Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-08 18:01

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een vraag. Ik heb momenteel een asus 1005ha. Deze laptop heb ik gekocht in Australie en ik ben er ERG tevreden mee. Allemaal koek en ei.

Echter wil ik eens wat anders proberen! Waarom? Omdat het KAN! Ik heb altijd windows gebruikt en dit zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Toch wil ik eens kijken wat linux voor me kan betekenen. Vast niet veel maar ik wil het een kans geven.

Nu ben ik uitgekomen op netbook ubuntu (waarvandaan ik overigens nu typ, handig zoń live usb-tje :D). Om er niet ervoor te zorgen dat niet meteen alles in de soep loopt en ik nog aan school kan werken wil ik hem eerst als dual boot proberen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik hem gewoon installeren op bijv. de helft van de hdd? Dus 60gb totaal voor windows en 60gb voor linux. Of is het handiger om het 40 / 40 te doen en dan nog 40gb algemene dataopslag die te gebruiken is vanaf beide os-en? Of komt er toch stiekem wat meer bij kijken? Oftewel, hoe makkelijk is het dual booten op te zetten? Ik heb ongeveer 2 weken ervaring met windows xp - ubuntu dual boot en dat ging erg vlot, zou dit hetzelfde worden?

Over het hele backup-en hoeven jullie geen zorgen te maken. Ook bij het fout gaan kan ik windows er zo opnieuw op zetten dus dat is verder ook geen probleem.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Mu.siQ op 24-04-2011 22:50 ]

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook een VM kunnen overwegen. Dan kan je in windows en linux tegelijk werken. Bijvoorbeeld met virtualbox of vmware player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleighton
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Kijk anders ook naar WUBI, hiermee kun je ubuntu vanuit windows installeren, waarbij je een deel van je windowspartitie gebruikt.

De netbook zal niet snel zijn met VMware of Virtualbox, het is en blijft een atom he. Ook zal deze cpu geen virtualisatiefeatures hebben.

[ Voor 35% gewijzigd door Gleighton op 24-04-2011 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Dat principe heb ik nooit helemaal gesnapt. Wat houd virtual machine precies in en wat doet het? Tegelijk werken in twee os-en? Dat klinkt te mooi om waar te zijn.

Toch is het misschien handiger om het voor nu bij een dual boot te houden, de VM misschien later ;-)
Gleighton schreef op zondag 24 april 2011 @ 22:53:
Kijk anders ook naar WUBI, hiermee kun je ubuntu vanuit windows installeren, waarbij je een deel van je windowspartitie gebruikt.

De netbook zal niet snel zijn met VMware of Virtualbox, het is en blijft een atom he. Ook zal deze cpu geen virtualisatiefeatures hebben.
Bij WUBI kom ik automatisch toch bij ubuntu destkop. Ondersteund WUBI ook netbook ubuntu?

Snel zal het nooit zijn op netbook, vrijwel niets niet (nou ja, al vind ik de snelheden wel 100% meevallen =))

[ Voor 52% gewijzigd door Mu.siQ op 24-04-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een VM is een virtuele machine, dan kan je een OS binnen een OS laten draaien. Ik gebruik het ook voor school.
YouTube: How to Install Ubuntu in VMware player

Nadeel: met minder dan 1GB RAM kun je het beter niet proberen. Een OS vreet ram, en 2 al helemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ik heb vanaf het begin mijn 1gb al verwisseld door 2gb, met goede gevolgen. Toch, die wil ik natuurlijk niet gaan gebruiken als een dual boot verder ook werkt. Het opnieuw opstarten vind ik geen probleem. Toch bedankt voor de info, ik ga me er wel even in verdiepen. Ben toch benieuwd.

Heb inmiddels gevonden dat met WUBI ook ubuntu netbook is te installeren, en verdomd makkelijk ook. Dus dat gaan we denk ik maar proberen. Eerst wel even de schijf opruimen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-02 11:21

crizyz

ne.t.weaker

Volgens mij zou je ook met een bootloader als GRUB een heel eind kunnen komen.

Weet er zelf niet zo veel van maar google kan je daar vast verder mee helpen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door crizyz op 24-04-2011 23:08 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga altijd voor de "eerst doen, dan pas nadenken" methode. Als het mislukt kan je de bootlader altijd nog herstellen met de windows 7 DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 13:21
volgens mij detecteerd ubuntu zelf de geinstalleerde windows, en maakt ie er vanzelf met grub dualboot van. Dat doet ie in elk geval bij mijn ubuntu desktop setup :)

[ Voor 3% gewijzigd door mrmartijn op 25-04-2011 00:43 ]

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

om uit te proberen zonder te herpartioneren (en zonder virtiele machine...)

wubi:

https://wiki.ubuntu.com/W...n%20Windows%20or%20Ubuntu?

