Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Web stats zonder code in html, AWStats beste optie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor een aantal websites een stats package gebruiken waarvoor geen code toegevoegd hoeft te worden in de HTML. Ik wil verder ook geen Google analytics gebruiken (waar uiteraard ook code voor in HTML moet worden toegevoegd).

Het zou dus iets moeten zijn dat je op de server installeert zonder de html van je pagina's aan te passen. Ik heb al het nodige uitzoekwerk gedaan en kom bij AWStats uit.

Ik heb hier zelf nog geen ervaring mee, maar als ik de functionaliteit die het biedt (opsomming) bekijk dan zou dat voldoende moeten zijn.

Graag zou ik de mening van andere mbt AWStats eens horen.

- Zijn de gegevens betrouwbaar (oftewel kloppen ze altijd)? Vergelijkbaar met Google Analytics op dit punt?

- Het werkt neem ik aan niet vertragend? Dat is 1 van de problemen die ik heb met stats packages waarvoor code in html moet worgen gezet die weer een externe server aanroept, dat kan nogal eens vertragen is mijn ervaring.

- Misschien zijn er alternatieven die wellicht (nog) beter zijn ??

Alvast bedankt!

• siepeltjuh
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Vraag me af of het wel in het goede forum is geplaatst, maar inderdaad AWstats is een perfect tool voor wat jij wilt. Je kan de tool elke nacht laten updaten. Het werkt volledig onafhankelijk van de site zelf.

Moet er wel bijzeggen dat awstats een iets andere insteek heeft dan embedded stats. Je krijgt nu geen informatie over scherm grote, javascript en andere client side gegevens. Alle statistieken zijn gebasseerd op wat er in de og files terecht komt. Een handig hulpmiddel om te kijken of er geen 404 of andere foutmeldingen naar gebruikers gestuurd worden.
Bij het dataverbruik moet je opletten. Het is niet het daadwerkelijke verbruik, maar het aantal reuqests x filegrote. Aangezien bezoekers een download of pageload kunnen afbreken zegt het niets over het feitelijke gebruik.

Can`t live without the mods

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie! Ok, in welk forumonderdeel had het dan gemoeten? Zat er wel over te twijfelen inderdaad!

AWStats is dus een goede optie zo te horen inderdaad, nog meer meningen/alternatieven van anderen misschien ?

• jroz2001
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-11 15:58
AWStats zal meer bezoekers registreren dan Google Analytics registreren. Waar GA de bezoekers pas registreert als de code is geladen, zal AWStats de bezoeker al registreren bij een request. Dit kan behoorlijk wat schelen. AWStats zal dus ook de bezoeker registreren die jou pagina opvraagt, maar na 2 seconde laden denkt: 'duurt lang'. En direct van je site weg gaat. (dus nog voordat de GA code is geladen)

Aan jou de keuze wat je betrouwbaarder vind.

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 10:00
AWStats vind ik een erg rommelige interface hebben, waarbij het moeilijk is om data af te lezen, maar de data zelf is betrouwbaarder dan die van Analytics.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

jep

Awstats werkt op zich prima, maar er kan een hoop mis gaan. Je logcycling moet goed zijn, je cronjobs moeten goed draaien en je hebt na verloop van tijd erg veen processing power nodig. Log analyzers hebben niet meer mijn voorkeur.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jep schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:57:
Awstats werkt op zich prima, maar er kan een hoop mis gaan. Je logcycling moet goed zijn, je cronjobs moeten goed draaien en je hebt na verloop van tijd erg veen processing power nodig. Log analyzers hebben niet meer mijn voorkeur.
Wat dan wel?

Qua computing power, als je elke dag netjes je logs roteert valt dat 'na verloop van tijd' wel mee.Je log wordt immers niet groter op dagelijkse basis.

Buiten dat: je kunt awstats ook on demand laten draaien.

Een alternatief is webalizer,maar dat is een beetje 1995 qua resultaten.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Uiteraard is Webalizer ook een oplossing.
Ook serverside, en ook in een cron te plaatsen.

