Ik heb nu 2x1GB RAM geuheugen, kan ik daarbij gewoon 1x2GB geheugen doen?(ik wil 4GB) of moet ik dan perse 2x1GB erbij doen? (bij mekaar dus 4GB)
Volgens mij kun je er dan gewoon inderdaad 1x2GB bij doen. Maar dit is wel een erg simpele vraag die je waarschijnlijk ook gewoon op Google had kunnen stellen. Hier op GoT word wel verwacht dat je zelf ook wat werk er voor doet.
Je kunt ze dan alleen niet in dual-channel, etc draaien..
Even een snelle Google actie: http://tinyurl.com/3rx2bq5
Suc7!
Je kunt ze dan alleen niet in dual-channel, etc draaien..
Even een snelle Google actie: http://tinyurl.com/3rx2bq5
Suc7!
[ Voor 12% gewijzigd door Trucker Her op 25-04-2011 09:47 ]
Gestoord word je toch...
Anoniem: 303530
het is geheugen, niet geuheugen. Bovendien is RAM geheugen dubbelzinig omdat de M staat voor memory, Random Access Memory geheugen dus...
Om toch antwoord te geven: ja, dat kan als er nog slots vrij zijn.
Wat voor Windows versie heb je?
RAM FAQ: Wanneer je 4GB in jouw pc stopt is er een gerede kans dat het OS slechts ca. 3GB herkent. Hoe kan dit?
RAM FAQ: Wanneer je 4GB in jouw pc stopt is er een gerede kans dat het OS slechts ca. 3GB herkent. Hoe kan dit?
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Windows 7 32-bit
Als ik dan 4gb heb, dan moet ik ook 64-bit hebben.
Maar als ik geen dual-channel heb, maakt dat dan uit voor de snelheid?
Anders moet ik 2x1gb nemen.
Als ik dan 4gb heb, dan moet ik ook 64-bit hebben.
Maar als ik geen dual-channel heb, maakt dat dan uit voor de snelheid?
Anders moet ik 2x1gb nemen.
[ Voor 42% gewijzigd door K1pc0rn op 25-04-2011 10:12 ]
Anoniem: 344302
2 of 4 is iets sneller dan 1 of 3 geheugen reepjes. Het is ook het beste om precies hetzelfde merk en type erbij te zetten, het kan namelijk gebeuren dat ze niet compatibel zijn. En je kunt natuurlijk ook 2x2GB nemen.
offtopic: als je dan toch gaat corrigeren; dubbelzinnig is met dubbel 'n'Anoniem: 303530 schreef op maandag 25 april 2011 @ 09:47:
het is geheugen, niet geuheugen. Bovendien is RAM geheugen dubbelzinig omdat de M staat voor memory, Random Access Memory geheugen dus...
Of dualchannel vs singlechannel veel verschil maakt hangt overigens helemaal van de chipset af.
Zonder specs van het bakkie is daar niet echt iets zinnigs over te zeggen.
Dus post eerst eens volledige specs van het systeem.
Zonder specs van het bakkie is daar niet echt iets zinnigs over te zeggen.
Dus post eerst eens volledige specs van het systeem.
Lees de handleiding van je moederbord, daar staat wat er in kan, en uitzonderingen als iets niet gaat.
Specs:
Intel Core 2 Quad Q6600
OCZ 500 Watt ModXstream
2GB Ram
Asrock FSB1333 Quad Core moederbord
Nvidia 8500GT (dat wordt over een week een Ati HD5770)
Intel Core 2 Quad Q6600
OCZ 500 Watt ModXstream
2GB Ram
Asrock FSB1333 Quad Core moederbord
Nvidia 8500GT (dat wordt over een week een Ati HD5770)
En welk mobo heb je? Er zijn tig ASRocks die een FSB van 1333 doen. Post eens volledige specs.
deze heb ik:Terw_Dan schreef op maandag 25 april 2011 @ 18:23:
En welk mobo heb je? Er zijn tig ASRocks die een FSB van 1333 doen. Post eens volledige specs.
http://www.asrock.com/mb/...sp?Model=4Core1333-GLAN/M
Computer
¯¯¯¯¯¯¯¯
- Fabrikant: To Be Filled By O.E.M.
