Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-04 21:59
Topic title says it all. Dat ding maakt zoveel herrie tijdens gamen op vol scherm (beide GPU's worden dan pas gebruikt) dat 't is alsof er een vliegtuig in de buurt laag vliegt. Tijdens "windowed" gamen zwakt 't al wat af maar zelfs dan is het duidelijk hoorbaar.

Hoe maak je zo'n ding stiller zonder meteen honderden euro's uit te geven aan waterkoeling etc. ? Ik ben namelijk echt ontzettend blut en dat gaat de komende maanden niet veranderen :X

Ik heb al;
1. De kaart opengemaakt en alle stof verwijderd, de kaart is nu ietsje koeler.
2. Handmatig de fan snelheid aangepast met Ati Catalyst. Dat werkt dan een tijdje goed, maar dan wordt ie toch weer te warm dus dan krijgt íe een "boost" met de fan op 100%, waarna hij weer teruggaat naar mijn gestelde waarde, en dat dan om de zoveel seconden. Nog irritanter dus.

Het was voor het warme weer hier in NL al moeilijk te harden maar nu dus nog eens schepje er boven op. De computer hoeft echt niet geluidsloos te worden maar dit is te debiel voor woorden. Ik zit nu dus al een aantal jaren met dit ding en ik ben er zó aan gewend dat ik er zelfs doorheen slaap maar soms zijn d'r van die momenten dat ik het op de een of andere manier niet meer kan negeren dus ik wil nu eindelijk wel eens een oplossing. En dus mag dus niet meer dan enkele tientjes kosten want meer heb ik niet :<

Is er niet een soort van geluidsdemper om de hele pc te plaatsen, of wordt ie dan juist weer te warm? Wat d'r in zit is overigens;
1. Standaard cpu koeler van amd (van m'n voormalige phenom II als ik me niet vergis) <- Deze is ook wat luid! Soort van fluitend geluid maakt ie. zelfs na aanbrengen nieuwe koelpasta
2. Standaard fan op de achterkant van de behuizing
3. Koeler op de HD 4870 x2 (De x2 versie van de kaart dus, niet tweemaal een HD4870)

Iemand een oplossing? Waterkoeling is zoals gezegt dus echt véél te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:22

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Stilte is inderdaad iets wat je inlevert als je voor een dual GPU kaart kiest, naar mijn idee zijn er ook geen goede dual gpu kaarten. Ik heb er zelf tenminste nog nooit een voorbeeld van gezien.
Een van de weinige opties die je hebt met een dual gpu kaart is waterkoeling wat in dit geval geen optie is dus zou ik kijken naar een dikke luchtkoeler als deze.
Verder zou je misschien nog kunnen kijken naar de airflow in je kast maar dat zal ben ik bang niet al te veel soelaas bieden.

[ Voor 13% gewijzigd door BGB4rn op 26-04-2011 00:44 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 22:10
kun je niet nog een paar fans in je kast bijplaatsen ? welke kast heb je ?
of misschien een grotere fan plaatsen bovenin je kast? dat kan vaak wel ene hoop helpen. en ook zo'n gpu koeler waar BGB4n het over had kan een oplossing zijn

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Kast is een CooMaster Centurion 5 Silver ATX
http://www.superbiiz.com/...CACT5BS/CA-CACT5BS_LG.GIF

Geen plek voor nog een fan :<

Dit zijn mijn temperaturen, ze lijken me wel ziekelijk hoog dus miss. is 't ding gewoon aan 't einde van zijn leven? Kan me namelijk niet herinneren of ze altijd zo hoog waren (Bij het spel RIFT);

IDLE -> 82 Graden, 1800RPM
CHARACTER SELECT [Pre-Login] -> 98 Graden, 4000RPM
PLAY -> 94 Graden, 4100RPM
CHARACTER SELECT [Post-logout] -> 94 Graden, 5000RPM
EXIT -> 82 Graden, 1800RPM

Volgens mij wordt 'ie echt té heet op de een of andere manier. Kan me niet voorstellen dat dit standaard is.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1410&pageID=5791

Deze reviewer heeft hem idle op 36 graden zie ik :X Waar kan dit aan liggen? Ik heb 't stof er al uitgehaald na de kaart helemaal uit elkaar geschroefd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Die temps lijken me best realistisch aangezien het een dual GPU kaart is, daarnaast is het bekend dat de 48xx heet kon worden. Als ik jou was zou ik gewoon de Artic Accelero kopen voor deze 4870X2.

succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Vind het toch maar vreemd dat de kaart bij die persoon op idle met 100% fan speed 36 graden is, en bij mij ook met 100% fan 56 graden. 20 graden scheelt toch een hoop. Maargoed er zijn natuurlijk meerdere factoren dus miss. klopt het idd wel gewoon.

