Toon posts:

[Geluid] Phenom koeler is luidruchtig, waarmee vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag mede-tweakers, ik heb een klein vraagje voor jullie.

Ik heb een tijdje geleden een nieuwe PC gekocht met een Phenom 965 CPU en de stock koeler. Nu had ik van tevoren al wat gehoord over die koeler, namelijk dat die bekent stond als een herriemaker. Ik moet zeggen dat in de afgelopen, warme, week die reputatie meer dan waar gemaakt is. Koelen doet ie prima; ongeveer 35C op een lage load, 50-ish op een hoge (net even getest met Crysis 2), alleen die herrie is niet om aan te horen.

Daarom ben ik gaan zoeken naar een nieuwe fan, 1 die vooral wat rustiger blijft. Heb hier op tweakers.net even zitten zoeken naar wat AM3 compatible fans, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel producten om uit te kiezen in allerlei prijsklassen, vandaar dit topic.

Nu komt mijn probleem neer op 3 problemen:
1: Installatie. Ik zie dat kennelijk al die CPU fans ook met een heatsink komen. Na wat gegoogle blijkt een fan alleen niet zo lastig te installeren te zijn; eraf schroeven, nieuwe erop schroeven, stekkertjes erin en klaar. Niet veel moeilijker dan een PSU of GPU. Alleen met een heatsink erbij lijkt het andere koek te worden; erg secuur werkje, je kan zo je CPU meenemen als je niet voorzichtig bent, en ik ben nou niet bepaald een ster in secuure werkjes.

2: Wat is uberhaupt het beste om te kopen voor mijn doeleinde? Ik ga namelijk niet overclocken, en het enige waar ik echt naar op zoek ben is een fan die minder herrie maakt dan de standaard Phenom fan, koelen doet ie al prima. Heb ik dus wel een nieuwe fan plus heatsink nodig? Misschien zou het al schelen als ik de 2 fans in mijn kast, een Antec 200, vervang. Misschien dat betere een wat krachtigere airflow maken zodat ik niet eens aan mijn CPU koeler hoef te zitten. Lees zelfs dat je voor sommige koelers je hele moederbord eruit moet halen, dát zie ik al helemáál niet zitten. Die passen waarschijnlijk niet eens in mijn kast.

Goed, dat is me nogal wat. Hoop dat jullie me kunnen helpen, heb geen zin om de hele zomer met een F-16 in mn kamer te zitten :P Alvast bedankt

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-01 17:29
Een fan alleen boven je CPU hangen is geen goed idee. Je hebt altijd een heatsink nodig, om die hitte af te voeren.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Verwijderd

Topicstarter
BeefHazard schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 15:53:
Een fan alleen boven je CPU hangen is geen goed idee. Je hebt altijd een heatsink nodig, om die hitte af te voeren.
Snap ik, maar de stock sink zit er al op. Is alleen de fan vervangen voor mij niet voldoende? De temperaturen lijken me prima, het is alleen het geluid wat me irriteert.

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:27
Koop gewoon een goedkope maar stillere koeler: pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

Deze kan gemonteerd worden zonder het moederbord uit de kast te halen en is een stuk stiller als de stock koeler, heb hem zelf ook op mijn Phenom II 925 gehad en de temps kwamen niet boven de 47 graden uit (met overclock) in een Antec 300.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:25
#1 Stel een budget vast. Wat is het je waard om een stillere PC te krijgen?
#2 Meet je omgevingsvariabelen op. Hoe warm wordt het op de kamer waar de PC staat? Wat zit er allemaal nog meer in die kast?
#3 Formuleer je specifieke eisen. Mag de PC niet meer te horen zijn, of is fluisterstil ook goed?
#4 Bezoek sites als SilentPCreview.com, HWI, en ons eigen Tweakers. Zoek naar reviews van koelers.
#5 Koop een koeler en monteer of laat deze monteren. Geniet van een stillere PC in de wetenschap dat je een prima koeler voor je geld hebt gekocht.

Waarschuwing: PC's stiller maken werkt verslavend :P

Addicted to silent computing

Verwijderd

Topicstarter
Crahsystor schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:02:
#1 Stel een budget vast. Wat is het je waard om een stillere PC te krijgen?
#2 Meet je omgevingsvariabelen op. Hoe warm wordt het op de kamer waar de PC staat? Wat zit er allemaal nog meer in die kast?
#3 Formuleer je specifieke eisen. Mag de PC niet meer te horen zijn, of is fluisterstil ook goed?
#4 Bezoek sites als SilentPCreview.com, HWI, en ons eigen Tweakers. Zoek naar reviews van koelers.
#5 Koop een koeler en monteer of laat deze monteren. Geniet van een stillere PC in de wetenschap dat je een prima koeler voor je geld hebt gekocht.

Waarschuwing: PC's stiller maken werkt verslavend :P
Woah, zo uitgebreid had ik het nog niet bekeken! Ik hoef geen doodstille PC, wil alleen de herrie een stuk naar beneden. Fluisterstil zou al helemaal geweldig zijn, maar ik denk dat ik voor een euro of 30 niet zóver zou komen :P

Op dit moment is het op mijn kamer een graad of 25, zit alleen vanaf de na-middag in de zon dus het zal hier niet warmer dan 30 graden worden. Voor de rest heb ik het volgende in mijn systeempje:
ASRock 870 Extreme3
Samsung SpinPoint F1 HD753L 750GB
Sapphire RADEON HD 6870 1GB
Corsair Value Select 2 X 2GB RAM (doe er misschien nog een stickje van 2GB bij als ik toch een koeler koop)
Be quiet! Pure Power BQT L7-530W
Redblader schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:01:
Koop gewoon een goedkope maar stillere koeler: pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2

Deze kan gemonteerd worden zonder het moederbord uit de kast te halen en is een stuk stiller als de stock koeler, heb hem zelf ook op mijn Phenom II 925 gehad en de temps kwamen niet boven de 47 graden uit (met overclock) in een Antec 300.
Ziet er zeer goed uit. Moet je daarmee ook moeilijk gaan doen met koelpasta en allerhande, of is dat gewoon een kwestie van wat schroefjes losdraaien, eropzetten, en klaar? Zie mezelf het er niet goed vanaf brengen als het een gruwelijk prutswerk is :P

• Redblader
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:25:
[...]

