Macbook Air nu kopen (Lion/hw update/etc?)

Pagina: 1
Acties:
  • 1.147 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo,
Ik maak hier maar een combinatie topic van, heb namelijk een aantal vragen en een hoop advies nodig.

Mijn keuze ligt vast bij de MB Air 11''. Lekker dun en weegt minder dan niks, dus makkelijk op de motor mee te nemen. Qua specificaties ruim genoeg voor waar ik 'm voor ga gebruiken (Informatica studeren, vooral internet, wat code rammelen en veel streamen, muziek en films, vanaf NAS). Gamen doe ik niet aan. Verder sluit ik er thuis gewoon een kb + muis op aan. Op school heb ik geen last van die kleine toetsen, ik kan ook goed overweg met m'n netbook nu. Scherm is ruim voldoende, heb geen groot scherm nodig voor internet en voor films kijken komt er een mooi 22'' scherm aan de muur te hangen waar ik gewoon met VGA naar MiniDisplay m'n Macbook aan hang.

Nou mijn vragen.
Ik ga van de zomer ergens (eind juli, begin augustus) het speelgoed kopen, tenminste, dat ben ik van plan. Maar soms op internet zie ik van die vage topics of nieuwsberichten dat er een geüpdate versie ergens herfst/oktober 2011 komt. Nou twee of drie maandjes wacht kan ik echt wel. Maar goed, dat moet ik dan wel (vrij) zeker weten, anders zit ik voor niks te wachten en kan ik blijven wachten tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen. Ik ben dus iemand die het niet erg vind om met iets rond te lopen dat een jaartje (of twee) oud is, maar ik ga niet iets kopen waarvan volgende maand een veel mooiere versie van uit komt. Is er enige gronding voor deze geruchten of kan ik met een gerust hart van de zomer een MB Air kopen?

Zoals ik al zei, ik wil een NAS opzetten. Hier een paar schijven in pleuren, klaar.
Dit systeem wordt hoogstwaarschijnlijk ingericht met FreeNAS, daar heb ik hele goeie ervaringen mee op Windows en met verbinden via DLNA. Werkt dit net zo mooi onder OSx als onder Windows? Het liefst heb ik gewoon mijn NAS schijven als aparte schijven in het overzicht met al mijn schijven. Ik neem aan dat dit allemaal mogelijk zal zijn.

Dit alles gaat overigens plaatsvinden in m'n nieuwe appartementje, dat helemaal uitgeleefd is, en ik met m'n vader lekker zelf ga opknappen (morgen de sleutel). Dit geeft dus de kans om alles perfect aan te leggen zoals stroomvoorzieningen en netwerkbekabeling. De NAS krijgt een simpel gigabit kaartje met een mooie kabel er naar toe vanaf het premium Ziggo router (Sitcom WL-351, hebben we nu hier ook en bevalt gewoon goed, ook voor streamen en wifi gaat ook lekker). De router komt direct na het modem, dus alles zal in de woonkamer zitten. Mijn werkplek waar (als ik thuis ben) m'n mooie nieuwe laptopje altijd zal staan zal tegen de zelfde wand zijn met hooguit een meter van de router verwijderd. Nu is de vraag, die router kan geloof ik 320 of 480 Mbps pompen, gaat mij Macbook, het wifi (die ene meter) of de HDDs de verbinding (via de router) met het NAS belemmeren? Maw, kan mijn MB dan gewoon 320 of 480 Mbps aan stel dat dat ooit gehaald zou worden. Of de SSD het aankan in de MB maakt me niet zo veel uit, als de wifi module het maar aan kan. Zal die meter waarover draadloos wordt verzonden ook nog invloed hebben op de 50 Mbps die de muur binnen komt van Ziggo? Hier thuis, op de derde verdieping waar de router in de kelder staat, haal ik namelijk van de 40 Mbps maar 19 Mbps in slechte tijden..

Ik weet dat een update naar Lion maar iets van drie tientjes zal kosten voor één licentie, maar dat scheelt toch drie tientjes als ik twee weken wacht bijv. Dus is hier ook al iets over bekend?

Tips, adviezen, etc, alles is welkom!
Gr. Thomas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

• Het toetsenbord op MBA's is verdacht niet-klein. Ik heb een teringhekel aan die kleine toetsenbordjes van netbooks, maar op de 11" MBA kan ik prima typen.

• Aangaande een hw-update: als er iets is, dan is 't geen update van de cpu en/of gpu en wellicht een prijsverandering in de SSD opties. Niets heel spannends op zich. Of je daar op wilt wachten moet je zelf weten. Ik zeg altijd: als je een nieuwe laptop nodig hebt, niet moeilijk doen (of MWSF/WWDC moet de week erop zijn.)

