Bestaan goede goedkope banden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-05 05:37

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Bij het lezen van de titel denken jullie waarschijnlijk: daar heb je er weer één met dezelfde vraag. Toch denk ik dat er een (klein) verschil zit in wat ik nu probeer teweten te komen.

Iedereen heeft het er steeds over dat je deftige banden onder je auto moet hebben. Zelf denk ik er natuurlijk ook zo over. Daarom heb ik op dit moment Bridgstone Turanza ER300's onder mijn wagen liggen.

Maar om nu tot de kern van mijn vraag/idee te komen. Zelf maak ik niet zo veel kilometers met de wagen, denk dan aan iets van een 7K km per jaar. Als je dan een deftige band hebt die makkelijk 50K km meekan, dan zit je toch al een dikke 7 jaar verder voordat je de banden moet vervangen. Maar het rubber wordt door veroudering ook minder waard en zo kan de band dus een stuk van zijn karakteristiek verliezen.

Dus ben ik beginnen denken, elke 2 à 3 jaar je banden vervangen omwille van ouderdom kost ook geld (zeker als je kostprijs/km gaat berekenen). Goedkopere banden (die ik nu ken) monteren lijkt me niet echt een optie aangezien ik wel van het comfort/veiligheid/prestaties hou die bij de betere band behoort.

Zou het dan niet wenselijk zijn om banden te hebben die hetzelfde comfort/veiligheid.prestaties kunnen bieden, met slechts één groot verschil: hoeveel km kan je er mee doen. Dit kan onder andere berijkt worden door een dunner loopoppervlak (en dus minder grondstof) te gebruiken. Dan kan je dus uitkomen op in plaats van elke 7 jaar 120 €/band uit te geven, je ongeveer elke 2 jaar bijvoorbeeld 40 €/band uitgeeft. Eindresultaat is hetzelfde. Wat mij betreft mag dit zelfs ietsjes (maar niet teveel natuurlijk) duurder uitkomen. Het grote voordeel zou dan zijn dat je ook niet gaat rondrijden met verouderde banden. Dit is wat mij betreft dan toch een groot voordeel op gebied van veiligheid voor mensen die de wagen niet veel gebruiken.

Hoe staan jullie hier tegenover? Of heb ik ergens iets gemist en bestaat dit al?

Uiteraard zullen de mensen die veel kilometers afleggen beter bij het huidige assortiment kunnen blijven, anders sta je zomaar 4 à 5 keer per jaar in de garage voor nieuwe banden.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat je kunt doen is van een betrouwbaar iemand een setje 2ehands banden halen met de kop eraf.

Scheelt een BULT in prijs:)

Ik heb vorig jaar een set 'nieuwe' Continental ContiSportContacts gekocht voor 225 incl. montage. Dingen zijn gekocht voor de APK van een project, 500-1000 km op gereden tops. De rubber haartjes en blauwe lijnen zaten er nog op :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Inderdaad, dat is een optie, maar het lijkt me dat je dan banden wil overnemen van iemand die toch redelijk wat kilometers maakt. Anders krijg je weer oud rubber eronder. Maar iemand die veel kilometers maakt is het meest gebaat bij het oprijden van de banden, dus waarom zou die dan vroegtijdig wisselen.

Het gaat er mij hier niet om dat je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten, maar wel voor een betere veiligheid aan een schappelijke (meer)prijs. Rubber dat ouder wordt zal ook harder worden, dus de grip van de band zal verminderen. Ook al heb je een zeer goede band, na verloop van tijd zal dit toch gebeuren.

Omwille van deze reden is het volgens mij toch een interessante markt die nu niet aangesproken wordt. Mensen zullen niet snel banden met voldoende profiel willen vervangen, dus rijden ze maar met oud rubber rond. Dus waarom dan geen alternatief wat goedkoper (per keer) is om zo mensen aan te moedigen om op verse banden te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Je hoeft vaak niet eens naar een andere band te kijken. Bij de dealers en garages zijn autobanden van goud. Shop je online, dan scheelt dat vaak al de helft.
http://www.banden-pneus-online.nl/

Mijn banden waren her en der rond de 120 Euro, online slechts 65, en ze hebben een groot aantal montagebedrijven die ze zelfs voor je in ontvangst nemen en plaatsen (voor weinig) zodat je ze daar af kan rekenen.

Overigens is het materiaal niet de grote kostenpost. Besparen op loopvlak gaat hem niet worden. De ontwikkelkosten en de machines om ze te maken zijn een veel grotere factor. Wat bij vrachtwagens al gedaan wordt omdat juist de basis van de band zo duur is, is een nieuw loopvlak aanbrengen op oude banden. Alleen als ik naar dat proces kijk, dan is dat ook kwa kosten (arbeid + machines) niet haalbaar op een autoband omdat er gewoon veel handwerk aanzit.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 27-04-2011 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Tja ik bestel altijd via autobandenmarkt.nl, best goedkoop.

Banden hoef je puur op leeftijd overigens pas na 6 jaar te vervangen is de regel. Maar ik kan me voorstellen dat je eerder al klachten krijgt met de banden als een auto veel stil staat door de jaren heen. Zelf zou ik ze niet preventief vervangen, maar wel na 6 jaar of totdat je klachten krijgt (minder grip, trillingen / cuppen etc).
En zeker als je weinig rijdt, gewoon goeie banden nemen. Grip boven alles. Ik gun die goedkope bandenmakers het licht niet in de ogen, en gun ik dus ook geen enkele euro. Je kan en mag bij een auto op veel dingen bezuinigen, maar banden, nee.

@TS, over welke bandenmaat hebben we het? of iig hoeveel inch?

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 27-04-2011 09:10 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Het lijkt me dat ontwikkelkosten dan over veel meer sets gespreid kunnen worden, men heeft dan namelijk meer sets nodig van de banden.

Een leeftijd van 6 jaar valt me eigenlijk nog wel mee. Maar hier is het denk ik ook van belang waar de wagen staat, buiten in het zonlicht heeft de UV straling natuurlijk veel meer effect dan in een donkere garage.

Zelf heb ik van bandenmaat 195/65/15 op mijn gewone wagen. Maar ik ben dit topic eigenlijk gestart met de bedoeling van hier meer algemeen over te praten. Doelgroepen die hier wel eens interesse in zouden kunnen hebben (volgens mij dan toch) zijn bijvoorbeeld eigenaars van oldtimers (hoor ik ook bij trouwens), cabrio's voor weekendritjes, andere pleziervoertuigen.

Voor sportwagens stelt het probleem zich minder aangezien een sportband al sneller slijt en zeker als je regelmatig eens over een circuit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die 6 jaar is voor de buitenlucht bedoelt. Banden die binnen liggen gaan echt heel lang mee. Ja ik heb ook liever nieuwe banden, maar ik heb wel banden gezien van 14 jaar oud die altijd goed opgeslagen hebben gelegen, geen scheurtjes in de banden en het reed ook niet als houten wielen.
De 6 jaar is een heel erg redelijk termijn, en als je verder geen klachten hebt, waarom zou je ze dan vervangen? Ik zeg wel dat je niet moet besparen op banden, maar als je banden gewoon nog profiel hebben en rond zijn, en dus ook niet te oud zijn, waarom zou je ze vervangen?

Met oldtimers en hobbyspul kan het nog wel eens zijn dat ze erg lang stil staan, zo weer een paar maanden stil staan. En dan kun je klachten krijgen met de banden. Ik heb zelf nu een oldtimer in een schuur staan, welke ik express weggezet heb op slechte Goodyears, eentje half leeggelopen etc, en als hij er dan weer uitkomt gooi ik die alweer 3 a 4 jaar oude set Toyo's erop. Want die liggen 2 jaar goed opgeslagen en gaan niet echt achteruit. Maar die hebben dan ook geen vlakke plekken van het stilstaan. (wielen zijn liggend opgeslagen)

Maar ik ken ook wel gevallen waar men gewoon een half jaar of meer niet met een auto rijdt, en dan zo weer gaat rijden, nog op de dezelfde banden. Tja het kan blijkbaar wel zonder klachten. Ik weet niet of je dan juist banden met harde of juist zachte wang moet hebben. En misschien de luchtdruk goed op peil houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:06
Ik zou gewoon Toyo proxes T1R aanraden.

Zachte band met goede prestaties en rijeigenschappen, een lage prijs, maar een hoge slijtage.

Als je weinig kilometers rijd is de hoge slijtage geen probleem. Dan zijn je banden misschien wel op tijd versleten voor ze verduurt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Domste opmerking ever (ondanks je redelijk veilige topicstart): waarom bezuinigen op de 4 weg-contactpunten die er als enige voor kunnen zorgen dat je veilig thuiskomt?

Geen idee of je 24/7-banden zoekt of ook nog eens apart winterbanden hebt, maar al rij je maar 7K/jaar, dan kan je volgens mij best uit de voeten met een zomerband van 100Euro/stuk en dan na 2 of 3 jaar doe je die weer weg... Of een goede all-season band van 150Euro/stuk.

Denk dat we kunnen lullen als Brugman maar bezuinigen/inperken op je eigen veiligheid, dat wil ik in ieder geval niet op mijn geweten hebben.

/edit: en wat Nomis al zegt; zoek eventueel een zachtere band met een kilometrage van 15 tot 20K; moet toch wel 3 jaar meegaan, blijft lekker soepel (maar kan 0.0 grip geven in koude/winterse omstandigheden en ik kan het weten *kuch aanrijding*).

[ Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 27-04-2011 11:33 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Nou nou, rustig maar, hij vraagt het toch voorzichtig?
En hoe kun je nou een prijs noemen als je de maat niet weet?

De T1R is een prima band, slijt wel een klein beetje snel.

De TS zoekt eigenlijk gewoon een goeie band die geen 60.000km hoeft mee te gaan, en daarom goedkoper kan zijn. De T1R is een voorbeeld, maar er zijn er wel meer. Even zoeken in banden reviews, banden met goede scores, betaalbaar met mogelijk lage kilometrages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

http://www.goedkopeautobanden.nl/banden/Continental

die ecocontact zijn volgens mij wel goede value for money, je ziet ze vaak op de wat goedkopere VW's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Echt goedkoop én goed bestaat denk ik niet.
Ik ben normaalgesproken geen fan van goedkope(re) banden, maar toch heb ik zelf onlangs een setje Falken (ZE-912) banden aangeschaft voor mijn auto. Scheelt ongeveer 30-40% met bijvoorbeeld een Pirelli P7, deze auto stond op de nominatie om ingeruild te worden dus het mocht niet teveel kosten.

Tot op heden (5000km mee gereden nu) ben ik er zeer over te spreken. Stil, prima grip, goed stuurgevoel en (voor zover meegemaakt) aardig goed op nat wegdek. Ik zou ze op een volgende auto zeker weer overwegen.

Ik zou de echt goedkope merken als Meteor, Nankang, Sunny etc mijden, maar bijvoorbeeld Kumho maakt heel aardige banden voor een zachte prijs. Opel monteert die dingen zelfs standaard onder de Astra, zegt genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 151099

Timmert schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:03:
Opel monteert die dingen zelfs standaard onder de Astra, zegt genoeg.
Over opel? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 13:15
Mijn ervaring is zolang het geen chinees rommel zoals wanli is, is het redelijk goed.
heb ooit een auto gekocht met 4 chineese banden erronder, de auto vloog bijna elke keer uit de bocht als het maar beetje nat was, direkt alle 4 laten vervangen door marshal (redelijke prijs) en de wegliggin was stukken beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

heb zelf n setje uniroyal rainsport2's dr onder liggen, kosten *nieuw* nog geen 70 euro per stuk, en ben er zeer tevreden over :) (heb ze zelf 2ehands, en dr daarna 1 lekgereden, dus zit 1 nieuwe en 3 2ehandse bij, anyway, cheap en toch zeker goede grip onder alle omstandigheden tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:37
Timmert schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:03:
Echt goedkoop én goed bestaat denk ik niet.
Ik ben normaalgesproken geen fan van goedkope(re) banden, maar toch heb ik zelf onlangs een setje Falken (ZE-912) banden aangeschaft voor mijn auto. Scheelt ongeveer 30-40% met bijvoorbeeld een Pirelli P7, deze auto stond op de nominatie om ingeruild te worden dus het mocht niet teveel kosten.

