Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Installatie HP BL20p Blade server

Pagina: 1
Acties:

• _janlugt_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-11 23:12
Onlangs heb ik voor weinig een HP BL20p Blade server met 8 blades op de kop kunnen tikken. Deze zou als vervanging dienst gaan doen voor de 10 sterk verouderde computers in het simpele clustertje van de groep op de universiteit waar ik werk. Zeker de 10 Gbit interconnects is een gigantische stap vooruit t.o.v. de 100 Mbit-verbindingen die de vorige computers hebben.

Het probleem is echter: ik krijg de bakken niet geinstalleerd. Ik kan er geen kabeltje aan koppelen, heb dit wel geprobeerd, maar de kabel die ik binnen kreeg via eBay bleek voor de nieuwere revisie van de 2e generatie BL20p te zijn. HP Systems Insight Manager kreeg ik ook niet helemaal geinstalleerd (lijkt een bugje in te zitten) en HP SmartStart schijnt alleen voor lokale installaties te zijn (niet remote, waar ik toe veroordeeld ben). Voor dat ik nog meer gigantische bestanden van vele gigabytes download (zoals de HP Rapid Deployment Pack = 7,5 GB), zou ik graag wat adviezen van jullie horen hoe je deze bakken dient te installeren.

Ik heb iets gelezen over de geintegreerde iLO (integrated Lights Out) module, dat je daar op een of andere manier iets mee kunt. Een linkje naar hoe zoiets in z'n werk zou gaan, zou erg handig zijn. Grote kans dat deze modules reeds ingesteld (en met wachtwoord beveiligd) zijn, adviezen over hoe ik dit eventueel kan resetten zou ook handig zijn.

Alvast bedankt!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:46
Ik heb iets gelezen over de geintegreerde iLO (integrated Lights Out) module, dat je daar op een of andere manier iets mee kunt. Een linkje naar hoe zoiets in z'n werk zou gaan, zou erg handig zijn.
Hier meer info: iLO

Modbreak:Geen lmgtfy linkjes.. Dat komt zo verschrikkelijk denegrerend over..

[ Voor 14% gewijzigd door Equator op 26-04-2011 06:45 ]

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• _janlugt_
Ja, dat snap ik allemaal wel en heb ik ook grotendeels gelezen (veelal marketingpraat kan ik je vertellen). Het probleem was echter dat ik met geen mogelijkheid bij die ILO kon komen. Dat was ook mijn vraag, niet wat ILO inhoudt, dus een LMGTFY lijkt me niet echt op z'n plek.

Ben er zojuist overigens wel ingekomen, het blijkt gewoon via een webinterface te kunnen (geen grote downloads van HP zijn nodig), het belangrijkste dat moest gebeuren was de batterij een minuutje uit de losse blades halen, zodat de ILO gereset wordt en weer terugschakelt naar DHCP.

Voor zover ik het begrijp zijn de Remote Deployment Pack en de Systems Insight Manager voornamelijk voor geautomatiseerde installs en het beheer van grote aantallen servers, niet echt nodig voor de 8 blades die ik heb.

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Even een woord van waarschuwing: Aan boord zit de 1e generatie iLO, welke nu op versie 1.94 zit. Deze heeft een hardware matig probleem waardoor de chip gewoon kapot gaat. De laatste firmware versie stelt het verrot gaan uit, maar is geen afstel. En als de iLO van de BL20p verrot is, gaat de server niet aan. Niet handig om er iets kritisch op te zetten dus. FYI, wij faseren nu BL20p G2 en G3 uit die vanaf 2004-2007 24/7 hebben gedraaid. Kom regelmatig machines tegen die niet meer aan gaan. Mijn advies: Als speeltuin zijn het leuke servertjes, als je er iets serieuzer op wil zetten: Negatief reisadvies.

HP System Insight Manager (HP SIM) is vooral voor monitoring bedoelt (je kan er ook Virtual Connect domeinen mee beheren, maar dit is een hoofdstuk apart).
HP SmartStart is een bootimage waarmee je een diagnosepartitie aan kan maken en het installeren van een OS kan voorbereiden, allemaal lokaal. Ik gebruik de smartstart images niet meer.
HP Rapid Deployment Pack is Symantec Altiris met een HP logo, bedoelt om systemen geautomatiseerd te installeren. Lijkt me voor 10 servertjes een beetje overkill, plus dat je de RDP licenties hoogstwaarschijnlijk niet bij de servers heb.
Hier de downloadpagina van de BL20p.
Download de Online ROM Flash Component for Windows voor HP Integrated Lights-Out en start deze op een willekeurige Windows computer om hem uit te pakken, je hebt het ilo_194.bin bestand nodig. Doe een firmware upgrade via de iLO web interface.
Download de firmware CD en koppel deze via iLO aan de server en start deze. Doe de firmware updates. (je kan iLO ook via deze CD updaten, maar er was iets met de tak doorzagen waar je op zit ; ).
Installeer Windows Server 2003, installeer ProLiant Support Pack (op de downloadpagina staat 8.0, maar we zitten al op 8.60, you choose). Als je Windows 2000 installeert is 7.60 de hoogste versie van PSP die je kan gebruiken.
Download de firmware updates van de enclosure en update deze (via Rack Infrastructure Interface Service). Misschien handig en te kijken op de downloadpagine van de BL20p G3 of G4, want volgens mij loopt de G1 pagina achter in enclosure firmware.