• MacBooks doen 300Mbps 802.11n.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Met Cyber: het toetsenbord op de MBA is niet kleiner dan het toetsenbord op de MBP of de losse toetsenborden van Apple (m.u.v. functietoetsen).

Tot Apple iets officieel aankondigt, valt er weinig concreter over te zeggen dan de MacRumors Buyer's Guide.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 15:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

CyBeR schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:48:
• Het toetsenbord op MBA's is verdacht niet-klein. Ik heb een teringhekel aan die kleine toetsenbordjes van netbooks, maar op de 11" MBA kan ik prima typen.

• Aangaande een hw-update: als er iets is, dan is 't geen update van de cpu en/of gpu en wellicht een prijsverandering in de SSD opties. Niets heel spannends op zich. Of je daar op wilt wachten moet je zelf weten. Ik zeg altijd: als je een nieuwe laptop nodig hebt, niet moeilijk doen (of MWSF/WWDC moet de week erop zijn.)

• MacBooks doen 300Mbps 802.11n.
Je bedoeld dat er wel een CPU update komt lijkt me? De CPU in de huidige air zo best oud (2009 dacht ik) en kan prima vervangen worden door een mooie i3 oid.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Ik had hetzelfde met m'n Macbook Pro toen ik hem bestelde. Het was toen al bekend dat Snow Leopard er kwam. Apple hanteert dan meestal een vastgestelde periode, heb je jouw Macbook in die periode gekocht dan krijg je gratis de OS update toegestuurd (Moet je deze wel aanvragen).

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:02
Pixeltje schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:53:
[...]

Je bedoeld dat er wel een CPU update komt lijkt me? De CPU in de huidige air zo best oud (2009 dacht ik) en kan prima vervangen worden door een mooie i3 oid.
...wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. i3's zijn niet bepaalt zuinig en vreten de accu leeg, wat juist niet het idee van een netbook is. er komt eerder een zuinigere CPU in. Misschien wel een i3, je weet het niet, maar dan zal dat een wel erg gedowngrade model zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pixeltje schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:53:
[...]

Ik stel dat die er eventueel zou kunnen zijn, niet waaruit die zal bestaan. Ik vermoed echter dat je eerder een C2D met een hoger toerental gaat zien dan een i3 of nog hoger. De Air bestaat niet om de performance, die bestaat om klein en licht te zijn, en lang met de batterij te doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
naarden 4ever schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:55:
[...]

...wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren. i3's zijn niet bepaalt zuinig en vreten de accu leeg, wat juist niet het idee van een netbook is. er komt eerder een zuinigere CPU in. Misschien wel een i3, je weet het niet, maar dan zal dat een wel erg gedowngrade model zijn.
Gelukkig is de Air geen netbook. Er zal dus een CPU inkomen die volgens Apple voldoende power biedt, anders hadden ze er wel een Atom ingestopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-04-2011 17:58 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:02
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:57:
[...]

Gelukkig is de Air geen netbook. Er zal dus een CPU inkomen die volgens Apple voldoende power biedt, anders hadden ze er wel een Atom ingestopt.
CyBeR schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 17:57:
[...]

Ik stel dat die er eventueel zou kunnen zijn, niet waaruit die zal bestaan. Ik vermoed echter dat je eerder een C2D met een hoger toerental gaat zien dan een i3 of nog hoger. De Air bestaat niet om de performance, die bestaat om klein en licht te zijn, en lang met de batterij te doen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:49
Ik zou nog even wachten: http://www.macrumors.com/...-airs-set-for-next-month/

De volgende generatie MBA zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. Thunderbolt is een zekerheidje op een nieuwe MBA en waarschijnlijk komt er een low-voltage i5 processor in het volgende model wat meer processorkracht zal leveren. Waarschijnlijk moet je wel iets inleveren op de grafische performance.

De huidige MBA heeft nog een Core 2 Duo processor. De productie hiervan is (nagenoeg) gestopt en Apple kan niet eeuwig met een voorraadje doen, ik gok op een nieuwe MBA vóór september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Wow.
Zoveel nuttige reacties in zo'n korte tijd.

300 Mbps. Dat gaan mijn schijven niet halen gok ik, dus zal dat geen probleem zijn.

Die Lion update binnen zoveel tijd is inderdaad netjes van Apple. Daar hoef ik het dus niet voor te doen, anders kost het maar 30 euro.

Interessant Brm-G. Zou wel mooi zijn een nieuwere processor.

Zou wel snel zijn oktober 2010 vorige variant en in juni 2011 al weer een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Wachten op een nieuwe Air zou ik niet doen...Het kan goed zijn dat je nog een half jaar moet wachten op de volgende update terwijl er dan (bijvoorbeeld) enkel een Thunderbolt-poort bijkomt. Het enige waar ik een beetje zou kijken is op de Macrumors Buyers Guide, dat is een begin maar zeker niet 100% betrouwbaar.

