Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Topicstarter
Ik ben momenteel bezit met een log te maken voor mijn verwarmings systeem.

Achtergrond:
Het verwarmings systeem wat ik in mijn appartement heb maakt gebruik van grondwater verwarming.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/kastk.jpg
De woontoren waar ik in zit heeft een 'verwarmings streng' door al de appartementen lopen.
Deze streng verzorgd de nodige warmte voor mijn ketel:
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/kastaf1.gif
en verwarming:
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/kastaf2.gif

Nu ben ik benieuwd hoe deze geregeld wordt en met welke temperaturen.
Dit omdat we nogal veel moeten betalen voor dit systeem, en bovendien werkt niet niet naar behoren.

Setup:
Om de temperaturen uit te lezen van de ingangen en uitgangen van de schakel kast maak ik gebruik van een WRT54G en een x aantal 1-wire temperatuur sensors. (momenteel nog maar 4) Deze zijn aangesloten op ttsS1 met behulp van wat weerstanden en een transistor.

Op de router draait nu openwrt. In eerste instantie had ik ddwrt draaien wat veel uitgebreider is maar daar kreeg ik OWFS (1-Wire File System) niet draaiende :-(
(Ik = redelijke n00b)

Probleem:
Nu alles draait en ik lokaal een mooi grafiekje op mijn scherm krijg.
Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/temp.png

Wil ik dit plaatje om de 10 minuten automatisch geüpload hebben naar een FTP server zodat ik hem op een externe website kan gebruiken.
(Omdat ik een zo'n achterlijk apparaat van een experiabox heb, en deze geen fatsoenlijke poort forwarding heeft kan ik mijn router niet extern aan dus ook niet het grafiekje :( )

Zover ik het nu allemaal door heb wordt het plaat gegenereerd door 'all.temperature.rrd.cgi'
Dus elke keer als de cgi wordt aangeroepen maakt hij een nieuw plaatje.

Nu zou ik dus een script file moeten maken die:
- de cgi file aanroept
- het gegenereerde plaatje upload naar de ftp server.
en dit dan bijvoorbeeld elke 10minuten.

Maar zoals ik zij Ik = redelijke n00b heb ik geen idee hoe ik dit script file moet maken.
Natuurlijk heb her en der al gezocht maar ik denk dat mijn zoekwoorden niet echt optimaal zijn.
Zou iemand mij de goede kant in willen helpen.

( ja het is een erg lang verhaal maar misschien brengt dit mensen op het idee om ook zoiets te gaan doen )

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn blijkbaar verschillende van die dozen:
http://www.computerhandle...experiabox-instellen.html
zou me verbazen dat je daar echt niets vindt dat je kan verder helpen?
Port-forwarding met kpn-experia box:
http://pc-en-internet.inf...x-sneller-downloaden.html

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2011 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Die WRT54G waar het plaatje op staat, staat zeg maar in je eigen LAN áchter je Experia-box, right?

Dan maakt 't toch geen moer uit of je wel of geen poorten kunt mappen in dat Experia-kreng? Immers, voor in je eigen LAN boeit 'ie sowieso niet en voor naar buiten je LAN kun je passive FTP gebruiken.

Of is het probleem hooguit het scripten? Ik zie niet echt heel duidelijk wat je probleem nou exáct is..

[ Voor 15% gewijzigd door Osiris op 23-04-2011 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet dus een scriptje hebben wat door een cronjob wordt aangeroepen en het plaatje naar je site stuurt me ftp?
Misschien hier naar kijken? http://aus-howto.blogspot...p-client-for-openwrt.html

[ Voor 29% gewijzigd door Mr_gadget op 23-04-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Om die CGI uit te voeren kun je curl of wget gebruiken.
Gebruik een commandline ftp client om het plaatje te uploaden.
Duw die twee commando's in een bash-scriptje, en maak er een cronjob voor.

PS. mooie plaatjes

[ Voor 5% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23-04-2011 17:52 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:26:
Er zijn blijkbaar verschillende van die dozen:
http://www.computerhandle...experiabox-instellen.html
zou me verbazen dat je daar echt niets vindt dat je kan verder helpen?
Port-forwarding met kpn-experia box:
http://pc-en-internet.inf...x-sneller-downloaden.html
Ik weet hoe ik hem in moet stellen daar ben ik zeg maar geen n00b in :p
aan de links die jij geeft heb ik dus helemaal niks.
Osiris schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 14:32:
Die WRT54G waar het plaatje op staat, staat zeg maar in je eigen LAN áchter je Experia-box, right?
...
Of is het probleem hooguit het scripten? Ik zie niet echt heel duidelijk wat je probleem nou exáct is..
ja ik heb de WRT achter de experia-box staan en ja van binnen naar buiten met je FTP is natuurlijk geen probleem.
Alleen van buiten naar binnen is een probleem.
Omdat ik de WRT niet in kan stellen op een dynamisch ip adres, ziet die experia box de WRT niet
Een dan kan je dus ook geen poort-forward maken.