Afbeeldingslocatie: https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide?action=AttachFile&do=get&target=wubi-123.png

Aparte partitie werkt wel iets sneller.

1. Zorg dat je een backup hebt. (je raakt geen data kwijt, tenzij je iets stoms doet....Maar de kans dat je iets stoms doet is groter als je de eerste keer een ander OS installeerd
2. Gewoon doen.

[ Voor 23% gewijzigd door leuk_he op 25-04-2011 00:52 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09 12:22
Er is genoeg info te vinden over Wubi en is een fail-safe manier om linux een beetje te leren kennen. Het zal wel traag worden op een atom >> ik heb een 1005ha-h waar Arch linux op draait. 2 gieg erin gestopt , en zeer goed mee te werken. Ik ben ( zelfs ) heel tevreden over de nieuwe gnome3 interface. Zeer geschikt voor laptops en netboekjes, muv gnome3 vensters die niet volledig willen passen waardoor erv knoppen missen..ik ga ervan uit dat dat nog wordt opgelost echter...

Maar goed, ik reageer eigenlijk op je post omdat je stelt dat
Echter wil ik eens wat anders proberen! Waarom? Omdat het KAN! Ik heb altijd windows gebruikt en dit zal ook nog wel een tijdje zo blijven. Toch wil ik eens kijken wat linux voor me kan betekenen. Vast niet veel maar ik wil het een kans geven.
ik hoop dat dat een eerlijke kans wordt...linux is geen windows. Bereid je een beetje voor op een totaal andere mindset om met linux te werken >> open-source, veel gebeurt vanuit vrijwilligheid, soms zijn progs voor een win-gebruiker nogal "rough around the edges"..Verdiep je in het pakketbeheer, kijk goed naar de directorystructuren te beginnen met je /home ...
Nou ja, anyway, ik hoop simpelweg dat je beseft dat een ander OS een andere manier van werken inhoudt. Dat aanleren, kost tijd en moeite.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 april 2011 @ 23:11:
Ik ga altijd voor de "eerst doen, dan pas nadenken" methode. Als het mislukt kan je de bootlader altijd nog herstellen met de windows 7 DVD.
Zoiets heb ik eigenlijk zelf ook. Wel even alles backupen. Windows 7 staat er in ieder geval vrij vlot weer op =)
mrmartijn schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:43:
volgens mij detecteerd ubuntu zelf de geinstalleerde windows, en maakt ie er vanzelf met grub dualboot van. Dat doet ie in elk geval bij mijn ubuntu desktop setup :)
Grub? Ik denk dat je toch gewoon de keuze krijgt als je je pc aanzet?
leuk_he schreef op maandag 25 april 2011 @ 00:51:
om uit te proberen zonder te herpartioneren (en zonder virtiele machine...)

wubi:

https://wiki.ubuntu.com/W...n%20Windows%20or%20Ubuntu?

[afbeelding]

Aparte partitie werkt wel iets sneller.

1. Zorg dat je een backup hebt. (je raakt geen data kwijt, tenzij je iets stoms doet....Maar de kans dat je iets stoms doet is groter als je de eerste keer een ander OS installeerd
2. Gewoon doen.
Dit is de methode die ik bijna 99% zeker ga gebruiken =)
neeroeter schreef op maandag 25 april 2011 @ 10:10:
Er is genoeg info te vinden over Wubi en is een fail-safe manier om linux een beetje te leren kennen. Het zal wel traag worden op een atom >> ik heb een 1005ha-h waar Arch linux op draait. 2 gieg erin gestopt , en zeer goed mee te werken. Ik ben ( zelfs ) heel tevreden over de nieuwe gnome3 interface. Zeer geschikt voor laptops en netboekjes, muv gnome3 vensters die niet volledig willen passen waardoor erv knoppen missen..ik ga ervan uit dat dat nog wordt opgelost echter...

Maar goed, ik reageer eigenlijk op je post omdat je stelt dat

[...]

ik hoop dat dat een eerlijke kans wordt...linux is geen windows. Bereid je een beetje voor op een totaal andere mindset om met linux te werken >> open-source, veel gebeurt vanuit vrijwilligheid, soms zijn progs voor een win-gebruiker nogal "rough around the edges"..Verdiep je in het pakketbeheer, kijk goed naar de directorystructuren te beginnen met je /home ...
Nou ja, anyway, ik hoop simpelweg dat je beseft dat een ander OS een andere manier van werken inhoudt. Dat aanleren, kost tijd en moeite.. :)
Ikzelf heb er ook 2 gig ingegooid, het heeft mij destijds (en nog steeds) erg geholpen met de snelheid =)