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• _janlugt_
Dank je! Dat is info waar ik veel aan heb. De servers gaan geen kritieke dingen doen, ze zullen voornamelijk gebruikt worden om simulaties door te rekenen. Hierbij is de snelle interconnect dus vooral erg fijn. Zodra er eentje uitvalt is het jammer, dan wordt het helaas stuk voor stuk weggooien. Heb ze inmiddels geupgrade naar 1.94, zal de rest van de componenten en de enclosure ook binnenkort even doen.
Ze gaan geen Windows draaien, maar Linux. Mijn voorkeur heeft Ubuntu, maar dit is niet officieel ondersteund. Levert dit problemen op? Op internet las ik iets over de framebuffer uitzetten, wellicht dat dat nodig is. Anders moet het wel lukken met een Redhat-gebaseerde distro, die zijn wel ondersteund.

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

Ubuntu gaat vast werken, je kan waarschijnlijk de Management Agents niet installeren (dat is naast de drivers de reden dat je een PSP installeert). En die Management Agents heb je nodig om de Rack Infrastructure te beheren/upgraden. Dus misschien toch even 1 Windows machine installeren om de enclosure management te upgraden.
Ik weet dat er een paar "hidden" iLO paginas zijn waarmee je net iets meer kan zien van de Rack Infrastructure, heel misschien kan je via die weg de upgrade doen. Die linkjes zal ik morgen op het werk even voor je opzoeken, helaas geen parate kennis.

• ThomVis

ThomVis

Detected rambling:

Rack topology: https://<iLO network address>/dtopo.htm
Server blade management: https://<iLO network address>/dservmm.htm
Power management module: https://<iLO network address>/dpwrmm.htm
Redundant power management module: https://<iLO network address>/dpwrsmm.htm
Linkjes zijn een beetje dubbel, zal in het verleden wel afhankelijk van de omgeving zijn geweest. En read only, dus geen firmware updates mogelijk.

iLO Customer Advisory: c00820952 & c00980912
HP ProLiant BL20p Setup, install, and configure & QuickSpec (met retired 30-06-2003 onderaan de pagina ; )

• _janlugt_
Dank je, kom hier een heel stuk verder mee allemaal!

• _janlugt_
Even een update (beetje laat...): Upgraden van de blades is redelijk snel gelukt, de firmware cd doet wonderen. Upgraden van de enclosure is wat meer werk, aangezien daar Windows voor geinstalleerd moet worden, daarna de proliant support pack, daarna nog handmatig een driver voor de ilo en daarna de remote infrastructure interface service. Is me uiteindelijk gelukkig allemaal gelukt.

Zag dat er ook nog een upgrade is voor de switches die erin zitten. Deze moet via een ip-adres, maar voor zover ik weet hebben de switches geen ip-adres. Zou je me nog kunnen vertellen hoe dit in z'n werk gaat?

Wederom bedankt voor alle info, heel dit project is net een stoomcursus HP enterprise hardware voor me! :)

(Een van de blades had overigens een defecte netwerkkaart, schijnt dat die dingen echt voor 15 euro op eBay staan, dacht dat ik heel het apparaat wel af kon schrijven :P)

Verwijderd

Hoi,

Autodeployment via PXE is het mooist.

Alternatief is het zoeken van een of ander kabeltje.
Deze kun je via een connector op de voorkant plaatsen.
Die heeft dan connectors voor 2x USB en 1x Video en soms
networking of serieel.

http://www.ixustrade.nl/e.../Ixustrade/Products/A4539

Groeten.

• _janlugt_
Dat kabeltje past alleen op een recentere versie van de BL20p G2. Daarnaast gaat het met de blades ook gewoon goed, ik kan alles regelen via iLO. Alleen de switches links en rechts van de blades (type Proliant GbE2) kan ik nu nog niet upgraden, aangezien ik daar het ip-adres van de switch voor nodig heb.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 20:09
_janlugt_ schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:25:
Alleen de switches links en rechts van de blades (type Proliant GbE2) kan ik nu nog niet upgraden, aangezien ik daar het ip-adres van de switch voor nodig heb.
local management console poort?

Pagina 5

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• _janlugt_
Dank je, dat bleek uiteindelijk de enige mogelijkheid te zijn. Null-modem kabel gekocht, aan een RS232-USB-converter gehangen en met ZOC (terminal emulator voor de Mac) de IP-adressen achterhaald. IP-adres statisch op m'n mac ingesteld en via telnet firmware images naar de switches geupload. Is nog wel een gedoe, aangezien je niet in 1 keer naar de laatste versie kunt upgraden. De juiste procedure staat hier beschreven:
http://forums11.itrc.hp.c...nswer.do?threadId=1177462

Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1