Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik zit met een probleem met ons draadloos netwerk. Sinds een week of 2 is de performance echt dramatisch gedaald.

De spec:

Internet: Ziggo alles in 1 extra 120Mb
Modem: Motorolla SBV5121E (nieuw modem komt eraan voor de volle snelheid)
Router: Cisco Linksys WRT120N

Deze combinatie draaide al jaren in ons studentenhuis zonder opmerkelijke problemen. Ik haalde via wifi een stabiele 2.3MB/s met downloaden. En aangezien het oude motarolla modem niet sneller verkeer kan doorgeven (ook via draad 2.3MB/s) was de snelheid dus optimaal, voor de huidige configuratie(nieuw modem werd zsm opgestuurd door ziggo).

Maar nu sinds een twee weken is de snelheid helemaal gekelderd, we praten hier over 10kbs ofzo. Deze snelheid heb ik gemeten door via newsservers grote linux distro's te downloaden. Via de Ziggo newsservers als mede de Lightning Usenet servers. Maar ook de snelheid gewoon internet verkeer, streams en dergelijke zijn niet te harden. Maar als ik mijn laptop aansluit via een draad dan is de verbinding weer de volle 2.3MB/s. Er is helemaal niets veranderd aan de router, afgezien van tientalle reboot's om te proberen de snelheid weer normaal te krijgen.

Ik heb een 30minuten de snelheid op een grafiekje gezet:
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/netwerk%20verkeer_small.jpg

Je ziet dat de snelheid echt totaal nergens meer te bekennen is. De toppen in de grafiek is 2.3MB/s de dalen zijn zo'n 30kb/s tis dus echt triest.

Volgende test: signaal sterkte ten opzichte van de rest van de buurt
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/signaal%20test_small.jpg

Zoals jullie zien is er een duidelijk verschil tussen mijn netwerk (de rode) en de rest, dus ik neem aan dat storing niet echt het geval kan zijn.

Hoe kan het nu dat van het een op het andere moment onze router denkt, naja heb er geen zin meer in. Er is gewoon niets veranderd en de draad die in de router gaat levert gewoon een constante 2.3 MB/s af.

Ik zou heel graag inloggen op de router om de settings te checken maar helaas, inloggegevens zijn kwijtgeraakt en niemand weet meer wat ze zijn. Een reset zou kunnen, maar er is nergens op de Ziggo site te vinden wat je moet instellen in je router. Maar goed als dat nodig mocht zijn komen daar hopelijk ook wel uit.

Iemand ideen hoe dit probleem kan opgelost worden?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:32

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat je router aan het afsterven is, hoe oud is het ding al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
Waarom zet je de router niet op kanaal 1, daar zitten veel minder netwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
@Allure:
Ik gok een jaartje of 2-3 maar ik woon er nog niet zo lang dus ik weet het niet presies.

@Nielson
Ik zou het liefst de router op kanaal 3 zetten, daar zit niemand, maar ik kan helaas niet inloggen op de router.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Je kunt die router gewoon resetten, voor Ziggo hoef je er eigenlijk niets op in te stellen tegenwoordig.
Gewoon de WAN kant van de router via DHCP laten configureren door het Ziggo modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Laatst online: 18-12-2024
Nevermind, niet goed gelezen.

[ Voor 75% gewijzigd door wasted247 op 26-04-2011 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
@jimbo123
mooi dat ga ik eens proberen.

@wasted247
Jep, geregeld al alleen getest, ook andere huisgenoten hebben er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:31
MenN schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:11:
@Nielson
Ik zou het liefst de router op kanaal 3 zetten, daar zit niemand, maar ik kan helaas niet inloggen op de router.
Dat is niet altijd handig, ivm de overlapping van de kanalen kun je beter 1, 6 of 11 aanhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-09 18:20
Nielson schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:18:
[...]
Dat is niet altijd handig, ivm de overlapping van de kanalen kun je beter 1, 6 of 11 aanhouden.
Normaal gesproken misschien wel maar in dit geval zijn op al deze kanalen al netwerken aanwezig dus zou kanaal 3 niet verkeerd zijn lijkt mij!...

The one you cant see...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
en toch zou ik hem op 1zetten.
ivm overlappende kanalen idd.

nu zijn er 6netwerken die kunnen storen. op kanaal 1 maar 1 =]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 16:36

d-Frag

74% completed

Op channel 3 heb je met een beetje pech storing van kanaal 1 en 6 (zie plaatje).
Afbeeldingslocatie: http://davidwills.net/cmit265/Images/Wi-Fi_channels.png

Zeker als je nu op channel 6 problemen hebt is er een vrij grote kans dat er ergens in de buurt een wireless router met teveel vermogen staat te zenden.

