And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Probeer beter op je omgeving te letten.
Bij foto's 1, 3 en 6 groeit er een lantaarnpaal uit hun schouder en bij foto 1 is ook de hijskraan irritant (probeer dat weg te klonen).
Hooglichten in de lucht mogen van mij wat donkerder, zodat het wat mooier blauw is. Verder zou ik bij foto 1 de hardloper helemaal rechts eraf snijden omdat die er maar half op staat. Ook de lantaarnpaal rechts op foto 2 zou ik eraf halen.
Jammer dat ook foto 6 niet heel scherp is.
Nummer 1 vind ik de beste foto, de rest vind ik niet zo heel interessant. Dit komt waarschijnlijk ook wel dat ik niet zo'n sportfan ben.

Misschien ook een idee om met een iets groter diafragma te gebruiken zodat de achtergrond rustiger wordt (ik weet niet of dit mogelijk was, maar ik zie dat je f/5 hebt gebruikt.
Een kortere DoF zou indd prettiger kijken en de portret stand van elke foto spreekt mij ook niet heel erg aan. Af en toe kan prima, maar de hele serie vind ik teveel.
Ik krijg zo ook niet echt een betrokken gevoel, lijkt meer op een enkele voorbijganger die je fotografeerd ipv de gehele massa die veel spannender kan zijn.
@ BlackLightning; Het was een beetje een probleem om de omgeving niet op de foto te krijgen; het is een vrij drukbevolkt gebied wat betreft lantaarnpalen, verkeerslichten en ander straatmeubilair. Ik ben het met je eens dat het storend is, zal even kijken of ik die dingen kan wegshoppen.
@ Scirocco; Het was verboden om nog over te steken
Algemeen; Ik had ook liever wat meer gespeeld met DoF maar ik moet eerlijk bekennen dat het me vrij snel ging; ik vond het in ieder geval knap lastig om de leuke lopers goed op de foto te zetten en dan te denken aan alle instellingen. Had de camera op manual staan, juist omdat ik 't zelf wil kunnen (heeft geen zin om een slr te kopen anders lijkt me), maar ik had eigenlijk gewoon te weinig tijd/routine om alle instellingen in 1 keer goed te krijgen. Het relatief beperkte zoombereik van mijn lens speelt daarin ook parten; als je een loper aan ziet komen heb je maar 1 kans om er een mooie foto van te maken waar hij/zij redelijk beeldvullend is, want verder inzoomen dan 85mm gaat niet
Was voor mij dus wel een leuke les; bereid je beter voor, zorg dat je je camera beter kent en let op de omgeving.
Bedankt tot zover
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik zou beginnen met schieten in diafragma of sluitertijd voorkeur, afhankelijk van wat je fotografeert. Zo kun je je richten op het effect wat je wilt creëren met de gekozen waardes terwijl je camera zorgt dat het niet onder of overbelicht raakt. Hierdoor is het makkelijker om je te focussen op leuke en goede foto's maken dan dat je steeds moet nadenken over welke settings je gebruikt.Pixeltje schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:40:
Bedankt voor de opmerkingen;
Had de camera op manual staan, juist omdat ik 't zelf wil kunnen (heeft geen zin om een slr te kopen anders lijkt me), maar ik had eigenlijk gewoon te weinig tijd/routine om alle instellingen in 1 keer goed te krijgen.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Kleinere DoF is volgens mij in geen enkele foto mogelijk met de gebruikte lens.Scirocco schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:15:
Waarom heb je alles van 1 kant geschoten met (bijna) tegenlicht?
Een kortere DoF zou indd prettiger kijken en de portret stand van elke foto spreekt mij ook niet heel erg aan. Af en toe kan prima, maar de hele serie vind ik teveel.
Ik krijg zo ook niet echt een betrokken gevoel, lijkt meer op een enkele voorbijganger die je fotografeerd ipv de gehele massa die veel spannender kan zijn.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ja, is best een goede tip. Zat ik me achteraf ook te bedenken. Volgende keer beterPhydomir schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:39:
[...]
Ik zou beginnen met schieten in diafragma of sluitertijd voorkeur, afhankelijk van wat je fotografeert. Zo kun je je richten op het effect wat je wilt creëren met de gekozen waardes terwijl je camera zorgt dat het niet onder of overbelicht raakt. Hierdoor is het makkelijker om je te focussen op leuke en goede foto's maken dan dat je steeds moet nadenken over welke settings je gebruikt.
Bedoelde met mijn opmerking ook dat ik perse niet 'auto' wilde gebruiken, maar er zit natuurlijk nog wat tussen..
Nee, ik denk het ook niet; lens is f/ 4-5.6, de meeste foto's zijn inderdaad op f/ 5 genomen, kleiner dan dat gaat niet als je een beetje zoomt.Universal Creations schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:52:
[...]
Kleinere DoF is volgens mij in geen enkele foto mogelijk met de gebruikte lens.
[ Voor 28% gewijzigd door Pixeltje op 25-04-2011 17:27 ]
Alohaman 1