Woah, zo uitgebreid had ik het nog niet bekeken! Ik hoef geen doodstille PC, wil alleen de herrie een stuk naar beneden. Fluisterstil zou al helemaal geweldig zijn, maar ik denk dat ik voor een euro of 30 niet zóver zou komen :P

Op dit moment is het op mijn kamer een graad of 25, zit alleen vanaf de na-middag in de zon dus het zal hier niet warmer dan 30 graden worden. Voor de rest heb ik het volgende in mijn systeempje:
ASRock 870 Extreme3
Samsung SpinPoint F1 HD753L 750GB
Sapphire RADEON HD 6870 1GB
Corsair Value Select 2 X 2GB RAM (doe er misschien nog een stickje van 2GB bij als ik toch een koeler koop)
Be quiet! Pure Power BQT L7-530W

[...]

Ziet er zeer goed uit. Moet je daarmee ook moeilijk gaan doen met koelpasta en allerhande, of is dat gewoon een kwestie van wat schroefjes losdraaien, eropzetten, en klaar? Zie mezelf het er niet goed vanaf brengen als het een gruwelijk prutswerk is :P
Bij de arctic freezer zit de koelpasta vanaf de fabriek al op de koeler zelf dus dat hoef je zelf niet te doen, je moet wel de oude pasta van de CPU afhalen maar dat is erg simpel te doen.
Overigens zou ik niet nog een extra 2GB stickje kopen aangezien je dan Dual-Channel verliest waardoor je nog maar de helft van de geheugensnelheid overhoudt, en daarbij, 4GB is ruim voldoende voor 99% van de programma's.

Verwijderd

Topicstarter
Redblader schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 16:53:
[...]

Bij de arctic freezer zit de koelpasta vanaf de fabriek al op de koeler zelf dus dat hoef je zelf niet te doen, je moet wel de oude pasta van de CPU afhalen maar dat is erg simpel te doen.
Overigens zou ik niet nog een extra 2GB stickje kopen aangezien je dan Dual-Channel verliest waardoor je nog maar de helft van de geheugensnelheid overhoudt, en daarbij, 4GB is ruim voldoende voor 99% van de programma's.
Ahh top, bedankt voor de tip. Ik blijf het wel bij 4GB houden.

Is het verder nog tricky om die koeler erop te doen? Of is dat nu alleen een kwestie van wat schroefjes los en weer vast draaien en wat stekkertjes switchen? Kun je die koelpasta gewoon met wat keukenpapier eraf vegen? Ben zo bang dat ik het gruwelijk verneuk :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2011 17:14 ]

• Redblader
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:13:
[...]

Ahh top, bedankt voor de tip. Ik blijf het wel bij 4GB houden.

Is het verder nog tricky om die koeler erop te doen? Of is dat nu alleen een kwestie van wat schroefjes los en weer vast draaien en wat stekkertjes switchen? Kun je die koelpasta gewoon met wat keukenpapier eraf vegen? Ben zo bang dat ik het gruwelijk verneuk :P
Het is allemaal niet zo moeilijk, je kan op internet genoeg handleidingen vinden en zelfs filmpjes. :)
Bij een AMD socket hoef je alleen de stock koeler te verwijderen, CPU schoon te maken, vaak lukt dit gewoon met een doekje als het er niet helemaal af gaat kan je pure alcohol gebruiken (klein beetje op het doekje doen)
Het enige wat je hoeft te doen daarna is de Arctic freezer vastschroeven aan de standaard bracket die op AMD moederborden zit en de fan kabel aansluiten maar dit staat ook allemaal uitgelegd in de handleiding van de koeler door middel van plaatjes ;)

Verwijderd

Topicstarter
Redblader schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:28:
[...]

Het is allemaal niet zo moeilijk, je kan op internet genoeg handleidingen vinden en zelfs filmpjes. :)
Bij een AMD socket hoef je alleen de stock koeler te verwijderen, CPU schoon te maken, vaak lukt dit gewoon met een doekje als het er niet helemaal af gaat kan je pure alcohol gebruiken (klein beetje op het doekje doen)
Het enige wat je hoeft te doen daarna is de Arctic freezer vastschroeven aan de standaard bracket die op AMD moederborden zit en de fan kabel aansluiten maar dit staat ook allemaal uitgelegd in de handleiding van de koeler door middel van plaatjes ;)
Hmm, moet te doen zijn, klinkt niet moeilijker dan een nieuwe PSU erin gooien :P Bedankt alvast, zal zeker eens wat op youtube opzoeken en daarna eens die koeler die jij voorstelde bestellen. Bedankt ^^

Vroeg ik me verder nog af of ik redelijk gemakkelijk de koeling van mn PC wat stiller kon krijgen. De casefans van de Antec 200 misschien vervangen? Weet niet of dat wat oplevert.

Edit: Hoop overigens dat die koeler, die van Arctic Cooling, uberhaupt wel in mijn kast past. Volgens mij steekt dat ding nog behoorlijk uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2011 17:58 ]

Pagina: 1