Ik ben bekend met het feit dat het geen windows is. Ik wil het ook echt een serieuze kans geven. Ik zet het JUIST op m'n netbookje omdat ik deze vrijwel nooit formatteer e.d. + ik genoeg ruimte heb om dit uit te proberen.
Juist omdat het open-source is heb ik er interesse in. De mogelijkheid om alles zelf aan te kunnen passen staat mij erg aan. Zeker na de ervaring met android + rooten + custom roms e.d. De vrijheid lijkt me goed. ik besef alleen dat ik mij goed zal moeten verdiepen / inlezen voordat ik een beetje doorheb waar ik mee bezig ben.
Aan de andere kant, ik zal ergens moeten beginnen. Nu heb ik gelezen dat deze netbook versie vrijwel gelijk is aan de ubuntu versie, afgezien van de afwijkende interface en wat dingetjes onder de motorkap.

Heb jij tips waar ik mee kan beginnen om in te verdiepen? Ik sta erg open voor suggesties want ik ben helemaal nieuw. Het blijft er daarbij ook een hele tijd op staan dus ik heb tijd genoeg.

wel meteen een vraag; ik heb gelezen dat microsoft word werkt onder linux via een proggie (naam even kwijt). Ik kan denk ik MS Word niet openen vanuit de windows partitie ofwel?

Ook nog een vraag: zou er een groot verschil zitten in snelheid tussen de ubuntu desktop en ubuntu netbook? Ik vraag het me toch lichtelijk af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste verschil met de desktop en netbook versie zit hem in de interface, maar ik had gehoord dat veel mensen onbedreven waren over de unity (=netbook) interface, dus ik zou de desktopversie pakken.

Het scheelt bijna niet qua snelheid, unity gebruikt alleen wat minder RAM, maar met 2GB is dat geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:03

MsG

Forumzwerver

Unity werkt imo vrij log op de 1005HA. Ik vind de reguliere Gnome-interface prettiger op mijn 1005. Alleen heb je heel soms dat schermen überhaupt niet ontworpen zijn voor maar 600 verticaal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:47:
Het grootste verschil met de desktop en netbook versie zit hem in de interface, maar ik had gehoord dat veel mensen onbedreven waren over de unity (=netbook) interface, dus ik zou de desktopversie pakken.

Het scheelt bijna niet qua snelheid, unity gebruikt alleen wat minder RAM, maar met 2GB is dat geen probleem.
ah oke. Misschien dat de destkop versie dan toch de moeite waard is. ik zit dat wel met het probleem wat hieronder vermeld staat en wat ik ook heb gelezen. Niet alle schermen zijn voor 1024 x 600 ontworpen, dit kan nog wel eens lastig zijn.

Misschien is het een optie om eerst netbook ubuntu te proberen en dan later de overstap te maken, met wubi is dit erg gemakkelijk + linux is bij beide hetzelfde dus voor het leerproces maakt het niet uit.

PS: Is onbedreven een nederlands woord? :P
MsG schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:48:
Unity werkt imo vrij log op de 1005HA. Ik vind de reguliere Gnome-interface prettiger op mijn 1005. Alleen heb je heel soms dat schermen überhaupt niet ontworpen zijn voor maar 600 verticaal.
Zoals hierboven staat beschreven, misschien dat ik eerst netbook ubuntu probeer en later de overstap probeer te maken. Het is makkelijk te doen met Wubi. Wat is vrij log op de 1005ha, noem is wat voorbeelden als je wilt?

Hoe vaak komt dat 'heel soms' voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mu.siQ schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:42:
[...]

Grub? Ik denk dat je toch gewoon de keuze krijgt als je je pc aanzet?

wel meteen een vraag; ik heb gelezen dat microsoft word werkt onder linux via een proggie (naam even kwijt). Ik kan denk ik MS Word niet openen vanuit de windows partitie ofwel?
Grub is de Linux variant van dat keuzemenu van Windows 7 ;)

meuk: Wine 1.3.18, of meuk: CrossOver 9.0 voor MS Word.

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 25-04-2011 13:56 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
@ Raven.
Ah, ik las idd dat die de bootloader van windows 7 aanpast. En dat ik de Grub NIET moet updaten als ik 't via wibu doe, want dan wil ubuntu niet meer booten =P

Wine! bedankt =) Als ik MS Word maar draaiende krijg onder linux dan is het een hele stap voorwaarts om linux ook te gebruiken voor school ;-)

[ Voor 25% gewijzigd door Mu.siQ op 25-04-2011 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 19:21

deadinspace

The what goes where now?

Mu.siQ schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:54:
ah oke. Misschien dat de destkop versie dan toch de moeite waard is. ik zit dat wel met het probleem wat hieronder vermeld staat en wat ik ook heb gelezen. Niet alle schermen zijn voor 1024 x 600 ontworpen, dit kan nog wel eens lastig zijn.
Ik heb zelf ook een 1005HA (met 1024x600 scherm dus), en draai daar gewoon Gnome op (op Debian overigens), en van Gnome schermen zelf ben ik er volgensmij nog geen tegengekomen die niet op het scherm past.

