Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 15:57
Hallo,

Ik ben op dit moment een beetje aan het overklokken en rond aan het spelen met voltages en dergelijke op mijn AMD Phenom 2 X4 955BE stepping 3 rev RB-C3.
Echter kwam ik tot de ontdekking dat mijn CPU al bij 1.38V richting de 55 graden gaat op full load (intelburntest voor load, speedfan e.a. voor temperaturen). Ik koel de CPU met een Cooler Master Hyper TX 3 en het geheel bevindt zich in een Antec 300.

Ik kan mij nog vaag herrineren dat ik vroeger makkelijk tot de 1,48V kon komen op 52 graden :S. Enig idee waardoor dit zou komen? Bij mijn 'oude' moederbord werd hij zo warm, maar ik heb een week geleden een nieuw moederbord aangeschaft (Asrock 870 Extreme3) en tegelijk de meegeleverde koelpasta vervangen door Zalman ZM-STG1 koelpasta. Maar het mocht niet baten.

Het gaat trouwens om temperaturen met alle fans op low (std. meegeleverde 140mm boven op low, 2 voor 1 achter 1 zijkant 120mm via een fancontroller op laag, fan van CM Hyper op 40% = 1360 RPM).

Nu gaat de temperatuur wel 5 graden omlaag als ik alles op full zet, maar dat maakt toch zo'n herrie (voor die CPU fan..).

Kan dit komen door een teveel/te weinig aan koelpasta? Eventuele afbeelding van hoeveel het ongeveer moet zijn zijn erg welkom! Of kan er nog een andere reden achter zitten? Processor is pas een jaartje oud. De huidige klok met die 55 graden is trouwens 210*17.

Alvast bedankt voor de hulp!

Edit: Of hoort dit in het Phenom II, Athlon II En Sempron Overclock Topic Deel 4? :X

[ Voor 5% gewijzigd door IceBlackz op 25-04-2011 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 09:58
De omgevingstemperatuur is ook van belang he. En het is nu behoorlijk warm.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlackz
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 15:57
Mjh, mijn aux temperatuur meter is een beetje messed up (67 graden :O).
Harde schijven zijn 25 graden volgens de sensors, dus ik denk dat ik die temperatuur maar als aux temperatuur aanhoudt ;-).
Heeft dat dan werkelijk zoveel invloed (omgevingstemperatuur 5 graden omhoog = cpu temp 5 graden omhoog?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Heeft dat dan werkelijk zoveel invloed (omgevingstemperatuur 5 graden omhoog = cpu temp 5 graden omhoog?)
Wel meer, het heeft namelijk niet zozeer met de omgevingstemperatuur te maken, eerder met het verschil tussen omgevingstemperatuur en de oppervlakte die je wilt koelen. Wanneer dit verschil groter is, vindt er een grotere warmteoverdracht plaats, maar aan relatief warme lucht kan een heatsink moeilijker zijn warmte kwijt, met als gevolg een hogere temperatuur van je componenten.