Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb een klein probleem (zover het een probleem is..).

Gisteren heb ik de volgende onderdelen in de pc (van mijn broertje) ingebouwd:
- Asus P8H67-M Pro v3.0 (Sandy Bridge moederbord)
- Intel Core i5 2500K
- 2x2GB Corsair 1600Mhz

Alles werkte in 1 keer en kon Windows 7 heel snel installeren. PC doet het dan ook perfect. Alleen bij het opstarten hoor ik elke keer een korte hoge (/schelle) piep. Normaal gesproken zou dit voor mij een goed teken zijn, want je hoorde ook een korte piep bij de vorige onderdelen (Asus P7P55D, i7 860, 2x2GB 1600mhz Kingston) en dat betekende dat alles goed was. Alleen die piep was van een hele andere toon! Dat was zo'n piep die je "normaal" hoort bij het opstarten van een pc. De piep die ik nu hoor is dus van een andere toon.

Extra informatie:
- De kast is hetzelfde, dus dezelfde speaker wordt bij beide combinaties gebruikt.
- Ook de voeding, hdd en de videokaart is hetzelfde.
- Alle voedingskabels (12volt en videokaart voedingskabel) zijn aangesloten
- Alles staat standaard in de bios (niks overgeklokt)
- In de EFI bios zie ik nergens een optie die te maken heeft met een opstart piep.
- Geheugen modules in verschillende combinaties en verschillende slotjes gebruikt, gaf dezelfde schelle piep
- Het geheugen is compatibel met dit moederbord
- Als ik het speaker stekkertje niet aansluit, hoor ik geen opstart piep. De piep komt dus echt uit de speaker van de kast.
- Bij het terugzetten van de oude onderdelen, hoor je gewoon weer de normale opstart piep.

Ik heb gezocht op piep/beep codes voor EFI bios, maar kan deze nergens vinden. Ik vind ze alleen maar van andere biossen, dus ik weet überhaupt niet of 1 piep een goed of slecht teken is.

Vragen:
1. Weet iemand wat 1 korte (schelle) piep betekent bij het opstarten van een soortgelijk (Sandy Bridge) moederbord met EFI bios?
2. Als dit toch een opstart piep is, weet iemand dan hoe het komt dat er een andere toon uit de behuizing speaker komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat is het probleem? Dat je een wat ander piepje hoort? Niet ieder bord zal precies dezelfde beep produceren, niets om je zorgen over te maken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:25:
Wat is het probleem? Dat je een wat ander piepje hoort? Niet ieder bord zal precies dezelfde beep produceren, niets om je zorgen over te maken dus.
Ik heb meerdere soorten moederborden in deze kast gehad en allemaal gaven dezelfde opstart piep.
En de speaker in de kast is toch verantwoordelijk voor het geluid? Dus als ik een ander moederbord aansluit op dezelfde behuizing en dus dezelfde speaker, lijkt het me dat een opstart piep dan dezelfde toon geeft. En dan lijkt me dat een ander geluid, een andere betekenis heeft. Of is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Je hebt toevallig geen Zalman fancontroller (MFC 2) aangesloten...?
Die geeft ook een kort piepje, bij opstarten (als je de fans hebt aangesloten).

Ik doe maar een gooi :)

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Natuurlijk is de speaker niet verantwoordelijk voor het geluid dat eruit komt. Anders zou het hele concept van muziek ook niet bestaan, als alle speakers hetzelfde uit zouden spugen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
jasiccama schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:31:
Je hebt toevallig geen Zalman fancontroller (MFC 2) aangesloten...?
Die geeft ook een kort piepje, bij opstarten (als je de fans hebt aangesloten).

Ik doe maar een gooi :)
Nee, die zit er niet in. Er is ook geen piep als ik de speakerkabel niet aansluit op het moederbord. Dus het is echt de speaker van de behuizing.
Terw_Dan schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:33:
Natuurlijk is de speaker niet verantwoordelijk voor het geluid dat eruit komt. Anders zou het hele concept van muziek ook niet bestaan, als alle speakers hetzelfde uit zouden spugen 8)7
Ik hoor anders altijd dezelfde toon piepjes uit mijn speaker van de pc kast, zowel bij opstarten als bij errors. Bij foutmeldingen gaf ie dan lange of korte piepen, maar allemaal op dezelfde toonhoogte. En bij verschillende moederborden. Maar bij dit moederbord dus niet.

Als ik trouwens het nieuwe geheugen niet in het nieuwe moederbord doe, krijg ik ook gewoon error piepjes te horen, maar deze zijn weer op dezelfde (normale) toonhoogte (zoals ik ook bij mijn vorige onderdelen hoorde)...

Nogmaals, het lijkt mij dus vreemd dat ik een verschillend piepje hoor bij het opstarten van de PC en vroeg me dus af of dit normaal is (bij een EFI of UEFI bios). Naast het feit dat ik het een vreemd piepje vindt, is het ook een irritante schelle toon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrBreakalot
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 08:29
Als alles werkt zou ik er geen probleem van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Probeer dan eens andere piepjes te generen met dat moederbord? (starten zonder geheugen, zonder toetsenbord of wat dan ook). Kom je er snel genoeg achter.

Dat een ander moederbord een andere toon produceert lijkt me nou niet heel verwonderlijk. Ik heb in de loop der jaren al vele 'toon'soorten voorbij horen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor zover mij bekend maakt het soort pieptoon niet uit en word er alleen onderscheid gemaakt tussen bv herhalingen van de pieptoon en de duur van de pieptoon wat betreft error beeps dus ik zou me er niet te druk om maken als het systeem verder stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf heb ik het Asus P8P67 Pro, deze doet precies het zelfde. Ik heb zitten zoeken in de bios kan het ook niet vinden hoe dit uit te schakelen.

Ikzelf vindt het wel goed het is in ieder geval geen hardware fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
WTF een piepje?
Ik piep ook wel eens anders dan normaal, vooral als ik op de WC zit.

Maar dit heeft met de interne weerstand te maken die achter de pin connector van je speaker op het moederbord zit. Een speaker werkt namelijk altijd op stroom en het kan dus wezen dat de weerstand op het nieuwe bord net wat anders is dan je vorige mobo waardoor de speaker ook een andere toon zal geven.

Maar WTF hee! Ik wil dat kromme ding helemaal niet in me PC hebben. daar wordt ik f*cking nerveus van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even gaan googlen;

Een korte piep betekend alles in orde. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic: wat de mensen al niet kan bezig houden, een piepje dat anders klinkt dan dat je gewend bent

Ontopic: Mijn Asus Sabertooth X58 geeft ook een ander piepje dan mijn vorige Mobo van Gigabyte, ik doe een gok dat het gewoon een andere toon hoogte is om duidelijker te maken wanneer er iets mis is met je hardware en wanneer alles goed.

Als je je echt zorgen over maakt, kijk dan eens in het boekje van je mobo en kijk of daar iets in staat over je beepcodes, misschiem beteknd een korte piep op de toon hoogte die jij graag wilt horen wel dat er iets goed mis is bijv. Self Destruction Enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Mijn 'Asus P8H67-M Pro v3.0' heeft hetzelfde 'andere piepje' dan ik gewend was van mijn vorige moederborden.

Het zal een eigenaardigheid van deze serie van Asus zijn maar ik heb niet het idee dat het een probleem is.

Even wennen, verder niets.
Pagina: 1