Internet zeer traag na nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

• MWH
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-09-2022
Ik heb pas een nieuw moederbord gekocht (ASRock A790GXH/128M, AM2+). Nadat ik de pc opnieuw in elkaar had gezet, bleek alles nog hetzelfde te zijn, maar mijn internet is sindsdien zeer traag. Zo traag, dat alles met betrekking tot internet bijna onmogelijk is. Met name mijn download snelheid is erg langzaam, 5x zo langzaam als de upload snelheid. Ik heb gewoon de juiste drivers geinstalleerd. Ik vermoed dat het aan de onboard netwerkkaart ligt, maar dat is slechts een vermoeden. Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik weet niet veel over dit onderwerp en ik kom er echt niet uit, ik vraag dus om advies !

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 18:57
Verse Windows install?
Heb je het probleem ook in een Linux live cd?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je denkt dat het aan de onboard netwerkchp ligt (onboard kan natuurlijk geen kaart zijn), heb je dan ook al eens nieuwe drivers geprobeerd?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35

D4NG3R

kiwi

:)

Mocht je Windows XP gebruiken: Windows schoon installeren
Mocht je Windows Vista of 7 gebruiken: IIG de juiste drivers installeren, mocht dat niet baten -> Windows schoon installeren.

Edit: En mocht je linux gebruiken dan had je wss allang je drivers geupdate :P .

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 25-04-2011 17:13 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Veel te weinig informatie zoals al is aangegeven. Uitroeptekentjes in apparaatbeheer? Verdachte meldingen in de logfiles?

[ Voor 17% gewijzigd door CaptJackSparrow op 25-04-2011 17:24 ]

• MWH
Met mijn windows lijkt niks mis te zijn (Windows Vista). Ook up-to-date. Het lijkt me persoonlijk zeer onwaarschijnlijk dat het aan windows ligt. Helaas heb ik geen Linux.

Ik had al de juiste drivers, aangezien het moederbord erg veel lijkt op mijn vorige (die is kapot gegaan), maar 'driver updater' vertelde me dat die gedateerd was, waarop ik de nieuwe versie installeerde. Hierdoor veranderde er echter niks merkbaars. Ik dacht ook al aan apparaatbeheer, maar heb echt niks kunnen vinden.

Ik heb mijn pc redelijk schoongemaakt, ook dit maakte geen verschil. Ik vermoedde al dat ik pijnlijk genoeg windows opnieuw zou moeten installeren.

Ik heb er ook een andere voeding (vorige bleek niet goed meer te werken) en geheugen reepjes (vorige werden niet gedetecteerd door mijn nieuwe moederbord) in gezet, maar ik neem aan dat deze niet de oorzaak zijn. Zou een ander moederbord erin zetten kunnen werken, aangezien het probleem ontstond nadat ik er een nieuw moederbord had ingezet? Dit lijkt me echter een absurde oplossing en aangezien ik nogal lig te tobben met het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een pc...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:35

D4NG3R

kiwi

:)

9/10x moet je Windows herinstalleren na vervanging van het moederbord, omdat de chipset en alle andere onboard devices veranderd zijn. Dus ja: De kans is groot dat het aan je windows ligt.

Hoezo is het eigenlijk een probleem dat je dit zou moeten doen? Het kost vrij weinig tijd om Windows opnieuw te installeren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan download je die toch effe. Tig ISO's te vinden die je zo kunt downloaden en op een USBstick of DVDtje/CDtje kan zetten. Dan kun je in elk geval uitsluiten of het aan de hardware of aan de software ligt.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:10
Terw_Dan schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:42:
[...]

Dan download je die toch effe. Tig ISO's te vinden die je zo kunt downloaden en op een USBstick of DVDtje/CDtje kan zetten. Dan kun je in elk geval uitsluiten of het aan de hardware of aan de software ligt.
ja ja :)
Met name mijn download snelheid is erg langzaam, 5x zo langzaam als de upload snelheid.

• Noel
Traag gaat toch ook?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

D4NG3R schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:38:
Hoezo is het eigenlijk een probleem dat je dit zou moeten doen? Het kost vrij weinig tijd om Windows opnieuw te installeren.
Windows installeren is het werk niet. Die 150 of meer software-installaties opnieuw doen houd je alleen wel even bezig.

XP heeft de mogelijkheid tot een 'Repair Install' waarbij er weer een hardware detectie fase wordt doorlopen waarmee alle juiste drivers weer geïnstalleerd worden. Ik begrijp dat Microsoft in zijn onwijsheid heeft besloten dit bij W7 eruit te slopen. Ik heb geen idee hoe dat precies met Vista zit maar ik vrees dat het daarbij ook zo zou kunnen zijn.

Een site die vergeleken met een aantal jaren terug zo langzamerhand wel aardig vervuild is met commerciële troep maar wellicht nog interessante info kan hebben is http://windowsreinstall.com/
Met name mijn download snelheid is erg langzaam, 5x zo langzaam als de upload snelheid.
http://damnsmalllinux.org/

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:33

Tazzios

..

heb je een losse netwerkkaart die je kan proberen? liefst met een ander chip merk.

