Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Topicstarter
Ik heb een vraag die al een tijd door mijn hoofd speelt. Ik wil graag een iMac koppelen aan een zeer redelijke stereoinstallatie. Nu wil ik op die stereoset muziek afspelen die ik kies met een iPad. Er staat enkele meters van de versterker een iMac. Nu zijn er een aantal opties (voor zover ik weet) om dit te doen;

Losse pc bij versterker met daarop de media die iTunes draait die ik aanstuur met de iPad.
Sonos ZP90 met een netwerkkabel
Airport express koppelen aan iMac
Een andere verbinding maken tussen stereo en iMac.

Een losse pc lijkt me wat omslachtig.
Een Sonos systeem a 350 euro werkt goed, maar vind ik te duur voor het doel.
De Airport express schijnt een niet zo fantastische DAC te hebben, een losse DAC kopen wordt net zo kostbaar als een Sonos speler

Een andere verbinding;
DAC van iMac gebruiken, maar dan wil ik wel in kunnen stellen dat die kabel enkel gebruikt wordt bij bepaalde programma's, alleen bij iTunes bijvoorbeeld. (hoe?)
USB/Firewire geluidskaart aan iMac koppelen en de iMac vertellen dat deze alleen bij bepaalde programma's gebruikt mag worden. (hoe?)

Aangezien mijn Mac kennis vrij minimaal is, stel ik deze vraag hier, in de hoop dat jullie me op het goede spoor kunnen zetten. Dus, hoe pak ik dit aan? Ik wil muziek kunnen afspelen op een stereoset en die keizen met de iPad, hoe kan ik dit het beste doen wat betreft kosten/gemak/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 09:59

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Een Airport Express is geen optie? Die zorgt hier voor prima geluid, kan niet zeggen dat ik het slecht vind wat er uit komt zetten. Werkt uitstekend, via m'n iPad of iPhone kan ik gemakkelijk de muziek uit m'n iTunes bibliotheek naar de stereo installatie sturen :)

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:22
Ik heb gewoon een optisch kabeltje van m'n iMac naar m'n stereo, werkt prima, kwaliteit is optimaal :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xcalibur schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:16:
Ik heb gewoon een optisch kabeltje van m'n iMac naar m'n stereo, werkt prima, kwaliteit is optimaal :)
Maar hoe kan ik dan instellen dat ik ook de muziek uit de iMac speakers laat komen? Of is het bij optisch zo dat dat parallel gaat? Ik wil eigenlijk bij het afspelen van muziek de iMac kunnen muten terwijl de stereoset gewoon doorspeelt. Als dat het geval is zou ik er voor kunnen kiezen om een eenvoudige DAC aan te schaffen.
Spike_wolf schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:12:
Een Airport Express is geen optie? Die zorgt hier voor prima geluid, kan niet zeggen dat ik het slecht vind wat er uit komt zetten. Werkt uitstekend, via m'n iPad of iPhone kan ik gemakkelijk de muziek uit m'n iTunes bibliotheek naar de stereo installatie sturen :)
Maar sluit je hem dan aan met een 3.5mm stereo naar twee keer tulp-kabel? Of digitaal? Als ik op google zoek op de geluidskwaliteit van een AirPort express lijkt de mening van het gros te zijn, dat het niet bepaald fantastisch klinkt bij gebruik van de analoge uitgang.
(het zou echter bij voldoende kwaliteit een leuke oplossing zijn; draadloos, iPad-bestuurbaar met "remote" en met 80-90 euro net duur te noemen. Het enige nadeel van iTunes/Mac zou zijn dat ik ruim 500 gb zou moeten converteren naar Apple Losless)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 25-04-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Ik heb de AE doormiddel van 3,5mm naar dubbel tulp op de stereo aangesloten, en voor mij werkt dat als een zonnetje. Ik heb hier overigens geen speakers van 3000 euro staan ofzo, en er zullen genoeg mensen zijn die het geluid 'ontzettend slecht' vinden, maar dat hangt grotendeels af van je verwachtingen natuurlijk. Naar mijn mening werkt het prima en ik heb niks te klagen.

Wel is het zo dat het geluid zowel op je iMac als stereo afspelen lastig word!
Gebruik je de internet speakers van de iMac?