Wat mag ik realistisch gezien van die arctic cooler verwachten qua geluid en temperatuur? Zal zelf even wat reviews etc. zoeken maar is er misschien een algemene opvatting over die dingen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Crankyslap schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 02:29:
Vind het toch maar vreemd dat de kaart bij die persoon op idle met 100% fan speed 36 graden is, en bij mij ook met 100% fan 56 graden. 20 graden scheelt toch een hoop. Maargoed er zijn natuurlijk meerdere factoren dus miss. klopt het idd wel gewoon.

Wat mag ik realistisch gezien van die arctic cooler verwachten qua geluid en temperatuur? Zal zelf even wat reviews etc. zoeken maar is er misschien een algemene opvatting over die dingen? :D
Heb een soortgelijk iets meegemaakt. Mijn GTX280 werd ook te heet (over 100 graden) en met de artic koeler ruim 40 graden lager voor de GPU en 20 voor de VRM's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Die temperaturen zijn voor een videokaart niet ongewoon.

Mijn tips zouden zijn om een beetje te investeren in een betere kast mét fan aan de bovenkant en/of een nieuwe fan voor je videokaart (en doe dan gelijk die cpu ook even). Voor die fans kun je best een model kiezen dat niet top end is, je klokt je kaart toch niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Wat voor verbetering mag ik dan verwachten met een kast met fan aan de bovenkant? Ik zie namelijk in een oogopslag dat die gpu koeler toch niet in de huidige kast gaat passen, totaal geen ruimte boven de gpu en ik heb 12inches nodig volgens een review :X

Ik weet wel héél zeker dat ik geen geld heb voor zowel een nieuwe kast + fan als de gpu fan, dus ik vraag me ten zeerste af hoeveel ik er aan heb?

EDIT: Temperatuur is met de fan op 100% inmiddels gezakt naar 48 graden idle, dus lijkt me normaal gezien 't op m'n kamer erg warm is.

[ Voor 14% gewijzigd door Crankyslap op 26-04-2011 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Crankyslap schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 02:41:
Wat voor verbetering mag ik dan verwachten met een kast met fan aan de bovenkant? Ik zie namelijk in een oogopslag dat die gpu koeler toch niet in de huidige kast gaat passen, totaal geen ruimte boven de gpu en ik heb 12inches nodig volgens een review :X

Ik weet wel héél zeker dat ik geen geld heb voor zowel een nieuwe kast + fan als de gpu fan, dus ik vraag me ten zeerste af hoeveel ik er aan heb?

EDIT: Temperatuur is met de fan op 100% inmiddels gezakt naar 48 graden idle, dus lijkt me normaal gezien 't op m'n kamer erg warm is.
Als je 4870x2 in je kast past dan past de nieuwe koeler ook. Er komt alleen 1 slot bij. Je hebt geen ruimte boven de GPU nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbm_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08-2019
misschien is het makkelijkste nog wel om je kaart te verkopen en een 5870 of iets in die buurt terug te kopen 2ehands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
n0elite schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 02:46:
Als je 4870x2 in je kast past dan past de nieuwe koeler ook. Er komt alleen 1 slot bij. Je hebt geen ruimte boven de GPU nodig?
Hoe bedoel je 1 slot erbij? En ik bedoel echt dat ik letter *geen* ruimte boven de gpu heb, recht boven de kaart zit namelijk zo'n uitsteeksel (god weet wat 't is) van het mobo. En de koeler moet toch boven op de kaart?
dbm_ schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 02:51:
misschien is het makkelijkste nog wel om je kaart te verkopen en een 5870 of iets in die buurt terug te kopen 2ehands
Misschien een laatste optie. Ook al heb ik het vaker gedaan en er nooit moeite mee gehad; Niet zo'n fan van 2e hands dingen kopen / verkopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Crankyslap op 26-04-2011 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Hmm ik weet 't niet hoor, 48 graden op idle met 100% fan is toch niet buitengewoon voor een x2 kaart?

Nogmaals linkend naar deze review; http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1410&pageID=5791

Die persoon heeft 'm op idle en 100% fan op 38 graden, en dat lijkt me toch iemand die het qua airflow enzo wel op 'n rijtje heeft.