Tot op heden (5000km mee gereden nu) ben ik er zeer over te spreken. Stil, prima grip, goed stuurgevoel en (voor zover meegemaakt) aardig goed op nat wegdek. Ik zou ze op een volgende auto zeker weer overwegen.

Ik zou de echt goedkope merken als Meteor, Nankang, Sunny etc mijden, maar bijvoorbeeld Kumho maakt heel aardige banden voor een zachte prijs. Opel monteert die dingen zelfs standaard onder de Astra, zegt genoeg.
hier een tevreden kumho rijder , Kumho ecsta SPT op de bmw coupe en Kumho solus op de huyudai i10 niks op aan te merken en de ecsta's hebben ook nog eens bergen grip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Als je goedkoop wil maar toch goed, dan zou je eens moeten kijken naar de 'B lijn' van de A-merken.

Ik heb zelf Kleber (B-lijn van Michelin) en die zijn echt niet duur (75 euro p/s inclusief balanceren en montage)
Zo heeft ieder A merk wel 1 of meerdere B-lijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:57
Anoniem: 27535 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 09:04:

Overigens is het materiaal niet de grote kostenpost. Besparen op loopvlak gaat hem niet worden. De ontwikkelkosten en de machines om ze te maken zijn een veel grotere factor. Wat bij vrachtwagens al gedaan wordt omdat juist de basis van de band zo duur is, is een nieuw loopvlak aanbrengen op oude banden. Alleen als ik naar dat proces kijk, dan is dat ook kwa kosten (arbeid + machines) niet haalbaar op een autoband omdat er gewoon veel handwerk aanzit.
Coveren van banden is al zo oud als de weg naar Rome en ook voor autobanden onder personenwagens is het mogelijk maar wordt volgens mij zelden gedaan.
Mijn eerste auto die ik rond 1990 kocht bleek achteraf voorzien te zijn van twee coverbanden op de achterwielen.
Vier man in de auto en op de A2 bij Utrecht ineens een harde knal, een ruk aan het stuur en we schoten slingerend en slippend zonder andere auto's te raken de vluchtstrook op en kwamen daar tot stilstand.
Rechtsachter was het loopvlak volledig verdwenen en lag een meter of tig achter ons in de berm.
Schade aan de lak en de achterbumper door het loopvlak wat er langs geschoten was en van de 'autohandelaar' twee andere banden gekregen.
Nog navraag gedaan bij de politie omdat het volgens sommige mensen verboden was om banden te coveren van personenauto's maar daar had men weinig interesse om actie te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Tsja, ik zou nooit besparen op banden, en voor de maat gewoon de beste uitzoeken. Door online te kopen blijft de prijs dan ook binnen de perken. Voor 50,- per band verschil zou ik niet minder nemen.

De banden zijn zo belangrijk bij een noodstop of bij onverwachte gladheid, daar ga ik geen risico mee nemen. Ook onder de 740 van mijn vrouw die slechts 5000 per jaar rijd ligt gewoon goed rubber.

Het is gek dat minder goed banden (of ronduit slecht soms) verkocht worden. Als ik zou zeggen dat ik mijn remschijven heb vervangen door goedkopere waardoor mijn remweg bij een noodstop 40%-150% toeneemt, verklaard iedereen me voor gek. Bij banden kan het blijkbaar.

Slechte banden worden gewoon verkocht. Dit is wel een leuke (link). Bij remmen vanaf 80km/u rijd de "Sunny" band nog 50km/u waarbij de Goodyears al stil staan. En dat voor een paar tientjes per band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
dan heb je het wel over een paar tientjes als je kijkt naar de gemiddelde bandenmaat ;)

de discussise over niet besparen op banden loopt elk (auto)forum.

mijn conclusie:

makkelijk lullen als je op 16 of 17 inch rijd, want dan maakt het niet zoveel uit , ga je naar sportievere/exotische maten is er echt wel veel geld te "verdienen"

over de € Grens, die is voor iedereen anders, zeggen dat je niet moet besparen op banden en vervolgens met je leasebak tot half mei op winterbanden rijden... (niet dat ik wil zeggen dat iemand dat hier doet , maar k stond gisteren voor het stoplicht naast een lease-rijder op winterbanden...)

voor mij persoonlijk is het gewoon dat ik een band zoek die prettig rijd, voldoende grip etc heeft, maar ik betaal niet graag de hoofdprijs.

voor mij geen michelin PS2,3 of Contisportcontact of Pirelli, puur omdat extra's van deze banden ten opzichte van een Falken FK452, of Kumho Ecsta voor mij niet opwegen tegen de extra prijs.

overigens lagen erop mijn auto toen k hem kocht conti sportcontact ... die banden wil ik NOOIT meer wat een belabberde band

@hierboven: voor 50 euro per band , kan je makkelijk 200 euro verdienen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Reloader op 22-05-2011 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:55
Eens in de zoveel tijd heeft de kwikfit ook banden actie. Daardoor heb ik nu al enige tijd 4 continental banden er onder. Was er dacht ik zo een 250 euro voor kwijt incl. montage..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

PWM schreef op zondag 22 mei 2011 @ 17:43:
Bij remmen vanaf 80km/u rijd de "Sunny" band nog 50km/u waarbij de Goodyears al stil staan.
zo is mn 1e auto aan zn eigen gekomen, niet zo goede remmen + ook van die cheapo banden ("dealer onderhouden" mn reet), een inschattingsfout later en hop, daar ging ik..

zit ff te kijken naar die bandentest, de enige reden dat mijn banden wat lager scoren is de herrie, maar daar heb ik persoonlijk toch geen last van met mn open uitlaat en weinig isolatie... :+

verder bijvoorbeeld de Kumho Ecsta die volgens de ANWB heel goed presteert maar, per km, vrij hard opgumt. als je 5k per jaar rijd lijkt me dat niet zo'n groot probleem, dan word het tegen de tijd dat ze glad worden toch al tijd om ze te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Juist met zo weinig kilometers zou ik er niet op besparen, ze gaan tenslotte een paar jaar mee. Mijn gevoel zegt dat wat oudere A-merk banden veiliger zijn dan nieuwe B-merk banden.
AlexanderB schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:58:
[...]

verder bijvoorbeeld de Kumho Ecsta die volgens de ANWB heel goed presteert
Vergeleken met wat? Ze zijn niet slecht, maar ik heb ze er onderuit gehaald en ben voor betere banden gegaan.

[ Voor 46% gewijzigd door Tom op 22-05-2011 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Reloader schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:49:
@hierboven: voor 50 euro per band , kan je makkelijk 200 euro verdienen :+
En dan verspreid over de 5 jaar van de TS, hebben we het over 3,- per maand. Rijd je wel gewoon veel, dan gaat het om veel minder dan 1 cent per kilometer (0,006 euro).

Als dat de besparing is die men zoekt, kan je beter geen auto rijden. Er zijn 100 manieren om geld te besparen, banden horen daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 22 mei 2011 @ 18:53:
Eens in de zoveel tijd heeft de kwikfit ook banden actie. Daardoor heb ik nu al enige tijd 4 continental banden er onder. Was er dacht ik zo een 250 euro voor kwijt incl. montage..
Die prijs van 250 euro zegt niets aangezien grotere banden over het algemeen flink duurder worden. Dus voor 155/70 kan het, maar voor een grotere maat niet.

Daarbij komt dat er nooit of te nimmer een kwik-fit medewerker (let op, geen monteur) aan mijn auto komt. Als die gasten alleen al kijken naar je auto gaat er al iets mis.

Aangezien de TS weinig kilometers maakt zou ik alleen naar het weggedrag kijken en me niet zo'n zorgen maken over slijtage. Die twee aspecten zijn overigens elkaar tegenovergestelde bij een band. Via 'autobandenmarkt' krijg je een goed idee van de prijzen waarmee je bij je garage kunt onderhandelen. De garage waar ik veel kom werkt ook samen met di site dus dan is het helemaal makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
185/65 R14 - continental ecocontact 3 zitten er onder. Komt goed uit vele tests en als ik de prijzen op internet zo bekijk heb ik er een fair prijs voor betaald.

Normaal laat ik ook niets bij kwikfit doen, maar banden dat kunnen ze nog wel..

[ Voor 29% gewijzigd door LED-Maniak op 22-05-2011 19:17 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Het gaat me niet echt om besparing op onkosten. Ik zal proberen om nog een voorbeeldje te geven.

We gaan uit van een gemiddelde van 7K km/jaar. Stel je neemt dan een (goedkopere) band die je op 4 jaar op rijdt. Dus dan heb je 28K km gedaan. Stel daarnaast een A-merk band die je pas na 8 jaar hebt opgereden, dus hier doe je 56K km mee. De goedkopere band kost 60 €/band de A-merk kost er 90 €/band. Bij de goedkope band heb je dus 60*4*2 = 480 € uitgegeven, bij de A-merk heb je dan 90*4*1 = 360 € uitgegeven.

Het komt er dus op neer dat je in dit voorbeeld voor de goedkopere band 480 - 360 = 120 € meer betaald. Nu als de kwaliteiten van een band echt serieus afnemen met de leeftijd dan heb ik die 120 € extra er wel voor over. Echter zie ik het minder zitten om dan de A-merk banden ook tussentijds maar te vervangen en dus 360 € extra te moeten betalen.

Let wel op, het gaat er dus wel om dat beide banden dezelfde kwaliteiten hebben (grip, remafstand, ...) BEHALVE hoeveel kilometers je er mee kan rijden.

En sowieso, de chinese troep van 30 €/band of zo wil ik ook niet onder mijn wagen hebben. Dit is dus een gedachte waar ik mee zit, want aan het huidige tempo zal het nog wel een 4 tal jaren duren voordat ik weer nieuwe banden moet gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
PWM schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:04:
[...]

En dan verspreid over de 5 jaar van de TS, hebben we het over 3,- per maand. Rijd je wel gewoon veel, dan gaat het om veel minder dan 1 cent per kilometer (0,006 euro).

Als dat de besparing is die men zoekt, kan je beter geen auto rijden. Er zijn 100 manieren om geld te besparen, banden horen daar niet bij.
heb je gelijk aan, maar aangezien je het niet uit kan smeren en het in een keer van de rekening moet blijft het altijd zuur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Reloader schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:17:
[...]

heb je gelijk aan, maar aangezien je het niet uit kan smeren en het in een keer van de rekening moet blijft het altijd zuur ;)
Ik tank inmiddels voor 100,- in de auto van mijn vrouw, tegenwoordig schrik ik niet meer van 200,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
LED-Maniak schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:13:
185/65 R14 - continental ecocontact 3 zitten er onder. Komt goed uit vele tests en als ik de prijzen op internet zo bekijk heb ik er een fair prijs voor betaald.