Gewoon kopen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
In Juni zou inderdaad snel zijn, maar in oktober vorig jaar was de MBA hard toe aan vervangen, die kwam er met mooie upgrades; een nieuw design, beter scherm, standaard SSD, en een andere Core 2 Duo processor.

Het probleem was dat eind oktober de nieuwe generatie intel core iX processors (Sandy Bridge) nog niet beschikbaar was. De eerste generatie intel core iX processors zouden qua processor wel leuk zijn maar er zou dan flink moeten worden ingeleverd op de grafische prestaties. Met de sandy bridge processors zijn de grafische prestaties wel up-to-standard en de ultra-low-voltage sandy bridge processors zijn dus een goede optie.

De upgrade aan de MBA zal relatief klein zijn, zoals hierboven een nieuwe generatie processors en een Thunderbolt aansluiten die ondertussen geïntroduceerd is.

Juni komt denk ik wat vroeg maar 3e kwartaal van het jaar lijkt me waarschijnlijk.
filenox schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:49:
Wachten op een nieuwe Air zou ik niet doen...Het kan goed zijn dat je nog een half jaar moet wachten op de volgende update terwijl er dan (bijvoorbeeld) enkel een Thunderbolt-poort bijkomt. Het enige waar ik een beetje zou kijken is op de Macrumors Buyers Guide, dat is een begin maar zeker niet 100% betrouwbaar.

Gewoon kopen dus. :)
De macrumors buyersguide is gebaseerd op de gemiddelde tijd tussen releases. Omdat er slechts 3 generaties MBA hiervoor zijn geweest is dit gemiddelde niet heel erg betrouwbaar. Ook zie je dat er twee relatief korte periodes zijn geweest en één hele lange periode tussen de refeshes. De buyersguide is slechts een indicatie en wordt naar mijn inziens pas betrouwbaar na 10+ refreshes.

Mijn gok blijft staan op een update in het 3e kwartaal.

[ Voor 33% gewijzigd door SquareOne op 26-04-2011 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
Ik heb em ook een week geleden gekocht. (13" model weliswaar)
En totaal geen spijt van gehad. Het is een ontzettend fijne machine. Dit is tevens ook mijn eerste Mac, en dus ook een grote gok, heb mijn Quad core Windows laptop hiervoor weggegeven, en ik zeg je, dat was het waard.
Ik hoef helemaal niet meer anders, en al die tijd geen Windows machine meer aangeraakt. Ik wisselde vaak af tussen Windows en Linux, maar toen was het meer dat ik Windows gebruikte vanwege bepaalde apps die alleen onder Windows draaiden. Maar voor deze apps heeft OSX een alternatief, en zoals Photoshop, die miste ik het meest op Linux, en die is native voor OSX. (Dito voor het Microsoft Office pakket, Open Office zuigt alles)

En ja, ik ben een absoluut tevreden OSX gebruiker, en weet nu wat mijn volgende PC erbij wordt. Mijn Windows PC ook verkocht trouwens, gebruikte ik sowieso al niet, maar er komt ook een desktop Mac bij :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de MBA niet direct vandaag nodig hebt gewoon zou ik even wachten. Je schrijft zelf ook al dat je wel wilt wachten tot augustus. Wellicht krijg je dan voor dezelfde prijs als nu er 4GB intern voor ipv 2 en 128 GB SSD ipv 64. En een iets snellere processor met daarnaast nog lightpeak/thunderbolt. Omdat een Macbook vrij lang mee kan gaan is het niet raar te wachten op deze specs. Bovendien is de Air wat lastig uit te breiden (alleen de SSD).

Heb je nu per se een laptop nodig dan moet je gewoon nu kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Elk jaar updated Apple een iProduct.
Dat wil zeggen: Januari/Febuari een nieuwe Mac Pro,
iPad in Maart - Mei
Waarschijnlijk deze maand een nieuwe iMac,
Juni - Juli een nieuwe iPhone
Setember een nieuwe iPod Touch,
In de herfst een nieuwe MacBook pro, air.

En dan ben ik alsgoed is niks vergeten. :)
Dus je wacht zeker niet op niks! Gewoon 3 maanden wachten.
Zelf zit ik al 1 maand te wachten op de iPhone 5. iPhone 4 verkocht. :(

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
GamerGames schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:58:
Elk jaar updated Apple een iProduct.
Dat wil zeggen: Januari/Febuari een nieuwe Mac Pro,
iPad in Maart - Mei
Waarschijnlijk deze maand een nieuwe iMac,
Juni - Juli een nieuwe iPhone
Setember een nieuwe iPod Touch,
In de herfst een nieuwe MacBook pro, air.