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kijk, voor 90 euro kun je natuurlijk geen wonderen verwachten van die AE, maar als er een beter alternatief is hoor ik het graag.
Ik ben bang dat het gebruiken van beide interne luidsprekers en de USB/3.5mm uitgang lastig wordt met software, maar aangezien ik niet op de hoogte ben van de pakketten nam ik het mee in mijn lijstje met opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Gebruik van de interne speakers samen met externe zal lastig worden denk ik.
Twee externe sets zal wel mogelijk zijn, maar intern en extern zie ik zo geen mogelijkheid voor eigenlijk, maar wellicht dat iemand anders daar wat op weet.

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-06 22:49

Flappiewappie

Hier nog meer

Aangezien je een iPad hebt zou je ook eens naar Airfoil kunnen kijken...

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik heb zelf m'n Imac boven staan, en beneden een Apple TV2 en op deze manier kan ik met mijn Ipad of iPhone mijn thuisbibliotheek benaderen en afspelen.

Daarbij 2 opties:

Afspelen van muziek die in mijn thuisbibliotheek staan (iTunes)
Of
Afspelen van muziek die op mijn iPad of Iphone staan via Airplay.

Bij het laatste kan ik dan ook via Ipad/IPhone het volume regelen.

Oja, het werkt perfect, ben ik aan het koken dan via de iPhone even een andere CD opzetten etc. erg
handig, en de kwaliteit is zeer goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Montana op 25-04-2011 19:01 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als je gebruik maakt van Airplay (van Apple zelf) komt er in iTunes (en de iOS app) een nieuwe switch tevoorschijn waar je kunt kiezen uit welke speakers je muziek wil horen. Je kunt dan ook meerdere speakers selecteren. Wat ik dus zou doen is het volgende:

Koop een Airport Express, en hang deze in de buurt van de audio-installatie en verbind deze twee met een digitale audio kabel. (bijvoorbeeld deze.)

Stel de Express en iTunes zo in dat deze elkaar herkennen (zo gepiept), en download vervolgens de Remote app uit de App Store op je iPad.
Koppel de Remote app aan iTunes op je iMac, en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Twylight schreef op maandag 25 april 2011 @ 19:06:
Als je gebruik maakt van Airplay (van Apple zelf) komt er in iTunes (en de iOS app) een nieuwe switch tevoorschijn waar je kunt kiezen uit welke speakers je muziek wil horen. Je kunt dan ook meerdere speakers selecteren. Wat ik dus zou doen is het volgende:

Koop een Airport Express, en hang deze in de buurt van de audio-installatie en verbind deze twee met een digitale audio kabel. (bijvoorbeeld deze.)
Ik kan geen digitaal signaal in de versterker verwerken. Dat moet extern gebeuren. En als ik op de iPad airplay gebruik moet ik de muziek op die hdd hebben staan, maar met >500 gb aan data wordt dat lastig op een 32gb iPad.
Montana schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:59:
Ik heb zelf m'n Imac boven staan, en beneden een Apple TV2 en op deze manier kan ik met mijn Ipad of iPhone mijn thuisbibliotheek benaderen en afspelen.
Voor zover ik kan zien heeft de ATC2 enkel een HDMI uitgang, geen analoge audio uitgang. ATV(1)'s zijn enkel via MP te koop voor over het algemeen te hoge prijzen.

Tot dusver staat de AE nog op 1 vanwege de lage aanschafwaarde, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Niet online
Anoniem: 185410 schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:08:
[...]
En als ik op de iPad airplay gebruik moet ik de muziek op die hdd hebben staan, maar met >500 gb aan data wordt dat lastig op een 32gb iPad.
Nee. De muziek staat op je iMac, je bedient iTunes op je iMac met de Remote app op je iPad.

offtopic:
Wat een zin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf

Spike_wolf

Hij had het meer over wat montana zei over muziek van je iPad afspelen via de AE :)
Maar met Remote werkt het uitstekend, vanaf je iMac afspelen door de AE.
Ik sta er af en toe ook nog van te kijken, dat ik met m'n telefoon de muziek die op m'n computer staat af kan spelen door de stereo in de woonkamer... I love living in the future! :D