Normaal laat ik ook niets bij kwikfit doen, maar banden dat kunnen ze nog wel..
Dan is 250 euro de normale prijs (T snelheid) inclusief monteren via Autobandenmarkt. En daar heeft kwik-fit dus een actie (4 voor de prijs van 3) voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Nou, mooie prijs dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Youk schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:17:
...Let wel op, het gaat er dus wel om dat beide banden dezelfde kwaliteiten hebben (grip, remafstand, ...) BEHALVE hoeveel kilometers je er mee kan rijden...
Goede rijeigenschappen gaan ten koste van de levensduur (in km) en vice versa.

Anders eens op http://www.autobandentest.com/ kijken?

Edit:
Nou ja, dan moet je dus wachten op een actie en dan ook nog eens naar de kwik-fit. Lijkt me minder ;)

Edit 2:
Youk schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:17:
...We gaan uit van een gemiddelde van 7K km/jaar. Stel je neemt dan een (goedkopere) band die je op 4 jaar op rijdt. Dus dan heb je 28K km gedaan. Stel daarnaast een A-merk band die je pas na 8 jaar hebt opgereden, dus hier doe je 56K km mee...
Maak niet de fout te denken dat een duurdere/A merk band meer kilometers kan maken. Dat is niet automatisch het geval.

[ Voor 63% gewijzigd door Roenie op 22-05-2011 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Roenie schreef op zondag 22 mei 2011 @ 19:28:
[...]
Goede rijeigenschappen gaan ten koste van de levensduur (in km) en vice versa.

Anders eens op http://www.autobandentest.com/ kijken?

Edit:

[...]
Nou ja, dan moet je dus wachten op een actie en dan ook nog eens naar de kwik-fit. Lijkt me minder ;)

Edit 2:

[...]
Maak niet de fout te denken dat een duurdere/A merk band meer kilometers kan maken. Dat is niet automatisch het geval.
Kwikfit... die lui schaar ik onder hetzelfde rijtje als Euromaster met hun bandenacties: banden goedkoop aanbieden, maar stevig verdienen op de montage ervan. Als je de montagekosten omrekent naar uurtarief kom je op een bedrag waarbij dealers goedkoop lijken. Als ik banden koop betaal ik hooguit 10 euro per band voor de montage, inclusief balanceren, nieuwe ventielen en afvoeren van de oude band.

Wat betreft kilometers maken met een duurdere band: forget it. Als je veel kilometers wilt maken met een band monteer je de goedkoopste crap met het hardste profiel. Die dingen kosten bijna niks, hebben nagenoeg geen grip, maar doen er wel 100K over om het profiel kwijt te raken. Ik heb nog 2 oude Dunlop SP10 3e's van eind 2003 in de garage liggen met 6mm profiel en 120K achter de rug. Zijn af-fabriek op de achteras van mijn 206 gemonteerd en zijn bij 120K vervangen omdat ik ineens achterstevoren op een rotonde stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 18:48

Yor

Yor1313#2571

Anoniem: 151099 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 12:01:
http://www.goedkopeautobanden.nl/banden/Continental

die ecocontact zijn volgens mij wel goede value for money, je ziet ze vaak op de wat goedkopere VW's
Niet doen......Laat die banden maar links liggen, liefts 1390887987 km achter je...

Beetje regen en je verliest al grip, beetje vorst en je kunt, net zials ik, naar links kijken om de auto voor je te zien....

Ik heb ze eronder liggen, en rij ze naar de maan en bij apk gewoon weer michelin eronder. Nooit meer conti's voor mij.,

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 01:17:
[...]

Kwikfit... die lui schaar ik onder hetzelfde rijtje als Euromaster met hun bandenacties: banden goedkoop aanbieden, maar stevig verdienen op de montage ervan. Als je de montagekosten omrekent naar uurtarief kom je op een bedrag waarbij dealers goedkoop lijken. Als ik banden koop betaal ik hooguit 10 euro per band voor de montage, inclusief balanceren, nieuwe ventielen en afvoeren van de oude band.

Wat betreft kilometers maken met een duurdere band: forget it. Als je veel kilometers wilt maken met een band monteer je de goedkoopste crap met het hardste profiel. Die dingen kosten bijna niks, hebben nagenoeg geen grip, maar doen er wel 100K over om het profiel kwijt te raken. Ik heb nog 2 oude Dunlop SP10 3e's van eind 2003 in de garage liggen met 6mm profiel en 120K achter de rug. Zijn af-fabriek op de achteras van mijn 206 gemonteerd en zijn bij 120K vervangen omdat ik ineens achterstevoren op een rotonde stond.
Volgens mij zeggen we hetzelfde alleen ben jij iets stelliger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Yor schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 01:54:
[...]

Niet doen......Laat die banden maar links liggen, liefts 1390887987 km achter je...

Beetje regen en je verliest al grip, beetje vorst en je kunt, net zials ik, naar links kijken om de auto voor je te zien....

Ik heb ze eronder liggen, en rij ze naar de maan en bij apk gewoon weer michelin eronder. Nooit meer conti's voor mij.,
Verschrikkelijke banden inderdaad. Worden helaas standaard geleverd op de VAG producten in Nederland. Het grappige is dat de auto's voor proefritten niet op Conti's staan.

Ik krijg ze nu ook op mijn nieuwe A4, maar die gaan er direct af, op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:37

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Yor schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 01:54:
[...]

Idem hier. Die banden zijn zo hard dat ze bij mij (na 7 jaar en 50.000 km) nog steeds prima in orde zijn, op wat kleine uitdrogingsscheurtjes na. Zodra je een beetje regen icm spoorvorming hebt voel je de auto naar links of naar rechts afzwaaien. Ze aquaplanen gewoon als een gek.
Qua slijtage scoren ze dus super, maar qua wegligging valt het in de regen nogal tegen.

Dit jaar leg ik er andere banden onder, waarschijnlijk Vredestein. Waarom ik tot nu toe het risico genomen heb? In de wintermaanden heb ik goede winterbanden eronder liggen; ik gebruik ze dus alleen nog maar met het betere weer waar ze wel nog genoeg grip bieden.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 08:30:
[...]

Verschrikkelijke banden inderdaad. Worden helaas standaard geleverd op de VAG producten in Nederland. Het grappige is dat de auto's voor proefritten niet op Conti's staan.

Ik krijg ze nu ook op mijn nieuwe A4, maar die gaan er direct af, op eigen kosten.
Pon is dan ook de importeur van Continental. Maar duidelijke een blijk van wantrouwen naar het eigen product wanneer de VAG auto's niet op die banden staan bij een proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die dingen worden af-fabriek geleverd met andere banden, maar Pon vervangt ze gewoon door Conti's. Grote kans dat voor proefauto's die moeite niet genomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Toch komen de EcoContact 3 (in de maat 175/65 R14 T) goed uit de test van ADAC en ANWB. Ook de SportContact3 (225/45 R17) komt als een van de beste uit de test. Op die laatste is mijn Mégane afgeleverd en dat zijn gewoon goede banden, ook als het nat wordt.

Mijn inziens kun je altijd nog beter zo'n Conti nemen dan een gemiddeld Chinees merk.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

_JGC_ schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 09:29:
Die dingen worden af-fabriek geleverd met andere banden, maar Pon vervangt ze gewoon door Conti's. Grote kans dat voor proefauto's die moeite niet genomen wordt.
De Nederlandse Audi's worden gewoon af-fabriek op Conti's gezet, speciaal voor Nederland. Het achteraf omwisselen naar conti's zou een dure bezigheid zijn voor Pon ;)

De reden waarom proefrit auto's niet op conti's staan is 1 op 1 te herleiden naar het weggedrag. Op nat zijn ze waardeloos, op droog matig. Ook hebben ze de neiging nogal snel te piepen, dat geeft geen goed gevoel tijdens een proefrit.
RvL schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:42:

Mijn inziens kun je altijd nog beter zo'n Conti nemen dan een gemiddeld Chinees merk.
Het verschilt inderdaad erg per type, en ja, ze zijn sowieso beter dan de Chineze rommel :)

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 25-05-2011 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
RvL schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:42:
Toch komen de EcoContact 3 (in de maat 175/65 R14 T) goed uit de test van ADAC en ANWB. Ook de SportContact3 (225/45 R17) komt als een van de beste uit de test. Op die laatste is mijn Mégane afgeleverd en dat zijn gewoon goede banden, ook als het nat wordt.

Probleem met die bandentests is dat er zoveel variabelen zijn. Een Conti EcoContact die het goed doet op 175/65/14 wil niet zeggen dat een Conti EcoContact op 195/65/15 of 205/45/16 het goed doet.
Daarnaast zit je nog met het gewicht van de auto en de gewichtsverdeling. Als ik bij mijn 206 1.4HDI op de achterbanden bespaar sta ik binnen de kortste keren achterstevoren op rotondes. Als mijn vader zijn nagenoeg versleten banden van voor naar achteren verplaatst op een Seat Leon 1.9TDI, heeft hij nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

RvL

Daarom vermeld ik er ook met opzet de bandenmaat bij.

Natuurlijk verschilt het per maat hoe een band zich gedraagt. En wat je zelf ook al zegt zal het gewicht, de gewichtverdeling en het gedrag van de auto hier ook zeker een rol in spelen. Het een en ander is mijn inziens echter ook afhankelijk van het gedrag van de bestuurder. Je kunt van je budget Conti's/Vredesteins/Michelins natuurlijk niet hetzelfde gedrag verwachten als van je sport Conti's/Vredesteins/Michelins. Daarnaast zijn er hele volksstammen die hun rijgedrag weigeren aan te passen aan de omstandigheden op de weg.

Natuurlijk, ook een grote fabrikant kan een minder goede band maken, maar voor normaal gebruik zullen alle banden van de grote fabrikanten wel voldoen.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PWM schreef op woensdag 25 mei 2011 @ 11:46:
De Nederlandse Audi's worden gewoon af-fabriek op Conti's gezet, speciaal voor Nederland. Het achteraf omwisselen naar conti's zou een dure bezigheid zijn voor Pon ;)

De reden waarom proefrit auto's niet op conti's staan is 1 op 1 te herleiden naar het weggedrag. Op nat zijn ze waardeloos, op droog matig. Ook hebben ze de neiging nogal snel te piepen, dat geeft geen goed gevoel tijdens een proefrit...
Dat is een aardige bijverkoop dan voor Pon ;)

Blijft dat het gebruik van een ander merk tijdens een proefrit veel zegt over het vertrouwen dat de importeur niet heeft in Continentals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 972659

spam

[ Voor 95% gewijzigd door PWM op 24-04-2018 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:06
Hou je er rekening mee dat over het algemeen iemand met 7k per jaar zijn banden veel sneller laat verslijten per km dan iemand met 30k km per jaar. Die eerste zal namelijk veel meer stoppen en starten(korte ritjes) dan diegene die 100 km snelweg per dag doet. Die met 30k per jaar zal 60k km op zijn banden halen, maar met je 7k per jaar zal je na 6 jaar(42k km, 6 jaar is een prima leeftijd om je banden te vervangen) niet veel profiel meer overhebben. Maw je zal ze nog steeds eerder vervangen door te weinig profiel dan door uitdroging.