En dan ben ik alsgoed is niks vergeten. :)
Dus je wacht zeker niet op niks! Gewoon 3 maanden wachten.
Zelf zit ik al 1 maand te wachten op de iPhone 5. iPhone 4 verkocht. :(
iPhone 5 wordt waarschijnlijk pas eind van het jaar... (Als je de laatste geruchten moet geloven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 22:05:
Als je de MBA niet direct vandaag nodig hebt gewoon zou ik even wachten. Je schrijft zelf ook al dat je wel wilt wachten tot augustus. Wellicht krijg je dan voor dezelfde prijs als nu er 4GB intern voor ipv 2 en 128 GB SSD ipv 64. En een iets snellere processor met daarnaast nog lightpeak/thunderbolt. Omdat een Macbook vrij lang mee kan gaan is het niet raar te wachten op deze specs. Bovendien is de Air wat lastig uit te breiden (alleen de SSD).

Heb je nu per se een laptop nodig dan moet je gewoon nu kopen.
Het spijt me maar je raaskalt.
Zolang apple geen update aankondigt zal er niks goedkoper worden, en het lijkt me raar dat ze samen met de iphone de nieuwe macair gaan aankondigen.
Ik denk dat je voor de nieuwe mac air niks meer mag verwachten dan:
Langere batterij, 11 inch 7 uur, 13 inch wellicht 10..
Een betere C2D, want zeg nou zelf een air koop je niet voor photoshop etc...
en heel misschien een ssd update, en obvious thunderbolt erop..

Ik kan niet wachten tot volgende week krijg ik die van mij eindelijk ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Dr.Z
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 16:33
Macrumors Buyers guide

Hier heb je ongeveer een indicatie hoelang een product cycle van Apple producten duurt.
Zitten er niet vaak naast. Apple consistentie _/-\o_

Basically all electronics are powered by magical smoke. I know this because I've seen the smoke escape, and then things don't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 18:37
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:10:
[...]

Zolang apple geen update aankondigt zal er niks goedkoper worden, en het lijkt me raar dat ze samen met de iphone de nieuwe macair gaan aankondigen.

Photoshop e.d. gaat allemaal perfect op de Air hoor :) ik gebruik het zelf ook op mijn werk, alles op mijn werk doe ik op mijn Air, incl. iOS development enzo, en daarnaast grafische ontwikkeling enzo. Enige wat ik een klein beetje jammer vind is dat simpele spellen als Portal en Sims 3 niet te spelen zijn. (Allebei net te traag) Is geen must natuurlijk, maar is wel es geinig om een game te spelen op een ultra portable laptop. In de Tweakers.net hadden ze het bij de review van deze Air erover dat Portal uitstekend te spelen is, maar met alle specs op z'n laagst is de game nog traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 11:49

DeluxZ

Livin' the good life

Een update naar Lion is niet maar een paar tientjes. Van Leopard naar Snow Leopard was maar 3 tientjes omdat het maar een relatief kleine update was. Lion is een grotere update en kan ook 129 (geloof ik dan Leopard was) kosten. Kan de moeite waard zijn om op te wachten.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 13:57
Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 23:10:
[...]

C2D is nu echt zo achterhaald.. Zeer waarschijnlijk dat er de nieuwe low-voltage SB-processoren in komen... Maar wanneer? tsja, meeste Macs zitten op een cyclus van 9 maanden, dus dat zou dan juli worden. Overigens verwacht ik dat het een stille update gaat worden en geen keynote-update...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Omdat we hier niet doen aan 'wat moet ik kopen?' topics, en ook niet aan 'moet ik nu kopen of wachten op <insert gerucht>?' topics, en ook niet aan geruchtentopics in hun algemeenheid (expliciete uitzonderingsgevallen daargelaten), lijkt het me vrij logisch dat dit topic op slot gaat.

1. Niemand kan beslissen wat de TS moet kopen
2. De TS moet zelf beslissen of ie wel of niet wil wachten op Lion
3. De retail-prijs van Lion is nog niet bekend. Afgaande op Snow Leopard zou 29 euro aannemelijk zijn, afgaande op alle OSX releases ervoor is 129 euro aannemelijker. Wat het uiteindelijk wordt weten we pas als Apple het aangekondigd heeft.
4. Specs van nog te releasen Apple produkten zijn soms wel enigszins te destilleren uit roadmaps van toeleveranciers (zoals Intel), maar niet meer dan dat. Totdat Apple een produkt of upgrade officieel aankondigt is het koffiedik kijken en kunnen we hier hooguit met z'n allen de daily digest van Macrumors gaan papegaaien, en dat schiet niet op. Lees dan gewoon Macrumors.

Kortom: dit topic gaat dicht.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.