Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een manier om windows applicaties, te kunnen gebruiken op linux, zonder wine ofzo. native zegmaar.
Ja, het lijkt erop alsof je alles wil. Linux draait nu eenmaal geen Windows applicaties zonder meer. Het beste wat je kan doen is een dualboot systeem maken, of Windows in een VM draaien.
Of binnen linux kiezen voor een virtual applicatie zoals
- VMware Server
- VirtualBOX
Compromis zal er overigens altijd zijn
- VMware Server
- VirtualBOX
Compromis zal er overigens altijd zijn
Wine is not an emulator! In wine zullen ook veel applicaties met bijna native snelheid draaien, anders inderdaad een VM (VMware icm. Unity?) of zoeken naar linux alternatieven
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
op bijna native kun je niet gamen... dan maar dual boot.. weet er iemand iets om dr een grafisch leuk ding bij te maken(ipv dat van windows met zwart en witte letters)
Verwijderd
Op bijna native kun je wel gamen. Je moet er soms gewoon wat tijd insteken om alles perfect te configureren (alhoewel dit al véél beter is dan vroeger
). Als dit je afschrikt is het waarschijnlijk beter om Windows blijven te gebruiken.
Over welk ding met zwart en witte letters heb je het? Een console, een boot menu, een zwarte muur met witte verf?
Over welk ding met zwart en witte letters heb je het? Een console, een boot menu, een zwarte muur met witte verf?
Op Wine kan je best gamen vaak, alleen .NET framework 3.5 en hoger werkt helaas niet dus veel nieuwe games werken niet.
Dual booten is eigenlijk de enige oplossing.
Dual booten is eigenlijk de enige oplossing.
Je kan ook kijken naar virtualbox + seemlessmode. Dan heb je in 1 workspace gewoon een windows taakbalk in een voor apps native omgeving.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Verwijderd
Op die manier heb je wel een compromis in snelheid en nog geen klein beetje.Freeaqingme schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:53:
Je kan ook kijken naar virtualbox + seemlessmode. Dan heb je in 1 workspace gewoon een windows taakbalk in een voor apps native omgeving.
Het is zeker werkbaar voor gewone applicaties, maar als je veel je harde schijf moet aanspreken of als je wilt gamen (tenzij ze 15 jaar oud zijn ofzo
VMware Workstation biedt met Windows als host 3D acceleratie naar de guest (zonder verlies). Ik betwijfel dat VirtualBox dit heeft of Workstation op Linux maar je moet het eens bekijken. Hardeschijf performantie verlies is niet zo bijzonder dramatisch vmdk/vmfs brengt relatief weinig overhead. Als dit je stoort kan je in beide pakketen RDM doen.Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 21:01:
[...]
Op die manier heb je wel een compromis in snelheid en nog geen klein beetje.
Het is zeker werkbaar voor gewone applicaties, maar als je veel je harde schijf moet aanspreken of als je wilt gamen (tenzij ze 15 jaar oud zijn ofzo) zou ik toch naar iets anders kijken. Ook moet je dan niet verwachten dat je alles uit je videokaart kunt halen, dus 3D applicaties zou ik ook niet proberen.
Superexperimenteel: vt-d chipset support, xenserver met daarin een Windows guest met usb poorten naar buiten toe en je audio/videokaart dmv. passtrough. Parallel kan je dan andere guest OS'en draaien.
[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 22-04-2011 21:08 ]
Guild Wars heb ik getest, die werkt wel maar is toch extreem traag. Er blijft gewoon niets van je CPU en RAM over bij een virtual machine.analog_ schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 21:07:
[...]
VMware Workstation biedt met Windows als host 3D acceleratie naar de guest (zonder verlies). Ik betwijfel dat VirtualBox dit heeft of Workstation op Linux maar je moet het eens bekijken. Hardeschijf performantie verlies is niet zo bijzonder dramatisch vmdk/vmfs brengt relatief weinig overhead. Als dit je stoort kan je in beide pakketen RDM doen.
Superexperimenteel: vt-d chipset support, xenserver met daarin een Windows guest met usb poorten naar buiten toe en je audio/videokaart dmv. passtrough. Parallel kan je dan andere guest OS'en draaien.
Verwijderd
De CPU load valt wel mee (vergeet niet om meerdere cores te selecteren, VirtualBox selecteert standaard maar één core!), maar het geheugen is een probleem. Wat mij betreft is 4GB in het host systeem het absolute minimum voor een virtuele machine, 8GB is aangeraden.
Om de vmdk/vmfs overhead te verminderen kan je een fysieke harde schijf aanspreken. Voor meer informatie zie dit topic.
Om de vmdk/vmfs overhead te verminderen kan je een fysieke harde schijf aanspreken. Voor meer informatie zie dit topic.
Dan verwacht ik dat je eerst zelf gaat uitzoeken of het uberhaupt wel mogelijk is.Just_Michel schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 20:28:
Zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar een manier om windows applicaties, te kunnen gebruiken op linux, zonder wine ofzo. native zegmaar.
Tweeregelige topicstarts zijn per definitie een teken van gemakzucht en vraagdumperij en daar houden we niet van.
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.