Betere oplossing: de Wrt160n heeft volgens mij een auto-channel optie...

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Gewoon een misbaksel dat routertje. Natuurlijk ook niet snel genoeg voor de toekomstige 120Mbps overigens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Okeej ik heb de router gereset, was inderdaad een eitje, gewoon even het modem aan en uit zetten en tada weer internet. Helaas is de situatie niet erg verbeterd. Het blijft een verbinding met pieken en dalen, alles behalve betrouwbaar, maar nu is er wel toegang tot de settings console van de router, iemand nu nog ideeen welke settings ik kan langslopen?

Wireless settings
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/wireless%20basic%20settings.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/wireless%20advanced%20settings.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door MenN op 26-04-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 10:01

Foamy

Fulltime prutser

Tsja, zolang je op een kanaal met zoveel andere mensen blijft zitten zul je last van (ver)storingen blijven houden.... Wat hierboven al werd gezegd: zoek een ander kanaal (bijv. 1 of 3, liefst 1) op.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:55
Ten eerste, firmware update: http://www.linksysbycisco.com/NL/nl/support/WRT120N/download
Instelling:
Channel width: 40MHz only
Wide Channel weet ik geen opties van...
Standard Channel: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
d-Frag schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:50:
Op channel 3 heb je met een beetje pech storing van kanaal 1 en 6 (zie plaatje).
[afbeelding]

Zeker als je nu op channel 6 problemen hebt is er een vrij grote kans dat er ergens in de buurt een wireless router met teveel vermogen staat te zenden.

Betere oplossing: de Wrt160n heeft volgens mij een auto-channel optie...
Veelgebruikt plaatje wat helaas een verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid, en waar mensen dus verkeerde conclusies uit trekken.

Andere kanalen dan 1/6/11 zijn wel degelijk een goede optie in veel gevallen.

De clou? Het plaatje geeft alle wifi stations die je ontvangt op de wifi kanalen een bepaalde positie op een gelijke sterkte weer. Dat is wel handig en versimpeld, maar natuurlijk helemaal niet de werkelijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Okeej de nieuwste firmware zit erop en de settings zijn als volgt
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/1900448/Tweakers.net%20plaatjes/wirreless%20settings.JPG

Maar ook dit allemaal heeft niet geholpen, de verbinding is nog steeds erg crappy. Nog steeds pieken en dalen. Ik begin sterk te indruk te krijgen dat de fout misschien ergens anders ligt.

Zou Windows 7 de boosdoener kunnen zijn? Onwaarschijnlijk, want bedraad zou ie dan ook slecht moeten presteren.

Heeft iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
Testen met een andere router.

[ Voor 73% gewijzigd door hansvk op 28-04-2011 08:04 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Hier heb ik mijn verbinding stabiel gekregen met 20MHz channel width. Nadeel is dat het een negatief effect heeft op de maximale bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Wat voor draadloze adapter gebruik je? Op mijn TP-Link router haal ik met een TP-Link 300N USB adapter zo'n 240Mbit, terwijl ik met een interne PCI adapter, maar zo'n 50Mbit haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
De band waar het wifi in zit kan meerdere storingsbronnen bevatten dan alleen andere wifi routers.
Dect, magnetron, draadloos tv signaal doorzend setje, garage deur openers, etc.

Ofwel, je kijkt nu alleen naar andere wifi netwerken, maar dat hoeft het probleem niet te zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Heb gister de router op G only gezet, en tot nog toe werkt het weer. Aangezien ons oude modem toch niet sneller kan dat 2,3 MB/s is het niet erg, helaas als we op volle snelheid gaan draaien zal ik toch een oplossing voor de N variant moeten verzinnen. Maar tot die tijd doet het netwerk het weer, raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 13:25
2,3 MB/s is zo ongeveer max van G, wil je meer dan zul ja naar N moeten gaan ;) (draadloos dan hea)

Overigens volgens smallnetbuilder, kan deze router 'maar' 90 mbit routeren, dus die 120 ga je nooit halen met deze ;)

Dingen die je nog kunt checken;
- Andere router
- Andere pc/laptop (het kan natuurlijk zijn dat je wifi kaartje aan het sterven is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Laatst precies hetzelfde meegemaakt bij een klant. De buren bleken een nieuw draadloos huisalarm te hebben wat alle WiFi netwerken in de buurt wegdrukte. Dual band router op de 5 GHz band was de oplossing. Linksys WRT320N.
Pagina: 1