Niet lang na de introductie kocht ik een wii, dat zal ongeveer in december 2007 zijn geweest. Niet lang daarna (binnen 1 jaar) stak het bekende probleem de kop op: Een vuile lens, een erkend probleem(!) bij dual layer schijfjes (in dit geval het spel SSBB).
De kenners merken nu op dat dit probleem vaak in verband word gebracht met roken of een overvloed aan stof. Dit is niet het geval op de plek waar de wii stond.
Het schijfje verdween werkend in de wii van een vriend en op mijn externe schijf (moraalridders mogen op dit punt rechtsomkeer maken). Ik ben toen niet de moeite genomen om mijn wii op te sturen voor een spel wat het niet deed.
Anno 2011 is dat wel gebeurd. Bij de zoveelste partygame stak het problem weer op, dit keer bij een normaal schijfje (geen dual layer), schijfje verwisseld, hetzelfde probleem.
De lijdend voorwerk is toen opgestuurd naar Nintendo. Ja, ik weet dat je altijd actie moet ondernemen met de verkopende partij, helaas was mijn broer niet zo snugger..
Hierop ontvingen wij hetvolgende voorstel: De reparatiekosten zouden hoger liggen dan een nieuw exemplaar, voor €91 waren ze bereid een nieuwe wii te leveren. Een prima voorstel zou je denken, ware het niet dat het defect (imo) onder een productiefout valt. En het dus kosteloos dient te worden gerepareerd. Mijn reactie:
De kenners merken nu op dat dit probleem vaak in verband word gebracht met roken of een overvloed aan stof. Dit is niet het geval op de plek waar de wii stond.
Het schijfje verdween werkend in de wii van een vriend en op mijn externe schijf (moraalridders mogen op dit punt rechtsomkeer maken). Ik ben toen niet de moeite genomen om mijn wii op te sturen voor een spel wat het niet deed.
Anno 2011 is dat wel gebeurd. Bij de zoveelste partygame stak het problem weer op, dit keer bij een normaal schijfje (geen dual layer), schijfje verwisseld, hetzelfde probleem.
De lijdend voorwerk is toen opgestuurd naar Nintendo. Ja, ik weet dat je altijd actie moet ondernemen met de verkopende partij, helaas was mijn broer niet zo snugger..
Hierop ontvingen wij hetvolgende voorstel: De reparatiekosten zouden hoger liggen dan een nieuw exemplaar, voor €91 waren ze bereid een nieuwe wii te leveren. Een prima voorstel zou je denken, ware het niet dat het defect (imo) onder een productiefout valt. En het dus kosteloos dient te worden gerepareerd. Mijn reactie:
En wederom een reactie terug:Beste,
Op DATUM heb ik mijn wii naar u opgestuurd, het geconstateerde defect was een defecte lasermodule. Dit valt volgens u niet onder garantie.
Eerst wat achtergrond, dit defect werd al geconstateerd een half jaar na aankoop bij het spel Super Smash Brothers Brawl. Omdat het destijds maar 1 spel betrof heb ik toen geen verdere stappen ondernomen. De disk zelf doet het prima in een andere wii.
Gezien het aantal meldingen op het internet is dit een bekend probleem, ofwel een productiefout. In Amerika is er zelfs een standaardprocedure voor dit probleem: http://www.nintendo.com/c...LDDISCERROR&gameCode=SSBB
Ik verzoek u daarom om op grond van het conformiteitsbeginsel (artikel 7.14 BW) alsnog dit product kosteloos te repareren en/of vervangen zoals beschreven in artikel 7.21 BW.
Ik hoop snel van u te horen,
De vraag is nu, hoe pak ik dit aan? Naar mijn inziens heb ik recht op kosteloos herstel. Maar er is al gebleken dat ze hier niet direct in mee gaan. Wil ik nu te veel, of heeft Nintendo het toch bij het goede eind?Geachte heer/mevrouw,
Als de klacht zou zijn, dat de Wii alleen het spel Super Smash Bros.
Brawl niet zou afspelen, dan had Nintendo inderdaad uw Wii gratis
omgeruild voor een nieuw exemplaar. Daar uw Wii alle spellen niet
afspeelt, is dit een hele andere klacht en niet met elkaar
vergelijkbaar.
Met vriendelijke groet,
Nintendo Benelux B.V.