RFID voor inventarisbeheer?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een systeem om voorraad gemakkelijk bij te houden i.c.m. RFID, maar heb geen idee of dit wel realiseerbaar en betaalbaar is!

Mijn voorraad bestaat uit kostuums die verhuurt worden. Ik wil per item bijhouden hoe vaak het verhuurd en gestoomd wordt.

Met RFID en voorraadsystemen heb ik geen ervaring, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Aan barcodes heb ik gedacht, maar deze lijken mij niet erg praktisch vanwege de zichtbaarheid en het reinigen. RFID is redelijk goed weg te werken, is het niet? Maar is een dergelijk systeem zelf te maken en enigszins betaalbaar voor wat ik in gedachten heb?

Alvast hartelijk dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Het is wel te doen, zie http://www.scientias.nl/w...badjassen-in-hotels/29549

Hóe je het aanpakt weet ik dan weer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 23:18
de systemen waar ik ervaring mee heb zal je snel meer dan 100k kosten. ik denk dat er op de markt wel iets minder fancier systemen zijn die je voor een prijsje kan krijgen.

Het verschil tussen rfid en barcode is miniem, zeker als je de tags hergebruikt en je een short-range scanner gebruikt die enkel per stuk scannen. Het is dan enkel een kwestie van een andere interface op te zetten.

rfids op kleine schaal (ik veronderstel dat je minder dan 1000 kostuums hebt) zal je misschien onder 5k hebben voor de hardware alleen. Dan enkel nog kwestie van een geschikt pakket te vinden dat hergebruik van tags ondersteunt out of the box. Dit scenario wordt veel gebruikt in logistiek, wanneer de "container" veel waard is (dus geen houten pallet), waar men ook wil bijhouden wie de container wanneer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dank voor jullie reacties. Hebben jullie misschien tips waar ik terecht kan voor meer informatie?

Een investering van 5k zie ik niet zo zitten, dat verdient zich niet terug. Ik hoop toch op een wat goedkopere oplossing! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:29

Rmg

Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 19:58:
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een systeem om voorraad gemakkelijk bij te houden i.c.m. RFID, maar heb geen idee of dit wel realiseerbaar en betaalbaar is!

Mijn voorraad bestaat uit kostuums die verhuurt worden. Ik wil per item bijhouden hoe vaak het verhuurd en gestoomd wordt.

Met RFID en voorraadsystemen heb ik geen ervaring, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Aan barcodes heb ik gedacht, maar deze lijken mij niet erg praktisch vanwege de zichtbaarheid en het reinigen. RFID is redelijk goed weg te werken, is het niet? Maar is een dergelijk systeem zelf te maken en enigszins betaalbaar voor wat ik in gedachten heb?

Alvast hartelijk dank voor jullie input!
moet het een soort kassa achtig systeem worden? als in je als je een pak verhuurt gooi je het langs een scanner en druk je op een knop, pak komt terug weer scannen en op een knop drukken, naar de stomerij, scannen terug van de stomerij en dan weer scannen?

Als je dan bereid bent zelf wat te klussen dan kan je wel voor wat minder klaar zijn afhankelijk van de hoeveelheid pakken en wat je precies wilt.

een usb rfid reader is te krijgen voor ~$30 to $50, tags voor een minder dan een dollar per stuk. Een access programmaatje erbij of desnoods een webpagina met een database je erachter en je hebt al iig iets. Ligt er ook aan wat je precies wilt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:24
Op mijn werk hebben ze overalls met barcode die chemisch gereinigd worden en de barcodes zijn na xx jaar nog leesbaar. Kortom barcodes hoeven echt geen probleem te zijn denk ik?

Verder zou je kunnen denken aan een RFID USB reader (en dan zelf iets in excel oid maken) en een tag kost niet zoveel, vanaf een 20cent tot.... paar euro.
Echter is het geheel afhankelijk van de omgevingsvariabele (hitte / stoom / vocht / etc.).

Ps je zou eens kunnen informeren bij: http://www.turck.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door genesisfm op 24-04-2011 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top! Dank voor de reacties. Het is erg leuk om hier wat informatie over op te zoeken.

Een USB-reader klinkt inderdaad als een goede toepassing. Ik neem aan dat de reader en de tag compatible moeten zijn? Verder heb ik nog de vraag of de afstand van zo'n chip. Is het voor mij handiger om een maximale afstand van 20 cm te nemen, om te voorkomen dat items automatisch worden uitgecheckt?

In ieder geval heb ik een e-mail gestuurd naar Turck voor informatie. Zodra ik reactie krijg, probeer ik het hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
De lees afstand van de RFID chip is mede afhankelijk van de freq. waarop hij werkt.
Check trouwens: http://www.turck.nl/954.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Turck heeft vanmiddag gebeld en was erg vriendelijk en oplossinggericht! Hieronder hun advies:

USB-reader: freq 865-868 Mhz. UFH lees/schrijfkop, zie: afbeelding
Chip: freq 860-960 MHz, 28 byte, zie: linkje.