Met 3k km per jaar denk ik dat je inderdaad eerder uitgedroogde banden zal hebben dan te weinig profiel.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je kunt naar de sloop gaan voor een goede gebruikte set. Autodemontage- of recyclingbedrijf heten die tegenwoordig. Je vraagt wat ze hebben in jouw maat en dat laten ze je dan zien. Ze hebben vaak setjes van 2 banden en dan kies je een merkband met een redelijk recente dotcode (dat moet je zelf controleren) en 5 à 6 mm profiel. Kost meestal iets van 3 tientjes inclusief montage en balanceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:46:
Je kunt naar de sloop gaan voor een goede gebruikte set. Autodemontage- of recyclingbedrijf heten die tegenwoordig. Je vraagt wat ze hebben in jouw maat en dat laten ze je dan zien. Ze hebben vaak setjes van 2 banden en dan kies je een merkband met een redelijk recente dotcode (dat moet je zelf controleren) en 5 à 6 mm profiel. Kost meestal iets van 3 tientjes inclusief montage en balanceren.
Geen risico op banden die bij een aanrijding betrokken zijn geweest en misschien interne schade hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

ASW1 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:46:
De sloop hier vraagt die 3 tientjes al voor het monteren en balanceren van een 16" band :X

Maar een goede manier voor goedkope banden, is het hebben van kleine bandjes. Ik heb Dunlops onder mijn 2000 Civic kunnen gooien voor 60 per band inclusief montage, jeej voor schattige 14" bandjes.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
RobinHood schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:38:
[...]

De sloop hier vraagt die 3 tientjes al voor het monteren en balanceren van een 16" band :X

Maar een goede manier voor goedkope banden, is het hebben van kleine bandjes. Ik heb Dunlops onder mijn 2000 Civic kunnen gooien voor 60 per band inclusief montage, jeej voor schattige 14" bandjes.
Dat past dus niet om mijn 17" velgen. Geen optie dus. En besparen op banden is dom. Gewoon online bestellen en dan valt het toch wel mee. Kijk eens wat het per km kost en zet dat af tegen de rest van je autokosten. Voor minder dan een cent per km ga je toch niet besparen? Verzolen van je schoenen is nog duurder per kilometer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 17:36

TheBorg

Resistance is futile.

Je rijd op een zomerband. Doe het anders. Neem de Michelin CROSSCLIMATE+ all season band. Werkt super goed in de zomer, werkt super goed met regen. Zijn ook nog eens hele stille en redelijk zuinige banden. Alleen net wat minder als een winterband als er sneeuw ligt. Je mag er ook nog eens mee naar Duitsland. Met 7000km per jaar, zijn het dan misschien wel de laatste banden die je nodig hebt tot je de auto verkoopt.

Heb ze op m'n auto die ik dagelijks rij. Onlangs autotje voor erbij gekocht. Ondanks dat de banden die er op liggen nog voldoende zijn kwa profiel ga ik ze toch vervangen voor de Michelin. Voor het comfort, geluid en grip bij regen.

[ Voor 22% gewijzigd door TheBorg op 26-04-2018 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Ik heb sinds 3 maanden Prestivo PVS1 XL 94W PV225/45W17S1X heb er 52 euro per stuk voor betaald bij kwikfit en ik merk 0,0 verschil met mijn vorige banden Continental Sportcontact
Ik heb geen idee of deze nu harder gaan slijten, maar kwa wegligging en geluid echt 0,0 merkbaar verschil.

Ik rij max 8k per jaar en ben benieuwd of deze daadwerkelijk harder slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
skelleniels schreef op woensdag 25 april 2018 @ 20:06:
Hou je er rekening mee dat over het algemeen iemand met 7k per jaar zijn banden veel sneller laat verslijten per km dan iemand met 30k km per jaar. Die eerste zal namelijk veel meer stoppen en starten(korte ritjes) dan diegene die 100 km snelweg per dag doet. Die met 30k per jaar zal 60k km op zijn banden halen, maar met je 7k per jaar zal je na 6 jaar(42k km, 6 jaar is een prima leeftijd om je banden te vervangen) niet veel profiel meer overhebben. Maw je zal ze nog steeds eerder vervangen door te weinig profiel dan door uitdroging.

Met 3k km per jaar denk ik dat je inderdaad eerder uitgedroogde banden zal hebben dan te weinig profiel.
Slijten banden dan sneller van starten en stoppen als van met 120km/u over de snelweg gaan?

En het zal toch behoorlijk verschillen of die 7k km per jaar met woon-werk verkeer is, of dat dat op de fiets gaat en het enkel in het weekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

TheBorg schreef op donderdag 26 april 2018 @ 00:55:
Je rijd op een zomerband. Doe het anders. Neem de Michelin CROSSCLIMATE+ all season band. Werkt super goed in de zomer, werkt super goed met regen.
Opvallende uitspraak; als je reviews leest van verschillende sites die door Michelin waren uitgenodigd om de CLIMATE+ te testen, lees je er inderdaad weinig slechts over. Toch vielen me in die teksten een paar zaken op; allen zeggen dat de remafstand langer is dan de correcte band bij overeenkomstige weersomstandigheden. En, en dat vond ik echt wazig; op een natte rotonde (op een testbaan), hield de band het voor gezien bij ongeveer 35km/h. Ik ben al 3x op een testbaan geweest en mijn F1's en Conti's SC 5 kreeg ik met bijna 42km/h over de rotonde. Dat is dus aaaanzienlijk meer dan 20% gripverschil; niet in de laatste plaats omdat middelpuntvliedende krachten niet evenredig kunnen worden doorgerekend.
B0MBACI schreef op donderdag 26 april 2018 @ 01:07:
Ik heb sinds 3 maanden Prestivo PVS1 XL 94W PV225/45W17S1X heb er 52 euro per stuk voor betaald bij kwikfit en ik merk 0,0 verschil met mijn vorige banden Continental Sportcontact
Ik heb geen idee of deze nu harder gaan slijten, maar kwa wegligging en geluid echt 0,0 merkbaar verschil.
De Prestivo is een medium-compound band uit de fabriek van Yokohama. Ongetwijfeld zal jouw test uitwijzen dat ze net zo goed slijten maar bijna allle Yoko's slijten sneller dan "vergelijkbare rating" banden van Michelin, Goodyear en Continental. Ik durf te zeggen dat Yokohama grofweg 15% korter meegaat dan een vergelijkbare set Conti's, zelfs de A13C-band gaat net aan 30K mee.
Sissors schreef op donderdag 26 april 2018 @ 07:52:
[...]

Slijten banden dan sneller van starten en stoppen als van met 120km/u over de snelweg gaan?
Euh ja? Banden slijten niet minder door constante voorwaartse beweging dan dat ze dat doen door plotselinge voorwaartse beweging of zijdelingse beweging. Kijk maar naar een "gemiddelde race-klasse"; het eerste wat kapot gaat aan een band is de aanhechting loopvlak naar wang. Dus ik kan me voorstellen dat iemand die voornamelijk weinig kilometers rijdt in de stad per km inderdaad meer slijtage veroorzaakt aan de band.

Pak any random band; je kan er zonder problemen wekenlang 120km/h rechtdoor rijden maar gooi dezelfde band met 120km/h over Zandvoort heen en na 50km is 'ie op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:59
Toen ik mijn auto kocht zaten er winterbanden onder (toyota avensis wagon) deze heb ik afgereden
zo'n 30K km en 3 jaar verder heb ik ze vervangen voor michelin crossclimate + en dit bevalt mij zeer goed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Laatst online: 09-05 21:38
Uiteraard zit hier een hoop marketing in en praat men vaak elkaar na als je zegt dat je op zoek bent naar goedkope banden of remmen. Want je zou gek zijn omdat je zou besparen op veiligheid.

Al jaren schreeuwde men terecht dat Chinese banden troep is, en kwam de bandenlabel, gek genoeg scoorden een hoop Chinese banden hoger dan de A merken. Ook in China maken verbeteren ze hun producten en zijn er genoeg die goed presteren voor weinig geld.

Heb zelf onder mijn auto 4 chinese bandjes(Fortuna F2000) waar iedere dag op gereden wordt en heb hier vrij weinig over te klagen voor het geld wat ik er voor betaald heb(50 euro per band tegenover goedkoopste A merk voor 100). Ze doen het totaal niet onder de reguliere merken en hebben scoort goed op de bandenlabel.

Uiteraard bestaat er ook rommel, maar dat heb je met ieder merk. Als je eens kijkt naar een site als Autobandenmarkt dan zie je dat er tig merken zijn, heel toevallig vallen die weer onder een ander A merk. En die A merk wordt weer in Azië geproduceerd. Dus hoe het wendt of keert verdienen de grotere bandenmerken aan goedkope en aan duurdere banden. Er is vrij weinig concurrentie op dit gebied.

De goedkoopste band bij de bandenboer is niet per se een onveilige band.

Kijk anders naar deze aflevering van de Keuringsdienst van waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sstfn
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-01-2023
Het enigste verschil dat ik vaak merk in een goedkope band vs dure band is het verschil in weggedrag met natwegdek. Ik heb banden gereden van Michelin, Pirelli maar ook Nankang en andere budget banden. Van de budget banden kan ik Nankang zeker aanraden. Hier betaalde ik voorheen voor een 15 inch band 36 euro voor. Prijzen liggen inmiddels iets hoger maar niet veel duurder.

Michelin en Pirelli komen er bij mij niet meer op, gekkengeld geven voor een band die niks niet meer doet dan een Nankang. Ik merk het in ieder geval niet.

Ik rijd privé 20 K per jaar en 50 K voor de zaak. In verschillende auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Laatst online: 08-05 16:17
Informeer en besluit. Veel 'B-merk' banden worden door A merk fabrikanten gemaakt van inferieure materialen. Ik gebruik al jaren de ADAC test om te besluiten welke winter/zomer band ik aanschaf.
Voor mij is slijtage een zeer belangrijke factor aangezien er ongeveer 45-50k km per jaar gereden wordt.

ADAC test zomer banden 2018

Hier zie je dat er een aantal B merken beter scoort dan A merken als Goodyear en Vredestein

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Paul1987 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:38:

Hier zie je dat er een aantal B merken beter scoort dan A merken als Goodyear en Vredestein
Welke B-merken? Van de 14" uitslag, zijn 2 uit de top-3 toch echt A-merken en in de 16" uitslag, is de hele top-5 een A-merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:32

iichel

Gazoooo

Ik denk dat hij erop doelt hoe (relatief) slecht Goodyear en Vredestein scoren.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Laatst online: 08-05 16:17
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:44:
[...]

Welke B-merken? Van de 14" uitslag, zijn 2 uit de top-3 toch echt A-merken en in de 16" uitslag, is de hele top-5 een A-merk.
Het is belangrijker om naar de totaal score te kijken. Als je in een klas zit van 30 mensen.
15 mensen halen een 10
10 mensen halen een 9
5 mensen halen een 8

Als jij dan een 9 haalt is jouw cijfer dan slecht of alleen maar slechter dan die 15 10'en maar eigenlijk nog steeds best goed?

Mijn punt is, wanneer je banden uitzoekt moet je ze kopen op basis van jouw criteria. Als dat is dat ze goedkoop zijn kijk je naar de prijs. Goed in de regen/sneeuw/drogeweg/stil/slijtvast alles staat hier in.
Kies de beste band uit die voldoet aan jouw eisen en koop die. Is dat de band die het beste scoort op alle onderdelen? Dan is het vaak een Michelin of Continental. Kun je, doordat je eigenlijk niet zo veel rijdt, af met een mindere band dan kun je ook bijv. een kleber kiezen.

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

iichel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:46:
Ik denk dat hij erop doelt hoe (relatief) slecht Goodyear en Vredestein scoren.
Ja, zo ken ik er nog een paar... Ja, omdat merk A maar 9e geworden is, kan je beter merk B van de 7e plaats kopen? Sorry maar duh!!! Je banden zijn het enige contact waarmee je met je gezin veilig de bocht om kan. Wil je willens en wetens de veiligheid op het spel zetten, koop dan vooral merk B.

