cd recoveren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb hier een aantal cd's liggen met foto's. Deze stammen uit 2000, ik heb toen een aantal fotorolletjes bij de Hema laten ontwikkelen en die zijn door hun ook op cd gezet. Ik kon ze tot een tijdje geleden nog lezen, maar nu niet meer. Met de suggesties uit de FAQ (CD Roller, ISO buster e.d) en met nog veel meer tools van internet kom ik niet verder. Ik kan aan de cd zien dat deze beschreven is (je ziet de track spiegelen in het licht), echter alle tools zeggen dat de cd leeg is. Zo op het oog lijkt de cd wel in orde, ik heb ook wel eens een verroeste cd gehad die er echt niet goed uitzag. Dat is hier niet het geval.
Veel data per cd is het trouwens niet, 1 rolletje @ 36 foto's van onv 1-2 MB :-)

Zijn er nog tools die een cd hardware matig kunnen uitlezen, dwz op 1-speed telkens proberen de tracks te lezen? Veel tools gaan namelijk via het Windows systeem, wellicht dat een tool die direct op de hardware ingrijpt meer succes heeft?

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 25-04-2011 16:34 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vroeger had je blindread, dat ging gewoon kopieren en sloeg corrupte bits gewoon over, ipv gelijk de kopieer actie te stoppen.
Geen idee of je dat nog aan de praat krijgt op een moderne bak, dat ding liep altijd te zaniken over ASPIlayers en ik heb dat enkel onder Win98 en Win2K ooit aan de praat gekregen.

Een andere optie is cloneCD icm een oude Plextor SCSI lezer/fikker, dat wilde vaak ook nog wel om dingen bit voor bit te kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
In meerdere branders leggen.
Plextor en liteon zijn goede lezers.

Nu weet je waarom je backups moet hebben van iets wat je wilt bewaren.
Tegenwoordig is alles digitaal, dus backup is zeer belangrijk.
Veel mensen gaan veel data verliezen omdat ze niet weten hoe slecht alles is waar je iets op bewaard, dus cd, dvd, hard disk etc.
Mooie foto's toch direct laten afdrukken.

Cd en dvd's kun je testen na het branden, zodat ze 100% goed gebrand zijn, ze blijven dan langer goed.
Later kun je cd en dvd ook zo testen of ze nog goed zijn, en dan op tijd een kopie maken.
Kontrole heet, "quality scan", hier is de handleiding te vinden, http://club.myce.com/

Hetzelfde geld voot hd's, hier kun je bijv de hd de oppevlakte kontrolle doen, dan de smart van de hd checken.
Later regelmatig de hd checken op smart, bij veel defecte sectoren, snel een lopie maken.

En altijd geld meerder kopien maken, liefst 3x, zeker als je niet teveel data hebt.
3x omdat als je 1 kopie op je pc hebt en 1 kopie op je externe hd.
Dan gaat je pc kapot, je koopt een nieuwe pc, dan zet je je kopie terug, en je externe is defect, zelf bij een kennis meegemaakt, en niet kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet wel dat er in Nero 9 een repair tooltje zit voor beschadigde media maar om eerlijk te zijn heb ik het nooit gebruikt en durf niet te zeggen of je er succes mee boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
tja, je zou kunnen proberen met een vroegere high-end plextor en plextools of die nog iets terug kan vinden. Als dat niet lukt, vrees ik ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerwinR
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07-07 19:56
Ik zou ook zeggen probeer zoveel mogelijk verschillende spelers. Ik heb op zolder bijvoorbeeld nog een aantal oude cd-rom spelers liggen (god mag weten waarom ik ze nog heb liggen).

Het zou zo maar kunnen zijn dat er 1 bijzit die de schijfjes nog leest.

Ik heb wel eens gehoord dat er cd's op de markt geweest zijn die al na een aantal jaren niet meer te lezen waren, de optische laag zou kapot gaat op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GerwinR schreef op woensdag 27 april 2011 @ 01:38:
Ik heb wel eens gehoord dat er cd's op de markt geweest zijn die al na een aantal jaren niet meer te lezen waren, de optische laag zou kapot gaat op den duur.
Wikipedia - Disc rot ? :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1