Bij sommige extra applicaties komt het wel eens voor dat een scherm te groot is, maar dat probleem zul je onder Unity dan ook hebben; die applicaties gaan hun schermen niet ineens kleiner maken omdat je onder Unity draait :P

(mijn 2 cent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
deadinspace schreef op maandag 25 april 2011 @ 15:14:
[...]

Ik heb zelf ook een 1005HA (met 1024x600 scherm dus), en draai daar gewoon Gnome op (op Debian overigens), en van Gnome schermen zelf ben ik er volgensmij nog geen tegengekomen die niet op het scherm past.

Bij sommige extra applicaties komt het wel eens voor dat een scherm te groot is, maar dat probleem zul je onder Unity dan ook hebben; die applicaties gaan hun schermen niet ineens kleiner maken omdat je onder Unity draait :P

(mijn 2 cent)
He sh*t. Ik was net zo overtuigd om voor netbook ubuntu te gaan en nu ga ik toch weer twijfelen! Of het eigenlijk niet net zo handig is om meteen naar ubuntu te gaan (of xubuntu vanwege de lichtheid?). Zal het qua snelheid veel verschil zijn denken jullie of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het niet bevalt kun je altijd nog unity, dan wel gnome installeren. Zoals je terecht opmerkte kun je in ubuntu echt alles veranderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 20:09:
Als het niet bevalt kun je altijd nog unity, dan wel gnome installeren. Zoals je terecht opmerkte kun je in ubuntu echt alles veranderen ;)
Dus jou idee is om gewoon met ubuntu te beginnen? De desktop versie?

Eigenlijk heb ik nu windows 7 home starter, ook een desktop versie die gewoon normaal loopt dus waarom zou ubuntu desktop niet normaal lopen? =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zei ik toch?
Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 13:47:

Het voordeel van unity ten opzichte gnome is imo minimaal. Zoek bijvoorbeeld wat screenshots op het internet en kijk wat het meest bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Oke, vanmiddag na backuppen ga ik toch voor linux ubuntu desktop. Mocht dit niet bevallen dan kan ik altijd nog een stapje terug. Dit ga ik doen door het gebruik van Wubi.

Allemaal vast bedankt voor de input! =)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CremersDH
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 20:15
TIP: :+

Wacht nog een paar dagen. Op 28 april released Ubuntu namelijk de nieuwe 11.04 release
Daarin is de netbook en desktop versie (weer) samengevoegd tot één versie.

Voordeel: Je hebt de nieuwste versie en hoeft ook niet (meer) te kiezen tussen de netbook en desktop versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ah he verdikkie. Ze maken het ook niet makkelijk he :P

Nja, ik kan eigenlijk niet meer wachten, haha. Dus ik zet over een paar dagen de nieuwe versie er wel gewoon op, via wubi is het heel makkelijk te deinstalleren =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 19:21

deadinspace

The what goes where now?

Je had inmiddels beide versies al uitgeprobeerd kunnen hebben :P

Maak een backup en ga wat installeren :)
Als je het uitprobeert merk je snel genoeg wat jij prettig vindt werken. En over een weekje of twee kun je dan de 11.04 final proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Ik zou inderdaad wachten tot de nieuwe release van Ubuntu.

Dan eerst Windows op je netbook herinstalleren en bij die installatie al je partities aanmaken, zodat Ubuntu bij installatie ook lege partities aantreft.
Vervolgens Ubuntu vanaf USB installeren met GRUB loader.
Unity uitzetten kan bij de login prompt. Daar kun je de omgeving kiezen. Het is een persoonlijke smaak, maar ik vond het niet lekker werken, vooral omdat ik met oudere versies heb gewerkt en gewend ben aan de mogelijkheden van Nautilus. De Unity schil beperkt dat nogal. Misschien als je ermee begint te werken is het wel prettig.

Zelf heb ik ook een Asus EEE, de 1215P. In het begin ook gewerkt met en WIndows en Ubuntu, maar na de ontdekking dat ik 99% van de tijd in Linux zat te werken heb ik de dual boot maar weer weggegooid en nu single-boot Linux heb.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ik had niet de tijd van het weekend om het te installeren. Daarnaast moest ik alles nog backuppen en eerst wat verdiepen. Nu ben ik op mijn stage maar vanavond... ;-)

@hierboven is ook een idee met de partities... maar voor een easy uninstall is het nog niet zo handig

[ Voor 24% gewijzigd door Mu.siQ op 26-04-2011 09:45 ]

Pagina: 1