Ik lees weer eens niet ....

[ Voor 12% gewijzigd door RammY op 26-04-2011 10:57 ]

Deze advertentieplaats is te huur!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:24

jep

Een tool zoals analytics die onafhankelijk is van je logs. Nu wil de TS dat niet, maar ik geef even de nadelen van een loganalyzer aan.
Qua computing power, als je elke dag netjes je logs roteert valt dat 'na verloop van tijd' wel mee.Je log wordt immers niet groter op dagelijkse basis.
In mijn geval (op sharedhosting servers) komen er vaak veel accounts bij op servers van klanten. Het is dan geen uitzondering dat awstats vele uren draait. Dat kost gewoon teveel resources.
Buiten dat: je kunt awstats ook on demand laten draaien.
Ja, maar niet als je logs cyclen. Je moet dus wel dagelijks analyzen (of wekelijks als je je logs zou bewaren).

Verwijderd

Topicstarter
Wederom veel nuttige reacties!

Begrijp ik het goed dat AWStats de data uit de logs haalt, en deze eerst moet "parsen" alvorens de statistieken te kunnen presenteren?

Dan zou je AWStats dus bijvoorbeeld elke nacht deze data moeten laten parsen zodat je de gegevens van de dag ervoor kunt bekijken?

En met "on demand" wordt dan bedoeld dat de logs geparsed worden op het moment dat de statistieken worden opgevraagd ? Kan je dan ook bezoeken van diezelfde dag nog zien dus ?

Kennelijk heeft AWStats wel het nodige computing power nodig, maar kan dit voorkomen worden door "logs te laten roteren" ? Met dit laatste (logs roteren) ben ik echter niet bekend, houdt dit in dat je logs af en toe leegt?

Verwijderd

Topicstarter
iemand met een idee? :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:23:

En met "on demand" wordt dan bedoeld dat de logs geparsed worden op het moment dat de statistieken worden opgevraagd ? Kan je dan ook bezoeken van diezelfde dag nog zien dus ?
Yup. Correct.
Kennelijk heeft AWStats wel het nodige computing power nodig, maar kan dit voorkomen worden door "logs te laten roteren" ? Met dit laatste (logs roteren) ben ik echter niet bekend, houdt dit in dat je logs af en toe leegt?
Nee daardoor worden de logs telkens na een dag gearchvieerd, zodat je niet telkens dezelfde prut parset.

Verwijderd

Topicstarter
ah dankjewel:)

Laatste vraag die ik heb:

- als je een shared hosting account hebt voor een bepaalde site. Kan je dan nog wel zelf AWStats configureren/installeren? In veel gevallen zal je dan afhankelijk zijn van de wil van de host om hieraan mee te helpen?

- En als je op shared hosting zit, kan je dan (als AWStats geinstalleerd is) wel zelf mbv een cronjob (vaak wel te gebruiken ook bij shared hosting) het roteren van de logs instellen, of heb je hier dan ook de hulp van de host bij nodig ?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

- als je een shared hosting account hebt voor een bepaalde site. Kan je dan nog wel zelf AWStats configureren/installeren? In veel gevallen zal je dan afhankelijk zijn van de wil van de host om hieraan mee te helpen?
Kun je bij je logs?

cronjob kan het doen maar bijna iedereen gebruikt logrotate daarvoor.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
Je zult inderdaad sowieso toegang moeten hebben tot je logs, en als je iedere dag wilt parsen ook cronjobs.

Rotaten is moeilijk denk ik, zelfs als je ownership van je logs hebt kun je de webserver niet instrueren om de logs te heropenen. Maar rotaten lijkt me geen vereiste - of kan AWstats niet bijhouden waar 'ie gebleven is?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat kan awstats wel ja maar je hebt na een tijdje wel een meeeega log.
Ik verwacht trouwens dat je hoster zijn logs ook wel zal roteren.

[ Voor 32% gewijzigd door Boudewijn op 27-04-2011 19:57 ]

Pagina: 1