- Computermodel: To Be Filled By O.E.M.
- Computernaam: LENNART-PC (in werkgroep WORKGROUP)
- Systeemtype: x86 (32-bits) systeem
Moederbord
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Fabrikant:
- Model: 4Core1333-GLAN/M
- BIOS Fabrikant: American Megatrends Inc.
- BIOS Model: Default System BIOS, versie P1.00
- Aansluitingen: PCI1 (Vrij), PCI2 (Vrij), PCIE1 (Gebruikt), PCIE2 (Vrij)
- Poorten:
Processor
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Model: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz (Quad Core)
- Kloksnelheid: 2393 MHz
- Socket & Cache(s): CPUSocket, 8192 KB L2 Cache
Geheugen
¯¯¯¯¯¯¯¯
- Grootte: 2047 MB RAM
- Type(s): 1024 MB RAM (DDR, DIMM), 1024 MB RAM (DDR, DIMM)
Hardeschijf
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Bestandstype(s): NTFS (C:), NTFS (D:)
- Grootte: 288,33 GB (144,30 GB (C:) + 144,03 GB (D:) )
- Vrije ruimte: 250,69 GB (113,82 GB (C:) + 136,87 GB (D:) )
Stations
¯¯¯¯¯¯¯¯
- Type(s): A: 3,5-inch diskettestation, C: Lokale harde schijf, D: Lokale harde schijf, E: Onbekend
- Model(len): A: Onbekend, C: ST3320820AS ATA Device IDE, E: HL-DT-ST DVDRAM_GSA-H60N ATA Device
Geluidskaart
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Fabrikant: Microsoft
- Model: High Definition Audio-apparaat
Videokaart
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Model: NVIDIA GeForce 8500 GT
- Beeldprocessor: GeForce 8500 GT (0x0421)
- Geheugengrootte: 256 MB VRAM
- Stuurprogramma: nvd3dum.dll,nvwgf2um.dll,nvwgf2um.dll, versie 8.17.12.7061
Beeldscherm
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Fabrikant: Iiyama
- Model: Iiyama TXA3813/3823MT
- Schermresolutie: 1024x768 (Normaal 4:3 XGA)
- Kleurdiepte: 32-bits
- Frequentie: 75 Hz
Muis
¯¯¯¯
- Fabrikant: Microsoft
- Model: HID-muis
- Aantal knoppen: 2
- Aansluiting: USB
Toetsenbord
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Model: USB-invoerapparaat
- Type: Uitgebreid (101 of 102 toetsen)
- Functietoetsen: 12
Netwerkkaart
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Model(len): Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet NIC (NDIS 6.20) (Ethernet 802.3)
- Adressen: IP: 192.168.1.6, MAC: 00:19:66:5A:E0:9F, DHCP: 192.168.1.1
DirectX
¯¯¯¯¯¯¯
- Versie: 11.0
Besturingssysteem
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
- Naam: Microsoft Windows 7 Home Premium
- Versie: 6.1.7600
- Service Pack: Geen
De G31 heeft volgens mij wat issues met memoryremap, en sowieso hebben die Intel chips vaak wat extra prik nodig om 4 DIMMen te ondersteunen. Kijk dus eerst eens of het wel zinnig is om te upgraden.
Tevens ondersteunt de G31 feitelijk maar één dimm per geheugenkanaal, dus twee in totaal. Sommige G31 mainboards hebben wel vier geheugensloten maar dan kun je hier alleen van gebruik maken als alle modules single sided zijn. Afhankelijk van je huidige geheugen is het dus misschien toch makkelijker om 2x2GB te doen, hoewel je door het hierboven genoemde gebrek aan memory remap alsnog niet de volledige 4GB kunt benutten, ondanks 'n x64 Windows.
zou dit dan een goede vervanger kunnen zijn?
http://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-088840
Die link werkt hier niet.K1pc0rn schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:08:
zou dit dan een goede vervanger kunnen zijn?
