[libata]Intel H61 / PCH x6x IDE support broken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Leve de bleeding edge...

Omdat mijn Atom 230 servertje niet bepaald zuinig was en ik mediaserver en HTPC wilde combineren heb ik een Core i3 systeempje gekocht:

Intel Core i3 2100
MSI H61-E33 - Intel H61 chipset, PCH H61 dus
2x2GB Kingston KVR1333D3N9K2/4G
Samsung SH-D163 SATA DVD-ROM drive
Hitachi Travelstar 541010 100GB 2.5" SATA HDD (die ik nog had liggen, eveneens een Seagate Momentus 5400.2 en een 4GB CF-kaart op CF->SATA adapter)

Relevant detail: Intel stelt AHCI-support bij H61 niet verplicht. Sommige fabrikanten kiezen ervoor om het alsnog te implementeren. Anderen, zoals MSI in dit geval, niet. Ipv de alom gesupporte ahci-driver moet je dus met ata_piix werken. En daar gaat het mis... :'(

Probleem:
Bij het booten vanaf LiveCD of HDD die ik in andere PC geinstalleerd heb, gaat het goed tot aan het laden van de ata_piix module. Daar hangt de boot zeker 30 seconden, maar op gegeven moment wordt de module geladen en boot hij door - totdat de kernel geinitialiseerd wordt, want dan kan het geen bootable media vinden, geen van de SATA devices worden herkend.

Bovenstaande geprobeerd met:
- Xubuntu 11.04 beta 2 LiveCD (2.6.38 kernel)
- Xubuntu 11.04 beta 2 geinstalleerd op HDD in andere bak (eerder genoemde Atom "server")
- Gentoo autobuild LiveCD 20110419 (vorige week dus, 2.6.36 kernel)
- Sabayon 5.1 LiveCD (oudje, 2.6.31 kernel)

Exacte foutmelding verschilt per distro, maar het komt allemaal op hetzelfde neer: de bootCD danwel rootdrive wordt niet herkend. Hardwareproblemen heb ik met Windows 7 uitgesloten - Windows 7 installeren gaat namelijk prima, het gaat echt om Linux icm H61 zonder AHCI.

In BIOS valt zo goed als niets in te stellen, enige SATA opties zijn "Disabled" of "IDE". Met Disabled werkt inderdaad niets :z

Ben met de Gentoo LiveCD gaan spelen, onder andere door de opties noload=ata_piix en doload=ide-generic in verschillende combinaties te proberen, maar zonder succes. Het niet laden van ata_piix verkortte de boottijd ivm niet 30 sec hangen, maar al dan niet geforceerd laden van ide-generic hielp niet met het detecteren van de schijven.

Ben vervolgens gaan googlen en niets specifieks gevonden hierover, wel iets verdacht vergelijkbaars:
http://www.centos.org/mod...wtopic.php?topic_id=11678

Hier heeft iemand een notebook met Intel G33 chipset en wil in IDE-mode ipv RAID/AHCI draaien, maar komt met de ata_piix in zijn oude 2.6.19-kernel in de knoop.

Mijn conclusie is dus dat op dit moment de H61 IDE-mode support in de ata_piix borked is, en dat zal blijven tot iemand een fix uitbrengt. Of mis ik iets?

Als m'n conclusie klopt ga ik een andere mobo op de kop moeten tikken, dus ik sta erg open voor suggesties van dingen die ik nog kan proberen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik kon deze link nog vinden misschien heb je er wat aan : http://fonality.com/trixbox/node/40362

And this !! Is to go even further beyond!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Die had ik niet gevonden :)

Helaas helpt het niet :'(

Andere kernel opties die ik met de liveCDs meegegeven heb:
  • ide=nodma
  • noapic
  • nosata
  • acpi=on
  • acpi=off
Allemaal zonder effect.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
Het helpt misschien niet, maar geeft wel aan (denk ik) dat het van MSI geen bewuste 'gebruikers-pesten' keuze is om AHCI niet te ondersteunen, maar dat het met BIOS-updates achteraf gefixt gaat worden. Misschien nog niet met deze (beta) BIOS-update, maar er wordt blijkbaar aan gewerkt.

Wellicht wat meer geduld hebben i.p.v. een nieuw bordje kopen, en misschien met MSI support in discussie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vanavond ga ik MSI support eens vragen of zij iets kunnen betekenen. Maar als dat op niets uitloopt gaat geduld weinig opleveren ben ik bang - meerdere reviewers en klanten hebben MSI benaderd over ontbrekende AHCI en als antwoord gekregen dat AHCI niet tot de featureset van dit bord behoort en er ook geen plannen zijn om het te gaan ondersteunen.

Frappante is dat in de BIOS helptext gerept wordt over AHCI en RAID modus, maar er enkel gekozen kan worden tussen disabled en IDE. Dit is geen ontbrekende functionaliteit die bijgebouwd moet worden, maar standaardfunctionaliteit die bewust weggelaten is, allicht om te contrasteren met andere borden die het wel hebben.