Humankind… be both.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fr3z
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-08-2024
Is een Airport Express, in combinatie met een externe DAC niets? Dus dat je de AE koppelt met een Toslink kabel aan de DAC en die verbindt met een RCA kabel aan je receiver. Project heeft bijvoorbeeld hele mooie DAC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het "probleem" is dat ik dan al snel richting de prijs van een Sonos ZP90 ga die meer kan dan een AE en een hele aardige DAC onboard heeft. Anders zal ik eens kijken of ik een AE kan lenen van iemand om zelf te beoordelen of ik het wat vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-06 20:31
Het geluid uit een analoge AirPort Express is wel degelijk goed met een versterker, als je echter meer wilt moet je inderdaad voor een versterker met digitale ingangen of directe ondersteuning voor AirPlay heeft sparen.

Voor mensen die het verschil horen tussen een externe of een interne DAC heb ik ook deze Denon kabeltjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Guru Evi op 26-04-2011 00:06 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:22
Anoniem: 185410 schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:27:
[...]

Maar hoe kan ik dan instellen dat ik ook de muziek uit de iMac speakers laat komen? Of is het bij optisch zo dat dat parallel gaat? Ik wil eigenlijk bij het afspelen van muziek de iMac kunnen muten terwijl de stereoset gewoon doorspeelt. Als dat het geval is zou ik er voor kunnen kiezen om een eenvoudige DAC aan te schaffen.
Als je een stekker in de koptelefoonaansluiting steekt worden de iMac speakers gemute.
Dit is iets hardwarematigs kennelijk, je kunt hier niks aan doen.

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Waarom wil je zo graag audio over je iMac?

Ik zou gewoon een goede 3,5mm-jack naar 2x RCA (tulp) kopen en zo je iMac aan je versterker verbinden. Geen gedoe met AE of AD- of DA-conversie. Geluid is dan prima, gezien je gebruik van een "redelijke stereoinstallatie". Dan kun je alsnog via iPod/iPhone/iPad je gehele iTuneslibrary (op iMac) aansturen.
Verschil in kwaliteit tussen analoog uit de iMac en digitaal via allerlei DAC's ga je pas horen als je gehele hifi-systeem high-end voor elkaar is qua versterker, bekabeling en speakers.
Simpele kabel tussen iMac en versterker geeft prima geluid, is mijn ervaring. Maar, nogmaals, ik snap je verhaal over apart geluid via iMac speakers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De iMac staat niet in dezelfde ruimte als de luidsprekers. Het geluid van youtube/slideshow/etc. moet gewoon over de luidsprekers van de iMac gaan. Echter, als we muziek in de woonkamer willen luisteren wil ik op een of andere manier dat signaal WEL op de stereoset.
(ieders perceptie van highend materiaal is anders, vandaar dat ik het woord aardig heb gebruikt,
ter indicatie; cd speler+versterker+luidspreker +/-9 000 ouderwetse guldens)

De eisen zijn dat het systeem met een iPad bediend kan worden, dat het flacs kan afspelen, betaalbaar moet zijn <200 euro en dat het goed klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:28:
De iMac staat niet in dezelfde ruimte als de luidsprekers. Het geluid van youtube/slideshow/etc. moet gewoon over de luidsprekers van de iMac gaan. Echter, als we muziek in de woonkamer willen luisteren wil ik op een of andere manier dat signaal WEL op de stereoset.
(ieders perceptie van highend materiaal is anders, vandaar dat ik het woord aardig heb gebruikt,

De eisen zijn dat het systeem met een iPad bediend kan worden, dat het flacs kan afspelen, betaalbaar moet zijn <200 euro en dat het goed klinkt.
Volgens mij gaat het laatste een probleem worden het afspelen van Flacs, dat kan sowieso niet met wat ik eerder heb beschreven. Als dat niet waar is moet iemand mij maar corrigeren.