Wees aub duidelijk en compleet, dus gewoon volledige specs geven.
Asus P5G41C-M LX iG41, SATA300, VGA, GLAN
Algemeen:
Producttype: Moederbord - micro ATX
Chipsettype: Intel G41 Express / Intel ICH7
Max. bussnelheid: 1333 MHz
Processor Socket: LGA775 Socket
Max aantal processors: 1
Compatibele processoren: Pentium, Celeron, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Celeron 400
sequence
Geheugen:
Maximaal ondersteund geheugen: 8 GB
Ondersteunde RAM-technologie: DDR2 SDRAM, DDR3 SDRAM
Ondersteunde RAM-snelheid: 1066 MHz, 800 MHz, 667 MHz
Ondersteunde RAM-integriteitscontrole: Niet-ECC
Ondersteunde RAM (geregistreerd of gebufferd): Niet-gebufferd
RAM-functies: Dubbelkanaals geheugenarchitectuur
Algemeen:
Max aantal processors: 1
Compatibele processoren: Pentium, Celeron, Core 2 Duo, Core 2 Extreme, Core 2 Quad, Celeron 400
sequence
Geheugen:
[ Voor 63% gewijzigd door K1pc0rn op 26-04-2011 15:35 ]
K1pc0rn, even om het iets leesbaarder te houder hier.
Ik zie dat Terw_Dan om volledigheid van informatie vraagt, maar zulke lappen gaan plakken is weer het andere uiterste. Mits je een kloppend merk + modelnummer en als het kan wat basale informatie geeft is ruim voldoende. Daar kan een gemiddelde tweaker best mee uit de voeten.
Voorbeeldje:
Merk + model, dit had op zich voldaad, want aan de hand hiervan kun je de relevante informatie vinden:
Ga verder voor jezelf na of het bord voor jou voldoet qua aantal uitbreidingsloten, USB aansluitingen en budget.
Liever teveel informatie dan te weinig, daar zit je in het juiste spectrum. Maar probeer ook een beetje voor ogen te houden wat wel eens overbodig zou kunnen zijn. Het maakt ons heus niet uit of er 4 of 16 USB poorten op zitten om maar een voorbeeld te geven
Om even terug op het onderwerp te komen. Het bord wat je hebt uitgezocht lijkt mij waarschijnlijk geen goede vervanger. Waarom niet?
Je geeft aan dat je nu 2 geheugenreepjes hebt, tweemaal 1GB (samen 2GB). En je wilt upgraden naar 4GB dmv 2 extra geheugenreepjes.
Dit moederbord heeft dan wel 4 geheugensloten, maar als je even verder kijkt zie je het volgende:
Als je dan even verder kijkt op productpagina op de Asus website, dan zie je daar bij Specifications het volgende:
En ik kan je vertellen dat zowel DDR2 als DDR3 insteken niet gaat werken, dat zul je in de handleiding vast ook terug kunnen vinden.
Als ik bij dezelfde shop verder in de lijst kijk kom ik zo snel alleen maar borden tegen met maar twee geheugensloten en andere comboborden. En boven de 50 euro gaan lijkt mij niet heel zinnig aangezien je voor dat geldt een betere optie hebt volgens mij.
Als je naar 4GB wilt en je huidige moederbord in orde is, zou ik een setje Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G halen.
Die kost rond de 50 euro, dat is een setje 2 x 2GB (samen 4GB) RAM welke vrijwel zeker in jouw huidige moederbord gaat werken. Met dit setje zou je dan je huidige setje geheugen vervangen in plaats van aanvullen. Ben je voor 50 euro qua hardware klaar. Kun je je oude 2x1GB setje mogelijk verkopen voor wat kleins.
