• peaceful_turing
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-10-2023
Beste mensen,

ik heb al een tijdje een probleem.
Telkens als ik mijn computer schoonmaak (zonder water, schoonmaakmiddel e.d., alleen met de stofzuiger en een kwast), heb ik alle moeite om mijn PC daarna weer draaiend te krijgen.
Zonet was het weer tijd voor een schoonmaakbeurt, en ja hoor, hij gaf weer problemen.

Vorige keren kon ik meestal 'oplossen' door alles domweg eruit te halen en er weer in te stoppen, of door een BIOS reset (stroom eraf, power button voor ontladen, CMOS jumper op clear, batterij eruit, wachten, batterij erin, CMOS jumper weer terug). Nu heb ik hetzelfde verhaal; na BIOS reset, werkte het weer. Toen ik daarna echter de kabeltjes goed had gesorteerd, en ik weer probeerde op te starten, deed hij weer niks.

Ik krijg er nu echt genoeg van. Ik heb het idee dat het te maken heeft met statische elektriciteit o.i.d.

Moederbord: MSI 785GM-E65
Voeding: Antec Neo HE, 550W
M'n behuizing is voor de rest helemaal van aluminium.
Als je meer nodig hebt kan je er om vragen, denk alleen niet dat dat nodig is.

Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt,

Joachim

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 12:51

cjdijk

Hans favoriete radiostation

killking463 schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:02:
Beste mensen,

stofzuiger=statische elektriciteit
Je geeft inderdaad zelf al het juiste antwoord. Ik deed dit vroeger ook altijd zo, totdat ik merkte dat mijn moederbord stuk was gegaan, eerst vage problemen, later steeds ernstiger. Tegenwoordig verwijder ik de processorkoeler en stofzuig hem dan pas schoon, en plaats hem dan weer terug (met nieuwe koelpasta). Ik heb wel het idee dat nieuwere moederborden meer gevoelig zijn dan oudere types.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• peaceful_turing
cjdijk schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:10:
[...]

Je geeft inderdaad zelf al het juiste antwoord. Ik deed dit vroeger ook altijd zo, totdat ik merkte dat mijn moederbord stuk was gegaan, eerst vage problemen, later steeds ernstiger. Tegenwoordig verwijder ik de processorkoeler en stofzuig hem dan pas schoon, en plaats hem dan weer terug (met nieuwe koelpasta). Ik heb wel het idee dat nieuwere moederborden meer gevoelig zijn dan oudere types.
Betekend dit dat ik nu mn moederbord wel weg kan gooien? :X

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 20:32
Nog een tip: busje perslucht halen de volgende keer.

Of je je moederboard weg kunt gooien is de vraag. Als het echt door een statische lading komt is de kans redelijk groot dat je daar op uit gaat komen als je het mij vraagt. Probleem is dat je eigenlijk alleen kunt testen of het aan je mobo ligt door deze te vervangen (of door alle andere onderdelen uit te sluiten).

Desktop | Server | Laptop

• Kerberos84
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:20
Rupie schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:09:
Nog een tip: busje perslucht halen de volgende keer.

Of je je moederboard weg kunt gooien is de vraag. Als het echt door een statische lading komt is de kans redelijk groot dat je daar op uit gaat komen als je het mij vraagt. Probleem is dat je eigenlijk alleen kunt testen of het aan je mobo ligt door deze te vervangen (of door alle andere onderdelen uit te sluiten).
Busjes perslucht vind ik anders ook niet echt fijn, ok, beter dan stofzuiger, maar bij perslucht heb je het probleem met vocht. Doordat je geperste lucht hebt spuit je al snel ijs op je MoBo, en dat vindt ie ook niet fijn. Beste is eigenlijk een compessor gebruiken :) maar das er mss wel over. Als je perslucht uit busjes gebruikt, zorg er dan zeker voor dat je die niet op zn kop houdt, en telkens maar een seconde spuiten, ff rusten, seconde spuiten, etc...

No Gillette, No Minette

• peaceful_turing
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik in ieder geval een ander mobo koop.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

killking463 schreef op woensdag 27 april 2011 @ 21:48:
Bedankt voor de tips. Ik denk dat ik in ieder geval een ander mobo koop.
Dat is misschien wat voorbarig, met wat testen kun je er wellicht achter komen dat het probleem niet bij je moederbord ligt?

Als je perslucht koopt, koop dat in ieder geval niet bij de mediamarkt. Die heeft wel vrij goedkope busjes (400 ml voor tientje) maar daar komt eigenlijk altijd drijfgas mee. Heb nu een paar busjes gehad en wordt er niet blij van. Laatste setje met een compressor schoongespoten en dat werkte sneller en veiliger.

Nu heeft natuurlijk niet iedereen een compressor staan, maar er zit nog iets tussen de MM perslucht en een compressor ;)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voordat je een ander mobo koopt, check eerst even je molexen. Ik had bij mij ook hele vreemde bootproblemen, bleken soms niet alle pinnetjes van de molexen goed vast in de plastic omhuizing te zitten.
Gevolg: HDD's die tijdens het benaderen soms ineens verdwenen, trage boottijden, disks die niet gevonden werden tijdens boot, etc.
Eigenlijk zo'n beetje de problemen die jij beschrijft dus ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1