Toon posts:

Interne Schijf Extern maken - past ie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een hele tijd geleden een harde schijf, 80 gb uit een oude computer gehaald. 80 gig is niet heel veel maar opzich toch leuk om te hebben als extra harde schijfje. Aangezien ik er nu niets mee kan zocht ik een goedkope behuizing waardoor ik m kan gebruiken als extrerne schijf.

Het betreft een Maxtor DiamondMax Plus 9 ATA-133 (3,5").

Nu weet ik niet heel veel van harde schijven, maar volgens mij betekent dat ATA dat het een SATA schijf is, en dat ik dus moet opletten om geen IDE behuizing te kopen(?)

Nou had ik deze behuizing gevonden:
http://www.yagoda.nl/naar-sata-behuizing-p-4307.html

Maar als ik hier ([url]http://www.cooldrives.com/nasadrenwius.html[/url) wat plaatjes bekijk denk ik zo dat mijn schijf daar niet op gaat passen. Mijn schijf ziet er namelijk zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://images01.olx.com.ph/ui/5/95/36/1270182079_85218936_3-80GB-IDE-Maxtor-DiamondMax-Plus-9-ATA-133-6Y080L0-Computers-Hardware-1270182079.jpg

Daarnaast waren de meeste behuizingen die ik tegenkwam Sata-150, mijn schijf is 133. Maakt dit uit? Of is dit enkel de snelheid?

Overigens staat op deze site dat mijn schijf een IDE schijf is...http://manila.olx.com.ph/...-133-6y080l0-iid-85218936

Zoals tezien is mijn kennis over harde schijven niet zo uitgebreid helaas. Dus wie helpt mij uit de brand?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Je schijf is PATA-133 3.5" schijf, niet SATA.

Deze opties heb je:
http://tweakers.net/price...rMV8ufS9HjbWpg80fm_Ei3NoH

IDE == SATA trouwens. Je schijf is een PATA schijf.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 24-04-2011 20:35 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-01 12:45

Mentalist

[avdD]

Het hele verhaal is iets ingewikkelder, maar (in marketing):

IDE = PATA = ATA = Parallel ATA = Wikipedia: Parallel ATA

SATA = Serial ATA = Wikipedia: Serial ATA

Voor die eerste gebruik je een platte lintkabel, voor die tweede een veel slanker kabeltje.

Ik zou je eigenlijk aanraden om ergens een goedkoop 2dehands behuizinkje te zoeken (misschien mazzel op de vrijmarkt?). Zo'n schijf in een spiksplinternieuwe behuizing stoppen, dat is haast onzinnig. De behuizing kost dan meer dan de schijf. Kan je bijna nog beter een nieuwe externe 2,5" behuizing halen.

[ Voor 71% gewijzigd door Mentalist op 24-04-2011 21:30 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Wat heb ik dan aan een 2,5" behuizing? Daar werkt m'n schijf toch niet in?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op maandag 25 april 2011 @ 14:15:
Wat heb ik dan aan een 2,5" behuizing? Daar werkt m'n schijf toch niet in?
Klopt, ik schreef het niet goed, ik bedoelde een complete externe 2,5" schijf (de hitte he!). Een losse 3,5" externe behuizing is relatief duur en je hebt voor <€40 al een externe 2,5" 160GB schijf. Die is een stuk draagbaarder, stiller, past meer op en heeft geen externe voeding nodig. Je moet je dan afvragen of het zinvol is om €20 uit te geven om een lompe 3,5" externe schijf met weinig opslagcapaciteit te maken. :)

Overigens hier een completer overzicht van externe 3,5" behuizingen: http://tweakers.net/price...pQXFIK3fe1b7hStZQtH_R8nj8

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

W3ird_N3rd schreef op maandag 25 april 2011 @ 16:44:
[...]

Klopt, ik schreef het niet goed, ik bedoelde een complete externe 2,5" schijf (de hitte he!). Een losse 3,5" externe behuizing is relatief duur en je hebt voor <€40 al een externe 2,5" 160GB schijf. Die is een stuk draagbaarder, stiller, past meer op en heeft geen externe voeding nodig. Je moet je dan afvragen of het zinvol is om €20 uit te geven om een lompe 3,5" externe schijf met weinig opslagcapaciteit te maken. :)

Overigens hier een completer overzicht van externe 3,5" behuizingen: http://tweakers.net/price...pQXFIK3fe1b7hStZQtH_R8nj8
En voor 60 euro haal je weer 500GB. en voor 80 euro...