Waarom MSI daarvoor kiest terwijl Gigabyte, Foxconn, ECS, Asus, Asrock en niet in de laatste plaats Intel zelf er niet voor kiezen is me een raadsel, maar goed, de marketingafdelingen van moederbordfabrikanten opereren vaak in een wat andere wereld...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:05
dion_b schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 13:46:
Vanavond ga ik MSI support eens vragen of zij iets kunnen betekenen. Maar als dat op niets uitloopt gaat geduld weinig opleveren ben ik bang - meerdere reviewers en klanten hebben MSI benaderd over ontbrekende AHCI en als antwoord gekregen dat AHCI niet tot de featureset van dit bord behoort en er ook geen plannen zijn om het te gaan ondersteunen.
Voor de H61M-E33 is iig al een beta bios die je probleem verhelpt:

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=147269.0
A BIOS/UEFI Fix for this problem has already been implemented. The BETA UEFI/BIOS Version is called E7680IMS.A41 [=v10.4b1], released on 03/15/2011.

From the changelog:

- Add AHCI Support.
- a. Modify Remove SATA PORT3/4 to Hidden SATA PORT3/4.
- b. Remove check Bom For USB3.0 varstore to Chipset.vfr.
- c. Add Check Hot Plug Port1/port2 For H61M-P33.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:05
Behalve die beta-bios in dat topic is een uitspraak van een MSI tech-supporter daarover ook interessant:
The AHCI issue with this model is the shipping BIOS had no AHCI option in it, so we informed HQ to release a beta asap to remedy this issue.
There was a short period of uncertainty before we obtain a confirmation from HQ.
Overigens gaat dit over de H61M-E33, terwijl de TS spreekt over de H61-E33. Dat is, denk ik, dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
vanaalten schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 18:38:
Overigens gaat dit over de H61M-E33, terwijl de TS spreekt over de H61-E33. Dat is, denk ik, dezelfde?
Vermoed ik wel, want de niet-M versie staat er hier niet tussen als je op H61 Express klikt. Maar bij MSI kun je beter kijken naar het typenummer (MS-7680 ver 20), bovenstaande bios is namelijk ook geschikt voor bv de H61MU-E35 (B3) die waarschijnlijk op dezelfde pcb layout is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Schop :o

Ben na anderhalve week andere prio hier weer mee aan de slag.

Twee constateringen:

1) MSI support wil in het geheel niet helpen: "Op Linux wordt door MSI geen ondersteuning gegeven."
2) MSI levert zelf een Linux LiveCD mee met het bord, de "geweldige" Winki 3 staat op de driver disk. En Winki 3 kan wel met de SATA controller praten :o

Nu, Winki is redelijk dichtgetimmerd (geen terminal beschikbaar in GUI, Ctrl-Alt-F-toetsen geblokkeerd), maar onder de motorkap is het gewoon Debian-based, en via file manager app was xterm te vinden, waarmee ik gelijk root had.

Constateringen tot nu toe:
- kernel is 2.6.35.4-winki met i686 arch, op zich niets bijzonders dus
- lsmod toont geen IDE drivers, vermoedelijk zit IDE dus in de kernel gebakken
- dmesg | grep ata toont 'gewoon' libata (v3.00) met ata_piix (v.2.13)
- /usr/src is leeg, kan geen kernel config vinden, ook niet zien of enige patches gebruikt zijn

Voor nu:
bedtijd.

Voor morgen:
- MSI vriendelijk melden dat ze zelf Linux meegeleverd hebben, wat hen (officiele support of niet) via GPLv2 verplichtingen oplegt; kijken of ik de kernel config en source kan krijgen
- Als ik niets beters kan verzinnen deze Winki 3 zien als lichtelijk excentrieke bootCD en kijken of ik ermee Gentoo op dat ding kan zetten (waarom Gentoo? Omdat je zelf de kernel bakt voor first boot)

Iemand verder nog suggesties?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Eerder genoemde beta bios heeft je probleem dus niet verhlopen, of was deze toch niet geschikt voor je mainboard (en welk type heb je dan precies)?

Overigens zie ik net dat de bovenstaande beta bios opgevolgd is door een officiële v10.5 (A5) release voor de MS-7680 PCB v2/2.1 bordjes.

[ Voor 52% gewijzigd door Nielson op 10-05-2011 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hee, die M-UPDATE function in BIOS werkt daadwerkelijk. Draai nu op 10.5 en AHCI is geactiveerd \o/

Geen problemen meer met Linux dus, maar de Windows 7 install lustte de omzetting niet echt, dus vanavond hele avond die shit aan het herinstalleren :(

Vraag me alleen nog steeds af waarom de IDE-modus het niet deed (en nog steeds niet doet) met alles anders dan Windows. Neig er bijna naar om MSI als 'dankje' voor hun vriendelijke (not) mail mbt support alsnog een GPL-sourceverzoek te doen om te kijken wat ze exact met die kernel uitgespookt hebben...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1