Wat denken jullie ervan? Iemand ervaringen met zo'n implementatie? Denken jullie dat het schrijven van de software, bijvoorbeeld i.c.m. een Access database gemakkelijk is?

Ik vind vooral de chip handig, omdat het een erg dunne kunstof uitvoering is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:22
Ziet er uit als een goede oplossing. Hoe spuugt hij de gegevens van de tag die hij gevonden heeft uit? gedraagt hij zich gewoon als toetstenbord zoals de meeste barcode scanners? Als dat het geval is is de koppeling met access heel makkelijk, moet je alleen de skills heb om in access wat in elkaar te knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Mr_x007 dat weet ik niet. Volgens een medewerker van Turck: 'softwarematig is de data via een specifiek protocol uit te lezen en fungeert deze als virtuele COM-Poort via USB'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:39

Reptile209

- gers -

Waarom zou je een actieve (lees/schrijf) chip willen hebben, en niet alleen een passieve chip die een serienummer teruggeeft? Adhv dat nummer kan je software hem herkennen en de juiste acties koppelen.

Bovendien werken deze chips (zie de spec in je link) tussen -20 en +85oC, ik ben bang dat ze een rondje stomen dus niet overleven.

Voor de lezer die je noemt, moet je overigens zelf nog aan het programmeren ("specifiek protocol") om er iets mee uit te kunnen lezen. Een lezer die zich als toetsenbord gedraagt (zoals al genoemd) is een heel stuk eenvoudiger denk ik.

[ Voor 25% gewijzigd door Reptile209 op 26-04-2011 17:12 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Idd mbt de opties die je hebt is:

1. zelf een applicatie schrijven (plc of pc applicatie)
Dan moet je echt verstand van zaken hebben of iemand kennen die dit voor je kan doen.
Mbt automatisering is dit wel het makkelijkst!

2. een RFID lezer gebruiken die als toetsenbord kan functioneren.
Dan kun je dmv excel zelf wat experimenteren.
Evt dmv access of een andere applicatie.

Wellicht ook eens informeren naar:
http://www.idspackaging.c...ls/7824_0/b_supplier.html
En wellicht ook eens informeren naar:
http://www.inotec-barcode.nl/toepassingen/

Maar goed, persoonlijk zou ik zelf een applicatie schrijven (VB oid) die een compoort uitleest en dmv een access database de gegevens bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie snijden een aantal goede punten aan, bedankt voor deze feedback!

Een passieve chip zou inderdaad beter zijn, gezien de achterliggende applicatie waar data in opgeslagen kunnen worden. Verder ben ik zeker voor een USB reader die zich als toetsenbord laat herkennen. Ondanks dat ik niet vies ben van wat programmeren, kost het veel tijd om allerlei protocollen en de daarbij horende technieken onder de knie te krijgen!

@reptile209 ik weet niet op hoeveel graden er wordt gestoomd. Op Wikipedia zag ik dat de temperatuur rond de 30 graden wordt gehouden, dus ik verwacht daar geen grote problemen mee.

@genesisfm, dank voor de link naar Inotec, ik heb ze gemaild met enkele vragen. Hun assortiment lijkt inderdaad iets beter aan te sluiten, dus ik ben benieuwd naar hun reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:00

Pogostokje

* twiet *

Ik ken een bedrijfje dat zich richt op software achter scan technieken. Je kunt altijd even contact opnemen, wellicht schiet je er iets mee op.

http://www.logiclines.nl/

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
k heb meerdere applicaties gebouwd op basis van RFID. Ik weet niet of en wat je al beheerst qua talen/omgevingen. Maar ik heb alles gebouwd als web-applicatie (in mijn geval RoR, maar dat kan natuurlijk alles zijn), het draait dus gewoon in je browser.

Ik zou zeker opteren voor een RFID reader die een toetsenbord emuleert. Dat werkt hartstikke makkelijk. Zo'n reader kost je denk ik maximaal 30 euro.

Als je er meer vragen over hebt dan help ik je graag vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@douweh vanmiddag sprak ik telefonisch met easylogic.nl, zij hadden het over readers van pak en beet 200 euro. Kan het zijn dat de readers erg qua prijs verschillen? Het zou gaan om USB-readers die chips van 13,56 MHz kunnen lezen.

Verder is er inderdaad de afweging tussen een desktop- of webapplicatie. Met webapplicaties heb ik veel ervaring, met desktop applicaties vrij weinig. Is er, naast snelheid, nog een voordeel mbt desktopapplicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 20:55

_Erikje_

Tweaker in Spanje

qua snelheid maakt het niets uit natuurlijk. als jij handiger bent met webapplicaties moet je gebruikmaken van die kennis.