Maar het toont ook (gedeeltelijk) aan dat smallere banden per definitie minder grip lijken te hebben dan bredere banden. En voor de beginners onder ons; dat heeft niets te maken met dat een bredere band meer rubber op de weg heeft!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• com2,1ghz
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 09:52:
[...]

Ja, zo ken ik er nog een paar... Ja, omdat merk A maar 9e geworden is, kan je beter merk B van de 7e plaats kopen? Sorry maar duh!!! Je banden zijn het enige contact waarmee je met je gezin veilig de bocht om kan. Wil je willens en wetens de veiligheid op het spel zetten, koop dan vooral merk B.

Maar het toont ook (gedeeltelijk) aan dat smallere banden per definitie minder grip lijken te hebben dan bredere banden. En voor de beginners onder ons; dat heeft niets te maken met dat een bredere band meer rubber op de weg heeft!
Kap nou met dat bangmakerij. Je onderbouwt helemaal niets. Zelfs met de allergoedkoopste drol banden die je hier kan kopen zit je veilig op de weg. Het wordt anders als je met 180 in de regen de bocht in wilt gaan.

Heb je zelf een lekker gevoel bij het kopen van een merk, dan moet je dat vooral doen, maar alles wat hier op de markt zit is gewoon prima. Het zit tussen de oren en men heeft opeens meer verwachtingen van een goedkopere band dan een duurdere.

Als je de meest veilige band wilt hebben dan kan je niets anders kopen dan sportbandjes die je ieder jaar mag vervangen omdat ze onder je reet wegslijten. ZIt je nog met standaard vering en schokdempers? Meteen vervangen want je gaat toch je veiligheid niet op het spel zetten??!1 Meteen maar een SUV kopen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-05 15:10
com2,1ghz schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:28:
[...]

Kap nou met dat bangmakerij. Je onderbouwt helemaal niets. Zelfs met de allergoedkoopste drol banden die je hier kan kopen zit je veilig op de weg. Het wordt anders als je met 180 in de regen de bocht in wilt gaan.
Op droog wel, op nat wordt het (zelfs met normale snelheden) een heel ander verhaal. Had een paar jaar terug op m'n 306 een setje Autoguards, daar moest ik op natte rotondes echt oppassen, anders stond ik binnen no time achterstevoren. Remweg van die krengen op nat wegdek is ook echt te triest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Toyo Proxes T1R hier als zomerbanden. Heb nog een velgenset liggen die er niet uit zien, dus die gebruik ik voor mijn winterbanden. :)
Die Toyo's zijn heerlijk als ze warm zijn, bergen met grip. Als het regent zijn ze wat listiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:47:
[...]

Euh ja? Banden slijten niet minder door constante voorwaartse beweging dan dat ze dat doen door plotselinge voorwaartse beweging of zijdelingse beweging. Kijk maar naar een "gemiddelde race-klasse"; het eerste wat kapot gaat aan een band is de aanhechting loopvlak naar wang. Dus ik kan me voorstellen dat iemand die voornamelijk weinig kilometers rijdt in de stad per km inderdaad meer slijtage veroorzaakt aan de band.

Pak any random band; je kan er zonder problemen wekenlang 120km/h rechtdoor rijden maar gooi dezelfde band met 120km/h over Zandvoort heen en na 50km is 'ie op ;)
Uiteraard. En ga nu eens met 30km/u over Zandvoort rijden, en ik durf wel te stellen dat hij 50km hij nog zo goed als nieuw is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je rijd op een zomerband. Doe het anders. Neem de Michelin CROSSCLIMATE+ all season band. Werkt super goed in de zomer, werkt super goed met regen. Zijn ook nog eens hele stille en redelijk zuinige banden. Alleen net wat minder als een winterband als er sneeuw ligt. Je mag er ook nog eens mee naar Duitsland. Met 7000km per jaar, zijn het dan misschien wel de laatste banden die je nodig hebt tot je de auto verkoopt.

Heb ze op m'n auto die ik dagelijks rij. Onlangs autotje voor erbij gekocht. Ondanks dat de banden die er op liggen nog voldoende zijn kwa profiel ga ik ze toch vervangen voor de Michelin. Voor het comfort, geluid en grip bij regen.
Ik heb ze ook op mijn auto, gaan zo'n 55.000km mee op de vooras en de achterbanden die daarna naar voren komen kunnen dan nog wel 20.000km doen.

Enige nadeel: ze worden net zoals alle Michelin banden harder na verloop van tijd en daarnaast zijn ze heel erg gevoelig voor cuppen. De achterbanden die ik na 2 jaar naar voren heb gedaan zijn de eerste paar duizend kilometers alles behalve comfortabel.

Verder, je roept comfort en grip. Als je nieuwe banden monteert is het verschil met de oude rotzooi altijd enorm. Ik ging van hardhouten Michelin Energy XH1 naar CrossClimate, het verschil in grip en geluid was enorm.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:51
Je rijd op een zomerband. Doe het anders. Neem de Michelin CROSSCLIMATE+ all season band. Werkt super goed in de zomer, werkt super goed met regen.
How about no....

Een goede zomerband werkt goed in de zomer. Een goede winterband werkt goed in de winter. Een goede allseason band werkt voldoende in de zomer en voldoende in de winter. Maar een allseason band zal nooit, nooit, nooit beter zijn dan een zomerband in de zomer of een winterband in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-05 17:05
Goedkope banden doe ik op een kruiwagen, niet op een apparaat waar je door budget banden iemand of jezelf kan schade/doodrijden.

En inderdaad, all-season is voor alle seizoenen een compromis, en overal dus "slechter" in.

Zie nogsteeds mensen op winterbanden rijden, mag van mij een artikeltje 5 tegenaan.

Dus ja, er bestaan goedkope banden, maar geen goede goedkope banden (als je grip en veiligheid voorop stelt)

[ Voor 58% gewijzigd door Sniffels op 26-04-2018 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Een fatsoenlijke allseason band is gewoon een gemiddeld goede band voor de meeste omstandigheden. Ik snap die generalisaties nooit zo, het is nooit elke winterdag winters weer, het is nooit de hele zomer mooi weer. Soms is er nog vorst in april, dan vervang je de winterbanden door zomerbanden vanwege het mooie weer en vriest het een week later...

Koop gewoon geen rotzooi en vervang op tijd je banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

com2,1ghz schreef op donderdag 26 april 2018 @ 10:28:
[...]

Hoezo bangmakerij? Ik stel alleen wat ik zie, weet en lees. En als je natuurkunde omtrent kinetische energie niet op orde is, lijkt me dat niet mijn probleem. Tenminste, theoretisch niet totdat je met je "net niet topmerk banden" achter me zit en ik moet een noodstop maken. Waar maak ik mensen bang? Ik beargumenteer alleen de feiten.
Heb je zelf een lekker gevoel bij het kopen van een merk, dan moet je dat vooral doen, maar alles wat hier op de markt zit is gewoon prima. Het zit tussen de oren en men heeft opeens meer verwachtingen van een goedkopere band dan een duurdere.
_O- Alles wat hier op de markt zit, is gewoon prima? Iemand postte net een bandentest van de ADAC; die test is integraal uitgevoerd met Nederlandse instanties. En je leest toch zelf ook wel dat daar bagger tussen zit? Terwijl het wel te koop is?
Als je de meest veilige band wilt hebben dan kan je niets anders kopen dan sportbandjes die je ieder jaar mag vervangen omdat ze onder je reet wegslijten. ZIt je nog met standaard vering en schokdempers? Meteen vervangen want je gaat toch je veiligheid niet op het spel zetten??!1 Meteen maar een SUV kopen. :')
Je maakt er een grapje van maar je hebt hier wel weer gelijk. Gedeeltelijk dan. Even wat ik gister postte in een ander topic:
[quote]Het zou mij, maar dat is mijn mening, veel efficienter klinken als er gewoon betere remmen onder alle auto's en vrachtwagens komen. De RDW-regels voor het tot stilstand komen vanaf snelheid X zijn dusdanig "ruim" dat het ook op de snelweg levensgevaarlijk kan zijn, zelfs als je netjes je 2 seconden afstand houdt.

Voorbeeld: mijn vorige auto deed 120km/h -> 0km/h in ongeveer 31 meter. Een gemiddelde lease-wagen of een gemiddelde gezins-SUV, doet daar 39 tot 43 meter over. Die remmen dus "door mij heen" na aftrek van reactietijd. |:(/quote]
En ja, elke auto die ik tot nu toe prive heb gekocht, gaat linea recta door naar een specialist. Dempers & veren eruit, remmen eruit, remblokken eruit, banden eruit. Ik ben dus inderdaad zo'n "bijdehand" die, afhankelijk van de auto en verkrijgbaarheid van onderdelen, dus 3 tot 5K investeert in de auto om mezelf veiliger te voelen en hopelijk ook anderen op de weg niet aan te hoeven rijden als er iets raars op de weg gebeurt.

Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen: de auto's die ik koop/rij, zijn inderdaad geen alledaags spul waardoor de techniek en kosten sowieso hoger liggen dan bij <random auto van 30K in NL>. Maar tegelijkertijd ga ik er wel superzuinig & verstandig mee om; het is mijn geld, mijn investering en ik wil graag de auto ook werkend & compleet later weer kunnen doorverkopen.

On-topic: jaarlijks gaat er bij mij voor gemiddeld 1500 Euro aan banden doorheen. Niet omdat ik debiel rij; maar omdat ik mijn banden wel uitzoek op "performance per weertype" en daar ook maar mee doorrij tot 3mm profiel ipv de 1.6mm APK-afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
MAX3400 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 14:05:
[...]

Hoezo bangmakerij? Ik stel alleen wat ik zie, weet en lees. En als je natuurkunde omtrent kinetische energie niet op orde is, lijkt me dat niet mijn probleem. Tenminste, theoretisch niet totdat je met je "net niet topmerk banden" achter me zit en ik moet een noodstop maken. Waar maak ik mensen bang? Ik beargumenteer alleen de feiten.

[...]

_O- Alles wat hier op de markt zit, is gewoon prima? Iemand postte net een bandentest van de ADAC; die test is integraal uitgevoerd met Nederlandse instanties. En je leest toch zelf ook wel dat daar bagger tussen zit? Terwijl het wel te koop is?

[...]

Je maakt er een grapje van maar je hebt hier wel weer gelijk. Gedeeltelijk dan. Even wat ik gister postte in een ander topic:
[quote]Het zou mij, maar dat is mijn mening, veel efficienter klinken als er gewoon betere remmen onder alle auto's en vrachtwagens komen. De RDW-regels voor het tot stilstand komen vanaf snelheid X zijn dusdanig "ruim" dat het ook op de snelweg levensgevaarlijk kan zijn, zelfs als je netjes je 2 seconden afstand houdt.

Voorbeeld: mijn vorige auto deed 120km/h -> 0km/h in ongeveer 31 meter. Een gemiddelde lease-wagen of een gemiddelde gezins-SUV, doet daar 39 tot 43 meter over. Die remmen dus "door mij heen" na aftrek van reactietijd. |:(/quote]
En ja, elke auto die ik tot nu toe prive heb gekocht, gaat linea recta door naar een specialist. Dempers & veren eruit, remmen eruit, remblokken eruit, banden eruit. Ik ben dus inderdaad zo'n "bijdehand" die, afhankelijk van de auto en verkrijgbaarheid van onderdelen, dus 3 tot 5K investeert in de auto om mezelf veiliger te voelen en hopelijk ook anderen op de weg niet aan te hoeven rijden als er iets raars op de weg gebeurt.