Hoef je alleen nog van iemand een Windows 7 x64 DVD te lenen. Want de licentie-code van je Windows 7 is zowel geldig voor x86 als x86-64 varianten
Als je per se Dual-Channel wilt, dan zou je toch een moederbord upgrade kunnen doen. Houdt er echter rekening mee dat de rekening dan duurder wordt en de performancewinst volgens mij gering is. Dit is echter afhankelijk van wat je zoal doet met je PC. Zolang dat geen heel geheugen-intensieve zaken zijn zal je van Dual-Channel weinig baat ondervinden.
Maar om daar iets over te zeggen zul je moeten aangeven wat je zoal met de PC wilt doen. Voor gewoon internetten, af-en-toe een spelletje en videotje kijken heb je Dual-Channel niet nodig.
Ik zie dat Terw_Dan om volledigheid van informatie vraagt, maar zulke lappen gaan plakken is weer het andere uiterste. Mits je een kloppend merk + modelnummer en als het kan wat basale informatie geeft is ruim voldoende. Daar kan een gemiddelde tweaker best mee uit de voeten.
Voorbeeldje:
Merk + model, dit had op zich voldaad, want aan de hand hiervan kun je de relevante informatie vinden:
Als extraatje handig:Asus P5G41C-M LX iG41, SATA300, VGA, GLAN
Is ruim voldoende, dit bevat de echte vitale informatie.Algemeen:
Geheugen:
Ga verder voor jezelf na of het bord voor jou voldoet qua aantal uitbreidingsloten, USB aansluitingen en budget.
Liever teveel informatie dan te weinig, daar zit je in het juiste spectrum. Maar probeer ook een beetje voor ogen te houden wat wel eens overbodig zou kunnen zijn. Het maakt ons heus niet uit of er 4 of 16 USB poorten op zitten om maar een voorbeeld te geven
Om even terug op het onderwerp te komen. Het bord wat je hebt uitgezocht lijkt mij waarschijnlijk geen goede vervanger. Waarom niet?
Je geeft aan dat je nu 2 geheugenreepjes hebt, tweemaal 1GB (samen 2GB). En je wilt upgraden naar 4GB dmv 2 extra geheugenreepjes.
Dit moederbord heeft dan wel 4 geheugensloten, maar als je even verder kijkt zie je het volgende:
Dit moederbord ondersteunt 2 soorten geheugen. Hey, dat is even opletten.Ondersteunde RAM-technologie: DDR2 SDRAM, DDR3 SDRAM
Als je dan even verder kijkt op productpagina op de Asus website, dan zie je daar bij Specifications het volgende:
Het bord heeft maar 2 sloten voor elk type. Vier reepjes DDR2 of DDR3 insteken is dus geen optie.2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 1333(O.C.)/1066/800 Non-ECC,Un-buffered Memory
2 x DIMM, max. 8 GB,DDR2 1066 (O.C.) / 800 / 667 MHz Non-ECC, Un-buffered memory
En ik kan je vertellen dat zowel DDR2 als DDR3 insteken niet gaat werken, dat zul je in de handleiding vast ook terug kunnen vinden.
Als ik bij dezelfde shop verder in de lijst kijk kom ik zo snel alleen maar borden tegen met maar twee geheugensloten en andere comboborden. En boven de 50 euro gaan lijkt mij niet heel zinnig aangezien je voor dat geldt een betere optie hebt volgens mij.
Als je naar 4GB wilt en je huidige moederbord in orde is, zou ik een setje Kingston ValueRAM KVR800D2N6K2/4G halen.
Die kost rond de 50 euro, dat is een setje 2 x 2GB (samen 4GB) RAM welke vrijwel zeker in jouw huidige moederbord gaat werken. Met dit setje zou je dan je huidige setje geheugen vervangen in plaats van aanvullen. Ben je voor 50 euro qua hardware klaar. Kun je je oude 2x1GB setje mogelijk verkopen voor wat kleins.
Hoef je alleen nog van iemand een Windows 7 x64 DVD te lenen. Want de licentie-code van je Windows 7 is zowel geldig voor x86 als x86-64 varianten
Als je per se Dual-Channel wilt, dan zou je toch een moederbord upgrade kunnen doen. Houdt er echter rekening mee dat de rekening dan duurder wordt en de performancewinst volgens mij gering is. Dit is echter afhankelijk van wat je zoal doet met je PC. Zolang dat geen heel geheugen-intensieve zaken zijn zal je van Dual-Channel weinig baat ondervinden.