• MWH
Ik heb intensief gezocht naar een losse netwerkkaart, helaas heb ik die niet.

Ik wist niet dat je met linux kon uitsluiten of het aan de hardware of software ligt, ik zal gelijk kijken hoe mijn internet het doet met linux! Ik neem dus aan dat windows gewoon opnieuw geinstalleerd dient te worden om van het probleem af te komen.

Indien het aan windows ligt (door nieuw moederbord), is het dan ook mogelijk om dezelfde als mijn vorige moederbord te kopen en erin te zetten, in plaats van windows opnieuw installeren? Zover ik weet kost het veel moeite om mijn gegevens infrastructuur weer hetzelfde te krijgen en bovendien moet ik dan 'redelijk' veel opnieuw installereren.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je zou ook TCP Optimizer eens kunnen proberen. Op die pagina staat trouwens ook een wellicht interessante "Vista TCP/IP Patch" en nog een paar andere.

Verder zou je de netwerk 'kaart' in apparaatbeheer kunnen deïnstalleren en opnieuw opstarten waarna deze opnieuw geïnstalleerd zal worden. Je kunt ook zoeken of er voor zowel de oude als de nieuwe netwerkchip speciale utilities zijn die de drivers compleet verwijderen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hij heeft vast nog wel een 2e systeem, of een buurman of een van de tigduizend andere manieren om ergens een file te downloaden.

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
het tooltje hwinfo http://www.hwinfo.com/download32.html vertelt je wat je voor'n hardware in je machine hebt zitten. zoek welke netwerkkaart je hebt (misschien is de chipset anders ook al 'ziet je moederbord er precies zo uit als de vorige') en download de juiste driver van de fabrikant op een slakkengangetje naar je computer.

voer de setup uit van de driver die je net hebt gedownload.

hopelijk is alles vanaf nu in orde.

zo niet, kijk dan eens naar de statuslampjes op de netwerkkaart en op de router. draait hij misschien op 10mbit ipv op 100 of zelfs 1000mbit ? zo ja, dan is er wat misgegaan bij de handshake tussen de beide apparaten. in de driver kun je aangeven of iets handmatig op 10mbit moet staan (kan per ongeluk op die waarde gezet zijn, als failsafe) .. of je hebt een van de pinnetjes omgebogen. kabeltje kapot?

wat zegt je linux ubuntu live cd? snel internet?

• MWH
De driver software lijkt allemaal goed te werken. Ik ben nu nog aan het wachten tot ik met linux kan kijken of internet daarop snel draait. Indien dat het geval is neem ik aan dat ik windows opnieuw moet installeren? Wel zou ik graag willen weten of het in dat geval ook mogelijk is om hetzelfde moederbord als die ik eerst had te installeren in plaats van windows opnieuw installeren, aangezien mijn nieuwe moederbord voor dit probleem heeft gezorgd. Dit zou me veel tijd besparen!
CaptJackSparrow schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:05:
Je zou ook TCP Optimizer eens kunnen proberen. Op die pagina staat trouwens ook een wellicht interessante "Vista TCP/IP Patch" en nog een paar andere.
Zal ik zeker even naar kijken!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Veilige modus met netwerk zie ik hier nog niet genoemd dan wordt er zo min mogelijk geladen en kun je kijken of je internet nog wel fatsoenlijk werkt en kun je het probleem fixen. Meestal zijn het bij zulk soort dingen virusscanners die de boel in de war sturen.

And this !! Is to go even further beyond!!!

Verwijderd

MWH schreef op maandag 25 april 2011 @ 19:51:
Wel zou ik graag willen weten of het in dat geval ook mogelijk is om hetzelfde moederbord als die ik eerst had te installeren in plaats van windows opnieuw installeren, aangezien mijn nieuwe moederbord voor dit probleem heeft gezorgd. Dit zou me veel tijd besparen!
Ik denk dat het je wel veel geld gaat kosten, het eerste wat de winkel zal vragen is of je Windows al opnieuw hebt geïnstalleerd, mocht je zeggen dat je dat hebt gedaan (terwijl dat niet zo is), zullen ze kijken of wat jij zegt echt waar is, dan komen ze er achter dat er niks mis is met het mobo, en krijg jij de onderzoekskosten en gewoon het mobo weer terug.

Dus om die reden omruilen zal niet gaan lukken je zal dus dat mobo moeten kopen, daarnaast heb je natuurlijk ook nog de kans dat er een nieuwe versie van dat mobo dat je eerst had is, met een iets andere chip en dan heb je misschien wel netwerk maar weer andere zaken die niet goed werken.