Nou moet ik er eerlijkheidshalve wel bij zeggen: de auto's die ik koop/rij, zijn inderdaad geen alledaags spul waardoor de techniek en kosten sowieso hoger liggen dan bij <random auto van 30K in NL>. Maar tegelijkertijd ga ik er wel superzuinig & verstandig mee om; het is mijn geld, mijn investering en ik wil graag de auto ook werkend & compleet later weer kunnen doorverkopen.

On-topic: jaarlijks gaat er bij mij voor gemiddeld 1500 Euro aan banden doorheen. Niet omdat ik debiel rij; maar omdat ik mijn banden wel uitzoek op "performance per weertype" en daar ook maar mee doorrij tot 3mm profiel ipv de 1.6mm APK-afkeur.
Leuk voor je hobby, maar je houdt jezelf voor de gek. Voor de rest mag je het zelf weten dat je zoveel geld erin steekt, maar dan moet je niet lopen vertellen dat dit de norm is. Zo zijn er wel genoeg op motor-forum of andere auto pagina's die het helemaal onbetaalbaar maken en gaan voor een onrealistische veiligheid.

Dat je voor een B of een C merk gaat betekent niet meteen dat je een potentiele moordenaar bent. Die banden zijn gewoon geschikt op de weg.

Ik zie het al helemaal voor me dat ik tegen mn vrouw moet zeggen dat de zomervakantei weer niet doorgaat omdat we weer een setje banden moeten vervangen want hij is weer op de 3mm :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Houd "performance per weertype" in dat je daadwerkelijk in de zomer op slicks rondrijd met een setje fourseason achterin voor als het regent, and 's winters op winterbanden rijdt met een setje M+S?

Is het wel significant om zoveel geld, tijd en energie te investeren in het verbeteren van de remafstand van de auto? Hoeveel meter win je ongeveer door 3 tot 5k in het onderstel te investeren?
Het zou mij namelijk niks verbazen als de veiligheid meer bepaald wordt door jouw eigen gedrag, en het gedrag van overige weggebruikers.

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat zo'n goede remvertraging in sommige situaties zelfs averechts werkt, zoals bijvoorbeeld in het voorbeeld met "door jou heen remmen". In de theoretische situatie dat een rij auto's op vergelijkbare afstand rijd, en ze plotseling moeten remmen met ongeveer dezelfde vertraging zou een afstand die gelijk is aan de reactiesnelheid plus wat meer voldoende zijn om zonder ongeluk tot stilstand te komen. Als er 1 aanzienlijk harder remt heb je een ongeluk.

Mocht veiligheid écht van zulk groot belang zijn dat je jezelf onveilig voelt dan zou een rolkooi en kuipstoelen met 4-puntsveiligheidsgordels misschien meer opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FastFred schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:43:
[...]

How about no....

Een goede zomerband werkt goed in de zomer. Een goede winterband werkt goed in de winter. Een goede allseason band werkt voldoende in de zomer en voldoende in de winter. Maar een allseason band zal nooit, nooit, nooit beter zijn dan een zomerband in de zomer of een winterband in de winter.
How about yes:
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co...n-VS-Winter-Tyre-Test.htm

Ik zie toch echt enkele keren een allseason winnen.

Wellicht dat de allseason van Michelin niet beter is dan een Michelin PS4 in het droge, maar altijd beter dan een Chinees prul waar 50% van Nederland op rijdt.

Het is niet voor niets dat voor de UK de Michelin Crossclimate als fantastische band genoemd wordt.
Bovendien is bij weinig kilometers een allseason interessant omdat 2 setjes oprijden best lastig kan zijn als je maar 4k per jaar op een setje doet, en bovendien geld kunnen kosten voor opslag, wissel etc.

Achterop de auto van vriendin zat eerst ook een Chinees namelijk Minerva f109. Nog van de vorige eigenaar, voorop had ik al (inbegrepen in de prijs) nieuwe Sportrac5 laten zetten bij aanschaf. Helaas waren die banden niet achterop geplaatst, want dan had ze die 180'er niet mee hoeven maken.

Liever Michelin Crossclimate dan Chinese crap. Ik durf te wedden dat de Crossclimate daartegen alles wint.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mooie bump, na 7 jaar is er nog geen 'beste antwoord' gekozen :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Oh, en nog iets..
Ja ik heb 1 set 'goedkope' banden nu.
Voorop op de Volvo heb ik 'Maxxis Premitra hp5' zitten. Scheelt zo'n €30 per band (205/50/17) en ze komen qua performance goed uit verschillende tests. 1 2

Alleen de slijtage is gigantisch (2x zo snel), waardoor het best een dure koop wordt :+

In dit geval dus 'goedkoop is duurkoop'. Zoals de ADAC vorig jaar al schreef. Die band kreeg een complete afwaardering op slijtage :+ voor de rest was hij top5 materiaal. Zie:
http://www.tyrereviews.co...-R15-Summer-Tyre-Test.htm

Verder 'beste performance per weertype' is best een lastige
Ik heb winterbanden die qua winterse eigenschappen niet zo best zijn. Toyo S954. Wel heeft deze band in droog weer fantastische scores tov andere winterbanden :+. Dus moet ik dan in de winter als het sneeuwt of regent een aparte set Continental TS860 kopen? Als het droog is snel de Toyo's erom. Fuck het is 8 graden (!) Snel de Pilot Sport 4s eronder. Aiiii het regent een beetje dan was de Conti PC6 weer beter toch?!

Hoe gaat dat? Wissel je dan elke keer bij een beetje tegen snel de wielen/banden?

[ Voor 74% gewijzigd door GAIAjohan op 26-04-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:51
GAIAjohan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 15:13:
[...]

How about yes:
http://www.tyrereviews.co...-All-Season-Tyre-Test.htm
http://www.tyrereviews.co...n-VS-Winter-Tyre-Test.htm

Ik zie toch echt enkele keren een allseason winnen.

Wellicht dat de allseason van Michelin niet beter is dan een Michelin PS4 in het droge, maar altijd beter dan een Chinees prul waar 50% van Nederland op rijdt.
Ja, een A-merk allseason band is beter dan Chinese prut zomerbanden. Go figure.

Van jou met je hobbymatige achtergrond in autosport en simracen had ik toch wel iets meer verwacht.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 09-05 16:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Even een paar zaken de wereld uit helpen die schijnbaar erg hardnekkig zijn hier:

1. Er zijn feitelijk GEEN SLECHTE BANDEN te koop in Nederland (of eigenlijk Europa)!!!!!!
Ik kan dat niet vaak genoeg herhalen. Alle banden die verkocht worden dienen getest te worden en moeten voldoen aan Europese eisen. Die eisen gelden voor banden uit Europa maar net zo goed als banden uit China of waar dan ook vandaan.

2. Goedkope merken / banden gebruiken geen inferieure compounds of andere materialen.
Ze voldoen aan de wettelijke en EU eisen. Wat ze wel vaak doen is besparen op threadpatterns en loopvlakken. De sifons in de wat goedkopere banden zijn vaak minder diep waardoor water minder afgevoerd wordt, of ze passen het Dacia principe toe: oudere technologie (threadpattern is gewoon technologie) toepassen waardoor er bespaard wordt op ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Het enige inferieure is dat ze sneller slijten. Maar daar is niets inferieurs aan, dat heeft te maken met de compound samenstelling en dat is gewoon een keuze.

3. Dat een allseasonband scoort altijd slechter dan een zomer- of winterband klopt ook niet. Het ligt aan de bandenfabrikant, de auto en waarvoor je de band koopt. Koop je een band voor echte winterse omstandigheden (bedoel ik 30cm sneeuw + temperaturen ver onder nul, langer dan 2 dagen) dan moet je idd een winterband kopen, maar voor Nederland (en daar wonen we!) is een all seasonband enorm handig en toepasbaar. Dit soort banden doen echt niet onder voor een winterband. Maar dan hebben we het over Nederland. Goede winterbanden presteren beter in de sneeuw qua handling, remafstand en comfort maar wanneer is het hier een winter zoals die in de Alpen is? Ow ja, NOOIT! Onze winter is meer een natte winter en dan komen ineens hele andere eigenschappen om het hoekje kijken dan in enkel sneeuw en ijs...

Wat veel mensen bij goedkope banden vergeten is comfort, want rolgeluid is natuurlijk een ding maar het opvangen van oneffenheden in de weg is een ander. En de wat goedkopere banden hebben de neiging om dat vaak weg te laten. Het karkas is wat stijver, de compound wat harder en de band is dus stugger, geeft evengoed goede eigenschappen maar performed toch op sommige vlakken minder.

Een band heeft altijd een driekhoek aan eigenschappen: rolweerstand, brandstofverbruik en grib (nat). Een derde invloed is comfort, maar die is minder meetbaar. Wil het ene, dan lever je in op het ander, zo simpel is het.

Voorbeeld: In India heeft men banden die zijn knetter hard, ze stoppen ze onder taxi's en ze halen met gemak 150k km. Alleen: ze zijn zo hard dat die taxi's extra geveerd zijn om de weg te absorberen. Dus comfortabel zijn ze niet.

Het verschil tussen duurdere en goedkopere banden is simpel: compound (dus welke rubber compound en additieven worden gebruikt en belangrijker nog waar halen ze die vandaan), technologie (welk threadpattern wordt gebruikt, is dit nieuw, wordt dit ontwikkeld, hoe dan en voor welke markt) en waar produceert men en hoe bekend is het merk.

Voorbeeld Michelin heeft eigen rubber plantages en heeft een heel stuk van de chain in eigen handen, zo is het minder afhankelijk van de wereldmarkt qua prijzen. Maar het produceert in Frankrijk, wat weer een relatief duur land is qua arbeid. De overheadkosten van Michelin zijn door marketing natuurlijk ook significant en daarnaast investeren ze behoorlijk in R&D. Ze verkopen de banden via een dealerorganisatie of eigen retailorganisatie. Al deze kosten vindt je terug in de prijs van de producten.

Een Chinese producent bijvoorbeeld 'koopt' oude ontwerpen van banden die vaak al gecertificeerd zijn, plakken daar hun eigen naam op en produceren deze banden. Ze verkopen enkel via dozenschuivers en groothandelaren met grote partijen. R&D wordt niet gedaan, er wordt slechts gekeken naar wat nodig is en wellicht wordt de compound daar iets op aangepast en verbeterd maar echte innovadie zal uit kostenoogpunt niet gedaan worden. Ook al deze kosten en besparingen vindt je terug in de prijs van de producten.

Needless to say is de Chinese partij dus goedkoper. Is het een slechter product? Nee hoor, maar is het volledig technisch up to date en vol met de nieuwste kennis en kunde zoals het product van - in dit geval - Michelin? Nope, helemaal niet. Kun je uit de voeten met product B, ja hoor. Maar het is niet hetzelfde als product A. En juist daar zit het verschil in.

Een band is een hoogtechnologisch product vergelijkbaar met een smartphone. Tuurlijk werkt die Samsung Galaxy S4 nog, maar is het 't zelfde met dezelfde prestaties als een S8? Nee dat niet. Kun je ermee bellen en appen? Jazeker!

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
FastFred schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:09:
[...]

Ja, een A-merk allseason band is beter dan Chinese prut zomerbanden. Go figure.

Van jou met je hobbymatige achtergrond in autosport en simracen had ik toch wel iets meer verwacht.
Dan nog, die A-merk all season wint schijnbaar soms van een A-merk op droog, of een A-merk op nat. Daarnaast zul je altijd het gebruiksprofiel moeten bekijken, hoe jij een band gaat gebruiken.

