Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voorraadbeheer (mutaties/inname/uitgifte) hoe in te richten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.402 views

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:00
Graag zou ik met jullie van gedachten willen wisselen over onderstaande situatie.

Ik werk op een opleidingsafdeling. Er lopen hier meerdere instructeurs rond en 1 magazijnbeheerder. De magazijnbeheerder heeft overigens meer taken en is dus niet de hele dag in het magazijn aanwezig.

Op de afdeling is een magazijn met 2 type producten: verbruiksartikelen (VER) en gebruiksartikelen (GEBR).
Van VER is een handvoorraad aanwezig (denk aan potloden, pennen, schriften ed.) hieruit kunnen instructeurs pakken wat ze nodig hebben.
GEBR is op basis van uitleen. Wederom kunnen instructeurs deze items (denk aan beamers, schermen, kisten met lesbenodigheden, ed.) uit het magazijn halen, echter, deze dienen op een bepaald moment weer retour te zijn zodat anderen erover kunnen beschikken.

1,5 jaar geleden was er amper registratie van bovenstaande. Dit leverde tekorten op bij de VER items en vermissingen bij de GEBR items. Ik heb toen snel een simpel (wellicht niet echt briljant..) systeem ingevoerd met een formulier waarop VER items opgeschreven worden bij het meenemen en bruikleenbewijzen voor de GEBR items. Vrij houtje-touwtje.

Helaas gaat bovenstaande vaak niet goed. Bruikleenbewijzen worden niet of onduidelijk ingevuld en GEBR items worden vaak niet op de afgesproken datum geretourneerd (lopen we weer te zoeken), of op de verkeerde plaats terug gezet. Daarnaast is het bijwerken van de VER-voorraad vanaf het ingevulde papiertje nou is ook niet echt briljant en loop je als je dit even laat liggen soms achter de feiten aan.

Er is al een keer een bijeenkomst geweest met de instructeurs om ze te wijzen op het correct in-/uitschrijven van alles (hebben ze zelf alleen maar baat bij), maar dit wordt niet gedaan.

Ik ben nu op zoek naar een manier om dit beter te gaan doen. Enkele ideeën:
- Magazijnbeheerder hele dag aanwezig en bezig met inname en uitgifte. 100% controle dus, zou briljant zijn, maar dit gaat helaas niet gebeuren.
- GEBR items uitrusten met barcode en uit- en in laten scannen (makkelijker dan half formulier invullen, dus wordt het gedaan?)
- GEBR items met kleur markeren en overeenkomstig gekleurde vakken maken in de stellingen (hierdoor instucteurs ‘dwingen’ om alles op de goede plek terug te zetten)
- VER items barcode welke al op het item aanwezig is laten uit-scannen en zo voorraad bijhouden + signaal afgeven bij minimum voorraad (wederom makkelijker dan een formulier invullen en daarnaast super simpel om voorraden bij te houden)

Nu weet ik zelf echter goed dat ik me niet op m’n 1e ideeën moet blind staren. Helaas komt er weinig input vanuit de instructeurs. Ben benieuwd of jullie nog oplossingen hebben. Let wel, er is niet veel geld beschikbaar, denk maximaal 1000 euro. Daarnaast kan ik niet programma’s van derden zomaar installeren en ben ik zeer waarschijnlijk gebonden aan een oplossing binnen het Office pakket.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 22:00
Klein schopje en mocht het onderwerp in een verkeerd forumsectie staan dan hoor ik het natuurlijk graag.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien een leuk idee om het magazijn maar 1-2 uur per dag open te doen, zo kan er altijd een magazijnmeester aanwezig zijn.

• Marko_J
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-10 11:48
Verbruiksartikelen lijken me het probleem niet. Dat is een kwestie van regelmatig de voorraad controleren en op tijd aanvullen.

De vermiste gebruiksartikelen zijn natuurlijk wel een probleem, en kosten veel meer. Brengt een simpel cameraatje (met opslag en bewegingssensor) hier geen uitkomst?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
* sypie neemt een aanloopje en trapt 'm weer aan.

Ik zit er over na te denken om zoiets in mijn lokaal te maken. Vaak komt het voor dat gereedschap niet opgeruimd wordt, kapot aan de kant gelegd wordt (niemand heeft ooit iets stuk gemaakt in de klas...) en dat verbruiksartikelen maar semi-oneindig gepakt worden. Hierdoor kan het voorkomen dat leerlingen misgrijpen omdat er niks meer voorradig is.

Er is een Raspberry Pi welke hiervoor ingezet kan worden. Een muis, toetsenbord en scherm zijn er ook nog wel. Op school zijn nog een aantal plug-n-play barcodescanners.

Ik zoek hiervoor een systeem dat óf een lokaal programma is óf een webbased systeem is. De Raspberry Pi kan z'n eigen site wel hosten.

Er zijn een aantal manieren van input geven vereist:
* USB-barcodescanner
* Muis
* Toetsenbord
* USB druppel-lezer (NFC)

Verder zou het moeten voldoen aan een paar "eisen"
* De druppel kan aan een persoon worden gekoppeld
* Gebruiksartikelen die weer terug moeten komen kunnen makkelijk achterhaald worden (voorraad klopt dus 100%)
* De voorkant van het systeem moet niet te ingewikkeld in elkaar zitten, leerlingen uit de eerste en tweede klas moeten er mee kunnen werken
* Het moet stand-alone kunnen draaien (geen netwerk aanwezig in de ruimte waar het moet komen)

Ik heb een aantal pakketten gevonden welke als POS kunnen worden ingezet. Hier zit doorgaans alleen uitgifte in en geen inname.

Ik ben heel benieuwd wat er mogelijk is op dit gebied.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Doe me, en jezelf, een plezier en start een nieuw topic. Deze draad is te oud.
Je schrijft ook dat je al aantal pakketten gevonden hebt. Bespreek die kort in je op; maakt t topic interessanter. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.