Mocht je echt heel erg tegen de reinstall opzien kan je natuurlijk ook via apparaat beheer alle netwerk adapters verwijderen, en dan ff je pc opnieuw opstarten vervolgens word je netwerk adapter als nieuwe hardware gezien en met een beetje mazzel werkt de adapter dan wel goed.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2011 22:10 . Reden: ik zei netwerk kaart foei stoute ik ]

• MWH
Het was ook de bedoeling om het moederbord opnieuw te kopen :)

Ik heb de netwerk adapter verwijderd en de pc opnieuw opgestart. Na het inloggen op de pc werd de driver automatisch opnieuw geïnstalleerd. De speedtest gaf als resultaat een ongeveer 2 keer zo snelle download snelheid als eerst, heel vreemd. Ik gebruik nu ook de desbetreffende pc! Ik kan in ieder geval hier posten, maar over het algemeen is het nog steeds erg traag.

Ik moet eerst nog kijken hoe snel mijn internet gaat in Linux.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:04
MWH schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:45:

Ik heb de netwerk adapter verwijderd en de pc opnieuw opgestart. Na het inloggen op de pc werd de driver automatisch opnieuw geïnstalleerd. De speedtest gaf als resultaat een ongeveer 2 keer zo snelle download snelheid als eerst, heel vreemd. Ik gebruik nu ook de desbetreffende pc! Ik kan in ieder geval hier posten, maar over het algemeen is het nog steeds erg traag.

Je zit inmiddels heel veel tijd te besteden aan het repareren van dit euvel. Waarschijnlijk had je in deze korte tijd je computer opnieuw kunnen installeren (eventueel met Win.7 voor goede bibliotheken) en had je waarschijnlijk snel internet gehad en voorlopig weer een goede windows installatie.

Toch nog succes met Linux, maar ik verwacht dat je zult zien dat de snelheid als normaal wordt. Bovendien hoeft het niet lang te duren; ik doe er vaak 5 of 6 uur over inclusief alle programma's en bibliotheken. Een voordeel is dat alles weer up-to-date is en weer een tijdje wat sneller werkt.

Verwijderd

MWH schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 00:45:

Je kan eventueel ook nog proberen om alle andere controllers op de zelfde manier te doen, maar of je Windows installatie daar nou beter van denk ik niet.

Ik denk namelijk niet dat het alleen de Netwerk adapter is die moeilijk doet, je hebt waarschijnlijk heel veel dubbele drivers.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:49
Even offtopic maar:

Ik snap altijd niet dat mensen direct aanraden om je Windows te installeren, ik heb bijvoorbeeld een legale Windows 7 versie erop staan, maar als ik die nu ga herinstalleren is die niet meer legaal.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dylan93 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:05:
Even offtopic maar:

Ik snap altijd niet dat mensen direct aanraden om je Windows te installeren, ik heb bijvoorbeeld een legale Windows 7 versie erop staan, maar als ik die nu ga herinstalleren is die niet meer legaal.
Waarom zou die ineens niet meer legaal zijn ineens? Je hebt toch een licentie aangeschaft??

https://discord.com/invite/tweakers

• Noel
Dylan93 schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:05:
Even offtopic maar:
Dat is onjuist.

Windows op dezelfde hardware = mag je herinstalleren zoveel je wil.
Windows op bijna dezelfde hardware = zal misschien eens vragen om te heractiveren. Desnoods bel je ff met microsoft om te zeggen dat je moederbord gesneuveld is en krijg je een 'nieuwe key'.

Er zit een licentieovereenkomst bij, en die verschilt ook per type van windows (VLK, OEM, Retail,..)

Dus zo simpel als 2de keer installeren = illegaal is het echt niet.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:49
Noel schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:18:
[...]

Dat is onjuist.

Windows op dezelfde hardware = mag je herinstalleren zoveel je wil.
Windows op bijna dezelfde hardware = zal misschien eens vragen om te heractiveren. Desnoods bel je ff met microsoft om te zeggen dat je moederbord gesneuveld is en krijg je een 'nieuwe key'.

Er zit een licentieovereenkomst bij, en die verschilt ook per type van windows (VLK, OEM, Retail,..)

Dus zo simpel als 2de keer installeren = illegaal is het echt niet.
Ik heb een versie van mijn school gekregen welke ik niet kan herinstalleren :), ik weet toevallig dat je Windows XP toen de tijd volgens mij 5x kon installeren.

"Windows op dezelfde hardware = mag je herinstalleren zoveel je wil."

Daar weet ik niks van, dus als ik nu mijn Windows installatie eraf haal en via dezelfde dvd/key opnieuw installeer zou die niet vragen om activatie ?

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:47

hellknight

Medieval Nerd

Windows zal je volgens mij wel vragen om te activeren, maar, als het goed is, bij de activatie herkennen dat deze key reeds eerder op dit systeem geactiveerd is, en dus zonder problemen activeren. Wanneer je het nodige aanpast aan je hardware kan windows moeilijk gaan doen - als je de hardware aanpast zonder reinstall zal windows aangeven opniew geactiveerd te moeten worden, en bij re-install moet je sowieso activeren.Wanneer online activatie weigert, gewoon even Microsoft bellen - die doen zelden moeilijk be her-activatie

Your lack of planning is not my emergency

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 15:25
Ik heb dit ook gehad ..

zet je kaartje eens vast op 10 mb full duplex

en check et dan es

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Pagina: 1