Je kan wel oneindig doorgaan, maar gewoon een simpele behuizing halen van 20 euro kan perfect.
W3ird_N3rd schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:24:
Het hele verhaal is iets ingewikkelder, maar (in marketing):
IDE is niks meer of minder als de aansturing van een ATA schijf.. Dit kan zowel PATA als SATA zijn. Echter word de term amper meer gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 25-04-2011 17:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Helaas is dit een voorbeeld van de wegwerpmaatschappij, zeker op het gebied van electronica.
Meestal loont het niet om moeite te doen om oude hardware te hergebruiken.
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven die je adviseren om een nieuwe 2,5" externe schijf te kopen voor minder dan €40.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wacht nog even tot Koninginnedag. Wellicht vind je op de vrijmarkt nog een leuke behuizing voor (heel) weinig. :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

D4NG3R schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:01:
[...]

En voor 60 euro haal je weer 500GB. en voor 80 euro...

Je kan wel oneindig doorgaan, maar gewoon een simpele behuizing halen van 20 euro kan perfect.
Je kan natuurlijk door blijven gaan, maar je moet je echt afvragen of een schijf die stiller èn draagbaarder èn groter èn zonder losse adapter werkt het niet waard is om heel even voor door te sparen.

Als je dan zegt "meh", prima, dan ga je gewoon voor de 3,5" behuizing. :)
IDE is niks meer of minder als de aansturing van een ATA schijf.. Dit kan zowel PATA als SATA zijn. Echter word de term amper meer gebruikt.
Eigenlijk is het de naam van de interface die Western Digital ooit maakte die later ATA zou gaan heten. Maar in marketing zie je IDE nog wel eens als synoniem voor ATA/PATA.
Henk007 schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:09:
Helaas is dit een voorbeeld van de wegwerpmaatschappij, zeker op het gebied van electronica.
Meestal loont het niet om moeite te doen om oude hardware te hergebruiken.
Ik sluit me aan bij de reacties hierboven die je adviseren om een nieuwe 2,5" externe schijf te kopen voor minder dan €40.
Dat is idd ook jammer. Wat voor een gedeelte ook meespeelt is dat een 3,5" behuizing iets duurder is dan een 2,5" wat het verschil tussen een losse 3,5" behuizing en een 2,5" behuizing+HD kleiner maakt.

Zo is het repareren van spullen vaak ook de moeite niet als je naar uurloon gaat kijken, iets nieuws kopen is zo vaak goedkoper. :/
Die link had ik net toch al gepost? :)
CaptJackSparrow schreef op maandag 25 april 2011 @ 17:19:
Wacht nog even tot Koninginnedag. Wellicht vind je op de vrijmarkt nog een leuke behuizing voor (heel) weinig. :)
Dat zei ik ook al en lijkt me zeker de moeite waard om even af te wachten. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de reacties! Ik was al van plan om een schijf van ongeveer 60 euro te kopen, had een aantal mooie gezien met een terabyte. Maar aangezien ik die nog niet heel erg hard nodig heb wacht ik daar nog even mee. De prijzen dalen namelijk echt heel erg snel.

Ik wil momenteel puur een behuizinkje kopen omdat ik hier toch nog een schijf heb liggen. 80 gig is niet veel, maar toch zonde om weg te gooien. Vandaar dat ik er een extern schijfje van wilde maken. Ik was dus ook niet van plan om een goedkope andere schijf te kopen:P

Ik keek zelf naar behuizingen van max 15 euro, aangezien ik het anders zonde vind en dat geld beter kan investeren in een grote nieuwere schijf.

Nu snap ik het echter toch nog niet helemaal. Zoals D4NG3R zei heb ik dus blijkbaar een PATA-133 schijf. Tussen de Picewatch die Resistor me stuurde zitten echter ook "ATA-3" en "PATA-100" behuizingen. Gaan die het nou wel of niet doen?

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Ga er maar vanuit dat alle ATA en PATA behuizigen die je op dit moment kan kopen gaan werken met jouw hdd. PATA is een techniek die al een jaar of 5 volledig heeft stilgestaan, dus qua compatibiliteit zit je altijd goed.
Heb hier ook nog een 320GB ATA schijf liggen in de kast, ruilen voor een kratje HJ?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Er zijn ook genoeg behuizingen die zowel PATA als SATA schijven kunnen herbergen. Daar heb ik er ook een paar van. De goedkoopste heeft me 5 euri gekost :9 op een PC-Dumpdag die helaas niet meer gehouden worden.
Pagina: 1