Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP,7,Vista] downadup worm

Pagina: 1
Acties:

• KoRnboy112
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11 17:50
Ik heb hier een 5 tal computers, win 7 sp1, xp sp3 en vista sp2 die vermoedelijk besmed zijn met downadup worm.
Heb ze van een kennis van me mee naar huis gekomen. De persoon inkwestie kan op dit moment niet meer intrernetten, er komt een website van Alice, waarop staat dat er een infectie van de downadup worm is op een of meerdere machines, wat vervolgens 9 van de 10 websites blokkeerd.

Heb alle updates en degelijke al op de pc's laten installeren, avg full scan gedaan, spybot en anti malware.
Daarna was het probleem even voor een maand weggeweest. Eergister had men weer het zelfde, meteen weer gaan scannen en alle updates gecontrolleerd. Dezelfde dag vrijgegeven, ze hadden weer even internet. De volgende dag weer het zelfde probleem.. Nu heb ik ook alle pcs BitDefender downadup removal tool gedraaid in safe mode zonder netwerk. Deze had niks op de betreffende machines gevonden.. De andere tools heb ik gewoon in normale modus gedraaid met netwerk.. Ik durf ze niet aan mijn draytek router te hangen omdat ik bang ben dat er nog ergens een infectie op zit..

Iemand nuttige tips voor mij hoe ik dit kan tackellen?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Schone installatie van Windows is in dit geval het meest effectief. Behalve dat je niet het risico loopt dat de worm er nog ergens zit, bespaart het je ook een hoop tijd..

Backupje maken van eventueel belangrijke bestanden (En deze backup goed scannen!) en dan gewoon opnieuw Windows installeren.

Mochten al je (windows) besturingssytemen legaal zijn, raad ik je ook aan Microsoft Security Essentials te gebruiken. Presteert wat beter als AVG, terwijl het ook een stuk lichter is.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• KoRnboy112
D4NG3R schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:34:
Schone installatie van Windows is in dit geval het meest effectief. Behalve dat je niet het risico loopt dat de worm er nog ergens zit, bespaart het je ook een hoop tijd..
Maar als de worm dan nog in mijn backup bestanden zit, is die schone installatie ook zo geïnfecteerd?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat is correct, vandaar dat je je backup ook goed moet scannen met bijv Malwarebytes.
http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Ik zou het gewoon proberen met 1 systeem eerst. Zijn daar de problemen weg -> kan je er vrijwel vanuit gaan dat het met de rest van de systemen ook goed gaat.

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 14:04
Als je back-up ook is geïnfecteerd zal dat misschien gebeuren. Het beste kan je de gehele harde-schijf formatteren zodat alle data erop wordt gewist.

• KoRnboy112
D4NG3R schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:41:

Ik zou het gewoon proberen met 1 systeem eerst. Zijn daar de problemen weg -> kan je er vrijwel vanuit gaan dat het met de rest van de systemen ook goed gaat.
Het rare is dat ik nergens iets van echte problemen merk en als ik gewoon scan met malwarebytes dat de systemen dat schoon zijn volgens malwarebytes.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Stef42 schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:41:
Als je back-up ook is geïnfecteerd zal dat misschien gebeuren. Het beste kan je de gehele harde-schijf formatteren zodat alle data erop wordt gewist.
Correct, maar 9/10 mensen hebben geen backup van "belangrijke*" bestanden. Vandaar dat ik dat even aangeef ;) .

*Als het zo belangrijk is, waarom is er dan geen backup 8)7

Dus gewoon:
1, Backup maken van eventuele bestanden
2, Backup goed doorscannen met alle virusscanners die je hebt
3, Windows schoon installeren, en hierbij niet vergeten alles te formatteren
4, Virusscanners ect installeren op je schone windows installatie
5, Backup opnieuw goed scannen

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2011 18:44 ]

• KoRnboy112
D4NG3R schreef op vrijdag 22 april 2011 @ 18:42:
[...]

Correct, maar 9/10 mensen hebben geen backup van "belangrijke*" bestanden. Vandaar dat ik dat even aangeef ;) .
Ik zou eerst een backup moeten maken natuurlijk omdat ze natuurlijk nog nooit van backupen gehoord hebben.

Is malwarebytes voldoende voor te scannen omdat hij niks vind als hij gewoon op een systeem geïnstalleerd is..

[ Voor 14% gewijzigd door KoRnboy112 op 22-04-2011 18:45 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

http://www.ultimatebootcd.com/ op een CD branden en tijdens de boot erin gooien. En dan de scanner van Avira selecteren.

Is wel een trage scan, maar heeft geen last van variabelen zoals Windows dat heeft (Kernel-Geheugen wat niet gescanned mag worden bijv)

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 22-04-2011 18:57 ]

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 10:00
SuperAntiSpyware kan ik aanraden, die haalt bij mij echt alles eruit.

• KoRnboy112
Heb besloten om toch maar even alles te cotroleren en idd die Avira haalde van de pcs nog wat Trojans af er zat er zelfs een in een uitvoerbaarbestand van symantec... Op de pc heb ik nu maar Avast gezet, nu ben ik ze nog allemaal aan het controleren met superAntiSpyware,

Is er trouwens ook een Ubootdisk voor USB?? Heb namelijk laptops zonder cdrom drive

• Starke
  • Laatst online: 28-11 16:33
Veel van de bootable CD's kan je op een USB zetten daar zijn genoeg tools voor te vinden bijvoorbeeld YUMI deze heeft MultiBootISOs vervangen en kan op een USB een multiboot maken met bijvoorbeeld Universal Boot CD, Knoppix, Hiren's BootCD, Memtest en nog veel meer programma's (ook bijvoorbeeld Windows 7 Install).

[ Voor 8% gewijzigd door Starke op 23-04-2011 14:51 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

KoRnboy112 schreef op zaterdag 23 april 2011 @ 06:56:
Heb besloten om toch maar even alles te cotroleren en idd die Avira haalde van de pcs nog wat Trojans af er zat er zelfs een in een uitvoerbaarbestand van symantec... Op de pc heb ik nu maar Avast gezet, nu ben ik ze nog allemaal aan het controleren met superAntiSpyware,

Is er trouwens ook een Ubootdisk voor USB?? Heb namelijk laptops zonder cdrom drive
Op de site:
Run Ultimate Boot CD from your USB memory stick. A script on the CD prepares your USB memory stick so that it can be used on newer machines that supports booting from USB devices. You can access the same tools as you would from the CD version.

Pagina: 1