Ultra DMA CRC Error Count

Pagina: 1
Acties:

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-02 18:39

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Ik heb zojuist even een WD1200JB schijf aangesloten via IDE. Als ik via HDTune pro de "Healt" bekijk, geeft hij een warning aan bij (C7)Ultra DMA CRC Error Count. Zie onderstaande screenshot.

Afbeeldingslocatie: http://img52.imageshack.us/img52/3008/naamloosxm.jpg

Maar met de Western Digital Data Lifeguard Diagnostic for Windows krijg ik geen errors, zelfs niet met de extended test. Is het nu verstandig om deze schijf te gaan gebruiken, of kan ik hem beter terug in de hoek gooien?

---RAWE CEEK!!!---

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Neem eens een andere kabel en kijk of de warning daarna weg is?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:46
^^ dat dus, bekabeling vervangen en ook jumpersettings nauwgezet controleren (wd heeft namelijk een wat afwijkend systeem; Master, Slave en Master with Slave). Moderne schijven draaien de diagnostische testen compleet zelfstandig, dus vanuit de firmware, hierbij gaat er dus verder geen data over de aansluiting.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Schijf zit samen met een DVD brander op de enigste IDE poort. Jumper staat op cable select. Net 2 andere kabels geprobeerd, blijf exact dezelfde melding houden.

---RAWE CEEK!!!---

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:46
Probeer eens met een (goede) Master / Slave instelling. Is het verder een 80-aderige kabel? Welke apparaat zit aan het einde van de kabel? Verder zijn die smartwaardes in de regel een teller, dus zolang deze niet verder oploopt kan het ook ooit in het verleden onstaan zijn.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Heb nu de DVD op slave staan, de HDD op master with slave, helaas geen verschil. Duurt ineens wel 2x zolang voordat hij alles heeft geladen in het Post scherm. Denk dat de schijf gewoon niet al te best meer is...

---RAWE CEEK!!!---

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Mijn ervaring is vaak dat die error niets ernstig is.
De schijf zou gewoon moeten werken, vervangen gebeurd bij mij pas als ik errors zie van beschadigde asectoren ga ik pas over op vervanging.

Dus zoals gezegd, niks ernstigs

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

Verwijderd

Deze error is wel degelijk ernstig. Echter, de melding gaat nooit meer weg. Je hebt vanaf het begin dat de HDD werkend is 783 keer corruptie gehad door gebruik van een slechte kabel. Dat getal gaat nooit meer weg.

De crux is dat je moet kijken of het getal nog toeneemt over de tijd. Zo niet, dan is dit probleem al reeds opgelost. Alleen als het getal soms nog toeneemt moet je actie ondernemen. Je kunt die 783 dus nooit meer op 0 krijgen; het is een lifetime cumulative getal.

Parallel ATA is een ouderwetse standaard waarbij de kabels al snel met overspraak te maken krijgen. Als je de kabel teveel buigt of te dicht bij andere kabels (of zijn eigen kabel indien gevouwen) zit, dan kun je dus al snel corruptie door je kabel krijgen.

Gelukkig wordt de corruptie opgemerkt door UDMA CRC - een extra controle of de gegevens verzonden over de kabel wel identiek zijn aan de verzonden data bij de bron (bij de host of juist bij de disk controller). Wel is een typisch effect hiervan dat Windows naar PIO mode zal overschakelen en dat maakt een hardeschijf héél erg langzaam. In veel gevallen gaat zelfs je muis stotteren en is ook het geluid niet vloeiend meer. PIO maakt namelijk gebruik van CPU interrupts die voor langere tijd je CPU gijzelen.

Kortom, controleer of de waarde nog toeneemt. Zo niet, dan is je probleem weg en hoef je niets te doen.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Zal HDTune ff de rest van de dag laten lopen, terwijl ik de schijf belast.
Als de waardes hetzelfde blijven dan vertrouw ik het wel

---RAWE CEEK!!!---

Verwijderd

NoFearCreations schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:08:
Schijf zit samen met een DVD brander op de enigste IDE poort.
Gebruik je die brander ook? Met name om schijven te lezen of b.v. verifiëren na branden? Ik heb wel eens gezien dat sommige optical drives met brakke foutafhandeling allerlei vreemde dingen gaan doen op de ATA bus (time outs, en errors enz.) als ze slecht/niet leesbare CD's/DVD's moeten lezen.

• NoFearCreations

NoFearCreations

3DPrint the world!

Topicstarter
Brander wordt weinig tot niet gebruikt, af en toe een keer een cd branden en dat was het...

---RAWE CEEK!!!---

Pagina: 1