Raid op een Gigabyte H55M-USB3 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Pensacola
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-02 15:20
Hoi allemaal,

Ik heb de voorbije uren tevergeefs geprobeerd om Windows 7 x64 te installeren op een raid-setup (RAID0, 2x Samsung F3 1TB) op een Gigabyte H55M-USB3 moederbord.
Tijdens de installatie krijg ik de optie om drivers te loaden. De 64-bit preload drivers van de Gigabyte website laten geen extra schijf zien na het laden, de 32-bit drivers laten de drive wel zien maar na installatie krijg ik hier een bluescreen.
Kan iemand me in de goeie richting sturen naar een werkende (signed) driver voor dit moederbord?

Groetjes,
Paul

Verwijderd

Wat voor RAID controller hebben we het over. Hebben we het over Intel RAID (Intel Rapid Storage Technologies) of hebben we het over Gigabyte's eigen RAID; een rebranded JMicron of Silicon Image FakeRAID controller met veel minder goede kwaliteit drivers?

Vaak hebben die FakeRAID poorten een andere kleur. Mijn advies is om die alleen voor onzin apparaten zoals DVD te gebruiken. Je échte controller komt van je chipset, en Intel heeft zéér goede RAID drivers; beste wat er bestaat qua onboard RAID.

• Pensacola
Het betreft idd de Gigabyte RAID controller op het moederbord met de twee oranje aansluitingen. De H55 chipset aansluitingen ondersteunen geen RAID.
Ik besef dat dit niet de stabielste RAID gaat zijn, maar dat is ook niet mijn bedoeling.

Verwijderd

Ik denk dat je enorm weinig opschiet door RAID0 van JMicron te gebruiken; de performance van deze drivers is zo laag dat je mogelijk wat sommige I/O betreft zelfs trager dan een enkele schijf met Intel drivers krijgt.

Als je alleen de keuze hebt tussen JMicron RAID of gewoon losse disks gebruiken, zou ik dat laatste doen, gewoon op de Intel controller.

Merk ook op dat RAID0 voor een systeemdisk waar windows op komt te staan nauwelijks effect heeft. Voor je systeemdisk heb je geen doorvoersnelheid (MB/s) nodig maar I/O prestaties (IOps) - juist iets waar een SSD héél erg goed in is.

De beste setup zou dus zijn een kleine (30/40/60GB) SSD met losse hardeschijven voor de opslag van grote bestanden. Eventueel kun je in zo'n setup Windows software RAID0 gebruiken zonder de onboard RAID drivers te gebruiken (noch Intel noch JMicron/Gigabyte). Dan boot je normaal van je SSD en heb je twee HDDs die Windows eigen RAID0 gebruikt. Dat kun je configureren in disk management en zou je wel optimale performance moeten geven, in tegenstelling tot die JMicron drivers.

Je originele plan om een RAID0 op JMicron te maken kan ik dan ook sterk afraden. Het maakt je opslag enorm onbetrouwbaar - ook al werken je schijven perfect - en je schiet er nauwelijks iets op qua performancewinst. Indien je het plan van een kleine SSD niet ziet zitten dan zou ik het lekker simpel houden en één HDD voor Windows te houden en de ander voor games en andere zaken. Dit biedt ook performancevoordeel, en waarschijnlijk meer dan een RAID0 waar zowel Windows als je overige bestanden op staan. Voor hardeschijven is het cruciaal dat ze maar met één ding tegelijk bezig zijn of de snelheid zakt enorm in, daarom dat Windows eigenlijk altijd op een SSD zou moeten staan, voor optimale performance zeker na verloop van tijd als je Windows-installatie gefragmenteerd raakt.

Snap wel dat je deze boodschap misschien liever niet hoort, maarja. :P

• Pensacola
Dank je voor de wijze woorden!
Ik heb het nu zo opgelost: De OS'en op een van de F3 en de programmas en games op de andere.