Anyway, wat bedoel je met "fan voorin de kast" ? IK snap de positionering dan niet zo goed want er is in mijn kast enkel plaats voor één fan, namelijk aan de achterkant. Bedoel je dan dat ik gewoon een standaard ventilator voor m'n open kast zet? Dat kan namelijk wel, ik dacht alleen dat dat gevaarlijk zou kunnen zijn voor de apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:23
[verwijderd]

[ Voor 89% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
't is vrij donker dus ik hoop dat je genoeg kan zien;

http://img217.imageshack.us/img217/6854/kastc.jpg

Bovenin dus de PSU, met daaronder aan de linkerkant de fan aan de achterkant van de kast, met rechts daarvan de CPU koeling en ruim daar onder dus de kaart. Helemaal rechts, zoals je ziet, een hele hoop ruimte voor dvd-drives en HDD's etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Crankyslap schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 03:08:
[...]

Hoe bedoel je 1 slot erbij? En ik bedoel echt dat ik letter *geen* ruimte boven de gpu heb, recht boven de kaart zit namelijk zo'n uitsteeksel (god weet wat 't is) van het mobo. En de koeler moet toch boven op de kaart?

[...]

Misschien een laatste optie. Ook al heb ik het vaker gedaan en er nooit moeite mee gehad; Niet zo'n fan van 2e hands dingen kopen / verkopen.
Je hebt geen ruimte boven de videokaart nodig. Hij komt er ''onder'' te hangen zoals nu.

Afbeeldingslocatie: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=19205

[ Voor 5% gewijzigd door n0elite op 26-04-2011 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
is het misschien ook geen goede tip om je kabels beetje aan 1 kant te gooien ??

is even klooien maar dat is echt een heel stuk beter en zeker voor je airflow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-08 19:39
wat ik zou doen in dit geval:
1. intake fan plaatsen, past dit niet, dan zorgen dat het gaat passen
2. nieuwe koeler op de GPU zetten, ik heb dit laatst bij mijn eigen 48xx kaart gedaan en het werkt echt goed!
3. nieuwe CPU koeler, hoeft niet zo duur, zoiets als dit: pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

edit: je kabels een beetje beter werkwerken kan ook nooit kwaad

[ Voor 7% gewijzigd door ramonlambal op 26-04-2011 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crankyslap
Ik laat de intake fan even achterwege, kijken hoe ver ik zonder kom (centen knijpen ;D). Ik moet voor zo'n ding namelijk een nieuwe kast kopen want deze is er niet voor geschikt. Gewoon geen plaats voor bestemd, maf hoor :X

Ik kan die koeler voor de HD4870x2 echt nergens te koop vinden. Kan ze alleen vinden voor de nieuwere kaarten en die passen er niet op voor zover ik kan zien >.< Staat niet in de lijst van ondersteunde kaarten iig.

Kabels zal ik dan meteen wat netter wegstoppen zodra ik 't nieuwe spul plaats.

EDIT:
Is dit 'm dan? https://www.afuture.nl/pr.../DCACO-VG15G001-CS__.html

Er staat 4870 tussen, maar niet 4870x2 :X

[ Voor 19% gewijzigd door Crankyslap op 26-04-2011 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:44
Crankyslap schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:53:
Ik laat de intake fan even achterwege, kijken hoe ver ik zonder kom (centen knijpen ;D). Ik moet voor zo'n ding namelijk een nieuwe kast kopen want deze is er niet voor geschikt. Gewoon geen plaats voor bestemd, maf hoor :X

Ik kan die koeler voor de HD4870x2 echt nergens te koop vinden. Kan ze alleen vinden voor de nieuwere kaarten en die passen er niet op voor zover ik kan zien >.< Staat niet in de lijst van ondersteunde kaarten iig.

Kabels zal ik dan meteen wat netter wegstoppen zodra ik 't nieuwe spul plaats.

EDIT:
Is dit 'm dan? https://www.afuture.nl/pr.../DCACO-VG15G001-CS__.html

Er staat 4870 tussen, maar niet 4870x2 :X
beste denk even mailen of bellen naar ze beetje jammer dat dat er niet vermeld word als het voor een singel of dual gpu gaat

http://nl.hardware.info/f...t-koeler-voor-de-HD4870X2
zo kan het ook :P maar ziet er niet uit :S
of zo http://www.flickr.com/pho...in/set-72157605024948882/

[ Voor 3% gewijzigd door NLMarcel194 op 27-04-2011 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die 4870x2 koeler van Arctic is een prachtig ding inderdaad. Je kunt er wel van uit gaan dat je temperaturen een stuk lager komen te liggen. De koeler is echter speciaal gemaakt voor de 4870x2 en wordt helaas nu niet meer gefabriceerd (is EOL). Ik denk dat je het beste even eBay en V&A in de gaten kunt houden.
Pagina: 1