemakkelijk aan goedkope wii's komen..
Klopt: je krijgt je oude Wii niet terug.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:22
De launch van de Wii was overigens in december 2006, niet 2007. Dat maakt je Wii al zo'n 4,5 jaar oud :$
Pagina: 1