Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerserkHeretic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 11:02
Nadat mijn vriendin vorige week is bevallen, willen we een camera aanschaffen om de kleine te kunnen fotograferen tijdens het opgroeien. Het budget is niet enorm veel, zo'n €100, maar het lijkt me dat je daar vandaag de dag toch redelijke foto's van moet kunnen maken.
Nu is mijn vriendin, die vooral niet houdt van al te veel instellingen aangezien zij dan door de bomen het bos al niet meer ziet, een behoorlijk groot liefhebber van Samsung, dus wordt het waarschijnlijk een van die camera's. Na een redelijke voorselectie gedaan te hebben, blijven er eigenlijk 4 over: de ES75, de PL20, de ST65, en de ST71.
Mijn insziens zijn deze vrijwel identiek, op een paar dingetjes na: allereerst het type geheugen.
Ze slikken allemaal SD, alleen de ST71 slechts micro, wat me hier wat onhandiger lijkt, aangezien je die altijd eerst in een adaptertje moet stoppen voor dat ze in de cardreader kunnen.
Dan de stabilisatie; de ST71 zou de enige zijn die over Dual IS (OIS + DIS) beschikt wat dan weer een voordeel is.
Dan de video; de ES75 maakt de video's nog op VGA resolutie, duidelijk een nadeel dus. De andere 3 op 720P resolutie, echter doet de ST71 dat in H.264, terwijl de anderen dat nog in AVI (MJPEG) doen.
Verder zag ik dat de focus nog verschilt tussen de ST71 en de andere modellen, zie hieronder:
Normaal: 80 cm ~ oneindig (groothoek), 100 cm ~ oneindig (tele)
Macro: 5 cm ~ 80 cm (groothoek), 100 cm ~ 150 cm (tele)
Automacro: 5 cm ~ oneindig (groothoek), 100 cm ~ oneindig (tele) (andere modellen)

Normaal: 80 cm ~ oneindig
Macro: 10 cm ~ 80 cm (groothoek), 50 cm ~ 80 cm (tele)
Autom. macro: 10 cm ~ oneindig (groothoek), 50 cm ~ oneindig (tele) (ST71)

Ik weet echter eerlijk gezegd niet goed in welk model deze waarden hun voordeel zijn.
En ik zag dat de ST71 niet over de autofocus gezichtsdetechtie beschikt, wat misschien toch ook wel een redelijk gemis is, aangezien mijn vriendin nog minder van camera's weet dan ik, en dus zeer zeker niet zelf zal gaan focussen.

Ze zijn alle 4 zo rond de €100,- in de pricewatch, dus welke kan ik het beste nemen als het aan jullie ligt, en waarom? Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:16

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik zou nooit voor een samsung gaan, maar dat is niet de vraag. Deze vier modellen zijn lood om oud ijzer als ik het zo bekijk. Daarom zou ik voor de ST71 gaan: betere video en dan met een prettigere codex (mening) dan MJPEG).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
koop een goedkopere Canon Ixus, gewoon meer voor hetzelfde geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerserkHeretic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 11:02
Ok... 2 van de 2 zeggen dat samsung niet zo geweldig is... Misschien niet de beste keus dan dus?
Hebben jullie dan misschien in ieder geval tips voor me waar ik op kan/moet letten?
Heb nu maar gelet op resolutie, chipsoort (ccd/cmos), optische zoom e.d, en volgens die factors kwamen deze samsungs best goed uit de verf...
Verkeerde criteria dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 09:11
probleem beetje met camerasis dat cijfers vrij weinig zeggen. maar ik zelf vond alle samsung cameras telleurstellend qua hoe de fotos eruit komen, lens kwaliteit en kwaliteit bij weinig licht. Qua compact cameras vind ik de IXUS serie geweldig. Goed voor de consument en komen fotos uit die gewoon rpettig ogen door de kleuren in mijn ogen. Maar deze zijn zi eik nu een tikkeltje duurder, De powershot serie zit hier qua prijs iets onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Samsung staat in cameraland nou niet bepaald bekend als een goed merk.
Ik zou als ik jou was eerst eens bij de gevestigde orde kijken. Canon, Nikon, Sony, Panasonic en Olympus bijvoorbeeld. Ook die hebben camera's in de door jou gewenste prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:13
Kijk ook eens in het grote "compacts onder de €250 topic" om wat inspiratie en kennis op te doen betreffende andere merken, er is veel op de markt tegenwoordig... :)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Sn0wblind schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 17:49:
...Qua compact cameras vind ik de IXUS serie geweldig. Goed voor de consument en komen fotos uit die gewoon rpettig ogen door de kleuren in mijn ogen. Maar deze zijn zi eik nu een tikkeltje duurder,
Valt wel mee. Lijkt me een prima keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Laatst kwam ik een aardige Samsung tegen (op het internet). De Samsung PL150.

Die heeft een aantal aardige/nuttige eigenschappen. Hij heeft nl. ook een klein LCD schermpje aan de voorkant zodat je kunt zien wat je schiet als je een foto van jezelf met de kleine wilt maken. Wel uitkijken dat de kleine met één hand niet op de grond stuitert. :p Tevens heeft deze camera een dubbele beeldstabilisatie wat wel eens van pas kon komen en een goede wijde beeldhoek met 27mm. Optische zoom van 5x is ook heel redelijk. De 720p video zal ook zeker gebruikt worden lijkt me.

Samsung site.

In de pricewatch staat ie niet voor minder dan 125 euri maar ik vond hem al snel voor €111 momenteel bij Wehkamp.

PS
Grappig dit van de Wehkamp site:
Ik heb dit toestel op mijn werk (peuterspeelzaal). het toestel is makkelijk in gebruik en maakt mooie foto's. Als je 'm op "kinderportret" zet dan komt er een clown met een leuk geluidje op het scherm.. zodra een kindje lacht maakt het toestel automatisch een foto.

[ Voor 15% gewijzigd door CaptJackSparrow op 23-04-2011 23:03 ]

Pagina: 1