En in dat geval kan het dus zijn dat een allseason beter uit de vergelijking komt omdat je toch ook een prijspeil erbij moet halen + praktische bruikbaarheid.

Ik rij bv 30k+ per jaar, moet vaak naar Duitsland. Ik heb dus iets nodig waarmee ik in Duitsland nooit in de problemen kom. Echter bij 30k/jaar is een setje snel genoeg op als je winter/zomer gescheiden houdt.

Dus ik heb een winterset een Zomerset.
Reed ik bv maar 8k per jaar, maar wel veel Duitsland, dan nam ik mooi de allseason, simpelweg uit kostenoverwegingen.

Dan kan ik in de zomer op bepaalde punten weleens iets lastiger hebben, of in de winter. Maar dat is aanpassen.

Terwijl velen dan juist kiezen voor een goedkope Zomerset en een goedkope winterset, waarmee je in beide gevallen op het natte een gevaar op de weg bent, wat je niet bent met bv de Crossclimate.

Het hangt dus helemaal af van je gebruiksspanne.
zwahiel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:12:
Even een paar zaken de wereld uit helpen die schijnbaar erg hardnekkig zijn hier:

1. Er zijn feitelijk GEEN SLECHTE BANDEN te koop in Nederland (of eigenlijk Europa)!!!!!!
Ik kan dat niet vaak genoeg herhalen. Alle banden die verkocht worden dienen getest te worden en moeten voldoen aan Europese eisen. Die eisen gelden voor banden uit Europa maar net zo goed als banden uit China of waar dan ook vandaan.

2. Goedkope merken / banden gebruiken geen inferieure compounds of andere materialen.
Ze voldoen aan de wettelijke en EU eisen. Wat ze wel vaak doen is besparen op threadpatterns en loopvlakken. De sifons in de wat goedkopere banden zijn vaak minder diep waardoor water minder afgevoerd wordt, of ze passen het Dacia principe toe: oudere technologie (threadpattern is gewoon technologie) toepassen waardoor er bespaard wordt op ontwikkeling van nieuwe toepassingen. Het enige inferieure is dat ze sneller slijten. Maar daar is niets inferieurs aan, dat heeft te maken met de compound samenstelling en dat is gewoon een keuze.
Niet geheel eens, en dat laten tests als deze gewoon zien.
16 meter verschil in het natte tussen de Fortuna en de Bridgestone. Dat is gewoon dramatisch én gevaarlijk.

Natuurlijk voldoen ze aan de Europese eisen, maar zulke verschillen zijn wel erg groot.
Verder is bekend dat bv Viking oude treadpatterns van Continental gebruikt. Het is immers een derivaat van Continental. De huidige Viking winterband is vrijwel gelijk aan de Continental ts810 meen ik.

Als laatste zijn testresultaten 'maar' testresultaten. Je kunt iets perfect laten werken op een bepaalde manier en een hoge score op het bandenlabel halen, maar eigenlijk iets heel slechts op de markt brengen. Een hele goede remscore A op nat, maar het gevoel dat je erbij krijgt in bochten is bv beangstigend.

En laten we Nokian sjoemelgate niet vergeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
De leasemij kiest bij mij altijd Klebér.
Volgens mij is dat een stuk goedkoper, maar gewoon van Michelin.

Een leasemij zal altijd naar prijs en kwaliteit kijken...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18:51
GAIAjohan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:29:
[...]

16 meter verschil in het natte tussen de Fortuna en de Bridgestone. Dat is gewoon dramatisch én gevaarlijk.
Maar ja, geld die slechtste score dan niet als ondergrens waarop oa de 2 sec regel gebaseerd is en de rest als flink veel beter?

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Morelleth schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:35:
[...]

Maar ja, geld die slechtste score dan niet als ondergrens waarop oa de 2 sec regel gebaseerd is en de rest als flink veel beter?
Die onderste heeft een E op het Europese bandenlabel 'remmen op nat'. De laagste score is een G. Het mag dus nog slechter.. verder zit er nogal eens een verschil tussen de labelresultaten en werkelijke testresultaten.

Verder, tja, heel veel merken zijn van andere merken..
Goodyear: Dunlop, Fulda, Sava, Debica, Falken
Continental: Uniroyal, Semperit, General Tire, Barum, Viking, Gislaved
Michelin: BF Goodrich, Kleber, Riken
Bridgestone: Firestone en Lassa
Pirelli heeft Ceat
Vredestein is van Apollo.

Maxxis, Toyo, Hankook, Kumho en Yokohama zijn volgens mij op zichzelf staand.

Chinese merken weet ik niet, dat is toch vaak hetzelfde profiel in een ander merkje maar vaak wel hetzelfde type. Zo is bv de Rotalla F109 en de Minerva F109 exact dezelfde.

//edit: toch even opgezocht
Inter-sprint Banden B.V. 'laat' de volgende 'private' merken maken: Mastersteel, Meteor, Milestone en Tyfoon. Waar precies is mij niet duidelijk.

[ Voor 43% gewijzigd door GAIAjohan op 26-04-2018 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:48

franssie

Save the albatross

Wat ook wel goede betaalbare banden zijn, zijn die van Vredestein onder het Apollo label verkochte banden. Inderdaad zoals @zwahiel opmerkt ook 'proven technology' maar wel uit hun eigen R&D kanaal.

Ik rij zelf op Vredestein Quattracs omdat ik aan een landelijke weg woon (vaak modder etc) maar daar is ook het winterbanden topic vol mee geschreven.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

GAIAjohan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:29:
[...]

Dan nog, die A-merk all season wint schijnbaar soms van een A-merk op droog, of een A-merk op nat. Daarnaast zul je altijd het gebruiksprofiel moeten bekijken, hoe jij een band gaat gebruiken.

En in dat geval kan het dus zijn dat een allseason beter uit de vergelijking komt omdat je toch ook een prijspeil erbij moet halen + praktische bruikbaarheid.

Ik rij bv 30k+ per jaar, moet vaak naar Duitsland. Ik heb dus iets nodig waarmee ik in Duitsland nooit in de problemen kom. Echter bij 30k/jaar is een setje snel genoeg op als je winter/zomer gescheiden houdt.

Dus ik heb een winterset een Zomerset.
Reed ik bv maar 8k per jaar, maar wel veel Duitsland, dan nam ik mooi de allseason, simpelweg uit kostenoverwegingen.

Dan kan ik in de zomer op bepaalde punten weleens iets lastiger hebben, of in de winter. Maar dat is aanpassen.

Terwijl velen dan juist kiezen voor een goedkope Zomerset en een goedkope winterset, waarmee je in beide gevallen op het natte een gevaar op de weg bent, wat je niet bent met bv de Crossclimate.

Het hangt dus helemaal af van je gebruiksspanne.
[...]

Natuurlijk voldoen ze aan de Europese eisen, maar zulke verschillen zijn wel erg groot.
Verder is bekend dat bv Viking oude treadpatterns van Continental gebruikt. Het is immers een derivaat van Continental. De huidige Viking winterband is vrijwel gelijk aan de Continental ts810 meen ik.

Als laatste zijn testresultaten 'maar' testresultaten. Je kunt iets perfect laten werken op een bepaalde manier en een hoge score op het bandenlabel halen, maar eigenlijk iets heel slechts op de markt brengen. Een hele goede remscore A op nat, maar het gevoel dat je erbij krijgt in bochten is bv beangstigend.

En laten we Nokian sjoemelgate niet vergeten ;)
Ja dus? Het verschil is groot, maar hoe groot? Bedoel er zijn gewoon Europese eisen. En daar zitten alle banden altijd positief boven. Dat je in vergelijking met zo'n grafiek die eisen te weinig vindt is iets anders. Maar zelfs op die eisen zit een veiligheidsmarge waarmee ze al rekening gehouden hebben.

Dus ja, wellicht is de remweg harder. Maar 1. de weg waar jij op rijdt is geen testcircuit met volledig nat wegdek, 2 jij rijdt zelf dus die remweg bij jou is altijd korter doordat jij geen volleerde coureur bent. Die testen namelijk die auto's en 3, jouw auto is 9 van de 10 keer anders dan de geteste auto.

Daarnaast vinden tests altijd onder ideale omstandigheden plaats. Dat lezen de meeste mensen als ongunstig voor consumenten maar het werkt ook de andere kant op. De situatie met 3mm water op de weg, zul jij praktisch nooit tegen komen. Dus hoe waardevol zijn die paar meter in die extreme omstandigheden dan om je keuze op te baseren?

Ik zou persoonlijk mijn keuze baseren op handling en niet zo extreem veel op wet braking.

Net zoiets als dat mensen denken dat het geluidsniveau van een band in de auto gemeten wordt, dat is dus ook absoluut niet zo ;)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
zwahiel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:08:
[...]

Ja dus? Het verschil is groot, maar hoe groot? Bedoel er zijn gewoon Europese eisen. En daar zitten alle banden altijd positief boven. Dat je in vergelijking met zo'n grafiek die eisen te weinig vindt is iets anders. Maar zelfs op die eisen zit een veiligheidsmarge waarmee ze al rekening gehouden hebben.

Dus ja, wellicht is de remweg harder. Maar 1. de weg waar jij op rijdt is geen testcircuit met volledig nat wegdek, 2 jij rijdt zelf dus die remweg bij jou is altijd korter doordat jij geen volleerde coureur bent. Die testen namelijk die auto's en 3, jouw auto is 9 van de 10 keer anders dan de geteste auto.

Daarnaast vinden tests altijd onder ideale omstandigheden plaats. Dat lezen de meeste mensen als ongunstig voor consumenten maar het werkt ook de andere kant op. De situatie met 3mm water op de weg, zul jij praktisch nooit tegen komen. Dus hoe waardevol zijn die paar meter in die extreme omstandigheden dan om je keuze op te baseren?

Ik zou persoonlijk mijn keuze baseren op handling en niet zo extreem veel op wet braking.

Net zoiets als dat mensen denken dat het geluidsniveau van een band in de auto gemeten wordt, dat is dus ook absoluut niet zo ;)
Als het goed is knalt bij de remweg je ABS er wel in. Daar hoef je geen volleerde coureur voor te zijn, en ik verwacht eigenlijk dat bij de tests ook gewoon op de ABS wordt geremd. Anders heb je immers weer verschillende parameters. En ja, dan zijn er nog wel verschillende auto's, maar het zal vrijwel allemaal fwd zijn. Daarnaast zal een band niet spontaan een andere max grip level hebben, en dus eerder blokkeren oid. Enige wat dan de situatie kan verbeteren/verergeren zijn 1. Het ABS systeem of 2. gewichtsverdeling van de auto.

En hoe groot is het verschil? Nou schijnbaar 16m bij 80 of 100kmh met hun testauto.. En dan kan dat wel een worst-case test zijn, het is wel de test. Bij een auto die bv zwaarder is aan de achterkant zijn de verschillen kleiner. Bij een auto die zwaarder is aan de voorkant worden de verschillen groter.

De situatie met 3mm water op de weg zal in NL met ZOAB niet gauw voorkomen, in Duitsland is dat anders gok ik. Ook binnen Nederlandse steden ben ik weleens stukken asfalt tegengekomen waar centimeters water op lagen ;).
Voor de handling hebben bandentests tegenwoordig vaak een 'subjective'-rating. Omdat iets bv heel snel kan zijn op bepaalde limieten, maar zeer oncomfortabel. Dus de rondetijd kan beter zijn, maar minder 'lekker' en 'veilig'. En dat is (zie je ook steeds meer) een belangrijke graadmeter. Hoe veiliger het aanvoelt, hoe beter.