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-06 16:08
(jarig!)
ooit gedacht aan ultraVNC? dat gebruik ik zelf om muziek aan te zetten op m'n kamer en dat werkt erg goed. tenminste als de verbinding een beetje goed is. neem aan dat de iMac bedraad internet heeft
? met de gratis app op je iPad kan je dan je volledige mac besturen en dus ook "gewoon" internetten en zelfs spelletjes als sims, Age of empires en andere zoor spelen. ook kan je dan iTunes fatsoenlijk bedienen i.p.v. met die stomme remote app. ook ben je dan niet gebonden aan iTunes en kan je ook VLC o.i.d gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De makkelijkste, goedkoopste en muzikaal gezien erg aantrekkelijke oplossing is in mijn optiek de oplossing die eerder is voorgesteld:
- iMac/iTunes besturen via je Remote App
- Airport Express digitaal (Toshlink) aansluiten aan je reciever
- Je iMac kan zijn geluid synchroon afspelen met je speakers in de woonkamer

Zelf heb ik de boel hier nu drie jaar draadloos bedient via bovenstaande set-up en aangesloten op een Denon receiver met 4 Kef's vloerstaanders. Jammer genoeg mijn bibliotheek nog niet losless maar geluidskwaliteit is prima te pruimen (ben geen audiofiel maar wel genieter). Het gemak en snelheid zijn wat mij betreft doorslaggevend geweest, ik zal dus zelf voor de "Apple way" gaan ;)

Succes met je keuze!

Edit: Oja, alles is draadloos met elkaar verbonden middels de Airport Extreme ;)

[ Voor 5% gewijzigd door D-Ed op 26-04-2011 22:11 . Reden: router toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 13:23
Een AE met een Toslink aansluiting zou prima moeten werken voor 'de zwaarste audiofiel' aangezien het geluid over AirTunes(Play) Lossless wordt verzonden, zonder kwaliteits verlies. Dus als je een Lossles (ALAC, FLAC) bestand hebt komt ie daar gewoon aan zoals hij op je Mac staat.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:14

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:28:

Ik denk ook aan een Airport Express. Die stuurt de muziek uit iTunes draadloos naar je versterker sturen en de rest van je audio komt dan gewoon uit de iMac. (Hoewel je met bv Airfoil ook andere audio naar je versterker kan sturen).

iTunes is te bedienen met de iPad en kan met een plugin FLAC spelen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een Apple TV gehaald (1e generatie) aangezien daar nog analoge uitgangen voor de audio op zitten en hij is voorzien van een (kleine) interne HDD. Ik ben driftig muziek aan het omzetten van FLAC naar Apple lossless, maar heb het idee dat de ATV1 wat saai/plat klinkt. Heeft een van jullie die ervaring ook? Misschien heb ik ergens een vinkje/optie aan of uit staan die anders moet, maar ik heb hem gereset naar factory setting en EQ uitgezet dus ik neem aan dat dit het beste is. Ik heb het niet over ruis of vervorming, maar klankmatig dat het wat minder leeft/swingt.
Mijn referentie is niet bepaald HiFi-waardig (M-audio audiophile 24/96), maar die lijkt toch anders te klinken. (ook alle EQ's etc uit)

Wie weet hoe ik dit kan oplossen? (een externe DAC lijkt me wat over de top vergeleken met de aanschafwaarde van de ATV)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 185410 op 10-05-2011 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ochoch
  • Laatst online: 21-10-2020
misschien kun je deze eerst eens proberen?

http://www.dpsplugin.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
Die DPSplugin zorgt echt voor een enorm verschil in de kwaliteit van het geluid! Heb 'm zelf ook gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Is dat niet gewoon een luxe loudness? Ben altijd een beetje huiverig van dergelijke stukken software. Daarnaast vraag ik me af hoe een dergelijke EQ toe te passen is op de AppleTV, zie dat niet op de website staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 11:57

Digistorm

tenax moderator pomorum

Anoniem: 185410 schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:24:
Is dat niet gewoon een luxe loudness? Ben altijd een beetje huiverig van dergelijke stukken software. Daarnaast vraag ik me af hoe een dergelijke EQ toe te passen is op de AppleTV, zie dat niet op de website staan?
Als je alleen al denkt aan een losse DAC en ook een externe geluidskaart gebruikt, denk ik niet dat zo'n plug-in iets voor je is. Tenzij je een fan bent van de loudness war.

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

Pagina: 1