[ Voor 75% gewijzigd door _Erikje_ op 28-04-2011 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Wellicht dat hier ook nog iets tussen zit: http://s.dealextreme.com/search/rfid
(geen ervaringen met readers van DE)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douweh
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-10-2024
Verwijderd schreef op donderdag 28 april 2011 @ 06:59:
@douweh vanmiddag sprak ik telefonisch met easylogic.nl, zij hadden het over readers van pak en beet 200 euro. Kan het zijn dat de readers erg qua prijs verschillen? Het zou gaan om USB-readers die chips van 13,56 MHz kunnen lezen.

Verder is er inderdaad de afweging tussen een desktop- of webapplicatie. Met webapplicaties heb ik veel ervaring, met desktop applicaties vrij weinig. Is er, naast snelheid, nog een voordeel mbt desktopapplicaties?
Misschien dat die 13,56 MHz readers zo duur zijn, dat weet ik niet want daar heb ik verder geen ervaring mee.
Ik gebruik 125 kHz (readonly) tags en een reader. Ik haal dat spul uit china (zie bijvoorbeeld: http://www.aliexpress.com...ll-cards-wholesalers.html) dan moet je alleen nog wel de verzendkosten betalen. (maar voor eens stuk of 4 van die dingen ben je dan in totaal een honderd dollar kwijt (inclusief verzenden) dus dat valt al bij al nog al mee.

Voordeel van een internet-app zou kunnen zijn dat je het 'netwerk' deel ervan natuurlijk al hebt. Stel dat je verschillende computers hebt waar je dingen wil doen dan maken die allemaal gebruik van dezelfde web-app. In plaats van een desktop-app waarbij je zelf nog moet verzinnen hoe je de communicatie tussen verschillende computers regelt.

Maar ik denk inderdaad dat je gewoon het beste datgene pakt waar je al ervaring mee hebt en in jouw geval zou ik dus lekker met een web-taal aan de slag gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, weer een update. Ik heb een aantal tags toegezonden gekregen, en de UHF flexible laundry tags zijn erg interessant. Er schijnt ook een thermo patch versie van te zijn, die je dus zo vast kunt strijken in kleding.

http://www.thetagfactory....HF/Flexible%20Laundry.pdf

Nu nog op zoek naar een geschikte reader! Het bedrijf dat deze tags aanbiedt, had het over readers van 500 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iae
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 01:11

iae

Een kleinere laundry tag is deze ID Tronic Laundry Tag. Die werkt ook op een andere frequentie dan de tag van The Tag Company, en wellicht (?) een goedkopere reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens bij EMS readers en wel de cobalt serie http://www.x-check.co.uk/product.php?ID=249
Leesafstand is een paar mm. 20 centimeter is veel. Bij deze afstand loop je kans dat je een tweede tag in de buurt uitleest.
Ben zelf een programma in Delphi aan het maken met Tags in een stalen trommels.
In de tag staat alleen een nummer. Dit nummer gebruik ik voor koppelen van de data in een database.
Readers zullen rond de 500 Euro zijn en Tags rond de 2,5 euro afhankelijk van aantal.
Heb een Tag heet gemaakt met een verfafbrander. Toen de tag begon te roken was hij niet meer leesbaar.
Na afkoeling was hij weer leesbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk gekocht:

Tag - http://www.id-tronic.de/p...Tags/ST_-_Laundry_Tag.pdf
Reader - http://www.idtsmartreader...SB%20Stick%20EVO%20HF.pdf

Ik ben nu bezig om de tags in kleding te verwerken en een applicatie te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
Ziet er leuk uit deze tag!
Ben benieuwd of het ook allemaal na behoren gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
Die reader leest maar tot 5 cm afstand, en is USB. Hoe ga je dat doen? haal je de kleding langs de pc of gebruik je een USB verlengkabel?

De systemen die ik ken hadden een losse antenne, waardoor je die apart kon plaatsen. Kost uiteraard veel meer...

Ik ben benieuwd of het gaat lukken...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad met een USB verlengkabel en een laptop. Het werkt erg goed en ik heb het achterliggende systeem (met Zend Framework en Ajax) nu voor 80% klaar.

Als ik nu een kledingstuk 'swipe' wordt een ajax request gedaan met het rfid id en checkt php of het item verhuurd is. Zoja, dan komt er een popup waar ik de status (in de vorm van een event) kan updaten. Met verhuren zitten er ook wat van die truucjes in, en met Ajax lijkt het erg vloeiend.

Voor het bevestigen van de tags heb ik Flex gebruikt, wat wordt aangeboden bij strijkletters.nl. Het vaststrijken is wat werk, maar het lijkt aardig vast te zitten. Ook heeft het de eerste keer stomen en wassen overleefd, dus tot nu toe alleen maar mooie dingen! :)

Overigens had het bedrijf mij eerst een USB reader toegestuurd zonder keyboard emulation. De software was brak en de documentatie erg technisch, dus daar ben ik snel van afgestapt!

Edit: stickerletters.nl -> strijkletters.nl
Pagina: 1