Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 22:22

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Ik heb een 6-tal HP E2910al switches te configureren. Ik had van te voren het plan al helemaal uitgedacht, maar nu bij de uitvoering van de configuratie loop ik tegen wat onduidelijkheid op.

Situatie-schets:
Elke switch zit aan de volgende switch middels 2 netwerk-kabels, samengevoegd tot een static LACP trunk. Switch 6 zit weer gekoppeld aan switch 1, zodat een ring ontstaat. Op elke switch staat spanning tree aan (commando spanning-tree, default instellingen). Switch 1 is de stack-commander, maar dit is uiteraard alleen maar op beheer-niveau. Op alle switches is een serie statische vlan's aangemaakt en die zijn allemaal aan de trunks gekoppeld.

Versimpelde weergave: 1=2=3=4=5=6=1

De ring was een praktische keuze: geen enkele switch mocht ervoor zorgen dat de rest van het netwerk onbereikbaar zou worden en door de afstand en indeling van het pand was een dubbele ring logischer dan een dubbele ster. Het soort en aantal switches is tot stand gekomen door wensen en budget van de klant, hier valt inmiddels ook niks meer aan te veranderen.

In de ATG guide van HP staat alleen een stuk over MSTP, maar er wordt maar weinig uitgelegd over de preciese werking van STP, er wordt ook niks over diameter uitgelegd. Sowieso wordt er in de overige handleidingen van de 2910al weinig ingegaan op STP. Nu weet ik wel dat deze primair niet bedoeld zijn als "core" switch, maar in feite functioneren switch 1 en 2 beide als "core" vanuit de MER (en tevens als switch voor werkplekken, SAN en servers), de rest komen straks verspreid over een fabriekshal te hangen, de normale patchkabels worden dan vervangen door GBIC's en glas.

Als alle bekabeling zit aangesloten krijg ik niet de indruk dat een bepaalde link disabled wordt door STP. Ook het lostrekken van een willekeurige link lijkt geen vertraging te geven. Hoe bepaal ik nu of STP werkt en waar kan ik eventueel verbeteringen in mijn design toepassen (zaken als GVRP gaan voor mij nu nog net even te ver)?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt hier wel gebruik gemaakt van STP of is het al RSTP ?

Ik bedoel: er zijn STP afgeleide die geavanceerder zijn waardoor het netwerk zo goed als geen last ondervindt van een interrupt .

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2011 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
De switch ondersteunt voor zover het duidelijk wordt zowel STP, RSTP als MSTP. Helaas verwijst in dit geval de ene handleiding naar de andere, dus echt veel wijzer wordt ik hier niet van. De getting started guide verwijst naar de management en config guide (MCG). Hierin zit alleen een troubleshoot-appendix die over STP spreekt en verder wordt verwezen naar de advanced traffic management guide (ATG) waarin eigenlijk alleen MSTP besproken wordt.

Her en der wordt nog wel melding gemaakt van STP commando's voor de CLI, maar dat verschaft ook al niet veel meer info, behalve dat de priority aangepast kan worden (default 4).

Ik geloof dat dit het meest-veelzeggende stukje is over STP dat ik kon vinden, maar dat staat onder het hoofdstuk port-trunking:
Spanning Tree: 802.1D (STP) and 802.1w (RSTP) Spanning Tree operate as a global setting on the switch (with one instance of Spanning Tree per switch). 802.1s (MSTP) Spanning Tree operates on a per-instance basis (with multiple instances allowed per switch). For each SpanningTree instance, you can adjust Spanning Tree parameters on a per-port basis. A static trunk of any type appears in the Spanning Tree configuration display, and you can configure Spanning Tree parameters for a static trunk in the same way that you would configure Spanning Tree parameters on a non-trunked port.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

HP switches maken standaard gebruik van MSTP, maar je moet dit wel aanzetten met het commando spanning-tree (heel creatief). Met het commando sh spanning-tree kun je de status zien van spanning-tree.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Zoals gezegd heb ik het commando spanning-tree al gebruikt. Dat je hiermee MSTP aan zet is niet uit de handleiding op te maken, te meer omdat ze beschrijven dat je MSTP specifiek moet designen en implementeren.

Ik zal in de loop van de week als ik weer bij de switches kan eens kijken wat ik te weten kan komen over hoe de STP nu in elkaar steekt.

Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden met switches in een ring? Trucjes om inter-switch verkeer te optimaliseren? Voor het inter-VLAN verkeer komt er nog een firewall aan te hangen.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik geef de switch die voornamelijk vlan 5 doet aan als spanning tree root voor vlan 5. En vergeet niet dat de switch met het hoogste revisie nummer qua spanning tree/vlan zogezegd de baas is. Dat als je een nieuwe switch in het netwerk zet, Dat nummer resetten.Anders kan je rare dingen voorhebben.(bij cisco toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:17:
Ik geef de switch die voornamelijk vlan 5 doet aan als spanning tree root voor vlan 5. En vergeet niet dat de switch met het hoogste revisie nummer qua spanning tree/vlan zogezegd de baas is. Dat als je een nieuwe switch in het netwerk zet, Dat nummer resetten.Anders kan je rare dingen voorhebben.(bij cisco toch)
Je haalt VTP en STP door elkaar volgens mij? :)

Anyway. Je kunt bij STP en RSTP per VLAN aangeven wie de rootbridge is van de spanning-tree. Bij MST werkt dat per instance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ethirty schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:04:
Als alle bekabeling zit aangesloten krijg ik niet de indruk dat een bepaalde link disabled wordt door STP. Ook het lostrekken van een willekeurige link lijkt geen vertraging te geven.
Wellicht is dat omdat de link niet daadwerkelijk gedisabled wordt, hij wordt slechts geblokkeerd voor verkeer uit bepaalde VLANs. (MSTP kan een Spanning Tree per vlan doen.) MSTP convergentie is ook vrij snel overigens (seconden).
Hoe bepaal ik nu of STP werkt en waar kan ik eventueel verbeteringen in mijn design toepassen (zaken als GVRP gaan voor mij nu nog net even te ver)?
overal 'show spanning-tree' doen en de output bestuderen. Daar zal vanzelf een link tussen staan in 'blocking' mode.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Het was even wat puzzelen, maar met show spanning-tree heb ik het uiteindelijk gevonden. Nu maar eens kijken hoe ik van de normale STP kan overstappen naar MSTP. Als ik dat een beetje slim inregel krijg ik effectief een 4Gb glasring 8)

Nu is het alleen eerst wachten tot de glasparen gelast zijn in de nieuwbouw. 4 dagen voor 20 patchpunten, klinkt alsof dat niet zo heel snel is :/

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

is er een switch waar de servers aanhangen? Als dat het geval is dan zou ik er in ieder geval zorgen dat de de MSTP root is zodat clients altijd het kortste pad hebben naar die servers.
Pagina: 1