Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Van mijn grootvader heb ik een hele stapel 8MM spoeltjes gekregen, van Kodak. Die filmpjes wil ik graag digitaliseren. Ik heb al online gekeken en daar zag ik prijzen voorbij komen van 60 euro per spoel, maar omdat het nogal kleine spoeltjes zijn die eigenlijk aan elkaar horen wordt dit op deze manier een erg dure grap.

Heeft een van jullie tips voor mij waar ik dit het beste kan laten doen? Ik heb ook ervaring met het scannen van dia's, dus als de hardware niet al te duur is zou ik het ook zelf kunnen doen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Misschien is zelf doen een optie?
Koop een projector (Marktplaats?) en projecteer het op een scherm/muur en neem het dan tegelijk op met een videocamera.

Ik weet natuurlijk niet hoe belangrijk de uiteindelijke kwaliteit dan wordt.
Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ga het wel eens keer proberen.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
Met hierboven... Inmiddels meermaals bij een winkel geweest en gekeken wat ze als 8MM film opstelling hadden.

Deze bestond uit:
projector gericht op een wit gespannen doek (soms muur) en om doek heen was er ook wit doek of houten platen. ook de bovenkant.
Net naast de projector staat dan een camera die het digitaal opneemt.

Moet zeggen dat de kwaliteit best goed is. Zeker als de projectorlamp goed is en de lens goed is afgesteld op de muur/ doek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Via een doek kan, vergeet echter niet dat een 8mm camera een heel andere framerate heeft dan een camcorder, dus dat gaat problemen opleveren. Ook qua scherpte ga je inleveren. Een gewoon wit doek (laken) reflecteerd lang niet zo veel licht als een echt projectorscherm met glaspareltjes.

Als je het echt goed wilt doen kan je de films digitaal laten inscannen. Video Centrum Nederland doet dat (http://www.filmscannen.nl/html/home.htm) waarbij je zeker weer dat je geen problemen krijgt met framerate, kleur, contrast, stabilisatie e.d. Een klein spoeltje is volgens mij 3 minuten, dat zou dus op ong. 3,75 euro uitkomen (ex BTW)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:17

bladebla

<Piéééép>

Je hebt ook een soort van handzame box met spiegels waar de 8mm projector heel klein in projecteert.

Onder een hoek van 90 graden kijkt de camera ook in de box en neemt de projectie op. Kan me herinneren dat het wat spelen was me de afspeelsnelheid (framerate) om geen hinderdelijke zwarte balken in het beeld te krijgen.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Ik heb ooit ook zo'n box gehad, maar ik vond het maar niets.

Als je de ruimte hebt, dan zou ik zeker voor een projectie op scherm kiezen. Dat heb ik uiteindelijk gedaan en ik vond de kwaliteit beter, en het was ook makkelijker in gebruik. (opstelling luistert vreselijk nauw bij die box en voor je het weet is er iets verschoven)

De verschillende framerates was inderdaad een issue, maar de ene camera is daar vergevingsgezinder in dan de andere. Ik had toevallig de beschikking over een semi-pro model en die liet veel minder flikkering zien.

Vervolgens was een anti-flikker functie in premiere voldoende om de flikkering weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:57

RBP

Toevallig laatst een kort artikel over gezien op de volgende site. Inclusief een video van hoe deze persoon dat gedaan heeft. Mogelijk heb je hier iets aan. Benodigdheden zijn een projector en een dslr met filmfunctie.

http://www.diyphotography...m-to-video-using-an-hdslr

[ Voor 18% gewijzigd door RBP op 23-04-2011 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik gooi hem even van FVH naar FVW, daar is hij meer op zijn plek.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Ik heb het ooit met zo'n doos met spiegel gedaan. Meer dan tevreden over het resultaat. Het ligt ook een beetje aan het bronmateriaal. Maar als dat van oudsher ook al amateur materiaal is, dat uit de hand is geschoten, dan kom je op deze manier een heel eind.

Ter illustratie: Afbeeldingslocatie: http://www.chm.nl/Filmscanningfotos/Foto-01%20(small).jpg

In mijn herinnering is de lichtopbrengst van zo'n spiegel opstelling beter als met filmen op doek. De lamp van de projector schijnt ahw. recht in de lens. Met een scherm heb je alleen de reflectie te pakken.

Film beeldje voor beeldje scannen is natuurlijk de meest optimale oplossing. Maar dat moet inhoud en kwaliteit van het bronmateriaal wat mij betreft wel rechtvaardigen.

[ Voor 7% gewijzigd door martin2005 op 24-04-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
koop een nikon coolscan. Je kunt of een adapter kopen voor 8mm film en dan alle plaatjes aan elkaar rijgen met een video editor.

8mm adapter:
"http://www.filmscanusa.com/cs-cart/index.php?target=products&product_id=29783"

veel betere kwaliteit zul je niet krijgen.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
martin2005 schreef op zondag 24 april 2011 @ 21:57:
Ik heb het ooit met zo'n doos met spiegel gedaan. Meer dan tevreden over het resultaat. Het ligt ook een beetje aan het bronmateriaal. Maar als dat van oudsher ook al amateur materiaal is, dat uit de hand is geschoten, dan kom je op deze manier een heel eind.

Ter illustratie: [afbeelding]

In mijn herinnering is de lichtopbrengst van zo'n spiegel opstelling beter als met filmen op doek. De lamp van de projector schijnt ahw. recht in de lens. Met een scherm heb je alleen de reflectie te pakken.

Film beeldje voor beeldje scannen is natuurlijk de meest optimale oplossing. Maar dat moet inhoud en kwaliteit van het bronmateriaal wat mij betreft wel rechtvaardigen.
Even dit topic een rotschop geven :)
Omdat ik een aantal 16mm films heb die gedigitaliseerd moeten worden.

@martin2005
Waar kan je dit soort dingen aanschaffen? (Doos met spiegel bedoel ik)
En hoe doe je het met opnemen van het geluid? Het lijkt me dat je de speakeruitgang niet op je mic-in van de camera zet. De uitgang op de projector is 8ohm 20w/16ohm 10W. Gewoon geluid afspelen en met microfoon opnemen komt de geluidskwaliteit ook niet ten goede.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

2bmws schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 14:11:
[...]

Even dit topic een rotschop geven :)
Omdat ik een aantal 16mm films heb die gedigitaliseerd moeten worden.

@martin2005
Waar kan je dit soort dingen aanschaffen? (Doos met spiegel bedoel ik)
En hoe doe je het met opnemen van het geluid? Het lijkt me dat je de speakeruitgang niet op je mic-in van de camera zet. De uitgang op de projector is 8ohm 20w/16ohm 10W. Gewoon geluid afspelen en met microfoon opnemen komt de geluidskwaliteit ook niet ten goede.
Modbreak:Open gewoon even je eigen topic in plaats van een eeuwen oud dood topic op te graven ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.