Alohaman 2

Het wegshoppen van die lantaarns is nog vrij goed te doen, donkerder maken van de lucht is lastiger..
Dat is jammer, had verwacht dat er nog wel wat uit de RAW te halen zou zijn. Blijft lastig dat tegenlichtdonkerder maken van de lucht is lastiger..
Verder wel een verbetering zo imho.
[ Voor 12% gewijzigd door Flow op 25-04-2011 19:31 ]
Misschien dat er nog wat te winnen is, maar je krijgt al snel dat alles donkerder wordt. Ik denk dat het tegenlicht daar inderdaad niet bij helpt..BlackLightning schreef op maandag 25 april 2011 @ 19:31:
[...]
Dat is jammer, had verwacht dat er nog wel wat uit de RAW te halen zou zijn. Blijft lastig dat tegenlicht
Verder wel een verbetering zo imho.
Even kort door de bocht:
- storende omgeving
- onscherpe foto's
- allemaal vanuit hetzelfde standpunt geschoten
- allemaal dezelfde poses
- weinig emoties
Ik hoop dat je hier wat mee kunt en de volgende keer een betere reeks neerzet.
Om in een minder inspirerende omgeving toch "spannende " fotoos te maken moet je (mi) je hoek van inval veranderen. Het standpunt van waaruit (ga op de grond liggen en speel met sluitertijden. trek je camera mee (ff oefenen) speel met scherptediepte ed.
Nogmaals het meeste is al genoemd en ik heb geen exif bestanden ingezien maar ik schat dat het rond 11 uur was? en dan heb je vaak al te scherp licht (kun je niet zo veel aan doen
Vraag jezelf af wat je uiteindelijk wilt zien op je foto, speel met andere kadering maar probeer het fotosjoppen zoveel mogelijk te vermijden alhoewel een lantaarnpaal uit je hoofd idd niet fraai is..
Foto 1 & 2 zijn het leukst door de uitstraling en aankleding vd persoon, de rest is meer verslaggevend. Kwalitatief niet zo veel op aan te merken, buiten dat er (mi ) wel hele benen op moeten in het geval van deze sport. en Oja, probeer een polafilter te bemachtigen, nog meer om op te letten tijdens het schieten maar het effect is erg mooi (vaak).
Succes ermee
Bedankt voor je reactieHagelslager schreef op woensdag 27 april 2011 @ 08:12:
@linkinTed..Ik denk dat jou kort door de bocht commentaar gemist kan worden als iemand om opbouwende kritiek vraagt.je puten zijn al genoemd je zal een kutdag hebben gehad maar daar hoeft een ander geen last van te hebben! Zo.
Om in een minder inspirerende omgeving toch "spannende " fotoos te maken moet je (mi) je hoek van inval veranderen. Het standpunt van waaruit (ga op de grond liggen en speel met sluitertijden. trek je camera mee (ff oefenen) speel met scherptediepte ed.
Nogmaals het meeste is al genoemd en ik heb geen exif bestanden ingezien maar ik schat dat het rond 11 uur was? en dan heb je vaak al te scherp licht (kun je niet zo veel aan doen![]()
Vraag jezelf af wat je uiteindelijk wilt zien op je foto, speel met andere kadering maar probeer het fotosjoppen zoveel mogelijk te vermijden alhoewel een lantaarnpaal uit je hoofd idd niet fraai is..
Foto 1 & 2 zijn het leukst door de uitstraling en aankleding vd persoon, de rest is meer verslaggevend. Kwalitatief niet zo veel op aan te merken, buiten dat er (mi ) wel hele benen op moeten in het geval van deze sport. en Oja, probeer een polafilter te bemachtigen, nog meer om op te letten tijdens het schieten maar het effect is erg mooi (vaak).
Succes ermee
Je hebt gelijk wat betreft het tijdstip
Ik geef hem in het kort een aantal punten ter verbetering aan, zonder een lang lul verhaal. Ik had en heb helemaal geen kutdag, en reageer dat dan niet op een forum af. Jammer dat het zo opgevat wordt, zeker niet zo bedoeld!Hagelslager schreef op woensdag 27 april 2011 @ 08:12:
@linkinTed..Ik denk dat jou kort door de bocht commentaar gemist kan worden als iemand om opbouwende kritiek vraagt.je puten zijn al genoemd je zal een kutdag hebben gehad maar daar hoeft een ander geen last van te hebben! Zo.