@Mr_gadget & CAPSLOCK2000

Daar ga ik eens mee aan de slag

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mr-Beamer schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:58:
[...]

ja ik heb de WRT achter de experia-box staan en ja van binnen naar buiten met je FTP is natuurlijk geen probleem.
Omdat ik de WRT niet in kan stellen op een dynamisch ip adres, ziet die experia box de WRT niet
Waarom wil je überhaupt van 'buiten naar binnen' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Om zo van een externe (persoonlijke) webpagina af de CGI te runnen en het plaatje op te halen. scheelt een script schijven en onnodige data overdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48

deadinspace

The what goes where now?

Heb je de mogelijkheid om dat plaatje te uploaden over SSH ipv FTP? Dat is niet alleen veiliger, maar met scp ook nog eens makkelijker te scripten dan met de meeste FTP clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-Beamer schreef op zondag 24 april 2011 @ 11:58:
[...]
Logica ontgaat me een beetje? Elke router kan je toch een IP adres geven of laten krijgen?
Stel dat volgende situatie bestaat:
192.168.2.254 Experiabox (Wifi IP router adres)
192.168.1.254 Experiabox (Lan IP router adres)
indien je DHCP gebruikt beperk je de ranges ip adressen bvb 10 tot 253 die je uitdeelt
nu kan je toch de WRT54g router een statisch (handmatig) ip adres geven
192.168.2.1 WRT54g (Wifi IP router adres)
192.168.1.1 WRT54g (Lan IP router adres)
en is deze dan toch altijd zichtbaar voor de Experiabox
als je DHCP ip adres gebruikt voor de WRT54g krijg je een variabel IP adres en is deze moeilijk te vinden.
Kijk even na of je Experiabox geen filterregels heeft voor in en uit verkeer, waarschijnlijk gescheiden voor in en uit. Vermoedelijk is dit dan ook nog eens gescheiden voor LAN en Wifi.
blijf je problemen hebben schakel de log in met optie geblokkeerd verkeer (als deze er is). Kan je zien waarom er geen verkeer toekomt op de WRT54g van buiten af.

indien deze Experiabox gelijk is aan de Speedtouch-780:
De router staat standaard ingesteld met de firewall op het standaard niveau. Voor bepaalde applicaties is het nodig om een poort op de firewall te openen. Indien een applicatie die toegang tot het internet vereist geen verbinding kan maken, is het waarschijnlijk nodig om de gebruikte poorten te openen voor verkeer vanaf het internet. U kunt uiteraard de firewall ook uitschakelen maar dit is enkel aan te raden indien u gebruik maakt van een hardwarematige firewall op uw netwerk.
Klik op [ Toolbox ] en vervolgens op [ Firewall ].
Klik op deze pagina op [ Assign a game or application to a local network device ].

De firewall beschikt reeds over een aantal templates voor een breed scala aan applicaties.
Selecteer onder het kopje Game of Application de applicatie (FTP-Server) die u wil toe staan.

Selecteer onder het kopje Device de computer waar deze regel voor moet gelden, ook kunt u hier < User Defined > selecteren om het verkeer naar een bepaald IP-adres toe te staan.
WRT54g 192.168.2.1 voor Wifi of 192.168.1.1 voor LAN
Klik op [ Add ] om de regel toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer

Mr-Beamer

Topicstarter
Mijn netwerk ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/netwerk.jpg

Ik weet dus echt wel hoe je het moet instellen.

Echter werkt de experia-box niet mee.
De experia-box maakt zelf een lijst aan van netwerk apparatuur.
Maar, op een of andere manier ziet hij niet alles. :( (BUG)
Bovendien moet elk apparaat op dynamisch ip staan anders kan je zo i zo niet port-forwarden. (BUG)
Echter al ziet alles er goed uit dan nog vertikt hij om te port-forwarden. (BUG)

Het einde van het verhaal is dat het gewoon een stom niet goed werkend apparaat is.
en daar wil ik het qua experia box bij laten

Ik heb trouwens geprobeerd om met wget het de cgi uit te voerden
maar dat lukte niet.
Ik ben nu aan het kijken of ik een andere cgi script kan maken die alles voor mij doet.
het grafiekje wordt trouwens gemaakt mbv RRDtool dus ik denk dat ik daar ook maar eens meer info van op moet opzoeken.
deadinspace schreef op zondag 24 april 2011 @ 15:47:
Heb je de mogelijkheid om dat plaatje te uploaden over SSH ipv FTP? Dat is niet alleen veiliger, maar met scp ook nog eens makkelijker te scripten dan met de meeste FTP clients.
SSH zou inderdaad wel in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het eenvoudigst om deze verbinding te doen slagen en deel van het probleem is het gebruik van dynamische IP adressen voor servers binnen het thuisnetwerk.
  • Dynamische ip adres aan WAN kant van de ISP (altijd bereikbaar via een Dynamic DNS service)
  • Dynamische ip adressen op LAN en Wifi voor servers:
    Het eenvoudigst is: geef deze servers binnen het thuisnetwerk een vast (static) IP adres. Moet je in portforward een bereik op geven, geef dan bij begin en einde het zelfde IP adres (WRT54G) op
Dynamisch ip adres aan WAN kant houd niet in dat adressen binnen thuisnetwerk ook dynamisch moeten zijn.
  • Lukt het niet, kan je misschien met usb stick op experiabox de interne FTP server gebruiken.
  • Normaal kan je ook klanten toevoegen in deze router, zodat ze gekend zijn door deze.
als je de goede experiabox bezit uiteraard. Succes!
Pagina: 1