Qua geluid zit je eigenlijk niet eens alleen met decibellen, maar ook met toonhoogte/ruis. Sommige banden kunnen bij mij echt mijn tinnitus triggeren. Ik snap daarom die rating sowieso niet echt. Met name die V-profiel banden zijn een drama wat dat betreft.
En waarom het geluid buiten de auto boeit, snap ik al helemaal niet :+ Dus waarom die rating überhaupt van belang was voor de EU is voor mij een grote vraag.

Maargoed, de rating is dan ook een 'ecolabel' en daarmee is al genoeg gezegd over de veiligheidsaspecten ervan :).

Aangezien juist handling erg autoafhankelijk is, is dat weer een lastig puntje om jouw banden op te baseren nav tests. Hoewel ze het ook proberen bij tests.

Dusja handling is zeker belangrijk, maar hoe weet je of dat voor jouw auto geldt?
Remweg is eenvoudiger qua tests, zolang ze maar continu op dezelfde manier testen.

OVerigens heb ik ervaring met bepaalde Chinese banden die ik niet graag zou willen delen: 70pk niet aankunnen bij wegrijden op nat asfalt bv..De overgang naar destijds Vredestein Sportrac5 op mijn 206 was gigantisch

[ Voor 18% gewijzigd door GAIAjohan op 26-04-2018 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik zou al die bandentests ook niet als heilig beschouwen. ADAC/ANWB doen wel echt hun best om er een objectieve test van te maken door bijv. met anonieme personen bij verschillende handelaren banden te kopen. Maar het blijft een test met een beperkte selectie aan bandenmaten, en je hebt geen flauw idee of een fabrikant dezelfde compounds en constructie gebruikt voor een andere maat.

En bijv. voor dat europese bandenlabel wordt echt wel enorm gesjoemeld. Nokian heeft het 2 jaar terug zelfs toegegeven. En dat is een A-merk europees merk. Kun je nagaan wat die chinezen doen. Die zijn echt niet gek.
Die chinese banden in mijn ervaring zijn de eerste paar duizenden kilometers wel goed, maar ze blijven niet tot de slijtagenokjes dezelfde grip behouden, zoals A-merken dat vaak wel doen.
Maar een A-merk zegt ook niet alles, want mijn gloednieuwe Conti Ecocontacts zouden het goed moeten doen in de regen (A of B label) maar die hebben dan echt geen grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op donderdag 26 april 2018 @ 18:34:
<>.De overgang naar destijds Vredestein Sportrac5 op mijn 206 was gigantisch
Grappig hoe dat kan verschillen (hangt waarschijnlijk af van de belasting dus gewicht van de auto) - ik heb vorig jaar een 2de hands Volvo V70 gekocht met juist die banden, gelijk er Vredestein Quatrac5's onder laten zetten omdat ik niet wegkwam zonder slippende banden bij het minste of geringste vuil op de weg. Ik durfde er bijna niet fors mee te remmen zo glad voelden ze. Dat waren zo goed als nieuwe banden, de bandenboer mocht ze houden om door te verkopen en die was er blij mee.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 27-04-2018 00:05 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:05:
[...]

Grappig hoe dat kan verschillen (hangt waarschijnlijk af van de belasting dus gewicht van de auto) - ik heb vorig jaar een 2de hands Volvo V70 gekocht met juist die banden, gelijk er Vredestein Quatrac5's onder laten zetten omdat ik niet wegkwam zonder slippende banden bij het minste of geringste vuil op de weg. Ik durfde er bijna niet fors mee te remmen zo glad voelden ze. Dat waren zo goed als nieuwe banden, de bandenboer mocht ze houden om door te verkopen en die was er blij mee.
ik vraag me eigenlijk af of de Sportrac5 wel in de juiste maat + load index verkrijgbaar is voor de V70..
Op mijn C30 heb ik ze ook gehad (ivm vorige eigenaar), maar dat was met verkeerde (te lage) load index.

Voor een V70 lijkt me de Ultrac cento of de opvolger Ultrac Satin een veel betere keuze. Voor de Sportrac5 zal de eisen van de V70 echt in de bovenste regionen zitten waarin die band geleverd wordt.. en je ziet ook dat bepaalde profielen in bepaalde maten niet werken. Of op bepaalde voertuigen..

Op de Ypsilon van vriendin zit nu 4x Sportrac5 in 185/55/15. Dat is echt dikke prima.
Op de 206 had ik 195/45/16, ging ook prima.
Op de C30 had ik 205/50/17 met load index 89, waar Volvo 93 wil, overigens niet echt problemen gehad.

Maar als je dan naar tests kijkt waar de Sportrac5 in zat, zie je ook dat hij piekt bij een breedte van 185..

Op de C30 heb ik nu zoals gezegd Maxxis Premitra hp5 voorop, die slijten gigantisch. Achterop zit nu Vredestein Ultrac Satin (met juiste load index), en die zal ik ook weer nemen als de Maxxis'en weg zijn. Waardoor er eindelijk 4 dezelfde banden op zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 27-04-2018 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:29:
[...]
ik vraag me eigenlijk af of de Sportrac5 wel in de juiste maat + load index verkrijgbaar is voor de V70..<>
Het zat er wel op, maar misschien heb ik het verkeerd onthouden - dit is de foto die ik nam om de maat te onthouden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YZDLhxrdVvoWrkHtdOO0cNpi/full.jpg

Helaas staat het type er niet op maar bandje gleed alle kanten op, en dat ben ik niet gewend van Vredestein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:57:
[...]

Het zat er wel op, maar misschien heb ik het verkeerd onthouden - dit is de foto die ik nam om de maat te onthouden

[afbeelding]

Helaas staat het type er niet op maar bandje gleed alle kanten op, en dat ben ik niet gewend van Vredestein.
Aan het lettertype te zien is dit de Ultrac Cento ;).
De Sportrac5 heeft de maat in 'normale' letters klein op het binnenste deel.
De Ultrac Satin ziet er qua zijkant heel anders uit.

Dus Ultrac cento

[ Voor 13% gewijzigd door GAIAjohan op 27-04-2018 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:10:
[...]

Aan het lettertype te zien is dit de Ultrac Cento ;).
De Sportrac5 heeft de maat in 'normale' letters klein op het binnenste deel.
De Ultrac Satin ziet er qua zijkant heel anders uit.

Dus Ultrac cento
ah dank! Blij dat ik ze vervangen heb in iedere geval ;)

de quattracs doen het in ieder geval prima onder de V70 en de Dacia Duster.

Ik zoek nog banden voor mijn Ford Transit Camper (Nugget) en die van de Austin Healey mogen ook wel eens vervangen worden.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 27-04-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
Voor een camper zou ik gewoon bestelwagenbanden zoeken, en heel erg letten op de load index..
Max aslasten even opzoeken dus sowieso..

Voor een classic zijn er enkele opties, al zul je daarvoor tevergeefs zoeken naar een bandenlabel. Banden die bedoeld zijn voor auto's vóór 1990 hebben geen label nodig :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

franssie schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 00:57:
[...]

[afbeelding]

Dat zijn idd geen Sportracs nee, bij Sportrac staat de maat onder op de velgbescherming. Dit zijn idd Centro's. Oude zo te zien ook nog maar ik kan de dot code niet zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 01:43:
Voor een camper zou ik gewoon bestelwagenbanden zoeken, en heel erg letten op de load index..
Max aslasten even opzoeken dus sowieso..
De winter / zomer / 4s discussie is daar denik ik nog niet losgebarsten?
Voor een classic zijn er enkele opties, al zul je daarvoor tevergeefs zoeken naar een bandenlabel. Banden die bedoeld zijn voor auto's vóór 1990 hebben geen label nodig :P.
1967 oid haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 02:26:
[...]

De winter / zomer / 4s discussie is daar denik ik nog niet losgebarsten?
Jawel, kijk bv maar eens op de site van Vredestein ;). De Comtrack is in alle smaakjes leverbaar ;). Al denk ik dat allseason best handig kan zijn op kampeerterreinen.
[...]

1967 oid haha.
Vredestein Sprint Classic is misschien wel in jouw maat beschikbaar. En ziet er tijdsperiode correct uit. https://www.vredestein.nl...inder/tyres/product/3/990

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 27-04-2018 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:38
zwahiel schreef op donderdag 26 april 2018 @ 16:12:

Inderdaad. De zogenaamde kenners hier die het maar over veiligheid hebben... alsof iedereen altijd de grens van zijn of haar auto en of banden opzoekt en iedereen op een circuit rijdt.

Als je gewoon een beetje normaal rijdt en je rijgedrag afstemt op de (weers)omstandigheden dan zijn de goedkopere banden nog steeds prima in staat hun werk te doen. Als we daar nou eens mee beginnen met zijn allen en niet al bumperkleverd met hoge snelheden door woonwijken of klaverbladen scheuren, is er op het gebied van veiligheid pas echt winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 16:47
Qua rij eigenschappen merk ik tussen goedkope banden of de wat betere banden eigenlijk geen verschil. Wat ik wel merk is dat er een enorm gat is wat betreft slijtage. Bij een A-merk band, zoals Michelin of Continental doe ik zo'n 60dkm met de voorbanden, en zo'n 120dkm(!) met de achterbanden, terwijl ik een B-merk doorgaans tussen de 20dkm en de 40dkm kaal rijdt.

Vanaf daar is het gewoon een rekensom of ik voor A of B merk ga, en afhankelijk van hoelang ik van plan ben in een auto te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Goedkope banden is net als goedkope medicijnen.

Wie heeft hier liever goedkope medicijnen? :+

Als je je zorgen maakt over de houdbaarheidsdatum van de banden: elke dag wisselen met parkeerrichting zodat alle banden evenveel UV-straling opvangen. Maar overdekt parkeren is beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Steven.w schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 18:12:
[...]

Inderdaad. De zogenaamde kenners hier die het maar over veiligheid hebben... alsof iedereen altijd de grens van zijn of haar auto en of banden opzoekt en iedereen op een circuit rijdt.

Als je gewoon een beetje normaal rijdt en je rijgedrag afstemt op de (weers)omstandigheden dan zijn de goedkopere banden nog steeds prima in staat hun werk te doen. Als we daar nou eens mee beginnen met zijn allen en niet al bumperkleverd met hoge snelheden door woonwijken of klaverbladen scheuren, is er op het gebied van veiligheid pas echt winst te behalen.
Klopt ten delen. Wat ik al zei ze zijn niet onveilig maar de duurdere merken zijn simpelweg veiliger..

Wat ik al schreef over r&d geldt voor goedkopere merken gewoon minder. Meer wat oudere techniek in de producten. Zoals al gezegd is hier slijten ze sneller. Dus dat betekent dat ze in de compound bijvoorbeeld geen of weinig silica gebruiken. Of andere technologieën die gebruikt worden in de binding van de compound, die zullen ze niet gebruiken of kunnen gebruiken. Dat zie je dus terug in de slijtage. Die is hoger.

Ik zou wel oppassen voor winterbanden of all season banden van bedrijven in landen die geen relatie hebben met landen waar het sneeuwt of dat klimaat heerst. Het is een beetje gek dat een Afrikaans merk een winterband uit zou brengen als t geen ervaring heeft met het concept sneeuw ;)
Meestal zijn dat oude banden van andere merken. Op zich geen probleem maar er is altijd een reden waarom er nieuwe productlijn is en in de bandenindustrie is dat veelal geen marketing. Zo ver zijn ze daar nog lang niet!

Pagina: 1