Maar om daar iets over te zeggen zul je moeten aangeven wat je zoal met de PC wilt doen. Voor gewoon internetten, af-en-toe een spelletje en videotje kijken heb je Dual-Channel niet nodig.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
maar ik moet misschien wel een moederbord kopen, want hij leest sommige videokaarten gewoon niet, en de fan draait super hard. Terwijl de temperatuur van mijn CPU maar 29 graden is en de snelheid staat al op z'n laagst.
Ik game vooral zoals Crysis 2 (als m'n HD5770 het doet) en GTA IV, ik ben ook aan het 3D mode eren etc.dus wel zware programma's.
Ik wil niet meer dan €60 uitgeven aan een moederbord.
Ik game vooral zoals Crysis 2 (als m'n HD5770 het doet) en GTA IV, ik ben ook aan het 3D mode eren etc.dus wel zware programma's.
Ik wil niet meer dan €60 uitgeven aan een moederbord.
Je moederboard beschikt niet over een PCIe 2.0 x16 slot dus je HD5770 gaat inderdaad niet werken. Fan snelheid van je CPU is op de meeste moderne moederboarden in te stellen in de BIOS. Hier staat meer dan genoeg over op got.
Voor een vervangend moederboard die wel je nieuwe videokaart ondersteund kijk eens in de pricewatch
Voor een vervangend moederboard die wel je nieuwe videokaart ondersteund kijk eens in de pricewatch
Basically all electronics are powered by magical smoke. I know this because I've seen the smoke escape, and then things don't work anymore.
Om even een krachtig woord te gebruiken: Onzin.ZalmanFr34K schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 19:18:
Je moederboard beschikt niet over een PCIe 2.0 x16 slot dus je HD5770 gaat inderdaad niet werken.
Een PCIe 2.0 (x16) kaart werkt zonder problemen in een PCIe 1.1 slot, deze zijn backwards compatible.
Er zijn uitzonderingen op wanneer het aankomt op PCIe 1.0a sloten, maar deze eerste generatie vind je vrijwel enkel op een paar verouderde VIA chipsets. De Intel G31 is een stuk nieuwer en ondersteunt de PCIe 1.1 standaard en zou geen problemen mogen hebben met een PCIe 2.0 kaart.
Dit is inderdaad vaak een BIOS instelling. Asus noemt het volgens mij Q-Fan, anderen vaak SmartFan. Hoe ASRock het noemt weet ik niet, maar vast ook zoiets dergelijks.Fan snelheid van je CPU is op de meeste moderne moederboarden in te stellen in de BIOS. Hier staat meer dan genoeg over op got.
Echter lijkt de TS hier al naar gekeken te hebben volgens mij.
Mogelijk ondersteunt zijn bord enkel fancontrol met 4-pins PWM fans en heeft hij nu een 3-polige fan.
De Pricewatch is inderdaad een goede plek om te beginnen met zoeken.Voor een vervangend moederboard die wel je nieuwe videokaart ondersteund kijk eens in de pricewatch
Het filter kan echter wel wat sterker want de TS wil volgens mij DDR2 blijven gebruiken zodat zijn huidige setje mee kan en indien dat zo is moet hij er ook op letten dat 4 geheugensloten gewenst zijn.
En daarnaast het formaat ATX of mATX?
Genoeg om je tanden in te zetten K1pc0rn
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ik weet nog steeds niet of mijn videokaart kapot is of dat mijn moederbord kapot is. Jullie horen het deze week, want ik laat hem testen bij m'n broer. En als die het daar niet doet dan stuur ik hem terug, en als die het daar wel doet, koop ik een nieuw moederbord met 2x2GB geheugen. Dan hoef ik ook geen mobo met 4 sloten te kopen. Ben ik ook weer goedkoper uit
Pagina: 1